Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8329)
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni ns. vanhan liiton miehenä mutta kyillä minäkin osallistun jopa kotitöihin. Mutta kun vuoroni tulee tehdä aamupuurot vaimo ei päästä kauhan varteen, Tulee liian suolaista, sakeaa tai jotain muuta mikä ei käy. Ja jos puuron ja kahvin tekoa ei luota niin mitä luulette käyvän vaativamman ruuan valmistuksen. Ne normaalit sitten jää eli kinkku uuniin ja joulutähti kuusen laivaan. Niinpä 364 päivää levytän sohvalla. Olen minä kerran hänen vaatteensakin pessyt kaikki kaadoin kerralla koneeseen. Tytär ainakin ihastui ikihyväksi kun kaikki valkoiset oli pinkkejä. No vastaavasti en häntä päästä taloremontteihin, lumitöihin, puusouviin, sopimaan sähkösoppareita, autojen huolloista, korjauksista tai katsastuksista. Vanhemmalle kalustolle teen noi kaksi ensimmäistä itse. Samoin kuin sähkömiehenä vaikka sähkömoottorin käämimisen. Sekin onnistuu myös autoihin. Sitäkin tullut tehtyä päätöinä vuosia.
Tuolla tyylillä teette karhunpalveluksen sekä itsellenne että puolisolle. Kun toinen jää leskeksi, niin aika ankeaa on alkaa opettelemaan ruoanlaittoa tai sähkösopimusten tekemistä siinä surun keskellä. Viimeistään nyt kannattaa alkaa opettamaan myös puolisolle kaikkia omalla vastuulla ollevia töitä edes sen verran, että toinen tietää, miten homma suurin piirtein tapahtuu tai mistä voi pyytää apua.
Onneksi olen itse osallistunut nuoresta naisesta asti lumitöihin, korjannut polkupyörän kumit, vaihtanut palaneet sulakkeet ja lamput, vienyt autoa huoltoon ja katsastukseen, hoitanut talon sopimukset ja lainaneuvottelut. Helpotti huomattavasti selviytymistä sen jälkeen, kun mieheni kuoli.
"Helpotti huomattavasti selviytymistä sen jälkeen, kun mieheni kuoli. "
Ihan järkevää! Lisäksi voisin kuvitella, että lähentäisi myös toisen vielä eläessä. Et yhdessä jaetaan elämä kaikilta osin. Oman miehen kanssa tämä ei onnistu, kun haluaa hoitaa yksin mielestään hänelle kuuluvat asiat: sopparit, pankit, laskut ym. Mut nykyään osallistuu kotitöihin, mikä on hyvä. Omat voimat eivät ole enää kuin ennen, vaikka lapset jo muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?
Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.
ap
Miten niin ottaa korillinen laudeliinoja pois lauteilta? Eikös jokainen ne ota aina saunasta pois lähtiessään pyykkikoriin? Taitaa olla teillä pahemman luokan ongelmia taloudenpidossa.
Ainakin meillä säilytetään jokaisen nimikkolaudeliinat saunomisten välillä lauteilla vadissa. Kun sauna laitetaan lämpiämään, vati nostetaan sieltä pois. Saunomisen jälkeen joikainen laittaa omansa kuivumaan ja kuivat liinat viikataan takaisin
Hyh, koittakaa jaksaa pestä ne. Ne ovat hikisen alastoman alapään suojana. Ettehän käytä alushousujakaan monta päivää putkeen ja kuivata vaan välissä.n
Ihmiset pesevät ihan liikaa pyykkiä. Se saastuttaa vesistöjä ja kuluttaa turhaan energiaa. Jos saunaan on menty suihkun kautta, laudeliina on nimikoitu ja se kuivatetaan saunassa heti ilmavasti ja kuumassa lämpötilassa, niin ei sitä joka kerran jälkeen tarvitse pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?
Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.
ap
Miten niin ottaa korillinen laudeliinoja pois lauteilta? Eikös jokainen ne ota aina saunasta pois lähtiessään pyykkikoriin? Taitaa olla teillä pahemman luokan ongelmia taloudenpidossa.
Ainakin meillä säilytetään jokaisen nimikkolaudeliinat saunomisten välillä lauteilla vadissa. Kun sauna laitetaan lämpiämään, vati nostetaan sieltä pois. Saunomisen jälkeen joikainen laittaa omansa kuivumaan ja kuivat liinat viikataan takaisin
Oletko vakavissasi? Nehän ovat likaisempia kuin pikkarit.
Tuntuu tämä elämä olevan melko vaikeata, varsinkin yhdessä eläminen.
Nopea päivitys. Mies lähti laivalle, omien sanojensa mukaan etsimään parempaa naista. Uhosi vielä että eri nainen kumpanakin iltana. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Joka tapauksessa meillä on teinien kanssa ollut ainakin tähän asti kiva viikonloppu. Ollaan pitkästä aikaa ihan oikeasti oltu yhdessä eikä vain samassa paikassa. Toinen heistä laittoi juuri saunan lämpenemään.
ap
Kypsää ja varmasti rakentavaa perhedynamiikan kehittämistä.
Miten niin likaisempia? Kun oot ensin suihkussa perseesi puhtaaksi pessyt ja puhtaalla perseellä liinalle istut niin mistä se hirveä lika tulee.
Ei todellakaan tarvi joka käytön jälkeen pestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pesevät ihan liikaa pyykkiä. Se saastuttaa vesistöjä ja kuluttaa turhaan energiaa. Jos saunaan on menty suihkun kautta, laudeliina on nimikoitu ja se kuivatetaan saunassa heti ilmavasti ja kuumassa lämpötilassa, niin ei sitä joka kerran jälkeen tarvitse pestä.
Kyllä ne ongelmalliset päästöt ja saasteet tulee teollisuudesta ja kehittyvistä maista, ei jostain suomalaisten laudeliinojen pesusta.
Vierailija kirjoitti:
Nopea päivitys. Mies lähti laivalle, omien sanojensa mukaan etsimään parempaa naista. Uhosi vielä että eri nainen kumpanakin iltana. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Joka tapauksessa meillä on teinien kanssa ollut ainakin tähän asti kiva viikonloppu. Ollaan pitkästä aikaa ihan oikeasti oltu yhdessä eikä vain samassa paikassa. Toinen heistä laittoi juuri saunan lämpenemään.
ap
Miehesi alkaa saada tarpeekseen lakkoilustasi. Laivalla on naisia jotka eivät ole lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miehesi alkaa saada tarpeekseen lakkoilustasi. Laivalla on naisia jotka eivät ole lakossa.
No, sehän ei ole aplta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ongelmalliset päästöt ja saasteet tulee teollisuudesta ja kehittyvistä maista, ei jostain suomalaisten laudeliinojen pesusta.
Jaa että ongelmat tulevat jostain muualta, ei sinun toimillasi ole niihin mitään yhteyttä. Just. Tuommoinen pyykki pestään 60 asteessa, ja todellakaan ei kannata pyörittää niitä koneellisia turhaan. Osa vielä kuivaa pyykit rummussa tai muuten suoraan sähköllä. Ja väitätkö tosissasi, että se pyykkivimma rajoittuu pelkkiin laudeliinoihin, jos olet noin ylihygieninen? Ehei, tuolla asenteella pyykätään taatusti myös pyyhkeet ja lakanat supertiheään, vaatteista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ai laivan ei-lakkoilevat naiset tulevat ukolle kotiin ruokaa laittamaan, astioita pesemään, pyykkäämään, siivoamaan, ja sen päälle tarjoamaan ns muuta palvelua? Laivalla pari päivää ilakoidaan kun mies maksaa tarjoilut...
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on ihan tutkimuksia. Nuorena miehet tekevät osuutensa kotitöistä, mutta se loppuu lasten syntymään. Silloin kotityövastuu siirtyy naiselle, eikä enää palaa ikinä tasapuoliseksi. Lasten syntymän jälkeen miehet itse kokevat tekevänsä yksin kaikki kotityöt, jos tekevät niistä 30-40%.
Tässä on taustalla se, että kun naisesta tulee äiti, hänen kotona tekemänsä työ muuttuu niin itsestäänselvyydeksi kaikille, että siitä tulee näkymätöntä. Kun äiti laittaa ruokaa perheelle, ruoka vaan ilmestyy pöytään. Jos taas isä laittaa ruoan, se on hieno suoritus. Vielä sunnuntainakin koko perhe muistaa, että meillä isä laittaa arkisin ruoat. Juu, laittoihan se tiistaina.
Kun lapsemme olivat pieniä, mieheni haki heidät tarhasta maanantaisin ja torstaisin. Minä hain tiistaisin ja perjantaisin, ja isovanhemmat keskiviikkoisin. Sekä tarhassa että kotona lähipiirissä vallitsi yksimielisyys siitä, että minä olen tosi onnekas, kun
Laitapa siis näkyviin linkkiä sellaiseen tutkimukseen niin että ei jää vain sinun väitteesi varaan. Kuullostaa valitettavan todennäköiseltä selitykseltä, mutta haluaisin että mullakin olisi tuo tutkimus esittää kun tästä (taas) tulee keskustelua uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Naura mieluummin, kun pääset siitä Turhapurosta eroon. Kun se tulee krapuloissaan ja luultavasti ei-saaneena kotiin, niin kysyt oikein nätisti, että mites ne asuntoasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on ihan tutkimuksia. Nuorena miehet tekevät osuutensa kotitöistä, mutta se loppuu lasten syntymään. Silloin kotityövastuu siirtyy naiselle, eikä enää palaa ikinä tasapuoliseksi. Lasten syntymän jälkeen miehet itse kokevat tekevänsä yksin kaikki kotityöt, jos tekevät niistä 30-40%.
Tässä on taustalla se, että kun naisesta tulee äiti, hänen kotona tekemänsä työ muuttuu niin itsestäänselvyydeksi kaikille, että siitä tulee näkymätöntä. Kun äiti laittaa ruokaa perheelle, ruoka vaan ilmestyy pöytään. Jos taas isä laittaa ruoan, se on hieno suoritus. Vielä sunnuntainakin koko perhe muistaa, että meillä isä laittaa arkisin ruoat. Juu, laittoihan se tiistaina.
Kun lapsemme olivat pieniä, mieheni haki heidät tarhasta maanantaisin ja torstaisin. Minä hain tiistaisin ja perjantaisin, ja isovanhemmat keskiviikkoisin. Sekä tarhassa että kotona lähipiirissä vallitsi yksim
Linkkiä kauvanneelle löysin nyt kiireessä tämän
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201704172200103825
Suomessa on saatu vastaava tulos, mutta sen kaivaminen esiin tilastokeskuksen materiaalista ei nyt onnistu ennen klo 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen, että murrut ennen muita, kun et vaan kestä kodin sotkua. T. Toinen samassa tilanteessa
Vähän sama tilanne täällä oman mieheni kanssa. Jos en itse pyyhi keittiön pintoja yhteisten kokkailuhetkien jälkeen, hän ei sitä koskaan tee. Sanoo vain että meneehän ne likaiseksi seuraavalla kerralla taas. Itselleni puhtaus on osa ruokaa, enkä voi aloittaa ruuanvalmistusta ennen kuin kaikki on siistiä.
Pelle se mies ?
Oikeasti pistää vihaksi, että vielä tänä päivänäkin mies on joku sankari, kun edes välillä huolehtii lapsistaan. Ja tuo, että jos isovanhemmat auttavat lasten kanssa niin siinä autetaan vain äitiä (jonka pitäisi olla äärimmäisen kiitollinen avusta) eikä ikinä ajatella, että ne lapset ovat myös miehen. Eikö siinä auteta myös miestä hoitamalla tämän lapsia?