Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8330)

Vierailija
1661/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän Af ga nis tanin naiset tuumaisivat tästä ketjusta? Kommentteja vain siitä!

"Huomaan, että vaikka tasa-arvossa edistytään pitkälle, edelleen naiset joutuvat taistelemaan oikeuksistaan samalla kun miehet puhuvat mustaa valkoiseksi."

Miten naiset taistelevat siellä oikeuksiensa puolesta???

Vierailija
1662/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kaksosten kanssa äitiyslomalla ja olin ihan loppu... pyysin miestä auttamaan, hän totesi "minä maksan sun ylläpidon, minun ei tarvitse auttaa"... auts, sattuu vieläkin vaikka tästä jo 20 vuotta...

Oletko edelleen tuon miehen kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kaksosten kanssa äitiyslomalla ja olin ihan loppu... pyysin miestä auttamaan, hän totesi "minä maksan sun ylläpidon, minun ei tarvitse auttaa"... auts, sattuu vieläkin vaikka tästä jo 20 vuotta...

Oletko edelleen tuon miehen kanssa? 

- Olen

Vierailija
1664/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää sun standardi on olosuhteiden pakosta meillä käytössä. Tosin siksi, että mies ei tee mitään kotitöitä enkä yksin jaksa tuota enempää. Tosin helvetin raskasta saada kämppä johonkin vieraskuntoon sitten yksin, kun noin harvoin siivoaa. Niinpä olen kieltäytynyt vieraista, torpannut myös miehen vieraitten tulon eli meillä ei käy vieraita. En myöskään enää tee ruokaa paitsi jos kyllästyn eineksiin. Mietin tässä alkaisinko seuraavaksi jättää miehen vaatteet pesemättä.

Seksikään ei enää huvita, joten mitä järkeä tässä suhteessa enää on? 995

Seuraavaksi jättäisit miehen pyykit pesemättä? Eikö ne pitäisi jättää ihan ekaks, kun niihin miehellä lienee suurin motivaatio tehdä, ja ovat selkeästi vain miehen?

Vierailija
1665/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän itseäni ns. vanhan liiton miehenä mutta kyillä minäkin osallistun jopa kotitöihin. Mutta kun vuoroni tulee tehdä aamupuurot vaimo ei päästä kauhan varteen, Tulee liian suolaista, sakeaa tai jotain muuta mikä ei käy. Ja jos puuron ja kahvin tekoa ei luota niin mitä luulette käyvän vaativamman ruuan valmistuksen. Ne normaalit sitten jää eli kinkku uuniin ja joulutähti kuusen laivaan. Niinpä 364 päivää levytän sohvalla. Olen minä kerran hänen vaatteensakin pessyt kaikki kaadoin kerralla koneeseen. Tytär ainakin ihastui ikihyväksi kun kaikki valkoiset oli pinkkejä. No vastaavasti en häntä päästä taloremontteihin, lumitöihin, puusouviin, sopimaan sähkösoppareita, autojen huolloista, korjauksista tai katsastuksista. Vanhemmalle kalustolle teen noi kaksi ensimmäistä itse. Samoin kuin sähkömiehenä vaikka sähkömoottorin käämimisen. Sekin onnistuu myös autoihin. Sitäkin tullut tehtyä päätöinä vuosia.

Itse olen lähes samantasoinen kokki (olen  nainen), mutta ei se estä keittiötöihin osallistumista. Voin pestä ja kuoria perunat, pilkkoa vihannekset, nostaa tarvittavat aineet valmiiksi työpöydälle miestä varten. Ja lopuksi siivota jäljet, hoitaa tiskit jne. Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea, mutta silloinkin voi hoitaa osuutensa avustavissa töissä.

Vierailija
1666/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on oikeastaan vain kahta resurssia: rahaa ja aikaa. Kun annan aikaani työnantajalle, saan rahaa. Kun annan rahaani kotisiivoojalle, saan aikaa.

Ei ole mitään syytä, miksi kotona olevan pitäisi käyttää toista resurssiaan toisen hyväksi ilman korvausta. Jos kulut 50/50, silloin kotityötkin samoin, vaikka toinen kotona loppuajan pyörittelisi vain peukaloitaan. Jos tästä poiketaan, se on lahja toiselle, jonka olisi syytä edes tiedostaa se, ja arvostaa toisen hyvösydämisyyttä.  

Vierailija
1667/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Passata = antaa mennä ohi, sivuuttaa. 

Passata = hyysätä, paapoa, passata piloille eli tehdä kaikki toisen puolesta niin ettei hän osaa itse mitään

Sivuutus-merkityksessä sanaa ei ainakaan pohjoisessa osassa maata kukaan koskaan käytä. Jossain ruotsinkielisillä alueilla käytössä?

Vierailija
1668/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?

Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.

ap

Miten niin ottaa korillinen laudeliinoja pois lauteilta? Eikös jokainen ne ota aina saunasta pois lähtiessään pyykkikoriin? Taitaa olla teillä pahemman luokan ongelmia taloudenpidossa.

Vierailija
1669/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuo manipulointitaktiikka, mitä käytät vaimoosi, on nimeltään weaponized incompetence. Miljoonat miehet ympäri maailmaa käyttävät sitä, joten sille on oma termi. Henkinen väkivalta on toinen hyvä termi."

Ja sit nää jätkät luulevat olevansa tosi ovelia ja tosi miehiä. Ja hirveen yllättyneitä, kun se nainen ei sit jaksakkaan sitä älypäätä enää katsella...

Sit vingutaan "miks on niin paljon avioeroja, miks ei synny enempää lapsia...". No miksiköhän. Kuka nyt haluis vääntää loputtoman määrän lapsia jollekin mieslapselle. 

Juuri näin!

Jos yhteiskunnalla on lapsista pulaa, neuvon heitä kääntämään katseensa näihin armeijankin käyneisiin ja silti täysin avuttomiin mieslapsitumpeloihin, jotka eivät osaa edes vettä keittää.

<

Vähän haluan kyl nuoria miehiä puolustaa. He, jotka tunnen, ovat kyllä asiallisia, aikaansaapia, fiksuja, hoitavat hommat kotona ja töissä. Nää, joista tässä ketjussa puhutaan ovat enimmäkseen vanhempia, ei kaks-kolmekymppisiä. Tosin heissäkin varmaan löytyy typeryksiä. Mutta toi perusasenne, et naisten pitää, on kyl enemmän vanhemmilla miehillä.

Vierailija
1670/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?

Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.

ap

Miten niin ottaa korillinen laudeliinoja pois lauteilta? Eikös jokainen ne ota aina saunasta pois lähtiessään pyykkikoriin? Taitaa olla teillä pahemman luokan ongelmia taloudenpidossa.

Ainakin meillä säilytetään jokaisen nimikkolaudeliinat saunomisten välillä lauteilla vadissa. Kun sauna laitetaan lämpiämään, vati nostetaan sieltä pois. Saunomisen jälkeen joikainen laittaa omansa kuivumaan ja kuivat liinat viikataan takaisin vatiin seuraavaa saunomista odottamaan. Ei niitä joka kerta pestä.

Vierailija
1671/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

ap

Saunassa säilytetään puhtaat laudeliinat. Missä niiden pitäisi olla? Pyykkikorissako?

Vierailija
1672/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhtaat laudeliinat on liinavaatekaapissa, likaiset likakopassa ja sitä ennen kuivahtamassa.

Ei käytetä pesemättä moneen kertaan, niillähän istutaan hikisinä alasti.

Vierailija
1673/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän itseäni ns. vanhan liiton miehenä mutta kyillä minäkin osallistun jopa kotitöihin. Mutta kun vuoroni tulee tehdä aamupuurot vaimo ei päästä kauhan varteen, Tulee liian suolaista, sakeaa tai jotain muuta mikä ei käy. Ja jos puuron ja kahvin tekoa ei luota niin mitä luulette käyvän vaativamman ruuan valmistuksen. Ne normaalit sitten jää eli kinkku uuniin ja joulutähti kuusen laivaan. Niinpä 364 päivää levytän sohvalla. Olen minä kerran hänen vaatteensakin pessyt kaikki kaadoin kerralla koneeseen. Tytär ainakin ihastui ikihyväksi kun kaikki valkoiset oli pinkkejä. No vastaavasti en häntä päästä taloremontteihin, lumitöihin, puusouviin, sopimaan sähkösoppareita, autojen huolloista, korjauksista tai katsastuksista. Vanhemmalle kalustolle teen noi kaksi ensimmäistä itse. Samoin kuin sähkömiehenä vaikka sähkömoottorin käämimisen. Sekin onnistuu myös autoihin. Sitäkin tullut tehtyä päätöinä vuosia.

Tyttärenkin olisi helpompi oppia noita asioita, joita luettelit , kun joku opastaisi. Pojatkin oppivat noita , kun heitä otetaan mukaan ja neuvotaan. Kyllähän tyttäresi ne oppii itsekin , eipä siinä, mutta olisi pääomaa elämää varten, kun joku opettaisi jo nuorena kotona asuessa 

Vierailija
1674/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oppiikin. Olen itse esimerkki tällaisesta tyttärestä, joka osaa korjata autonsa pikkuviat, tapetoida, maalata, tehdä puutöitä ja muutakin, kun on nuoresta asti aina näytetty. Ja kunhan vain on itsekin aktiivinen sillä asenteella, että pärjään ja osaan itsekin, ei aina tarvita muita. Ja kyllä, olen nykyään naimisissa ja ihan naisellinen nainen aina. En vain jää sormi suussa odottelemaan, että mies tekisi kaikki ns. miehille yleensä osoitetut työt.

Vierailija
1675/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin oppiikin. Olen itse esimerkki tällaisesta tyttärestä, joka osaa korjata autonsa pikkuviat, tapetoida, maalata, tehdä puutöitä ja muutakin, kun on nuoresta asti aina näytetty. Ja kunhan vain on itsekin aktiivinen sillä asenteella, että pärjään ja osaan itsekin, ei aina tarvita muita. Ja kyllä, olen nykyään naimisissa ja ihan naisellinen nainen aina. En vain jää sormi suussa odottelemaan, että mies tekisi kaikki ns. miehille yleensä osoitetut työt.

Tapetointi on kivaa. Mies inhoaa sitä, eli pääsen ihan itse tapetoimaan, jos tapettia seinääni haluan. Muutenkin olen kanssasi samaa mieltä, kovin on vähässä ne työt, joihin ei naiset pysty, jos vaan kiinnostusta riittää. 

Kaikkea ei tarvitse edes oppia pienestä pitäen. YouTube on hyvä opetusväline moneen asiaan. Sieltä löysin ohjeen kuinka vanhaan autooni voi vaihtaa pissapojan säiliön ja pumput. Hyvin toimi pissapoika, vaikka ihan itse korjasin. 

Koska tämä ketju pääosin keskittyy miesten kotitöiden tekemiseen, täytyy vähän kehua omaani. Häneltä sujuu melkein kaikki kotityöt.  Ainoa, mikä aiheuttaa hämmästelyä, on pölyrätti, sen käyttötarkoitusta hän ei tunnu oppivan. Toisaalta minä pyyhin mielelläni pölyt sillä aikaa, kun hän tamppaa matot tai imuroi. 

Vierailija
1676/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuo manipulointitaktiikka, mitä käytät vaimoosi, on nimeltään weaponized incompetence. Miljoonat miehet ympäri maailmaa käyttävät sitä, joten sille on oma termi. Henkinen väkivalta on toinen hyvä termi."

Ja sit nää jätkät luulevat olevansa tosi ovelia ja tosi miehiä. Ja hirveen yllättyneitä, kun se nainen ei sit jaksakkaan sitä älypäätä enää katsella...

Sit vingutaan "miks on niin paljon avioeroja, miks ei synny enempää lapsia...". No miksiköhän. Kuka nyt haluis vääntää loputtoman määrän lapsia jollekin mieslapselle. 

Juuri näin!

Jos yhteiskunnalla on lapsista pulaa, neuvon heitä kääntämään katseensa näihin armeijankin käyneisiin ja silti täysin avuttomiin mieslapsitumpeloihi

Noin juuri sanottiin 20 vuotta sitten. Että keski-ikäiset miehet teettävät kotityöt naisilla mutta nuoret miehet ovat fiksumpia. No, nyt ne silloiset nuoret miehet ovat keski-ikäisiä ja teettävät kotityöt naisilla. Ja taas jauhetaan miten nykyiset nuoret miehet ovat fiksumpia.

Eivät ole vaan ihan samanlaisia.

Vierailija
1677/8330 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passata = antaa mennä ohi, sivuuttaa. 

Passata = hyysätä, paapoa, passata piloille eli tehdä kaikki toisen puolesta niin ettei hän osaa itse mitään

Sivuutus-merkityksessä sanaa ei ainakaan pohjoisessa osassa maata kukaan koskaan käytä. Jossain ruotsinkielisillä alueilla käytössä?

Olen syntyisin pohjoiselta murrealueelta, mutta asunut läntisessä Suomessa.  Käytän passata sanaa molemmissa merkityksissä.

Vierailija
1678/8330 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa tana näitä juttuja. Mikähän taas auton katsastuksestakin tekee jotain niin ihmeellistä, että siihen tarvitaan pippeli? Tai lumitöissä!  Katsastushomma on helpompaa kuin labrassa käyminen, paitsi, että sattuu vähemmän. Kun minulla oli auto niin ihan itse varasin autolle huollot ja katsastukset ja kiikutin paikalle. Mikä ihmeen teollisuuslaitos teillä oikein on, että pitää oikein sopia sähkösopimuksia? Eihän se ole kuin muutama hiiren klikkaus netissä. On sinun etusi, että tuollainen kusetus menee vaimollasi läpi.

Lähtökohtaisesti ns miesten hommissa on se hauska homma, että suhteessa muihin kotitaloustöihin ne on melko halpaa ja helppoa ulkoistaa. Renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa maksaa muutaman kympin ja kestää vartin. Auton huolto päivän ja maksaa keskimäärin joitain satasia (oman auton vuosihuolto on maksanut töistä riippuen 200-500e). Auton pesu kympin pari eikä tarvitse kuin istua autossa. Kun taas verrataan noutoruokaa niin yhdellä istumalla menee helposti 50 euroa ja siinä on vain yksi päivän aterioista. Tai siivoaminen, kotitalousvähennyksen jälkeenkin perheasunnon siivous maksaa satasesta ylöspäin per kerta. 

Aikanaan ex halusi säästää tekemällä jotain huoltoja itse. No, auto oli koko viikon levällään ja välillä hän jotain kävi tekemässä. Samaan aikaan minä huolehdin lapsista ja arjen pyörittämisestä, kun miehellä meni aika tähän urotyöhönsä. Välillä appiukko tuli auttamaan jossain remonttihommassa ja taas minä pyöritin kotia lasten kanssa, jonka lisäksi passasin appiukkoa ja miestä. Heillä oli sellainen tapa, että tehtiin pari tuntia hommia, syötiin, pidettiin lepotaukoa ja loppuilta ihmeteltiin, että mitäs sitten. Luonnollisestikaan ex ei voinut mitään muuta tehdä tänä aikana ja vielä sen jälkeen, kun homma oli tehty niin hänellä meni muutama viikko palautuessa, jolloin taaskaan hän ei voinut tikkua laittaa ristiin. Onneksi tällaiset ns vanhan liiton miehet ovat kuolemassa sukupuuttoon. Naiset eivät tuollaista katsele enää.

Vierailija
1679/8330 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on ihan tutkimuksia. Nuorena miehet tekevät osuutensa kotitöistä, mutta se loppuu lasten syntymään. Silloin kotityövastuu siirtyy naiselle, eikä enää palaa ikinä tasapuoliseksi. Lasten syntymän jälkeen miehet itse kokevat tekevänsä yksin kaikki kotityöt, jos tekevät niistä 30-40%.

Tässä on taustalla se, että kun naisesta tulee äiti, hänen kotona tekemänsä työ muuttuu niin itsestäänselvyydeksi kaikille, että siitä tulee näkymätöntä. Kun äiti laittaa ruokaa perheelle, ruoka vaan ilmestyy pöytään. Jos taas isä laittaa ruoan, se on hieno suoritus. Vielä sunnuntainakin koko perhe muistaa, että meillä isä laittaa arkisin ruoat. Juu, laittoihan se tiistaina.

Kun lapsemme olivat pieniä, mieheni haki heidät tarhasta maanantaisin ja torstaisin. Minä hain tiistaisin ja perjantaisin, ja isovanhemmat keskiviikkoisin. Sekä tarhassa että kotona lähipiirissä vallitsi yksimielisyys siitä, että minä olen tosi onnekas, kun mieheni aina hakee lapset, ja isovanhemmat auttavat minua koko ajan.

Vierailija
1680/8330 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on ihan tutkimuksia. Nuorena miehet tekevät osuutensa kotitöistä, mutta se loppuu lasten syntymään. Silloin kotityövastuu siirtyy naiselle, eikä enää palaa ikinä tasapuoliseksi. Lasten syntymän jälkeen miehet itse kokevat tekevänsä yksin kaikki kotityöt, jos tekevät niistä 30-40%.

Tässä on taustalla se, että kun naisesta tulee äiti, hänen kotona tekemänsä työ muuttuu niin itsestäänselvyydeksi kaikille, että siitä tulee näkymätöntä. Kun äiti laittaa ruokaa perheelle, ruoka vaan ilmestyy pöytään. Jos taas isä laittaa ruoan, se on hieno suoritus. Vielä sunnuntainakin koko perhe muistaa, että meillä isä laittaa arkisin ruoat. Juu, laittoihan se tiistaina.

Kun lapsemme olivat pieniä, mieheni haki heidät tarhasta maanantaisin ja torstaisin. Minä hain tiistaisin ja perjantaisin, ja isovanhemmat keskiviikkoisin. Sekä tarhassa että kotona lähipiirissä vallitsi yksimielisyys siitä, että minä olen tosi onnekas, kun

Tää on muuten niin totta! Nyt kun lapsemme ovat jo aikuisia, hekin muistavat sen, kun kävivät isän kanssa aina leffassa ja korkeasaaressa. 

Isä ve kaksi kertaa elokuviin, ja toisen lapsen kerran korkeasaareen. 

Minun kanssa tehdyt retket, matkat, mökkeilyt ym. ym. oli niin peruselämää, ettei niistä ole jäänyt selkeää muistijälkeä edes. 

Ympäristö myös reagoi siihen ihan eri tavalla, kun isä hoiti tai haki tarhasta ym. Se oli poikkeavaa ja siihen kiinnitettiin huomiota. 

Äitini aina ihaili, miten näppärästi mieheni vaihtoi vaipan. Hmm ikinä en saanut samaa ihailua osakseni, vaikka aika monta minäkin vaihdoin😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän