Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8327)

Vierailija
1141/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehissä on vika entistä enemmän ihmettelen miksi naiset suostuu heitä passaamaan. En minä ainakaan koe tarvetta passat ihmistä jota en voisi sietää.

Minä ihmettelen miksi miehet orjuuttavat naisia, joiden pitäisi olla heidän elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Johtuuko se silkasta pahuudesta?

Mistä orjuuttaminen ylipäätään johtuu? Kyllä se lähtee aina vallankäytöstä. Osa ihmisistä haluaa käyttää valtaa oli sitten kyse kummasta sukupuolesta tahansa. Toki perinteisesti se vallankäyttö on sallittu useammin miehelle kuin naiselle mutta ei se tarkoita sitä että omassa elämässä niitä perinteitä olisi jatkettava ikuisesti tai siihen olisi suostuttava vain siksi kun meidän äiditkin siihen suostuivat.

Asenteet. Periytyneet kotoa ja osa imetty ympäröivästä maailmasta. Ja kaupan päälle naiset vahvistavat miesten harhaista omakuvaa suostumalla alistamiseen. Jos kaikkialla viestitetään, että on ok orjuuttaa kumppaniaan, niin sitä vaan menee virran mukana ja tekee samoin. 

Vierailija
1142/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait sä tiedät, että lakko on vain väliaikainen tilanne ja asia palaa lopulta siihen normaaliin tilaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Ei naisen tehtävä ole passata perhettä. Kotityöt tehdään koko perheen voimin.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta mites tehdään kun ihmisillä on eri käsitykset siitä, mikä on esim. sopiva tai riittävä siivoamisen taso ? Jos perheen äiti ainoana on sitä mieltä, että torppa täytyy hinkata tiptop-kuntoon mutta muille kevyempikin siivoustaso olisi ok, niin onko sekään oikein että yhden tahtotilan takia kaikki "kärsii"?

Kannattaa tutustua temperamentti eroihin ja eroihin rytmisyydessä parisuhteessa. Ammattilainen sanoo että on perheen kannalta parempi että mennään enemmän sen järjestelmällisen ja siistin mukaan, koska hänelle tekee aidosti pahaa sotku ja myöhästely yms. Kun taas he joita sotku ei haittaa, eivät kärsi siitä että on siistiä ja siivotaan yhdessä vähän enemmän. Tietenkin eri asia jos joku on aivan neuroottinen siisteys-friikki, mutta tässä kyseessä tavallinen siisteyttä ja toimivaa arkea tarvitseva henkilö, kuten ap vaikuttaa myös olevan. Toki jos perheessä ei kiinnosta että äiti tai isä ahdistuu ja voi huonosti siksi kun muut eivät suostu tulemaan vastaan, kuulostaa siltä että perhe tarvitsee kunnollista ammattiapua tai se ei voi pysyä yhdessä. Pointti tässäkin ap:lla selvästi on se, että hän haluaa säilyttää perheen mutta ei jaksa enään jatkaa entiseen malliin ja toivoo, että muutkin olisi valmiita näkemään edes vähän vaivaa perheyksikön olemassaolon ja hyvinvoinnin eteen. Kyllä jokaisella täytyy olla hyvä olo kotona,ja siihen täytyy kaikkien osallistua. Itse en voisi kuvitellakaan että en tekisi jotain  asiaa joka auttaisi miestäni voimaan kotona hyvin, mikäli kyseessä on kohtuullinen asia kuten normaali siivoaminen.

HS:llä oli tästä hyvä juttu aiheesta, tosin maksullinena mutta tässä linkki kuitenkin! https://www.hs.fi/perhe/art-2000009864217.html

Vierailija
1144/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Periaatteessa samaa mieltä, mutta mites tehdään kun ihmisillä on eri käsitykset siitä, mikä on esim. sopiva tai riittävä siivoamisen taso ? Jos perheen äiti ainoana on sitä mieltä, että torppa täytyy hinkata tiptop-kuntoon mutta muille kevyempikin siivoustaso olisi ok, niin onko sekään oikein että yhden tahtotilan takia kaikki "kärsii"?

Kannattaa tutustua temperamentti eroihin ja eroihin rytmisyydessä parisuhteessa. Ammattilainen sanoo että on perheen kannalta parempi että mennään enemmän sen järjestelmällisen ja siistin mukaan, koska hänelle tekee aidosti pahaa sotku ja myöhästely yms. Kun taas he joita sotku ei haittaa, eivät kärsi siitä että on siistiä ja siivotaan yhdessä vähän enemmän. Tietenkin eri asia jos joku on aivan neuroottinen siisteys-friikki, mutta tässä kyseessä tavallinen siisteyttä ja toimivaa arkea tarvitseva henkilö, kuten ap vaikuttaa myös olevan. Toki jos perheessä ei kiinnosta että äiti tai isä ahdistuu ja voi huonosti siksi kun muut eivät suostu tulemaan vastaan, kuulostaa siltä että perhe tarvitsee kunnollista ammattiapua tai se ei voi pysyä yhdessä. Pointti tässäkin ap:lla selvästi on se, että hän haluaa säilyttää perheen mutta ei jaksa enään jatkaa entiseen malliin ja toivoo, että muutkin olisi valmiita näkemään edes vähän vaivaa perheyksikön olemassaolon ja hyvinvoinnin eteen. Kyllä jokaisella täytyy olla hyvä olo kotona,ja siihen täytyy kaikkien osallistua. Itse en voisi kuvitellakaan että en tekisi jotain  asiaa joka auttaisi miestäni voimaan kotona hyvin, mikäli kyseessä on kohtuullinen asia kuten normaali siivoaminen.

HS:llä oli tästä hyvä juttu aiheesta, tosin maksullinena mutta tässä linkki kuitenkin! https://www.hs.fi/perhe/art-2000009864217.html

Vierailija
1145/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kannattaa tutustua temperamentti eroihin ja eroihin rytmisyydessä parisuhteessa. Ammattilainen sanoo että on perheen kannalta parempi että mennään enemmän sen järjestelmällisen ja siistin mukaan, koska hänelle tekee aidosti pahaa sotku ja myöhästely yms. Kun taas he joita sotku ei haittaa, eivät kärsi siitä että on siistiä ja siivotaan yhdessä vähän enemmän. Tietenki

Kyllä on tehty asiat vaikeiksi.

Menkää kirjastoon. Lainatkaa kotitalouskirja. Lukekaa sieltä mitä ja miten usein siivotaan. Saa suorittaa.

Pitäisikö mennä perheterapiaan myös neuvottelemaan siitä, pitääkö kaikki neljä rengasta vaihtaa ja tarvitseeko pölykapselit laittaa paikalleen?

Vierailija
1146/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rentoreino kärsii ihan yhtä lailla, jos koko ajan nipotetaan jostain leivänmuruista ja vinoon jätetyistä kengistä. 

Vierailija
1147/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se rentoreino kärsii ihan yhtä lailla, jos koko ajan nipotetaan jostain leivänmuruista ja vinoon jätetyistä kengistä. 

Miksi se on sitten valinnut siisteyttä arvostavan puolison? Sen kriteerien mukaan mennään, jolla on tiukemmat kriteerit. 

Vierailija
1148/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole ollut koko lakon pointti, että ap:llä olisi korkeammat vaatimukset kodin siisteyden suhteen kuin muulla perheellä, vaan se että hän on joutunut tekemään lähes kaiken yksin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on sitten valinnut siisteyttä arvostavan puolison? Sen kriteerien mukaan mennään, jolla on tiukemmat kriteerit. 

Vierailija
1149/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missaat pointin: rentoreino kärsii omien toimiensa seurauksista (leivänmurut ja vinoon jätetyt kengät), nipottaja rentoreinon tekemisistä tai pikemminkin tekemättä jättämisistä (leivänmurut ja vinoon jätetyt kengät). Rentoreino voi päättää kärsimyksensä lopettamalla itse leivänmurujen levittelyn ja jättämällä kenkänsä suoraan. Nipottaja taas ei voi lopettaa itseään häiritsevää tilannetta muuttamalla omaa käytöstään (eli lopettaa murustamista ja kenkien levittelyä).

Asennetta voi toki muuttaa, ja miettiä onko kenkien suoristaminen oikeasti todella merkittävä asia. Mutta se ihan oikeasti ON iso asia, jos toinen jättää omat sotkunsa toisen siivottavaksi ja odottaa saavansa valmiin aterian päivittäin, vaikka itse ei ole valmis tekemään ruokaa.

Ap:n miehen vastuunvälttelyn määrä ja  reaktio lakkoon on niin vastenmielistä, ettei tuosta voi edes mitenkään järkevästi ja hyvässä hengessä lähteä keskustelemaan. En ennen tätä edes uskonut, että iältään aikuinen ihminen voi olla noin itsekeskeinen m*napää. Kun ulkoistaa itsensä kokonaan aikuisen ihmisen vastuista ja sysää ne toiselle, on nipottamisesta ja nalkuttamisesta puhuminen lähinnä avointa v*ttuilua.

Miten ihmiset kehtaa, en ymmärrä.

Vierailija
1150/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan käsittämätön kommentti yleensä. On vähän eri pitää 22 neliön yksiö kunnossa ja siistinä kuin perheen omakotitalo ja lapset puettuna ja ruuassa. 

Vierailija
1151/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika, 50, ja äiti, 70, asuvat yhdessä mies osaisi tehdä yhden kotiaskareen, mutta äiti saa tehdä senkin

https://www.is.fi/perhe/art-2000009993282.html?cs 

Lähellä vastaava surullinen tapaus. Äiti 80v. ja ms-tauti. Poika 60v. muutti äitinsä luo. Ensin äiti oli hoitanut parkinsonia sairastavan puolison loppuun asti. Sitten siirtyi poika isän tilalle. Yhtä laitasta ei saa tiskipöydälle siirrettyä, mistään muusta puhumattakaan. Täysin mahdoton ja toivoton yhtälö!

Mistä syystä naiset tuohon suostuu?

Tähän on vaikea vastata. Toki sen ikäpolven ihminen, joka on ikänsä passannut. Nyt ei enää yhtään jaksaisi. Mutta pelkää riitoja. On tuohon yrittänyt läheiset puuttu

Eipä näköjään miehetkään. Miten täällä säännönmukaisesti joku yrittää kääntää ongelman naisen syyksi. Kun se ongelma syntyy lähinnä miehen tekemättömyydestä.

Vierailija
1152/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ehdi lukea yli tuhatta kommenttia, kun tänään pitää juosta kaupassa, kokata, siivota ja kiiruhtaa opintoihin. Lisäksi vielä vaihtaa renkaat ja tehdä lumityöt.

Miten tämä arjen sankarin tarina päättyi, missä mennään? 

Vierailija
1153/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä rasittavaa kun miestä pitää aina erikseen käskeä siivoamaan ja osallistumaan. Oma-aloitteisesti ei tapahdu mikään. Ja sittenkin ollaan turpa rullalla mäkötetään kun on niin ikävää siivota ne omat sotkunsa ja jälkensä ja omaa kotiaan.

Joo. Kaveria risoo, koska hän ei halua olla "se nalkuttava akka", mutta kun mies ei mitään osaa oma-aloitteisesti tehdä ja sitten kun asiasta sanotaan, niin ruvetaan syyttämään nalkuttamisesta. Taitaa ukko ihan tarkoituksella manipuloida näin. Sitten kun joskus harvoin jotain ihan itsekseen tekee (täyttää vaikka tiskikoneen), niin odottaa äijä vähintään kultamitalia kaulaansa. 

Vierailija
1154/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika, 50, ja äiti, 70, asuvat yhdessä mies osaisi tehdä yhden kotiaskareen, mutta äiti saa tehdä senkin

https://www.is.fi/perhe/art-2000009993282.html?cs 

Lähellä vastaava surullinen tapaus. Äiti 80v. ja ms-tauti. Poika 60v. muutti äitinsä luo. Ensin äiti oli hoitanut parkinsonia sairastavan puolison loppuun asti. Sitten siirtyi poika isän tilalle. Yhtä laitasta ei saa tiskipöydälle siirrettyä, mistään muusta puhumattakaan. Täysin mahdoton ja toivoton yhtälö!

Mistä syystä naiset tuohon suostuu?

Tähän on vaikea vastata. Toki sen ikäpolven ihminen, joka on ikänsä passannut. Nyt ei enää yhtään jaksaisi. Mutta pelkää riitoja. On tuohon yrittänyt läheiset puuttu

No tässä on nyt kyse äidistä ja pojasta. Ja varmasti ulkopuolisten mielestä heidänkin pitäisi erota. Mut ei kovin moni 80v. häädä lastaan kotoa, jos ei tuohon mennessä ole siihen kyennyt. Syitä on monia. 

Vierailija
1155/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan sen hetken, kun 11-vuotiaana päätin, että minusta ei tule samanlaista palvelijaa kuin äidistäni. Mies, jonka kanssa menin naimisiin, ryhtyi häiden jälkeen leipomaan minusta kotiorjaa. Otin eron. Olin vain niin vakaasti päättänyt pitää kiinni periaatteestani. NAISET: kukaan ei tule kasvattamaan teitä tasa-arvoisiksi, vaan teidän tulee itse pistää stoppi sukupolvia jatkuneelle naisten alistamiselle. Ja kasvattaa pojat kunnioittamaan naisia. Valitettavasti nykyinen nuori sukupolvi on oikein extra toksinen.... 

Muuten samaa mieltä, mutta itsellä hyviä kokemuksia lasteni sukupolvesta  Naiset pitävät tiukasti kiinni rajoistaan ja miehet ovat luontevasti tasa-arvoisia koti ym. asioissa. Sen olen huomannut kyllä, että nämä tiukat nuorehkot naiset saavat myös paljon vastustusta. Julkisuudessakin se näkyy. Mutta ehkä sekin pikkuhiljaa tasoittuu. 

Vierailija
1156/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pitäisikin häätää kotoa viimeistään parikymppisinä eikä hyvästä heitä peräkammariin. Moni tekee sen ihan vapaaehtoisesti kun muutosten tekeminen on liian hankalaa.

Vierailija
1157/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ap ihan mahdoton vauva se sinun ukkosi, kun teinitkin ottavat enemmän vastuuta. Todellakin tuntuu nyt vain haluavan "voittaa" tämän minkä vuoksi kieltäytyy aivan kaikesta osallistumisesta. Käsittämätön tyyppi. Kyllä luulisi, että teinitkin heräisivät siihen millainen lapsellinen vapaamatkustaja se isä on. 

Mutta hienoa, että olet pitänyt tästä "lakosta" kiinni jo näin kauan. Älä luovuta! Toki voi olla hankalaa, mutta soisi vain sen ukon oppivan jotain. Ja jos on toivoton tapaus, niin että teineille sentään jäisi tämä muistiin.

Tuossa vaiheessa ap:n olisi fiksua todeta, että kun aikuinen mies on huonokäytöksisempi ja jääräpäisempi kuin kiukuttelevat teinit, mitään ei ole enää tehtävissä. Ero on ainut ratkaisu. 

Ärsyttää tämä, kun niin helposti jankutetaan tätä eroa rarkaisuksi. Kauan passauslakkoa on kestänyt? Muutaman viikon? Miten kenenkään peruskäytös muuttuu niin lyhyessä ajassa, jos on vuosikausia saanut tottua toisenlaiseen. Uskon siihen, että ihmiset saattavat muuttua. Ei perusluonteeltaan, mutta joisskin asioissa kyllä. Täällä siitä hyvä kokemus. 

Samaan aikaan jankutetana, et ihmiset eroavat liian helposti. Ja sit kehoitetaan eroamaan heti, jos muutosta ei tapahdu heti.

Vierailija
1158/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehissä on vika entistä enemmän ihmettelen miksi naiset suostuu heitä passaamaan. En minä ainakaan koe tarvetta passat ihmistä jota en voisi sietää.

Minä ihmettelen miksi miehet orjuuttavat naisia, joiden pitäisi olla heidän elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Johtuuko se silkasta pahuudesta?

Mistä orjuuttaminen ylipäätään johtuu? Kyllä se lähtee aina vallankäytöstä. Osa ihmisistä haluaa käyttää valtaa oli sitten kyse kummasta sukupuolesta tahansa. Toki perinteisesti se vallankäyttö on sallittu useammin miehelle kuin naiselle mutta ei se tarkoita sitä että omassa elämässä niitä perinteitä olisi jatkettava ikuisesti tai siihen olisi suostuttava vain siksi kun meidän äiditkin siihen suostuivat.

Minulla on teoria siihen, et miksi. Se johtuu ihmisen pienuudesta. Osa ihmisistä tarvitsee jonkun, joka on (hänen mielessään) alempana kuin itse. Siksi painetaan puolisoa ja lapsiakin alas. Samasta syystä jotkut ottavat lemmikkejä, alistaakseen ne. Ei rakkauden tähden. Ehkä se auttaa heitä kestämään sen, etteivät saavuta elämässä mitään merkittävää. Tai itsetunto niin matalalla, ettei mikään riitä sitä tyhjyyttä täyttämään.  Onhan näitä polkijoita myös esimiehissä. Kun mikään ei riitä.

Vierailija
1159/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että olen naimisissa oleva yksinhuoltaja.  Mä hoidan lapsen kouluun, toisen hoitoon, kaupas käynnit ja ruuan, siivouksen kaikki!!! Jos menisin lakkoon kaikki menis päin persettä ja mun ahdistus ja ylirasittuminen johtais oman hengen ottamiseen.  Mies kun on kotona makaa vain sohvalla tiktokkia selaten. Ja odottaa koska mulla ois aikaa hälle. Kun mä tarttisin sitä aikaa itselle että saisin pään ja mielen kuntoon. Mulla ei ole ollut moniin vuosiin omaa aikaa. Voi kun pääsis viikonlopuks johonkin ihan yksin mutta eipä tuo mies osais mitään. Kateellisena katselen kun fasebookissa tuttavani viettää aikaa ystävien kanssa ku isä katsoo vauvaa kotona. Mulla on niin synkkiä ajatuksia välillä että en tiedä miten jaksan. En tiedä menikö ohi aiheen mutta oli pakko saada nää tuntemukset johonki. Onkohan muilla vastaavaa..?

Vierailija
1160/8327 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun sinkkujen määrä hipoo yhä uusia ennätyksiä ja syntyvyys on romahtanut ja avioerojen määräkin on huipussaan.

Kanavoituuko tuo miehen ja lasten passaamisesta ja orjuuttamisesta vapautunut valtava työmäärä, esim yritystoimintaa ja työntekoon.

Missä on naisten perustamia uusia Nokioita? Miksei naiset ole vallanneet suurimpien tulonsaajien taulukoita?

Miksei naiset halua rahoittaa Suomen hyvinvointia mm. kunta-, valtio- ja pääomatulo veroilla.

Kuinka edelleen julkisen puolen rahoitus, työllistäminen, yritystoiminta ja esim suomen maanpuollustus ovat miesten valtaosin tekemisen varassa. Kuinka miehet edes pystyvät, kun niin suuri osa on sinkkuja ja ei ole kotiorjaa mahdollistamassa miehen työntekoa?

Voiko joku avata tätä mysteeriä?

Aika huono yritys taas dissata naisia. Mut ihan pieni arvaus tähän mysteeriin. Eivät ne menneiden aikojen miehetkään yrityksiä perustanut ilman sitä kotihengetärtä, joka siis hoiti kodin ja lapset. 

Kuinka monta nokiaa miehet ovat perustaneet?

Kuinka kauan meni nokian kasvussa maailmanluokan bisnekseksi? 

Kuinka monta naista vs. miesta tarvittiin sen tuhoamiseksi?

Kuinka kauan tämä tilanne on jatkunut? Miksi miehet eivät ole keksineet uusia nokioita, kun kerran eivät naisia tarvitse elämäänsä?

Mitä tekemistä armeijalla on tän kaiken keskellä? Tiedät kai, että se on toistaiseksi vain miehille pakollinen ja iso osa miehistäkin jättää sen väliin. Tulevaisuudessa tämä tullee muuttumaan. Jos näin käy, toivottavasti se naisaotilaiden loputon kiusaaminen myös loppuu. 

Miksi miehet eivät kansoita hoiva-aloja? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan