Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8327)
Vierailija kirjoitti:
Minulla kärähti eilen hermot sotkuun ja valitukseen ja olin viime yön ystävän luona. Tulin alkuillasta kotiin, eikä täällä ole tapahtunut mitään muuta edistystä kuin että teinit olivat tehneet yhdessä ruokaa itselleen, mutta eivät isälleen. Mies oli kuulemma illalla huutanut heille ja käskenyt siivota, mutta eivät olleet siivonneet. Ne jonkun jossain vaiheessa vinkkaamat eropaperit alkavat vaikuttaa hyvältä seuraavalta kortilta. Minä ihan oikeasti luulin, että lakkoni herättäisi perhettä, mutta ei siltä vaikuta. Kolme viikkoa takana ja kehitysaskeleet yhden käden sormilla laskettavissa.
ap
Muutos ottaa enemmän aikaa. Älä ala heitä uudestaan passaamaan! Nyt on sillä porukalla kasvun paikka. Anna niiden kipuilla, niinhän sinäkin olet kipuillut työjuhtana jo ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kärähti eilen hermot sotkuun ja valitukseen ja olin viime yön ystävän luona. Tulin alkuillasta kotiin, eikä täällä ole tapahtunut mitään muuta edistystä kuin että teinit olivat tehneet yhdessä ruokaa itselleen, mutta eivät isälleen. Mies oli kuulemma illalla huutanut heille ja käskenyt siivota, mutta eivät olleet siivonneet. Ne jonkun jossain vaiheessa vinkkaamat eropaperit alkavat vaikuttaa hyvältä seuraavalta kortilta. Minä ihan oikeasti luulin, että lakkoni herättäisi perhettä, mutta ei siltä vaikuta. Kolme viikkoa takana ja kehitysaskeleet yhden käden sormilla laskettavissa.
ap
Häpeäisit. Sinun tulisi perheen naishenkilönä toteuttaa velvollisuutesi ja pitää huolta perheestäsi. Oletko edes milloin antanut toosaa miehellesi viimeksi? Ei ihme että perheesi on kyllästynyt sinuun. Häpeäisit.
Ole sinä hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
ap
Kolmessa viikossa ei todennäköisesti tapahdu yhtään mitään. Ihmisten käyttäytymisen muutos on hidasta silloinkin kun haluaa sitä itse, saati sitten yhtäkkiä pakotettuna.
Jos ei ole olemassa ennestään mitään rutiinia taloudenpitoon ja kotitöihin, se pitää opetella samalla tavalla kuin vaikka ylipainoinen ihminen opettelee syömään terveellisesti joka päivä ja liikkumaan säännöllisesti. Kestää kuukausia, jos ei vuosia ennen kuin uudet tavat iskostuvat ihmiseen.
Et ole väärässä siinä kun vaadit perhettä osallistumaan kotitöihin, mutta jos odotat että heillä on parissa viikossa yhtäkkiä rutiinit mitä eivät ole koskaan opetelleet niin tulet pettymään.
Tsemppiä kovasti, tilanne kuulostaa todella raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kärähti eilen hermot sotkuun ja valitukseen ja olin viime yön ystävän luona. <klipeti klip> Minä ihan oikeasti luulin, että lakkoni herättäisi perhettä, mutta ei siltä vaikuta. Kolme viikkoa takana ja kehitysaskeleet yhden käden sormilla laskettavissa.
ap
Luulen, että pointti on tajuttu. Nyt olisi mahtavaa jos saisit keskusteluyhteyden muuhin perheeseen. Lähtökohta on hankala koska heidän silmissään sinä olet tämän aiheuttanut, mutta yhteistyötä yhteiselon jatkaminen silti vaatii. Jos muut kokevat että siivoaminen tässä tilassa olisi häviön tunnustamista, kukaan ei siivoa ilman keskusteluyhteyden avaamista. Koetko itse voittaneesi, jos ero tulee ja kämppä on eron hetkellä hirveä läävä?
Taas joku feminismin aivopesemä nainen hajottamassa ydinperhettä jonkun voimaantuneen itsenäisen kissakoiramummo ideologian vuoksi. Sääliksi käy perhettäsi.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku feminismin aivopesemä nainen hajottamassa ydinperhettä jonkun voimaantuneen itsenäisen kissakoiramummo ideologian vuoksi. Sääliksi käy perhettäsi.
Perhe parka kun leipää ei laiteta suoraan suuhun ja käydä pyllykin puolesta pyyhkimässä.
Perhe kaivaa korkeintaan nenää ja äiti uupuu. Ihmetelkää vaan niitä tulevia syntyvyyslukuja stana.
Eli teinit hoitavat nyt oman osuutensa tekemällä, mies omansa huutamalla? Miten voit arvostaa tuollaista miestä?
7 vuotta sanoin miehelle, että hänen pitäisi tehdä itsenäisesti kotitöitä. Säännöllisesti sanoin, etten jaksa enää passata kun toinen vain makaa sohvalla.
Viime kesänä katkesi kamelin selkä ja lähdin. Miesparka ei voinut mitenkään uskoa, että lähdin noin vain ilman varoitusta. Ei ollu menny uhkailut, avautumiset ja keskusteluyritykset perille.
Onneksi ymmärsin olla tekemättä lapsia, muuten oisin apn pisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäinen kissakoiramummo ideologia? Avaisitko vähän?
Feminismi on ok. Parantanut naisten ja myös miesten elämää paljon!
Onko nyt parempi olla ap. ja mitkä fiilikset yleensä?
Onnistuisiko perhepalaveri? Suostuisiko mies osallistumaan rauhalliseen keskusteluun asiasta, teinit ehkä?
Onhan tuo aika kestämätöntä jos edelleen ap:n odotetaan ja oletetaan kaiken hoitavan.
Miten joulunvietto, tietysti ap on tähän asti kaiken hoitanut siivouksia ja ruuanlaittoja myöten puhumattakaan lahjoista.
Siitäkin kannattaa jo alkaa puhumaan ettei tule yllätyksenä kun kukaan ei ole mitään järkännyt.
Itsellä kumppani joka koko elämänsä tottunut passaukseen, hänen äitinsä hoitanut KAIKEN kotona kun hänen miehensä ja aikuiset lapset ryypänneet ja makoilleet kotona. Oli pieni shokki omalle kumppanille muuttaa mun kanssa asumaan, kun kaikki ei vaan tapahdukkaan itsestään :D Älkää äidit tehkö lapsillenne sitä karhunpalvelusta että passaatte ja hoidatte kaiken, niistä tulee monesti AIVAN sietämättömiä ja patalaiskoja ja sit me normaalit ihmiset opetetaan niille täysin itsestäänselviä arjen taitoja...
Hohhoijaa... Miehestähän aina pääsee eroon, mutta lapset ovat sinun(kin) elämänsä loppuun asti. Mutta turha on ap:n odottaa vanhana, vaivaisena ja raihnaisena, että lapset pitäisivät hänestä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa... Miehestähän aina pääsee eroon, mutta lapset ovat sinun(kin) elämänsä loppuun asti. Mutta turha on ap:n odottaa vanhana, vaivaisena ja raihnaisena, että lapset pitäisivät hänestä huolta.
Tällä hetkellä nuo lapset ei osaa huolehtia edes itsestään. AP tekee heille palveluksen, ovat ihan aikuisuuden kynnyksellä.
Aloittajalla on nyt valttikortti, joulu nimittäin. Nyt perhe saman pöydän ääreen keskustelemaan järjestelyistä. Kuka tekee mitäkin ja niin edelleen.
Itse pyysin kans vaimoa vaihtamaan autonrenkaat ja tienaamaan yhtä paljo, ei onnistunu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän eripäin: vaikka molemmilla oma asunto (vuokra) ja oma talous, tarvii naisystäväni aina multa "jeesiä" milloin mihinkin.
Oon kyllä sanonut, että mitoittaisi elämänsä siten, ettei sitä yhden elämää tarvitse kahden huhkia, mutta - ei toimi sanominen.
Ja tietysti kaikki vähänkin "tekninen" ikänkuin "kuuluu" mulle. (tv:n viritys, fillarin laitto, tietsikkaongelmat, sillee)
Ja itse en tosiaan edes ole erityisen tekninen tai edes kovin jaksava.
Meillä sama asetelma mutta osaan toki virittää televisioni ja hoitaa tietotekniikan ja fillarit. Mutta jostain syystä mies ei ole opetellut tärkeitä perustaitoja kuten lahkeiden lyhentäminen, vetoketjun vaihto, villasukkien kutominen ja muut vaatetukseen ja korjaukseen liittyvät asiat. Viimeksi lyhensin hänen puvun takkinsa hihat, se olisi maksanut yli 100 euroa ompelimossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyysin kans vaimoa vaihtamaan autonrenkaat ja tienaamaan yhtä paljo, ei onnistunu.
Miksi te hyvätuloiset punnerratte niitä renkaita itse huonoissa asennoissa? Liike ottaa 35 euroa. Vaimosikin osaa ajaa varatulle ajalle ja hörppiä kahvia sen aikaa kun homma kestää, ellei ole jotenkin kehitysviiveinen.
ap