Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8325)
meillä on tällainen karjataloustila.Hommia ei ole jaettu, mutta koska karja on työllistävä eikä vieraan palkkaukseen ole varaa, teemme kaiken itse.Tunteja ei lasketa mutta työmme jako on tavallaan luonnollinen ;hoidan koko huushollin ,kauppa-asiat myös ne ns. miestenhommat eli pintaremontit, korjaukset,viemäritukokset ym. niihin liittyvät ja työpuolella rehustukset ,paskanotot ja kesällä rehuajot ym...mies hoitaa konerempat,autorempat,rehustukset,paskahommat,korjaukset tuotantorakennuksissa.Töitä ei lasketa ja näin meille jää aikaa pötköttää sohvalla illalla yhdessä.Tavallaan tämä on helpompaa kuin palkansaaja perheellä.. mutta vapaata on kyllä minimaalinen määrä.
Vierailija kirjoitti:
meillä on tällainen karjataloustila.Hommia ei ole jaettu, mutta koska karja on työllistävä eikä vieraan palkkaukseen ole varaa, teemme kaiken itse.Tunteja ei lasketa mutta työmme jako on tavallaan luonnollinen ;hoidan koko huushollin ,kauppa-asiat myös ne ns. miestenhommat eli pintaremontit, korjaukset,viemäritukokset ym. niihin liittyvät ja työpuolella rehustukset ,paskanotot ja kesällä rehuajot ym...mies hoitaa konerempat,autorempat,rehustukset,paskahommat,korjaukset tuotantorakennuksissa.Töitä ei lasketa ja näin meille jää aikaa pötköttää sohvalla illalla yhdessä.Tavallaan tämä on helpompaa kuin palkansaaja perheellä.. mutta vapaata on kyllä minimaalinen määrä.
Hatunnosto (ja kiitos!) teille tilallisille, tuo on todella sitoutumista vaativa elämäntapa. Teillä on varmasti laskematta hommaa molemmilla. Työnjako on hyvä ja reilu silloin, kun kumpikaan ei uuvu taakkansa alle ja molemmilla on aikaa pötkötellä sohvalla. Ap:n perhekuviossa tämä ei ole onnistunut, toivottavasti hänen miehensä tajuaa ajoissa olla perheen toinen vastuunkantaja ja oma-aloitteinen aikuinen siipelyn sijaan. Teineille huutaminen kun ei riitä osallisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin perheelle että tänään jutellaan tilanteesta ja keitin peräti kahvia koko porukalle. Kerroin että en aio jatkossakaan tehdä kuin oman osani ja vain jos muutkin tekevät. Teinit ilmeisesti ymmärsivät ainakin jollain lailla, nähtäväksi jää aikovatko kuitenkaan tehdä mitään asialle. Mies taas sanoo, että käyttäydyn lapsellisesti ja vain kiukuttelen. Eli siis ei paljon taida olla toivoa hänen suhteensa.
ap
SINÄ ilmoitit ja kerroit, että tästä lähtien tehdään kuten SINÄ haluat, mutta SINUSTA tilanne tuskin muuttuu.
Eiköhän kaikille ole parasta, että SINÄ jatkat elämääsi sinkkuna?
Pitkä ketju, enkä ole lukenut kokonaan, mutta onko kotinne, anteeksi SINUN kotisi, kaaoksen vallassa?
Ei vaatteita kenelläkään paitsi SINULLA? Puhtaita astioita jne.?
Lopeta vinkuminen, aikuinen ihminen.
Hyvä että lapset heränneet tekemään jotain. Miehestä kyllä jo ihmettelisin mitä ikinä hänessä näin, laittaisin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Ompa täällä kauheita aikuisia. Jos ei kestä omia lapsia, ei pidä niitä sitten tehdäkkään. Lapet ei ole vastuussa perheen asioista. He opiskelevat elämää ja omilleen lähtemiseen. Ei alle kouluikäsen eikä teininkään vuotiaan tarvi osata pyykätä, ei pestä astioita tai laittaa ruokaa itselleen. En ihmettele että on pahoinvoivia lapia ja nuoria, kun vanhemmat antavat kodinhoidon ja omasta elämästä vastuun pienille lapsille. Ne tulee mukaan pikkuhiljaa.
Kodinhoidolliset asiat ja itsestään vastuu kasavat siinä ohella. Hirveitä tekstejä täällä.
Tottakai lapset otetaan ikänsä mukaisesti kotihommiin pienestä pitäen ja opetaan ruuanlaittoa, siivousta, pyykinpesua, siivoamaan omaa huonetta ja korjaamaan omia sotkuja ym. Kuuluu kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyysin kans vaimoa vaihtamaan autonrenkaat ja tienaamaan yhtä paljo, ei onnistunu.
Ihan varmasti vaimosi osaa ajaa sen auton renkaanvaihtoon. Se kuka tienaa eniten ei ole kilpailu, takuulla vaimosikin tuo rahaa taloon ja maksaa lasten kulut ja osallistuu myös muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on naisille voimaannuttavaa, kun päätä nyökytellen voi yläpeukuttaa vihamielisiä miehiin liityyviä kommentteja. Tämä kommentti sitä vastoin saa alapeukkuja. Aikamoisia miesvihaajia...
En minä vihaa miesystävääni, rakastan häntä, mutta en muuta saman katon alle. Se yhteiselo miehen kanssa on jo nähty. Tiedän, että kotitöihin täydellä panostuksella osallistuvia miehiä on, mutta sellaisen löytäminen on perin vaikeaa, ovat harvinaisia poikkeuksia ja toisaalta sellaisen harvinaisuuden löydyttyä ei muita kriteerejä voisi asettaa. Näin ollen omat asunnot on ratkaisu.
Tämähän se on ongelma. Ne hyvät miehet on lähes poikkeuksetta varattuja. Sitten jos lähtee kokeilemaan yhteisasumista, niin äkkiä se rakkaus muutt
Palkitsetko itse aina vaimosi timanteilla kun hän siivoaa ja tekee ruokaa? Miksi ne pitäisi erityisesti huomata, eikö ole ihan perus arkisia toimia.
Akka ei kestä sotkua, me muut kyllä kestämme. :D Kohta se on kumminkin taas luutu kourassa huseeraamassa. Vaikka kuinka välissä uhoo.
Mies, perheen pää
Vierailija kirjoitti:
Akka ei kestä sotkua, me muut kyllä kestämme. :D Kohta se on kumminkin taas luutu kourassa huseeraamassa. Vaikka kuinka välissä uhoo.
Mies, perheen pää
Perheen pää? Mitä tuot perheeseesi, mitkä ovat vastuualueesi perhe-elämässäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä kuinka tämä vertautuu ap:n tilanteeseen, jossa kukaan muu perheenjäsen ei saa itsenäisesti edes sähkösaunaa päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin perheelle että tänään jutellaan tilanteesta ja keitin peräti kahvia koko porukalle. Kerroin että en aio jatkossakaan tehdä kuin oman osani ja vain jos muutkin tekevät. Teinit ilmeisesti ymmärsivät ainakin jollain lailla, nähtäväksi jää aikovatko kuitenkaan tehdä mitään asialle. Mies taas sanoo, että käyttäydyn lapsellisesti ja vain kiukuttelen. Eli siis ei paljon taida olla toivoa hänen suhteensa.
ap
SINÄ ilmoitit ja kerroit, että tästä lähtien tehdään kuten SINÄ haluat, mutta SINUSTA tilanne tuskin muuttuu.
Eiköhän kaikille ole parasta, että SINÄ jatkat elämääsi sinkkuna?
Pitkä ketju, enkä ole lukenut kokonaan, mutta onko kotinne, anteeksi SINUN kotisi, kaaoksen vallassa?
Ei vaatteita kenelläkään paitsi SINULLA? Puhtaita astioita jne.?
Olisi muillakin puhtaita astioita ja pyykkejä jos itse niitä pesisivät :D miksi kukaan näistä kolmesta, lapset saati mies, puolestaan ei pese ap:n vaatteita ja tiskejä? Miksi et siitä suutu?
Aika pitkälle jaksat viedä tämän ajatuksen, että ero tulee ennen sitä vaihtoehtoa että kaikki tekisi arjessa jotain. Taidat olla itse tuollainen laiskamato ja passattava mies.
Jos olisin ap, niin arvostukseni miestä kohtaan olisi jo mennyt niin lopullisesti, etten pystyisi jatkamaan suhteessa enää.
Tuo lakko on osoittanut, että sille oli oikwa tarve ja että miehen vapaamatkustaminen ei ole ollut vahinko vaan tietoista. Miehen mielestä ap näköjään on alempiarvoinen ja palvelustyöt kuuluvat ap:lle ja sen vastustsminen on kiukuttelua. Olisi niin vastenmielinen havainto todeta oman miehen ajattelevan niin, että tunteeni häntä kohtaan kuolisivat samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, perheen pää
No ensinnäkin tuon isomman tilipussin pöytään. Lähdetään ihan kuule siitä.
Asaitusti perheen nokkamies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, perheen pää
Eipä sillä pitkälle pötkitä, jos myös toinen käy kokopäivätyössä. Entä ajankäyttö, teetkö yhtä lailla hommia kotoa kuin puoliso (vrt. ap), vai kompensoitko vähempää tekemistä maksamalla isommalla tilipussillasi esim siivoukset tai muita kodin töitä?
Vähään jotkut tyytyvät, se on tietysti hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä kuinka tämä vertautuu ap:n tilanteeseen, jossa kukaan muu perheenjäsen ei saa itsenäisesti edes sähkösaunaa päälle?
Tässä lienee esimerkki osallistuvasta puolisosta, tyytyväisestä toisesta osapuolesta sekä parisuhteesta, jossa molemmat ovat tyytyväisiä työnjakoon, puolisonsa panokseen ja osallistumiseen yhteisen arjen pyörittämisessä. Hienoa, että näitäkin löytyy!
Miten ap teillä meni isänpäivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, perheen pää
Eli maksat vaimollesi kotitöistä ja siivoojan ja kokin ja remonttimiehet? Myös lasten kulut ja välineet ja vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap, niin arvostukseni miestä kohtaan olisi jo mennyt niin lopullisesti, etten pystyisi jatkamaan suhteessa enää.
Tuo lakko on osoittanut, että sille oli oikwa tarve ja että miehen vapaamatkustaminen ei ole ollut vahinko vaan tietoista. Miehen mielestä ap näköjään on alempiarvoinen ja palvelustyöt kuuluvat ap:lle ja sen vastustsminen on kiukuttelua. Olisi niin vastenmielinen havainto todeta oman miehen ajattelevan niin, että tunteeni häntä kohtaan kuolisivat samantien.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olet perheesi laiskaksi opettanut.
Mutta parempi korjata myöhään kuin ei milloinkaan.
Varmaan osittain totta. Mun mies tekee itsenäisesti joitain hommia (tiskaa, käy kaupassa, osaa ostaa oikeat puutteet paitsi jauhot ja sellaiset mitkä loppuu harvemmin) joitain osittain (pesee pyykkiä mutta niin että joko minä täytän tai sitten hän mättää kaikki sekaisin väriin ja materiaaliin katsomatta katsomatta) ja joitain ei ollenkaan (imurointi, ikkunan pesut, moppaus, pölyt).
Olen suht tyytyväinen tilanteeseen. Mutta muutamassa kohtaa olen havahtunut tuplasääntöihin jos en pidä varaani, esim jos mies viikkaa pyykit, laittaa vain omansa kaappiin mutta jättää mun pyykit sängylle yhteen kasaan. Teen hänelle samoin. Hyvin voisin laittaa nekin kaappiin ja alussa laitoinkin, mutta se toimii vain toiseen suuntaan. Mies edelleen jätti mun pyykit sängylle mutta alkoi silti vaatimaan että hänen pyykit laitetaan paikoilleen. Onneksi napina loppui 1-2 kerran jälkeen.
Ja muutama muukin tällainen juttu, on heittänyt vaikka pesukoneen ääressä täysin kädettömäksi tai ruuanlaitossa ei yhtäkkiä muka tiedä saatikka ymmärrä jotain. Olen ohjeistanut katsomaan googlesta ja näin napina on loppunut ja homma sujunut.
No kaikkihan nyt näkee mitä näillä ajettiin takaa, mies vaan kokeili tarvitseeko hänen oikeasti tehdä tämä ja tämä asia ja tartunko toimeen hänen puolestaan hänen jäädessä vain pikku apustajaksi :D
Hän kyllä tekee tiettyjä ruokia itse alusta loppuun nykyään ja hyvä niin!
Eli mies tekee ja selvittää asioita kyllä itse kunhan en mene ollenkaan siihen väliin neuvomaan vaikka pyydettäisiin. Silloin mies taantuu jostain syystä heti ja alkaa alentamaan itse itseään täysivaltaisesta aikuisesta ja miehestä joksikin äidin pikku apulaiseksi. Jännä ilmiö.
Näitä opiskellaan ihan peruskoulussa, tarkoituksena että sen ikäiset osaavat laittaa ruokaa, pyykätä, pestä ikkunoita tms. Helpompia hommia osaa tehdä pienemmätkin.