Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8328)
Yksinkertaiset naiset on kaikkein kuumimpia ja tän palstan naiset on kuumista kuumimpia! Milloin vaan voin tulla sohvallenne röhnöttää ja kattoo ku siivootte.
Hoitakaa kaljat kylmään vaan tarpeeksi ajoissa!
Tiedän että haluatte vaikka muuta väitätte.
Mielenkiintoinen, mutta myös hieman surullinen ja hämmentävä ketju.
AP teki mielestäni oikean ratkaisun. Kaikkea hyvää hänelle tulevaisuuteen.
Surulliseksi ja hämmentyneeksi minut sai useiden ihmisten katkeruus, vihamielisyys ja vastakkainasettelu.
Itse olen mies ja ollut yli 20 vuotta parisuhteessa. Perheessä on lapsia ja kummatkin vanhemmat ovat vaativissa töissä. Arki on välillä rankkaa. Pitkään parisuhteeseen mahtuu ylä- ja alamäkiä ja erillaisia stressitilanteita kuten vaikka vakavat sairastumiset, stressaavat tilanteet töissä, omakotitaloprojektit jne. Näitä vain on elämässä satunnaisen säännöllisesti.
Oletan, että vakavaan parisuhteeseen päädyttäessä ihmiset rakastavat ja kunnioittavat toisiaan. Elämä ja parisuhde ei mene aina suunnitellusti, mutta on varmasti äärimmäisen stressaavaa kummallekin osapuolelle päätyä tilanteeseen, jossa koti on muuttunut taistelukentäksi ja kaksi vihamielistä ihmistä koettaa maksimaalisesti hyötyä toisistaan. Tuollainen tilanne murtaa väkisin onnellisuuden ja lopulta mielenterveyden. Ohessa muutama pohdinta oman kokemukseni pohjalta, miten kenties välttää taistelukenttään poteroituminen.
Kunnioittaminen. Itse hain tasavertaista kumppania jonka kanssa voin jakaa elämäni ja kunnioittaa häntä. Sellaisen onnekseni löysin. On huojentavaa jakaa elämä ja isot päätökset. Tämä toki vaatii myös itsereflektiota ja toisen kuuntelemista. Omat totutut ajatustavat eivät ole automaattisesti ainoita oikeita. Pitää kuunnella ja yrittää ymmärtää myös toisen mielipiteitä. Yleensä vaikeissakin ristiriitatilanteista löytyy kumpaakin osapuolta tyydyttävä ratkaisu kun ei härkäpäisesti yritä runnoa omaa mielipidettään läpi toista jyräten. Toista ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä.
Sitoutuminen. Jos kumpikin osapuoli on sitoutunut perheeseen eikä koeta lyhytnäköisesti maksimoida hetkellistä omaa etuaan päädytään tekemään ratkaisuja joissa maksimoidaan perheen hyvinvointi ja etu.
Kotityöt ja vastuunkanto. Me emme jaa kaikkia kotitöitä orjallisesti tasan. On kuitenkin kriittisen tärkeää, että kotityöt jaetaan siten, että kuorma tuntuu kummastakin oikeudenmukaiselta ja reilulta. Kotitöiden jakaminen sen mukaan mitä tekee mielellään on mielestäni fiksua. Myös ihmisten erillaiset luonteet kannattaa ottaa huomioon. Toinen saattaa olla ahkera energiapakkaus, jolle on luontaista puuhailla kokoajan jotain. Toinen taas saattaa tarvita välillä myös sohvalla latautumista. Ihmisillä on myös elämän varrella erillaisia jaksamistilanteita. Jos toisella on vaikeaa niin silloin kumppanin pitää pystyä ottamaan suurempaa roolia ja kantamaan vastuuta.
Kommunikaatio. Tämä on mielestäni tärkein osa-alue. Omista tunteistaan ja tuntemuksistaan pitää pystyä puhumaan. Kun häiritsevät asiat otetaan asiallisesti esiin jo varhaisessa vaiheessa ne eivät pääse paisumaan ylisuuriksi. Kuunteleminen on aivan yhtä tärkeää. Kriittisen palautteen saaminen on vaikeaa. Tuossa tilanteessa menee helposti puolustuskannalle. Jos kuitenkin luottaa ja kunnioittaa toista niin tuohonkin voi oppia. Hyvään kommunikaatioon kuuluu myös, että kertoo sen ääneen, että arvostaa toisen panosta ja ilmaisee kiitollisuuden jos tuntee siihen aihetta. Kukapa meistä ei tykkää saada välillä kiitoksia.
Ehkä tämän pitkän kirjoituksen voisi tiivistää: yhteen hiileen puhaltaminen, molemminpuolinen kunnioitus, vastuunkanto ja tärkeimpänä kommunikaatio. Näiden harjoittaminen toki vaatii kaksi normaali empatiakyvyn omaavaa ja terveitsetuntoista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Surulliseksi ja hämmentyneeksi minut sai useiden ihmisten katkeruus, vihamielisyys ja vastakkainasettelu.
Itse olen mies ja ollut yli 20 vuotta parisuhteessa. Perheessä on lapsia ja kummatkin vanhemmat ovat vaativissa töissä. Arki on välillä rankkaa. Pitkään parisuhteeseen mahtuu ylä- ja alamäkiä ja erillaisia stressitilanteita kuten vaikka vakavat sairastumiset, stressaavat tilanteet töissä, omakotitaloprojektit jne. Näitä vain on elämässä satunnaisen säännöllisesti.
Oletan, että vakavaan parisuhteeseen päädyttäessä ihmiset rakastavat ja kunnioittavat toisiaan. Elämä ja parisuhde ei mene aina suunnitellusti, mutta on varmasti äärimmäisen stressaavaa kummallekin osapuolelle päätyä tilanteeseen, jossa koti on muuttunut taistelukentäksi ja kaksi vihamielistä ihm
Onnea, löysit sen ainoan järkevän naisen tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että vakavaan parisuhteeseen päädyttäessä ihmiset rakastavat ja kunnioittavat toisiaan. Elämä ja parisuhde ei mene aina suunnitellusti, mutta on varmasti äärimmäisen stressaavaa kummallekin osapuolelle päätyä tilanteeseen, jossa koti on muuttunut taistelukentäksi ja kaksi vihamielistä ihm
Puhut ihan asiaa ja mielestäni aika lailla samalla tavalla palstalla on kirjoitettukin. En ole huomannut pahemmin katkeria kirjoituksia. Tiukkoja kylläkin. Mutta täällä ovat kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä parisuhteissa ja tyytyväisiä sinkkuja. Tiukkuus tulee niitä kohtaan, jotka ovat kyseenalaistaneet apn motiivit ja haukkuneet apn laiskaksi. Lisäksi, ehkä vain härnäyksen vuoksi, jotkut esittäneet kotityöt naisten työksi. Siihen on tullut toki vastinetta, mutta sekin hiipunut, kun alkoi olla tunnistettava tuo yks provoilija.
Katkeruutta en ole erityisen paljon havainnut. Enkä pidä siitä, että naisia haukutaan katkeriksi, kun pitävät puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
On äärimmäisen harvinaista löytää tuollainen nainen, jos kyseessä on suomalainen, mutta aasialaisissa naisissa lähes kaikki ovat noin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
No ne taiskelukenttäläiset yleensä eroaa. Siinähän on todennäköisesti molemmat tyytymättömiä tilanteeseen. Eihän se nyt ole vain toisesta kiinni (vaimon/miehen joustavuus), et molemmat ovat onnellisia.
Täällä useat kertoneet pitkistä liitoista ja niissä toistuu muun hyvän lisäksi kotitöiden jakaminen. Ja apn esimerkin mukaan eroja tulee, jos vain toinen joustaa. Voisko näistä kirjoituksista nyt päätellä jotain?
Ymmartaisin naita avioliiton ongelmia paremmin jos Suomessa olisi toiminnassa ns. "jarjestetyt" avioliitot. Silloin ei voi kumppaniaan valita. Nykysuomessa voi asua yhdessa useammankin vuoden ja siina kylla ehtii oppimaan toisen ihmisen luonteenpiirteet (jotka eivat yleensa kovinkaan muutu), seka toimimisen onglmatilanteissa, raha-asioissa ja riitatilanteissa seka kotitoiden jakamisessa ym.
Jos ei parissa vuodessa opi toista tuntemaan on jossain vikaa, kuvitellaan esim., etta toinen muuttuu.
Harva aikuinen, jonka luonne on jo "kyspsynyt" omanlaisekseen, ei juurikaan enaa muutu. Taman vuoksi on tarkeaa tarkkailla toista ja hanen luonteenpiirteitaan seka toimintaa ristiriitatilanteissa, ENNEN aviolittoa ja lasten hankkimista.
Kuinka vaikeaa tama voi olla? Itse en halunnut lapsia ja siksikaan ei ollut kiiretta naimisiinkaan. Useamman miehen kanssa asuin yhdessa pari vuotta ja heivasin menemaan, kun ei ollut mieluinen, enka usko ihmisen kovinkaan muuttuvan.
50v. loysin itselleni taydellisen miehen, ollaan oltu yhdessa nyt 15 vuotta ja tullaan olemaan loppuun saakka. Elama on makeaa...
kuvaamasi nainen ei ole maskuliininen vaan jollain tapaa ongelmainen ehka jopa luonnehairioinen.
Vierailija kirjoitti:
"Kuulosti siltä, kuin parisuhde naiselle olisi joku statusjuttu, ja jotain on pielessä, jos miestä ei ole."
En tiedä onko parisuhde statusjuttu, mutta silloin, jos mies elä onnellisena sinkkuna eikä huoli suomalaista naista, niin kyllä keksitään vaikka mitä nimikkeitä ja vikoja miehelle. Suotakoon sama myös naisille.
Kuten millaisia haukkumanimiä ja vikoja?
Ainoa mistä sanotaan, on se kun miehet tulee niin innolla julistamaan että eivät huoli suominaista, että ei se meitä naisia kiinnosta. Ei me olla missään raivoamassa thai-naisia tms. vastaan samalla raivolla kuin miehet riehuu ulkkismiehiä vastaan ja haukkuu naisia mamupatjoiksi jne.
Eli kerro vielä millä nimillä naiset haukkuu miehiä, jotka on onnellisia sinkkuja?
Vierailija kirjoitti:
Ymmartaisin naita avioliiton ongelmia paremmin jos Suomessa olisi toiminnassa ns. "jarjestetyt" avioliitot. Silloin ei voi kumppaniaan valita. Nykysuomessa voi asua yhdessa useammankin vuoden ja siina kylla ehtii oppimaan toisen ihmisen luonteenpiirteet (jotka eivat yleensa kovinkaan muutu), seka toimimisen onglmatilanteissa, raha-asioissa ja riitatilanteissa seka kotitoiden jakamisessa ym.
Jos ei parissa vuodessa opi toista tuntemaan on jossain vikaa, kuvitellaan esim., etta toinen muuttuu.
Harva aikuinen, jonka luonne on jo "kyspsynyt" omanlaisekseen, ei juurikaan enaa muutu. Taman vuoksi on tarkeaa tarkkailla toista ja hanen luonteenpiirteitaan seka toimintaa ristiriitatilanteissa, ENNEN aviolittoa ja lasten hankkimista.
Kuinka vaikeaa tama voi olla? Itse en halunnut lapsia ja siksikaan ei ollut kiiretta naimisiinkaan. Useamman miehen kanssa asuin yhdessa pari vuotta ja heivasin menemaan, kun ei ollut mieluinen, enka usko ihmisen kov
Se on hienoa, että itsellesi hyvän löysit! Niin minäkin, nuorena. Mut kuten täälläkin on tästä kerrottu, ihmiset muuttuvat lasten myötä, tai heidän toisenlainen luonne tulee esiin lasten myötä, tai aina ei osaa arvioida, miten se toisen luonne sopii siihen lapsiperhearkeen. Ei kukaan tiedä edes itsestään, mitä ja miten jaksaa, kun elämä myllertyy. Elämässä on muitakin asioita, jotka voivat yllättää: työttömyyttä, sairautta ym. Ei kukaan suunnittele alkavansa ikäväksi puolisoksi näissä kriiseissä. Silti niin saattaa käydä. Syystä tai toisesta.
Onneksi nykyään kenenkään ei ole pakko jäädä jumiin tällaisen puolison kanssa. Ero saattaa tehdä molemmat onnellisemmaksi, kuin mitä ovat yhdessä.
Perheyhteisö on yritys, jossa jokaisella jäsenellä A, B, C, D.. on oma tehtävä. Yksi pesee pyykit, toinen hoitaa sauna, suihku, sitten ruuan hankinta, budjetin teko, harrastusten hoito. Jos linkki pettää helposti menee homma karille. Depressio, sairastuminen jne. homma epäonnistuu.
"Mut kuten täälläkin on tästä kerrottu, ihmiset muuttuvat lasten myötä, tai heidän toisenlainen luonne tulee esiin lasten myötä, tai aina ei osaa arvioida, miten se toisen luonne sopii siihen lapsiperhearkeen."
Liian moni kiirehtii perustamaan perhettä. Hyvin moni suhde alkaa kännipanosta ja silloin on suuri riski, että jompikumpi teki virhevalinnan, josta myöhemmin kärsivät sekä vanhemmat, että lapsi/lapset. Minä olen malttanut mieleni ja siten löysin sopivan kumppanin rinnalleni. Ekaa kertaa mentiin sänkyyn vasta vuoden tutustumisen jälkeen, eikä kumpikaan ole katunut. Juuri tänään rakasteltiin pitkän kaavan mukaan n. kolmisen tuntia ja nyt lähdemme shoppailemaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
"Mut kuten täälläkin on tästä kerrottu, ihmiset muuttuvat lasten myötä, tai heidän toisenlainen luonne tulee esiin lasten myötä, tai aina ei osaa arvioida, miten se toisen luonne sopii siihen lapsiperhearkeen."
Liian moni kiirehtii perustamaan perhettä. Hyvin moni suhde alkaa kännipanosta ja silloin on suuri riski, että jompikumpi teki virhevalinnan, josta myöhemmin kärsivät sekä vanhemmat, että lapsi/lapset. Minä olen malttanut mieleni ja siten löysin sopivan kumppanin rinnalleni. Ekaa kertaa mentiin sänkyyn vasta vuoden tutustumisen jälkeen, eikä kumpikaan ole katunut. Juuri tänään rakasteltiin pitkän kaavan mukaan n. kolmisen tuntia ja nyt lähdemme shoppailemaan yhdessä.
Sellaiset fantasiat siellä sit.
Taitaa palstamammoilla olla todella tylsä elämä, kun toisten normaali elämä tuntuu fantasialta. Tavallaan ymmärrettävää, kun istuvat täällä aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Otitko ahteriin?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa palstamammoilla olla todella tylsä elämä, kun toisten normaali elämä tuntuu fantasialta. Tavallaan ymmärrettävää, kun istuvat täällä aamusta iltaan.
Taitaa se ahkerin palstailija istua siellä päässä.
Palstamammoilla ei ole tarvetta päivittää täällä noita normaaleja asioita. Vaimonasi hävettäis, kun kaiken täällä kerrot. On ne jutut totta tai ei.
Joko AP otti ukkonsa takas kun ei osannut vaihtaa paristo palohälyttimeen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen vahva epäilys, että ap on ollut taloudessa myös paristojen vaihtaja.
Vierailija kirjoitti:
Aika pienet käsitykset miehistä, jos vain paristojen vaihdossa ovat tarpeellisia. Muuhun ei kaivata.
Vain typeriä tekosyitä löytyy edelleen. Tehkää oma osuutenne kotitöistä, niin ei tule näitä yllätys eroja.