Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8338)

Vierailija
4901/8338 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ap tuskasi.

Minäkin kyllästyin maksamaan laskut joten nyt ne kerääntyy tuonne sähköpostiin. Maksumuistutukset olen heittänyt roskiin avaamattomana.

Pian vaimolta ja lapsilta lähtee puhelinliittymä, ehkä se tajuaa sen jälkeen että eläminen maksaa.

Oletko muistanut kertoa vaimolle ja lapsille ettet enää maksa heidän laskujaan, vai tulevatko liittymien lopetukset, sähkön katkaisu sun muut yllätyksenä?

Vierailija
4902/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mahtava ketju! Näinhän se menee nykyään, kuten tässäkin ketjussa on noussut esiin, nimenomaan äitien odotetaan nykyään hoitavan kaikki. Eikä vain kotona, vaan koko yhteiskunta odottaa sitä. Aika harvassa ovat ne kommentit, joissa odotetaan isän nousevan ruoriin, tai no odotettiin, kerta ero tulossa. 

Mutta minua vähän kyllä häiritsi, miten monissa kommenteissa odotettiin teinien käyvän esim. siellä kaupassa ja kokkaavan ruokaa, tai että äiti lopettaisi lakkonsa, se isä unohtui täysin jonnekin.

Tuli tästä ketjusta mieleen seuraamani blogin kirjoitus: https://voipiipnyttaas.blogspot.com/2023/11/olen-aiti-teen-siis-kaiken-…

Ap, ota yhteyttä tuon blogin pitäjään! Haluaisin niin lukea tiivistelmän tästä tapauksesta hänen kirjoittamaan, pakko myöntää, etten ihan joka sivua jaksanut lukea, kun niin paljon saman toistoa ja vapaamatku

No en minä sitä tarkoittanut, että isät olisivat tehneet kotityöt aikanaan. Tarkoitin, että nykyään ei riitä enää perheen vaatimukset äideille, vaan myös yhteiskunta vaatii äideiltä kohtuuttomia. Pitäisi niiden loputtomien kotitöiden ja lapsista huolehtimisen lisäksi kokopäivätyössä, järjestää lomia, hoitaa lasten päikyt, koulut, reput jne jne. Kirjoitin tosiaan vähän hassusti nyt kun luin kommenttini uudestaan, mutta tarkoitin tosiaan sitä että yhteiskunta on työntänyt lusikkansa vaatimusten soppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4903/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollakin tiivistelmä "käännekohdista"? Olen selannut 60 sivua ja olen tippunut kärryiltä, en tiedä olenko missannut ap.n kommentteja, ovatko ne hukkuneet ulinan sekaan, ovatko ilman ap.n päätettä vai poistettu vai mitä. Ketju on jo näköjään yli 200 sivua pitkä, joten kaikkea ei huvittaisi kahlata läpi.

Vierailija
4904/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollakin tiivistelmä "käännekohdista"? Olen selannut 60 sivua ja olen tippunut kärryiltä, en tiedä olenko missannut ap.n kommentteja, ovatko ne hukkuneet ulinan sekaan, ovatko ilman ap.n päätettä vai poistettu vai mitä. Ketju on jo näköjään yli 200 sivua pitkä, joten kaikkea ei huvittaisi kahlata läpi.

Ainoa käännekohta oli, että ero tuli ja lapset halusivat äitinsä mukaan, kun hän muutti pois. Mies ei joustanut kotitöiden tekemättömyydestään, kun vaimo oli kotitaloudessa, vaikka hintana oli perheen hajoaminen. Nyt sitten mies vastaa omista kotitöistään.

Vierailija
4905/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kyllästyin maksamaan laskut joten nyt ne kerääntyy tuonne sähköpostiin. Maksumuistutukset olen heittänyt roskiin avaamattomana.

Pian vaimolta ja lapsilta lähtee puhelinliittymä, ehkä se tajuaa sen jälkeen että eläminen maksaa.

Noin ei ole tapahtunut eikä tapahdu. Sellainen voimafantasia palstapeikolla tänään.

Vierailija
4906/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että ap pääsi elämässä eteenpäin. Jos mennään tämän yhteiskunnallisen ongelman juurisyihin, niin itselläni tulee mieleen 50/50 suhteet mikä on suomalaisille tuntematon käsitteenä vaikka se on meidän yhteiskunnan normi. 50/50 = molemmat suhteessa käy töissä, molemmat tekee kotitöitä ja molemmat maksaa elämisen. Noh, mutta jutun jujuhan on se, että tämä 50/50 oikeasti tapahtuu erittäin harvoin. Joten voisiko sanoa että suomalaiset elää 80/20 suhteissa. ELi molemmat käy töissä, nainen tekee 80% kotitöistä, molemmat maksaa elämisen, nainen synnyttää lapset, nainen hoitaa lapsetkin 80%... 

Niin että olisiko tässä se syy miksi niin moni valitettavasti päätyy tilanteeseen? Noh, mikä ratkaisuksi? Joko 50/50 toteutetaan "täydellisesti" eli molemmat tekevät siis oikeasti yhtä paljon, molemmat tekee kotihommat puoliksi jne.. tai sitten palataan menneisyyteen.

Ratkaisu: Nainen käy jos HALUAA töissä, voi käydä esim 2-3 pvää viikossa. Ja 100% rahat jää hänen käyttöön. Tai sitten ei käy ollenkaan. Kannattaa lukea tarkkaan mitä kirjoitin. 

Vierailija
4907/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mahtava ketju! Näinhän se menee nykyään, kuten tässäkin ketjussa on noussut esiin, nimenomaan äitien odotetaan nykyään hoitavan kaikki. Eikä vain kotona, vaan koko yhteiskunta odottaa sitä. Aika harvassa ovat ne kommentit, joissa odotetaan isän nousevan ruoriin, tai no odotettiin, kerta ero tulossa. 

Mutta minua vähän kyllä häiritsi, miten monissa kommenteissa odotettiin teinien käyvän esim. siellä kaupassa ja kokkaavan ruokaa, tai että äiti lopettaisi lakkonsa, se isä unohtui täysin jonnekin.

Tuli tästä ketjusta mieleen seuraamani blogin kirjoitus: https://voipiipnyttaas.blogspot.com/2023/11/olen-aiti-teen-siis-kaiken-…

Ap, ota yhteyttä tuon blogin pitäjään! Haluaisin niin lukea tiivistelmän tästä tapauksesta hänen kirjoittamaan, pakko myöntää, etten ihan joka sivua jaksanu

En tiedä, missä määrin miehet ovat ennen osallistuneet kotiasioihin laajemmin. Mutta tiedän, että meillä isä teki kaikkea. Ruuasta alkaen. Ei ehkä joka päivä, tarpeen mukaan. Äiti matkusteli useamman kerran vuodessa, eikä ikinä tehnyt mitään valmiiksi. Isi hoiti. Oli korkeakoulutettu jne. Lisäksi mun broidit on aina tehny kaikkea, leipomisesta alkaen. Olisko sit vähän perhekohtainen juttu, mutta en lapsuudessakaan tuntenut montaa perhettä, jossa nainen hoiti yksin kaiken. Meidän suku on kaupunkilainen ollut sukupolvia, mutta eiköhän ihmisen historiassa ole aina tarvittu molempien panos elämästä selviämiseen. Aika harvassa on vapaamatkustajat olleet. Luulis, et ihan nykyajan ilmiö.

Vierailija
4908/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit ikinä laskuja maksanut, tietäisit että ne hoidetaan e-laskuina. Ei kukaan ole niin typerä että hamstraisi niitä sähköpostiinsa. 

Vierailija
4909/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin ei ole tapahtunut eikä tapahdu. Sellainen voimafantasia palstapeikolla tänään.

Minkälainen variksenpelätin se siellä ulisee?

-eri

Vierailija
4910/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että ap pääsi elämässä eteenpäin. Jos mennään tämän yhteiskunnallisen ongelman juurisyihin, niin itselläni tulee mieleen 50/50 suhteet mikä on suomalaisille tuntematon käsitteenä vaikka se on meidän yhteiskunnan normi. 50/50 = molemmat suhteessa käy töissä, molemmat tekee kotitöitä ja molemmat maksaa elämisen. Noh, mutta jutun jujuhan on se, että tämä 50/50 oikeasti tapahtuu erittäin harvoin. Joten voisiko sanoa että suomalaiset elää 80/20 suhteissa. ELi molemmat käy töissä, nainen tekee 80% kotitöistä, molemmat maksaa elämisen, nainen synnyttää lapset, nainen hoitaa lapsetkin 80%... 

Niin että olisiko tässä se syy miksi niin moni valitettavasti päätyy tilanteeseen? Noh, mikä ratkaisuksi? Joko 50/50 toteutetaan "täydellisesti" eli molemmat tekevät siis oikeasti yhtä paljon, molemmat tekee kotihomm

Ja hänen eläkkeensä maksaa....kuka?

Vierailija
4911/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehen tulee tehdä myös kotityöt kun en kotirouvana kerkeä sellaiseen jonninjoutavaan puuttua kuin sanallisesti. Minulla on täysityö päivässä päivittää somea ja vauvapalstaa joten en jaksa enään masentuneena muuta kuin sais tuo ukko tehtyä sapuskaa jotta pääsisin lepäämää ja aikatauluttaa mitä sen pitäisi vapaapäivänään tehdä yhteisen kotimme hyväksi mutta nyt muistin että tinderikin on vielä tekemättä. Voi luoja kun tää on niin raskasta ja toi äijä ei sitä tajuu..

T. kotiorja

Vierailija
4912/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa käännekohta oli, että ero tuli ja lapset halusivat äitinsä mukaan, kun hän muutti pois. Mies ei joustanut kotitöiden tekemättömyydestään, kun vaimo oli kotitaloudessa, vaikka hintana oli perheen hajoaminen. Nyt sitten mies vastaa omista kotitöistään.

Tuollahan se ukkos on tökkimässä iloviisarin kans UUTTA nuorekasta vaimokokelasta hellan edessä hänen kokkaillessa ilkosillaan....

voi onnen poika kun pääsi vanhasta eroon.

Vierailija
4913/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen variksenpelätin se siellä ulisee joten ota luutas ja lennä.

-erinomaista

Vierailija
4914/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan se ukkos on tökkimässä iloviisarin kans UUTTA nuorekasta vaimokokelasta hellan edessä hänen kokkaillessa ilkosillaan....

voi onnen poika kun pääsi vanhasta eroon.

Miten pitkään se uusi vaimokokelas jaksaa passata patalaiskaa ukkoa? Teillä on kyllä melkoiset harhat, että naisille kelpaa millainen puupää tahansa.

Vierailija
4915/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menin lakkoon, mikä tuntuikin niin hyvältä että lakko kaavoi muihinkin kohtuullisten oikeuksien vaatimisen, mikä hajoitti kahteen kotiin.

Nyt ajatus vain et miksi ihmeessä en lakkoillut aiemmin!!!!!?

Vierailija
4916/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehen tulee tehdä myös kotityöt kun en kotirouvana kerkeä sellaiseen jonninjoutavaan puuttua kuin sanallisesti. Minulla on täysityö päivässä päivittää somea ja vauvapalstaa joten en jaksa enään masentuneena muuta kuin sais tuo ukko tehtyä sapuskaa jotta pääsisin lepäämää ja aikatauluttaa mitä sen pitäisi vapaapäivänään tehdä yhteisen kotimme hyväksi mutta nyt muistin että tinderikin on vielä tekemättä. Voi luoja kun tää on niin raskasta ja toi äijä ei sitä tajuu..

T. kotiorja

Missä ammatissa on varaa kustantaa toisen kotiorjuus nykyään. Toki nää palstaulisijat on aina toimareita, jotka yksin ylläpitää Suomen valtiota ja miesten mainetta vauva.fi ssä yllä. Mutta kun kaikki miehet eivät ole toimareita. Eivätkä edes paperikoneen huoltajia.

Vierailija
4917/8338 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaikki viestit läpi ja kaikkein onnellisimmalta vaikuttaa pari, jossa on aasialaisella naisella ihana suomalainen mies.

Vierailija
4918/8338 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kaikki viestit läpi ja kaikkein onnellisimmalta vaikuttaa pari, jossa on aasialaisella naisella ihana suomalainen mies.

Ja sitten "ihana" suomalainen mies kirjoitti itse tämän kommentin, joka on samanlaista huttua kuin se aasialainen muijakin. Voit lakata valehtelemasta jo, mielikuvitustarinasi eivät oikein innosta.

Vierailija
4919/8338 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten "ihana" suomalainen mies kirjoitti itse tämän kommentin, joka on samanlaista huttua kuin se aasialainen muijakin. Voit lakata valehtelemasta jo, mielikuvitustarinasi eivät oikein innosta.

Sinua näyttää kiinnostavan oli kyseessä sitten tositarinat tai mielikuvitustarinat.

*eri

Vierailija
4920/8338 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa hienoa, jos tää aasialainen "vaimo" tulisi itse kertomaan elämästään ja onnellisuudestaan. Hänellähän on kuulemma kielitaitoakin enemmän, kuin suominaisella. Et se ei ole esteenä.