Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8339)
"Eikä kulttuurikaan ole yhtenäinen. Siksi minua huvittaa tämä 'aasian gigolomme', tavat vaihtelevat jo yhdessä valtiossa valtavasti, saati koko mantereella."
Eihän parisuhdemielessä naista etsivät miehetkään ole yhtenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työpaikallani on kolme filippiiniläistä hoiva-avustajaa - kahdella heistä on yhteinen äidinkieli, kolmannen kanssa käytössä on englanti."
Ihmekös tuo:
"Todellisuudessa maa ei ole vain kaksikielinen, vaan siellä puhutaan kymmeniä kieliä ja murteita (kokonaisluvuksi lasketaan 171). Tärkeimmät kahdeksan ns. austronesialaista murreryhmää ja samalla etnistä ryhmää ovat tagalog, bisaya (visaya, sebuano), ilokano, hiligaynon, bicol, waray, pampango ja pangasinan."
Eikä kulttuurikaan ole yhtenäinen. Siksi minua huvittaa tämä 'aasian gigolomme', tavat vaihtelevat jo yhdessä valtiossa valtavasti, saati koko mantereella.
Mitä haluaisit sanoa naisille, jotka täällä mieltävät, että kaikki aasialaiset naiset ovat maksullisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työpaikallani on kolme filippiiniläistä hoiva-avustajaa - kahdella heistä on yhteinen äidinkieli, kolmannen kanssa käytössä on englanti."
Ihmekös tuo:
"Todellisuudessa maa ei ole vain kaksikielinen, vaan siellä puhutaan kymmeniä kieliä ja murteita (kokonaisluvuksi lasketaan 171). Tärkeimmät kahdeksan ns. austronesialaista murreryhmää ja samalla etnistä ryhmää ovat tagalog, bisaya (visaya, sebuano), ilokano, hiligaynon, bicol, waray, pampango ja pangasinan."
Eikä kulttuurikaan ole yhtenäinen. Siksi minua huvittaa tämä 'aasian gigolomme', tavat vaihtelevat jo yhdessä valtiossa valtavasti, saati koko mantereella.
Mitä haluaisit sanoa naisille, jotka täällä mieltävät, että kaikki aasialaiset naiset ovat maksullisia?
Laita tähän viesti, jossa joku nainen niin väittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ollessa pieniä tein joskus ruokia tai imuroin vauva käsivarrella. Välillä ruuanlaitto oli sitä, että juoksin keittiöstä katsomaan, mitä se lapsi siellä tekee, kun oli ihan hiljaista tai kuului meteliä. Jos minulta olisi kysytty ajankäytöstä, niin en tiedä mitä olisin vastannut.
Kun mies katsoi telkkaria sohvalla ja lapsi leikki siinä lähellä, niin se oli miehen mielestä lapsenhoitoa. Kun minä menin sohvalle, lapsi kävi hakemassa kirjan, joten telkkarin sijaan luin lapselle.
Juu meillä kans kävi ilmi, et mun kaks- ja kolmevuotiaat olivat lähteneet pihasta ja olleet yli tunnin naapurin hoivissa. Mies oli tietsikalla, eikä huomannut asiaa eikä ajankulua. Ihan hyvä isä yleisesti, mutta tällaisia "pikku" mokia sit matkanvarrella. Mut ajankäyttökyselyyn olis voi merkata 1.5h lastenhoitoa!
Mä tein yhteen aikaan iltavuoroa, enkä ollut näin ollen laittamassa ruokaa. Lapset olivat isompia jo, mutta monen monta monituista kertaa palatessani iltavuorosta kymmenen jälkeen, niin mies vasta laittoi ruokaa. Lasten olisi pitänyt jo olla nukkumassa. Lopetin iltavuorot sittemmin, kun ei siitä tullut mitään.
Jäätävän luokan kädettömyyttä, tai oikeammin välinpitämättömyyttä. Voitteko kuvitella asetelman toisinpäin, mies joutuu muuttamaan työvuoronsa, koska nainen ei saa yhteisiä lapsia ruokittua ja nukkumaan? Niinpä. Puolison arvostus kärsii tuollaisista tempuista pahasti, kuinka sait sen takaisin, vai saitko?
Vierailija kirjoitti:
"naiset sietävät sotkua miehiä huonommin ja ovat herkempiä huomaamaan ja puuttumaan kodin epäkohtiin. Susanna Biatch kumppaneineen esittää mahdolliseksi syyksi sen, että siisti koti heijastaa naisen pätevyyttä äitinä ja vaimona mutta ei pönkitä onnistumista aviomiehenä tai isänä"
"Naisella on siis päävastuu kotitöistä. Nainen koordinoi, järjestää ja organisoi kotitöiden kulkua
silloinkin, kun itse työtehtävät jaetaan tasaisesti. Nainen arvioi, milloin jokin työ pitäisi tehdä. Scott
Coltranen Yhdysvalloissa keräämä aineisto osoittaa, että miesten kotityöpanosta pidetään lähinnä
auttamisena. Miehet odottavat, että vaimo pyytää heitä tekemään jonkin kotityön, ja tarvitsevat yksityiskohtaiset ohjeet, jotta tehtävä onnistuisi. (Coltrane 1996, 54). Magnussonin (2005, 157)
mukaan naiset sietävät sotkua miehiä huonommin ja ovat herkempiä huomaamaan ja puuttumaan
kodin epäkohtiin. Suzanne Bianchi kumppaneineen esittää mahdolliseksi syyksi sen, että siisti koti
heijastaa naisen pätevyyttä äitinä ja vaimona mutta ei pönkitä onnistumista aviomiehenä tai isänä
(Bianchi et al. 2000, 195)"
Siinä lainaus oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ollessa pieniä tein joskus ruokia tai imuroin vauva käsivarrella. Välillä ruuanlaitto oli sitä, että juoksin keittiöstä katsomaan, mitä se lapsi siellä tekee, kun oli ihan hiljaista tai kuului meteliä. Jos minulta olisi kysytty ajankäytöstä, niin en tiedä mitä olisin vastannut.
Kun mies katsoi telkkaria sohvalla ja lapsi leikki siinä lähellä, niin se oli miehen mielestä lapsenhoitoa. Kun minä menin sohvalle, lapsi kävi hakemassa kirjan, joten telkkarin sijaan luin lapselle.
Juu meillä kans kävi ilmi, et mun kaks- ja kolmevuotiaat olivat lähteneet pihasta ja olleet yli tunnin naapurin hoivissa. Mies oli tietsikalla, eikä huomannut asiaa eikä ajankulua. Ihan hyvä isä yleisesti, mutta tällaisia "pikku" mokia sit matkanvarrella. Mut ajankäyttökyselyyn olis voi
Ero tuli, tosin muista syistä, mutta tuo kädettömyys saattoi edesauttaa päätöstä jossain määrin, kun olin käytännössä yksinhuoltaja jo ennen eroa.
"Nainen koordinoi, järjestää ja organisoi kotitöiden kulkua" = eli päsmäröi niin kauan, ettei se itsekään siedä itseään.
Vierailija kirjoitti:
"Nainen koordinoi, järjestää ja organisoi kotitöiden kulkua" = eli päsmäröi niin kauan, ettei se itsekään siedä itseään.
Niinpä. Onhan se aivan älytöntä vaatia, että koululaiset ovat kymmeneltä sängyssä, iltapalat ja toivottavasti myös päivällinen ajallaan syötynä. Hirveätä päsmäröintiä!
Vierailija kirjoitti:
Jonkun on pakko, kun ei siitä lapamato-miehestä ole siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sellainen nainen haluaa alistaa muut.
Vierailija kirjoitti:
"Nainen koordinoi, järjestää ja organisoi kotitöiden kulkua silloinkin, kun itse työtehtävät jaetaan tasaisesti. Nainen arvioi, milloin jokin työ pitäisi tehdä."
Metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on aina mahdollisuus ottaa ero, jos hän ei ole onnellinen parisuhteessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandityö on vanha ja siinä käytettyä aineistoa on tilastokeskus arvioinut vanhahtavaksi jo parikolme vuotta sitten.
Työstä löytyi jo alkusivuilta lause, mikä sai niskavillani nousemaan
''Voisi siis nähdä, että miehen tekemiä kotitöitä pidetään useammin lahjana kuin naisen tekemiä; miehen tekemä kotityö on useammin teko, jota ei osaa odottaa.''
Siis aikuisen ihmisen kotiin liittyvä askar olisi lahja muulle perheelle?
Seliseli ja sönkötisöö.
Näin kommentoit siis kyseistä kandityöttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Korkeasti koulutetut naiset tekevät vähemmän kotitöitä kuin miehet"
Mitkä miehet? Korkeasti koulutetut miehet vai miehet yleensä?
Ei ne kotityöt tiedä mitä kouluja mies on käynyt.
Mutta tunnistaa naisten koulutuksen? Jännä.
Vierailija kirjoitti:
"Eikä kulttuurikaan ole yhtenäinen. Siksi minua huvittaa tämä 'aasian gigolomme', tavat vaihtelevat jo yhdessä valtiossa valtavasti, saati koko mantereella."
Mikähän yhdistää miehiä, jotka "hakevat" vaimon Aasiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös tuo:
Millä perusteella epäilet kaikkien täällä luulevan heidän olevan maksullisia? Tunnen useamman aasiasta kotoisin olevan, eikä heistä yksikään ole maksullinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Korkeasti koulutetut naiset tekevät vähemmän kotitöitä kuin miehet"
Mitkä miehet? Korkeasti koulutetut miehet vai miehet yleensä?
Ei ne kotityöt tiedä mitä kouluja mies on käynyt.
Mutta tunnistaa naisten koulutuksen? Jännä.
Varmaan siksi, kun miehet pitkälti luku- ja kirjoitustaidottomina eivät nykyään juurikaan kouluja käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän yhdistää miehiä, jotka "hakevat" vaimon Aasiasta?
``Aivot`` sijaitsevat heillä haarojen välissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on aina mahdollisuus ottaa ero, jos hän ei ole onnellinen parisuhteessaan.
Liikaa työtä. Avioerohakemus täytyy täyttää paperisena, mistä niitä edes saa? Onko meillä edes mustetta tulostimessa? Mihin se lähetetään? Missä myydään postimerkkejä? Voiko sen lähettää pienessä kirjekuoressa? Ihan liikaa hommaa palstamiehelle.
Ilmeisesti jatkuva ahterin peseminen on ainoa kaikkia yhdistävä asia.