Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8331)
En ole väittänyt olevani nyt sinkku. Mistä niin päättelit?
Lähinnä siitä, että jankutat koko ajan sinkun pääsevän helpommalla ja annat perhe-elämästä todellisuudenvastaisen kuvan kuvitelmissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin tänään kotiin työmatkoineen 11h:n päivän jälkeen. Ihana vaimoni kysyi ensimmäisenä millainen päiväni oli, onko nälkä ja alkoi hieroa hartioitani. Jos vaimonani olisi joku palstan äkäpusseista, minulle olisi luultavasti säästetty esim. viikon tiskit, imurointi ja pyykinpesu. Kaikki edellämainitut hommat olisi varmaan pitänyt tehdä vielä tänään, tai seksiä ei tippuisi tänä vuonnakaan.
No niin, hieno homma! Joko osaat kertoa, mitä vaimosi saa tuosta teidän järjestelystänne?
Miksi kysyt?
Ihan uteliaisuuttani - jokainen kirjoituiksesi kertoo, mitä sinä saat vaimolta, mutta yksikään ei sitä, mitä vaimo saa sinulta. Ja koska olet tuonut ilmi, että vaim
Olet keksinyt omasta päästäsi että vaimoni tekisi kaiken yksin kokopäivätyön lisäksi. Joku valopää (sinä?) sanoi että vaimo olisi vielä yksinhuoltajakin.
No kuule, korjaapa sitten väärä käsitykseni siitä, että hän tekisi kaiken. Mitä sinä teet paitsi hierot ja panet (viittaan toiisen kirjoittajan vastaukseen äskettäin)? Jos tähän ei vieläkään tule vastausta (= "en mitään"), vaikutat lähinnä huonolta puolisolta, missä vastavuoroisuus? Mutta hyvä jos olette molemmat onnellisia. Kunnes vaimo lakkaa olemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinkuilla edes ole kotitöitä, ne on vain kevyttä puuhailua, jotka tekee silloin, kun viitsii. Ruokaa voi tehdä, jos siltä tuntuu ja silloin, kun huvittaa tai jättää tekemättä. Kun elää siististi, siivoaminenkin sujuu siinä sivussa lähes itsestään. Ikkunoiden pesu on työläintä, mutta niitäkään ei tarvitse pestä joka vuosi tai tilaa siivousfirman hoitamaan asian.
Kerrotko, miten imurointi muuttuu kevyestä puuhailusta raskaaksi työksi, kun synnyttää lapsen?
Kun se synnytys oikeasti vie voimia ja toipuminen saattaa kestää...Vauvan hoito ja valvominen, liitettynä imettämiseen...ah mikä yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siitä, että jankutat koko ajan sinkun pääsevän helpommalla ja annat perhe-elämästä todellisuudenvastaisen kuvan kuvitelmissasi.
Se on itsestäänselvyys, että sinkulla ei ole kotitöitä vaan puuhastelua. Sinkun ei tarvitse tehdä muuta kuin siivota omat jälkensä. Ihan turha väittää, että perheellinen pääsisi yhtä helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin tänään kotiin työmatkoineen 11h:n päivän jälkeen. Ihana vaimoni kysyi ensimmäisenä millainen päiväni oli, onko nälkä ja alkoi hieroa hartioitani. Jos vaimonani olisi joku palstan äkäpusseista, minulle olisi luultavasti säästetty esim. viikon tiskit, imurointi ja pyykinpesu. Kaikki edellämainitut hommat olisi varmaan pitänyt tehdä vielä tänään, tai seksiä ei tippuisi tänä vuonnakaan.
No niin, hieno homma! Joko osaat kertoa, mitä vaimosi saa tuosta teidän järjestelystänne?
Miksi kysyt?
Ihan uteliaisuuttani - jokainen kirjoituiksesi kertoo, mitä sinä saat vaimolta, mutta yksikään ei sitä, mitä vaimo saa sinulta. Ja koska olet tuonut ilmi, että vaim
Vaimohan saa häneltä vähän väliä kokovartalohierontoja ja tunteja kestävistä rakasteluista useita orgasmeja.
Vaikka äijä tekee 11-tuntista päivää? Siinä perheessä ei taideta koskaan nukkua, ulkoilla, olla lasten kanssa tai harrastaa (muuta kuin niitä eroottisia hierontoja).
Mä en kyllä naisena tykkäis yhtään. Ensin kaikki aika töissä, kotihommissa ja lasten kanssa, ja sitten ukko vielä kimpussa yöt läpeensä 😣.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinkuilla edes ole kotitöitä, ne on vain kevyttä puuhailua, jotka tekee silloin, kun viitsii. Ruokaa voi tehdä, jos siltä tuntuu ja silloin, kun huvittaa tai jättää tekemättä. Kun elää siististi, siivoaminenkin sujuu siinä sivussa lähes itsestään. Ikkunoiden pesu on työläintä, mutta niitäkään ei tarvitse pestä joka vuosi tai tilaa siivousfirman hoitamaan asian.
Kerrotko, miten imurointi muuttuu kevyestä puuhailusta raskaaksi työksi, kun synnyttää lapsen?
Kysytkö tosissasi? Etkö itse keksi?
Kysyn. En ole vielä kolmen synnytyksenkään jälkeen huomannut imuroinnin olevan yhtään sen raskaampaa kuin mitä se oli ennen lapsia.
Ei se imurointi muuten muutu raskaammaksi, kuon että imuroitavaa on enemmän. Synnytyksen jälkeen monilla menee aikaa toipumiseen. Kaikilla ei. Olet onnekas, jos koet sen imuroinnin kaiken muun ohella olevan aina vaan yhtä kevyttä. Ilmeisesti myös ruuanlaitto, lattioiden pesu, kaikkien pyykit....Voitko uskoa, etteivät kaikki koe asioita samoin, kuin sinä.
"Sanoi kyllä. Aloitustekstissä kerrotaan ihan selkokielellä, että puhutaan teineistä. Siltä pohjalta voi loogisesti olettaa, että muutkin puhuvat teineistä ellei toisin sanota. "
Täällä yksi eronnut mies ihmetteli, että mikä niissä kotitöissä on muka rasittavaa, kun hänkin tekee yksin kaikki taloutensa työt. Minä kirjoitin, että eihän sinkuilla edes ole kotitöitä. Joku nainen tuli ihmettelemään, miten imurointi muka muuttuu raskaammaksi, kun lapsi on syntynyt. Seuraava kertoi, että hänellä on kolme lasta eikä kotitöiden määrä ole lisääntynyt yhtään sinkkuaikoihin verrattuna. Joku sanoi, että teinit tekee jo paljon. Aloitustekstissä (?) ei puhuttu mitään teineistä vaan sinkkumiehen kotitöistä.
Väite, että perheellisellä ei ole yhtään sen enempää kotitöitä kuin sinkulla, on tasan yhtä uskottava kuin väite, että perheellisellä ei mene rahaa yhtään enempää mitä sinkulla, koska lapsilisät kattavat kaikki lapsen menot.
"No kuule, korjaapa sitten väärä käsitykseni siitä, että hän tekisi kaiken. Mitä sinä teet paitsi hierot ja panet (viittaan toiisen kirjoittajan vastaukseen äskettäin)? Jos tähän ei vieläkään tule vastausta (= "en mitään"), vaikutat lähinnä huonolta puolisolta, missä vastavuoroisuus? Mutta hyvä jos olette molemmat onnellisia. Kunnes vaimo lakkaa olemasta."
Ensin on sanottava, etten halua loukata, enkä halventaa yhtäkään koiraa. Sanonta kuuluu, ettei vanha koira opi uusia temppuja. Se tarkoittaa sinun kohdalla sitä, että koska sinulla on jo olemassa päähänpinttymä ja mielikuva, millainen minä olen aviomiehenä ja millainen on rakkaan vaimoni asema perheessämme, tuhlaisin vain aikaani yrittäessäni todistaa, että meillä kotihommat menee aika tasan kuitenkin.
Älykäs nainen olisi ymmärtänyt sanoista, että kun sanoin auttavani kotitöissä aina kun ehdin ja jaksan, se tarkoittaa tietenkin sitä mitä siinä lukee. Sille minä en taas voi yhtään mitään, että sinä ja hölmöjä mielikuviasi komppaamaan ilmaantunut ystävättäresi saatte aivan omia vääristyneitä ja jopa aivan harhaisia käsityksiä kommenteistani. Ihan kuin joillain olisi suorastaan pakkomielle saada jokin "täky", jonka pohjalta yritetään saada vastapuoli näyttämään huonolta.
Mainitsen tässä nyt yhden "kompensoinnin" vaimoni tekemälle "työlle" perheemme hyväksi, että ostin hänelle n. puoli vuotta sitten synttärilahjaksi tuliterän auton. Siihen saakka minä toimin joko kuljettajana kuskaten häntä töihin ja töistä sen mukaan, miten omat aikatauluni antoivat myöten. Ja ajatella, vaikka välillä olin itse tehnyt pitkän päivän, silti "uhrauduin" vielä hakemaan vaimon töistä, lapset hoidosta ja samalla kauppareissu. Nyt hän pöristelee työmatkansa itse, mutta käymme yhdessä kuitenkin kaupassa koko perheenä mahdollisuuksien mukaan.
P.S. Meillä ei panna, vaan rakastellaan.
Vierailija kirjoitti:
"No kuule, korjaapa sitten väärä käsitykseni siitä, että hän tekisi kaiken. Mitä sinä teet paitsi hierot ja panet (viittaan toiisen kirjoittajan vastaukseen äskettäin)? Jos tähän ei vieläkään tule vastausta (= "en mitään"), vaikutat lähinnä huonolta puolisolta, missä vastavuoroisuus? Mutta hyvä jos olette molemmat onnellisia. Kunnes vaimo lakkaa olemasta."
Ensin on sanottava, etten halua loukata, enkä halventaa yhtäkään koiraa. Sanonta kuuluu, ettei vanha koira opi uusia temppuja. Se tarkoittaa sinun kohdalla sitä, että koska sinulla on jo olemassa päähänpinttymä ja mielikuva, millainen minä olen aviomiehenä ja millainen on rakkaan vaimoni asema perheessämme, tuhlaisin vain aikaani yrittäessäni todistaa, että meillä kotihommat menee aika tasan kuitenkin.
Älykäs nainen olisi ymmärtänyt sanoista, että kun sanoin auttavani kotitöissä aina kun ehdin ja jaksan, se tarkoittaa tietenkin sitä mitä siinä lukee. Sille minä
Miksei vaimosi ostanut autoa itse? Hänhän käy töissä ja saa palkkaa. Kumma, ettei asia tullut hänellä itsellään mieleen jo aiemmin.
"Autan kotitöissä aina kun ehdin ja jaksan"
🙄🙄🙄🙄🙄
Mietipä hetki jos olisit työhaastattelussa, ja sinulta kysyttäisiin mitä nykyiseen toimenkuvaasi kuuluu. Vastaisitko "autan minulle kuuluvissa työtehtävissä kollegoitani aina kun ehdin ja jaksan"? Jos vastaisit näin, mitä se kertoisi sinusta työntekijänä?
Ilmainen vinkki: oman kodin kotityöt ja omien lasten hoitaminen eivät ole jotain, missä "autat" puolisoa kun "ehdit". Ne ovat SINUN töitäsi, ja niiden tekemisen kutsuminen "auttamiseksi" ja tekeminen vain kun viitsit on yhtä naurettavaa kuin samanlaisen lausunnon antaminen työpaikalla.
Onpa hirveitä naisia täällä. Oikeita harpyijoita, itsekkäitä ja kiittämättömiä. Millaisen kasvatuksen he ovat saaneet? Millainen on heidän elämänhallinta? Elämä on valintoja. Jos on valinnut väärin, niin sen voi korjata syyllistämättä muita.
Hyvää loppuelämää kaikille, jotka lilluvat etikassa.
"Miksei vaimosi ostanut autoa itse? Hänhän käy töissä ja saa palkkaa. Kumma, ettei asia tullut hänellä itsellään mieleen jo aiemmin."
Meillä on tapana ostaa synttärilahjoja toisillemme. Olisi aika noloa, jos vaimo ostaisi synttärilahjat itselleen. Ehkä se toimii teidän piireissä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksei vaimosi ostanut autoa itse? Hänhän käy töissä ja saa palkkaa. Kumma, ettei asia tullut hänellä itsellään mieleen jo aiemmin."
Meillä on tapana ostaa synttärilahjoja toisillemme. Olisi aika noloa, jos vaimo ostaisi synttärilahjat itselleen. Ehkä se toimii teidän piireissä.
Meidän piireissä on tapana ostaa tarvittavat asiat itse. Kun minä tarvitsin auton, hommasin sellaisen. Vaimosi olisi voinut ostaa itselleen auton, kun tarve sille tuli, mutta olisit silti voinut ostaa hänelle jossain vaiheessa tuliterän auton lahjaksi. Elämä on hankalaa, jos on aina toisten kyytien varassa. Arki sujuu paremmin, kun kumpikin pääsee kulkemaan itsenäisesti.
"Mietipä hetki jos olisit työhaastattelussa, ja sinulta kysyttäisiin mitä nykyiseen toimenkuvaasi kuuluu. Vastaisitko "autan minulle kuuluvissa työtehtävissä kollegoitani aina kun ehdin ja jaksan"? Jos vastaisit näin, mitä se kertoisi sinusta työntekijänä?"
Olen tuohonkin törmännyt työelämässä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että jouduin tekemään laiskojen kollegojeni työt omieni lisäksi lähes kokonaan. Ei ole järkevää.
"Ilmainen vinkki: oman kodin kotityöt ja omien lasten hoitaminen eivät ole jotain, missä "autat" puolisoa kun "ehdit". Ne ovat SINUN töitäsi, ja niiden tekemisen kutsuminen "auttamiseksi" ja tekeminen vain kun viitsit on yhtä naurettavaa kuin samanlaisen lausunnon antaminen työpaikalla."
Tämähän se tuntuu olevan teillä omissa suhteissanne suuri kompastuskivi. Te haluatte laittaa kaiken tasapäiseksi huolimatta siitä, millaista työtä mies ja vaimo tekevät. Annan nyt pikku vihjeen. Jos olen esim. koko viikon työmatkalla, niin enhän minä silloin ole "sotkemassa" kotona. Vaimokin tekee silloin vain itselleen ja lapsille ruokaa. Minä voin aivan hyvin kutsua omaa panostani auttamiseksi, koska sitähän se käytännössä on, koska en ole joka päivä edes kotona, joten en voi tehdä välttämättä tasan puolta kotihommista. Onneksi vaimoni ymmärtää tämän, eikä lopeta jossain vaiheessa kodista huolehtimisesta ja kun tulisin kotiin, vastassa olisi pari nälkiintynyttä lasta ja kämppä kuin tyypillinen suomalaisnaisen koti, eli sotkuinen. Kompastuisin ensimmäisenä haiseviin roskapusseihin eteisessä.
Olisi mielenkiintoista nähdä siellä teidän työpaikoillanne, miten paljon teette toisten töitä omienne lisäksi. Miten ensinnäkin voitte olla samaan aikaan useammassa paikassa?
Vierailija
Älykäs nainen olisi ymmärtänyt sanoista, että kun sanoin auttavani kotitöissä aina kun ehdin ja jaksan, se tarkoittaa tietenkin sitä mitä siinä lukee. Sille minä en taas voi yhtään mitään, että sinä ja hölmöjä mielikuviasi komppaamaan ilmaantunut ystävättäresi saatte aivan omia vääristyneitä ja jopa aivan harhaisia käsityksiä kommenteistani. Ihan kuin joillain olisi suorastaan pakkomielle saada jokin "täky", jonka pohjalta yritetään saada vastapuoli näyttämään huonolta.
Mainitsen tässä nyt yhden "kompensoinnin" vaimoni tekemälle "työlle" perheemme hyväksi, että ostin hänelle n. puoli vuotta sitten synttärilahjaksi tuliterän auton. Siihen saakka minä toimin joko kuljettajana kuskaten häntä töihin ja töistä sen mukaan, miten omat aikatauluni antoivat myöten. Ja ajatella, vaikka välillä olin itse tehnyt pitkän päivän, silti "uhrauduin" vielä hakemaan vaimon töistä, lapset hoidosta ja samalla kauppareissu. Nyt hän pöristelee työmatkansa itse, mutta käymme yhdessä kuitenkin kaupassa koko perheenä mahdollisuuksien mukaan.
P.S. Meillä ei panna, vaan rakastellaan.
``Siihen saakka minä toimin joko kuljettajana kuskaten häntä töihin ja töistä sen mukaan, miten omat aikatauluni antoivat myöten.``
Kerroit tuolla aiemmin, että vaimosi laittaa sinulle aamupalan valmiiksi kun lähtee aamulla töihin ennen sinun heräämistäsi ja häärää keittiössä sekä antaa suukon ja hartiahieronnan kun tulet töistä, tekemästä sitä 11-tuntista työpäivääsi. Lisäksi olet kolmen päivän putkia poissa, minkä jälkeen väsyneenä antaudut vaimosi passattavaksi - hän kun on sillä välin lepäillyt ja lorvehtinut tekemällä palkkatyötä ja huoltamalla yksin lapset ja kodin.
Kerro, missä välissä sinä siis omilta aikatauluiltasi ehdit kuskaamaan vaimoasi töihin ja töistä? Jotenkin oudolta nimittäin kuulostaa tuo tarina, jota sepittelet täällä otsasuoni pullollaan. 🤭
- eri
Vierailija kirjoitti:
Älykäs nainen olisi ymmärtänyt sanoista, että kun sanoin auttavani kotitöissä aina kun ehdin ja jaksan, se tarkoittaa tietenkin sitä mitä siinä lukee. Sille minä
Näin epäilinkin. Koukeroista selitystä riittää kappalekaupalla, mutta sinun on aivan hirveän vaikea kirjoittaa mitään, mistä välittyisi minkäänlainen arvostus vaimoasi kohtaan, saati taakanjako. Ilmeisesti tulevatkin vuodet saadaan siis pitää sinut tapahtumien keskipisteenä, vaikka vaimosi on paljon mielenkiintoisempi. Tuollainen mitään vaatimaton tehopakkaus löytyy yleensä vain satukirjoista. No, nyt hän sai auton ja joskus apua kotitöissä, kun ehdit ja jaksat. Tsemppiä hänelle.
"Meidän piireissä on tapana ostaa tarvittavat asiat itse. Kun minä tarvitsin auton, hommasin sellaisen. Vaimosi olisi voinut ostaa itselleen auton, kun tarve sille tuli, mutta olisit silti voinut ostaa hänelle jossain vaiheessa tuliterän auton lahjaksi. Elämä on hankalaa, jos on aina toisten kyytien varassa. Arki sujuu paremmin, kun kumpikin pääsee kulkemaan itsenäisesti."
Oli paljon vaivattomampaa ostaa aivan uusi auto. Vaimoni on aika säästeliäs rahankäyttäjä, joten hän ei mitä luultavimmin olisi koskaan ostanut itselleen autoa, vaan mieluummin vaikka kävellyt, jos ei muuta kyytiä olisi ollut saatavilla. Elämä on juuri niin hankalaa, miten hankalaksi sen itselleen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Eilen olin päivän kotona lasten kanssa joululomalla. Ihana mieheni tuli töistä ajoissa ja teki meille päivällisen. Sitten siivottiin ja vietettiin yhdessä aikaa lasten kanssa ja lasten mentyä nukkumaan juteltiin, halailtiin ja rentouduttiin pelaamalla yhdessä Nintendoa. Jos miehenäni olisi sinä tai joku muu palstan miesvauvoista, olisin joutunut hoitamaan lapset ja kotityöt yksin ja minun olisi odotettu vielä paapovan miesvauvaa hänen palattuaan.
Kai edes tienaat kunnolla kun teet noin pitkiä päiviä? Vai oletko joku yrittäjä joka tekee kellon ja vuoden ympäri töitä, mutta jota vaimo elättää omalla palkallaan kun "firma" ei tuota mitään? :D