Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8331)
Sinkun ei tarvitse olla työnjohtajana muille eikä metatöitäkään juuri ole. Sinkkuna pääsee helpolla.
Jotain mennyt kasvatustyössä pahasti perseelleen, jos vielä teini-iässäkin lapsia pitää erikseen johtaa perusasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinkuilla edes ole kotitöitä, ne on vain kevyttä puuhailua, jotka tekee silloin, kun viitsii. Ruokaa voi tehdä, jos siltä tuntuu ja silloin, kun huvittaa tai jättää tekemättä. Kun elää siististi, siivoaminenkin sujuu siinä sivussa lähes itsestään. Ikkunoiden pesu on työläintä, mutta niitäkään ei tarvitse pestä joka vuosi tai tilaa siivousfirman hoitamaan asian.
Kerrotko, miten imurointi muuttuu kevyestä puuhailusta raskaaksi työksi, kun synnyttää lapsen?
Kysytkö tosissasi? Etkö itse keksi?
Kysyn. En ole vielä kolmen synnytyksenkään jälkeen huomannut imuroinnin olevan yhtään sen raskaampaa kuin mitä se oli ennen lapsia.
Miksi ajattelet, että perhe ei voisi elää siististi? Meillä ainakin onnistuu ihan hyvin. Jokainen osaa siistiä omat jälkensä. Pikkulapsivaiheessa toki tulee vähän enemmän sotkua, mutta ei sekään tarkoita, että siivoaminen olisi joku suurikin suoritus. Siinä se sivussa hoituu samanlailla kuin sinkkunakin.
Vierailija kirjoitti:
Sinkun ei tarvitse olla työnjohtajana muille eikä metatöitäkään juuri ole. Sinkkuna pääsee helpolla.
Jotain mennyt kasvatustyössä pahasti perseelleen, jos vielä teini-iässäkin lapsia pitää erikseen johtaa perusasioissa.
Jonkun pitää päättää, kuka tekee ruokaa minäkin päivänä, kuka hommaa tarvikkeet ja miten tehdään, jos kokkausvuorissa olevalla on menoja tai hän on sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin tänään kotiin työmatkoineen 11h:n päivän jälkeen. Ihana vaimoni kysyi ensimmäisenä millainen päiväni oli, onko nälkä ja alkoi hieroa hartioitani. Jos vaimonani olisi joku palstan äkäpusseista, minulle olisi luultavasti säästetty esim. viikon tiskit, imurointi ja pyykinpesu. Kaikki edellämainitut hommat olisi varmaan pitänyt tehdä vielä tänään, tai seksiä ei tippuisi tänä vuonnakaan.
No niin, hieno homma! Joko osaat kertoa, mitä vaimosi saa tuosta teidän järjestelystänne?
Miksi kysyt?
Ihan uteliaisuuttani - jokainen kirjoituiksesi kertoo, mitä sinä saat vaimolta, mutta yksikään ei sitä, mitä vaimo saa sinulta. Ja koska olet tuonut ilmi, että vaimo hoitaa kotona kaiken JA käy kokopäivätöissä, varmasti kompensoit tämän kuormituksen hänelle jotenkin, kuten tasa-arvioisessa suhteessa tehdään? Vai oletko todella löytänyt aidosti alistuvan luonteen, joka vaan rakastaa pyyteettä palvella?
Kun sinkku elää siististi, ei tavaroiden raivaamiseen mene aikaa, pölyä ja hiekkaa ei kerry eikä tarvitse imuroida kuin korkeintaan kerran viikossa. Pidät kyllä lapsillesi kovaa kuria, jos sinun ei tarvitse patistaa heitä siivoamaan leluja lattialta ja kerätä pikkulegoja ennen imurointia.
Aika harva teini enää leikkii pikkulegoilla tai muutenkaan levittelee leulja lattialle......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitää päättää, kuka tekee ruokaa minäkin päivänä, kuka hommaa tarvikkeet ja miten tehdään, jos kokkausvuorissa olevalla on menoja tai hän on sairaana.
Ei tarvitse. Nuo asiat sovitaan yhdessä. Ei perhe ole mikään diktatuuri, jossa yksi päättää ja muut vain noudattavat ohjeita. Etenkin, jos lapset ovat jo teini-ikäisiä, hekin voivat osallistustua päätöksentekoon ja jopa itse ehdottaa että "mä voin huomenna imuroida, kun pääsen koulusta aikaisemmin".
Suosittelen kotikuri-suhdetta ap:lle.
No sittenhän teillä menee tosi hienosti, kun alakouluikäiset siivoaa, kokkaa ja pesee pyykkinsä ihan omatoimisesti. He varmaan huolehtii kaikesta muustakin itse.
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän teillä menee tosi hienosti, kun alakouluikäiset siivoaa, kokkaa ja pesee pyykkinsä ihan omatoimisesti. He varmaan huolehtii kaikesta muustakin itse.
Teinit alakoulussa? Perivätkö luokallejäämisen äidiltään vai isältään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin tänään kotiin työmatkoineen 11h:n päivän jälkeen. Ihana vaimoni kysyi ensimmäisenä millainen päiväni oli, onko nälkä ja alkoi hieroa hartioitani. Jos vaimonani olisi joku palstan äkäpusseista, minulle olisi luultavasti säästetty esim. viikon tiskit, imurointi ja pyykinpesu. Kaikki edellämainitut hommat olisi varmaan pitänyt tehdä vielä tänään, tai seksiä ei tippuisi tänä vuonnakaan.
No niin, hieno homma! Joko osaat kertoa, mitä vaimosi saa tuosta teidän järjestelystänne?
Miksi kysyt?
Ihan uteliaisuuttani - jokainen kirjoituiksesi kertoo, mitä sinä saat vaimolta, mutta yksikään ei sitä, mitä vaimo saa sinulta. Ja koska olet tuonut ilmi, että vaimo hoitaa kotona kaiken JA käy kokopäivätöissä,
Vaimohan saa häneltä vähän väliä kokovartalohierontoja ja tunteja kestävistä rakasteluista useita orgasmeja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 11v ja 13v. Kumpikin osaa siivota oman huoneensa ihan itse. Kumpikin osaa myös huolehtia omalla vuorollaan määritellystä kotityöstä (esim. astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, vessan pesu jne.). Kumpikin osaa myös kokata, mutta pääsääntöisesti meillä aikuiset hoitavat ruuanlaiton. Pyykit pesee pesukone.
Vierailija kirjoitti:
Kun sinkku elää siististi, ei tavaroiden raivaamiseen mene aikaa, pölyä ja hiekkaa ei kerry eikä tarvitse imuroida kuin korkeintaan kerran viikossa. Pidät kyllä lapsillesi kovaa kuria, jos sinun ei tarvitse patistaa heitä siivoamaan leluja lattialta ja kerätä pikkulegoja ennen imurointia.
Aika harva teini enää leikkii pikkulegoilla tai muutenkaan levittelee leulja lattialle......
Ei ne lapset heti syntymän jälkeen ole teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Mä luulin....
P.S. Kukaan ei ole sanonut, että ne synnytykset tapahtuivat ihan äskettäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Nuo asiat sovitaan yhdessä. Ei perhe ole mikään diktatuuri, jossa yksi päättää ja muut vain noudattavat ohjeita. Etenkin, jos lapset ovat jo teini-ikäisiä, hekin voivat osallistustua päätöksentekoon ja jopa itse ehdottaa että "mä voin huomenna imuroida, kun pääsen koulusta aikaisemmin".
Sinkun ei tarvitse sopia kenenkään kanssa yhtään mitään. Tuossa teinillä ei ole mitään mahdollisuutta muuttaa sovittua, jos hänelle tulisi jotain menoa koulupäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Mä luulin....
Eikä kukaan sanonut, että lapset on teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkun ei ta
Tietenkin on. Olet ollut liian kauan sinkkuna, jos et enää osaa kommunikoida ihmisten kanssa. Meillä ainakin teinit voivat ilmoittaa, jos tulee joku muutos eikä siinä ole mitään ongelmaa. Meillä ei tosin muutenkaan siivota pakkomielteisesti tietyllä kaavalla, van asioissa on aina joustonvaraa. Helpottaa kummasti elämää, kun ei hakkaa sovittuja asioita kiveen, vaan puolin ja toisin löytyy joustoa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Mä luulin....
Eikä kukaan sanonut, että lapset on teinejä.
Sanoi kyllä. Aloitustekstissä kerrotaan ihan selkokielellä, että puhutaan teineistä. Siltä pohjalta voi loogisesti olettaa, että muutkin puhuvat teineistä ellei toisin sanota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt?
Ihan uteliaisuuttani - jokainen kirjoituiksesi kertoo, mitä sinä saat vaimolta, mutta yksikään ei sitä, mitä vaimo saa sinulta. Ja koska olet tuonut ilmi, että vaimo hoitaa kotona kaiken JA käy kokopäivätöissä,
Olet keksinyt omasta päästäsi että vaimoni tekisi kaiken yksin kokopäivätyön lisäksi. Joku valopää (sinä?) sanoi että vaimo olisi vielä yksinhuoltajakin.
Tuossa teinillä ei ole mitään mahdollisuutta muuttaa sovittua, jos hänelle tulisi jotain menoa koulupäivän jälkeen.
Mitä oikein hourailet? Nykyisin on olemassa sellainen kapistus kuin puhelin. Pari viestiä ja homma on sillä selvä. Esim. näin:
Teini: Veeti pyys mua pelaan pleikkaa. Onks ok, jos imuroinkin vasta huomenna?
Äiti: Ok. Pidä hauskaa Veetin kanssa!
Miksi kysyt?