Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8329)

Vierailija
2381/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?

Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.

ap

Siis miksi sinä ylipäätänsä olet lämmittänyt heille saunaa, jos sulla itsellä ei ole edes huvittanut käydä saunassa? Anna heidän käydä saunassa silloin, kun lämmitys alkaa huvittaa. 

"Sulla itsellä ei huvittanut"?! Opettele suomea. Po. sinua itseäsi ei huvittanut.

Älä ni

Kyllä on syytä nillittää. Ei tarvii olla äidinkielenopettaja, mutta pitää osata kirjoittaa äidinkieltään vähän paremmin. Hahmotusongelmat on eri asia, mutta sinulla ei taida olla siitä kyse.

Meillä äidinkielen opettajilla ei ole tarvetta nillittää keskustelupalstojen kielenkäytöstä, koska ymmärrämme, että kielen rekisterit ovat kontekstisidonnaisia.

Mutta jos sinulla on jokin henkilökohtainen tarve toimia kielipoliisina, aloita ensin itsestäsi: tarvii > tarvitse, äidinkielenopettaja > äidinkielen opettaja, hahmotusongelmat on > ovat. 

Vierailija
2382/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ao, päivitystä kaivattaisiin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2383/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh! Kylläpä käy sääliksi palstan naisten aviomiehiä, on tasa-arvo kaukana niissä suhteissa 😥

Jaksamista teille, muuttuu vielä paremmaksi.

Miksi noiden miesten pitäisi jaksaa jatkaa sohvalla kärsimistään? Heidän ihan ehdottomasti kannattaa siirtyä viettämään tasa-arvoista poikamieselämää!

Vierailija
2384/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti tiskiä!  = Nainen kokkaa ja leipoo ,eli tekee suurimman osan tiskeistä ihan itse!

Kauheesti pyykkiä!! = Nainen vaihtelee vaatteita,verhoja ja lakanoita itse kokoajan.

Kokoajan pitää imuroida !  = Pöllytätte niitä jauhojanke pitkin kämppää,harjaatte pitkiä hiuksianne tukkokaupalla pitkin ja poikin (harjatkaa pihalla) askarrella paskartelette jotain joulu,vappu,pääsiäis koristeita. Loputon lista.

Opetelkaa hyvät naiset siistemmiksi niin ei tarvitse valittaa OMIEN jälkienne korjaamisesta.

Ihan rakkaudella ..tai jotain jos luette rivien välejä.

*wirn*

Tästä tuli mieleen yksi mun kaveri, se oli sellainen kuin tossa kuvasit. Tykkäsi ruuanlaitosta ja leipomisesta. Siivouksesta ei niinkään olis välittänyt, mutta halusi että on siistiä niin siivosi. Askarteli lasten kanssa ja niillä oli viimeisen päälle siistiä ja kaikki joulut ja pääsiäiset ja muut. Oikeen klassinen kotirouva, heräs ennen muita ja meni vikana nukkumaan. Ja kävi kokopäivätyössä.

Kolme lasta ja se kaveri alkoi sitten väsyä kun päivätyön ohella teki melkeen kaikki. Mies hoiti noi ns. miesten hommat eli käytännössä autoon liittyvät, joskus vei ja haki lapset päiväkodista ja vei harrastuksiin, pääosin jos kaveri oli kipeänä. Vei roskat kun pyydettiin ja kävi kaupassa listan  kanssa mutta siinäkin oli jotain ongelmia. Sanoi siivoavansa omat jälkensä mutta tiedä nyt siitäkään.

Kaveri yritti saada miestä auttamaan (joo, auttamaan!) kotitöissä. Ei onnistunut, ei edes imurointi kerran viikossa tai tiskikoneen tyhjennykset. Se nainen oli masennuksen ja uupumuksen takia kahdestikin sairaslomalla ja mies sanoi koko ajan just tuota että laskisi tasoa, ja pitäisi mennä miehen standardien mukaan.

Uskohan se nainen lopulta. Lakkas tekemästä mitään. Ei siivoa, ei leivo, ei laita ruokaa, ei pese pyykkiä eikä vaihda lakanoita. Muutti tyhjäksi jääneeseen huoneeseen ja tekee vain itseensä liittyvät asiat. Ei sotke muuta huushollia kun ei liiku siellä. Niillä on nyt mennyt vissiin kahdeksan vuotta siitä kun kaverilla tilttasi. Lapsista vain yksi asuu enää kotona, se joka ei siivoa.

Ihmettelin miten kaveri pystyy asumaan siellä, käymään suihkussa ja vessassa ja eikö siellä jo haise. Sanoi ettei ole mikään ongelma, käy töissä suihkussa, asunnossa on kaksi vessaa ja hänellä on huoneessaan pieni jääkaappi. Asuntoon on lähiaikoina tulossa joku tarkastus, ja kaveri sanoi että kämppä on jo siinä kunnossa että vuokranantajalle menee varmasti ilmoitus asiasta. 

Mun mielestä ero olisi ollut parempi vaihtoehto. Ilmeisesti se on tulossakin sitten kun kaveri pystyy muuttamaan yksinään yksiöön. Nyt ne on ilmeisesti vaan jakaneet pakolliset kulut.

Vierailija
2385/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteiselo on noin vaikeata että muut vetää vain lonkkaa ja yksi tekee lähes kaiken niin ero vaan siihen kohtaan, muu ei auta.

Vierailija
2386/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eronnut mies. Lapset ovat minulla puolet ajasta, olisivatpa enemmän.

Kaikki osaa kaikkea ja tekee kaikkea. On puhtaita vaatteita ja ruokaa. Olen ottanut lapset mukaan tekemiseen jo ihan taaperosta lähtien. Aikuisella on toki vastuu opettaa ja käskeäkin välillä. Se ottaa aikaa ja vaivaa, mutta on lopulta hauskaa aikaa omien lasten kanssa ja seuraavan sukupolven kasvattamista aikuisuuteen. 

Välillä on kiirettä ja kaikki ei ole tiptop. Silloin tehdään nopeita ruokia tai käytetään kaupan valmiita tuotteita tai käydään jossain syömässä.

Koti on nykyään rento paikka, jossa on hyvä ilmapiiri. Kukaan ei uhriudu ja kiukuttele.

Kun erosin aikanaan, niin elämä helpottui paljon. Hyvin paljon turhaa jäi pois. Ainainen rahapula myöskin hävisi, vaikka maksan nykyään yhden ihmisen tuloilla menot, joihin kahden ihmisen tulot eivät tahtoneet riittää. Liki kaikki miehet, jotka tunnen jakavat tämän saman kokemuksen.&nb

Olet varmasti älykäs, mukava, rento ja aikaansaava mies. Hienoa että lasten kanssa menee hyvin ja teette asioita yhdessä. Isot pointsit täältä.

Käsi sydämellä: saanko kysyä, miten olet päätynyt eron jälkeen siihen, että maksat lasten kaikki ruuat, vaatteet, lääkkeet, lahjat, harrastukset ja muut kulut, vaikka he asuvat luonasi vain puolet ajasta?  Se on erittäin poikkeuksellista. (Ymmärrän toki, jos kuulut ylimpään tuloluokkaan ja olet antelias ja todella kiltti ja poikkeuksellisen vastuuntuntoinen.)

Sitä en yhtään ymmärrä, että maksat myös entisen vaimosi kaikki kulut, asumisen, ruuan, vaatteet ja harrastukset. Se on minusta jo vähän hölmöä. Tai ehkä maksatkin hänen asumiskuluistaan vain lasten osuuden?

Varmastikaan et enää maksa viikottaisia ripsi- ja kynsihuoltoja, kuukausittaisia kampaajakäyntejä, sohvatyynyjen ja tuikkukippojen ostelua, tampaxeja ja ehkäisyvälineitä? Oletan että et, koska sanoit että rahasi riittävät nyt paremmin. Voitte syödä mäkkärilläkin aina kun siltä tuntuu. Lapsetkin onneksi niin isoja ilmeisesti, ettei tarvitse ostaa vaippoja ja vastikkeita? 

Olisiko vaimosi jo aika alkaa maksamaan oma elämänsä ja lasten kulut siltä ajalta kun lapset ovat hänellä? Ehdotapa hänelle.

Vierailija
2387/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä sun käytös eroaa aloittajan käytöksestä? Ihan samaa!

En ymmärrä miksi häntä laiskamadoksi kutsut, paitsi tietenkin se, että toisten psyyke vaatii toisten nimittelyä itsetunnon pönkittämiseksi.

Vierailija
2388/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti tiskiä!  = Nainen kokkaa ja leipoo ,eli tekee suurimman osan tiskeistä ihan itse!

Kauheesti pyykkiä!! = Nainen vaihtelee vaatteita,verhoja ja lakanoita itse kokoajan.

Kokoajan pitää imuroida !  = Pöllytätte niitä jauhojanke pitkin kämppää,harjaatte pitkiä hiuksianne tukkokaupalla pitkin ja poikin (harjatkaa pihalla) askarrella paskartelette jotain joulu,vappu,pääsiäis koristeita. Loputon lista.

Opetelkaa hyvät naiset siistemmiksi niin ei tarvitse valittaa OMIEN jälkienne korjaamisesta.

*wirn*

Tästä tuli mieleen yksi mun kaveri, se oli sellainen kuin tossa kuvasit. Tykkäsi ruuanlaitosta ja leipomisesta. Siivouksesta ei niinkään olis välittänyt, mutta halusi että on siistiä niin siivosi. Askarteli lasten kanssa ja niillä oli viimeisen päälle siistiä ja

Tämän sepittämiseksi on ollut pakko latkia yli puoli pahvitonkkaa halpaa viiniä.

Vierailija
2389/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*wirn*

Tästä tuli mieleen yksi mun kaveri, se oli sellainen kuin tossa kuvasit. Tykkäsi ruuanlaitosta ja leipomisesta. Siivouksesta ei niinkään olis välittänyt, mutta halusi että on siistiä niin siivosi. Askarteli lasten ka

Tämän sepittämiseksi on ollut pakko latkia yli puoli pahvitonkkaa halpaa viiniä.

Kertonet omasta kokemuksestasi - palstalla on joulupyhistä lähtien pyörinyt joku satusetä, joka ihan ilmeisesti on palstaillessaan tyhjentänyt tonkan jos toisenkin. Sinäkö?

Vierailija
2390/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh! Kylläpä käy sääliksi palstan naisten aviomiehiä, on tasa-arvo kaukana niissä suhteissa 😥

Oma mies on ihan vapaa laittamaan avioeropaperit vetämään heti silloin, kun siltä tuntuu. Se on asia, jota en suostu miehen puolesta tekemään vaikka hän pyytäisi.

Vierailija
2391/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*wirn*

Tästä tuli mieleen yksi mun kaveri, se oli sellainen kuin tossa kuvasit. Tykkäsi ruuanlaitosta ja leipomisesta. Siivouksesta ei niinkään olis välittänyt, mutta halusi että on siistiä niin siivosi. Askarteli lasten kanssa ja niillä oli viimeisen päälle siistiä ja

Miksiköhän kaveri ei ottanut eroa vaan jäi tuollaiseen tilanteeseen niinkin pitkäksi ajaksi? 

Vierailija
2392/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen suhde on mielestäsi tasa-arvoinen? Mikä on kummankin tasa-arvoinen osuus hommista?

Näihin kysymyksiin ei kukaan koskaan vastaa. Onkohan tää edellinen joku vakitrolli? Olisi oikeasti kiinnostavaa kuulla perusteluja sille, miksi!

Vierailija
2393/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoit, kielen rekisterit ovat kontekstisidonnaisia. Myös nillittäessä.

Sanoin: vähän paremmin,  enkä tarkoittanut täydellisesti. Ehkä ihan vähän vaan paremmin, että emme ole kohta "ilman sateenvarjotta" popparisateessa? Pisa tuloksiahan ei saada paremmiksi, jos me mammat (kontekstiin liittyvä käsite av:lla, riippumatta sukupuolesta ja perhestatuksesta) emme opi kirjoittamaan. Kodilla on suuri merkitys ja äidinkieli on tärkeä osa identiteettiä.

Hyvät äidinkielentaidot ovat yhteydessä itsetuntemukseen, loogiseen ajattelukykyyn, keskustelutaitoon ja yllättäen myös tunnetaitoihin. Pohjimmiltaan asia linkittyy tähänkin keskusteluun.

Koemmeko, että aikuiset poikamme ovat oppineet riittävät taidot osallistuakseen täysivaltaisesti yhteiskuntaan ja perhe-elämään? Pystyvätkö meidän poikamme (nykyiset taaperot ja koululaiset) oppimaan sen, mitä osa heidän isistään (tai äideistään, ihan sama) ei osaa?

Osaammeko me ilmaista itseämme riittävän hyvin perheessä saadaksemme äänemme kuuluviin? Koemmeko edes tarvetta tulla ymmärretyksi? Osa kommentoijista (puolisoineen) on selvästi onnistunut, ja kommunikaatio on alkanut toimia. Onko se sen arvoista? Moni kokee, että on.

...

Pahoittelut, ihastuin siitä että palstalla pyörii äidinkielen opettaja. Se ajatus aiheutti nostalgisia mielleyhtymiä, jotka alkoivat purkautua esseenä. Onneksi osasin lopettaa jo. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Kiva kun jaksoit huomauttaa, vaikka olet lomalla. En missään nimessä pahastu. Minulla on hyvät muistot äidinkielen opettajastani. Tarvittaessa pahansisuinen ja todellakin paha suustaan. Sivistyneesti, tietenkin.

Vierailija
2394/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*wirn*

Tästä tuli mieleen yksi mun kaveri, se oli sellainen kuin tossa kuvasit. Tykkäsi ruuanlaitosta ja leipomisesta. Siivouksesta ei niinkään olis välittänyt, mutta halusi että on siistiä niin siivosi. Askarteli lasten ka

Ei, kyllä se nopeammin kävi enkä edes pidä viinistä. Kahvia ajattelin keittää.

Vierailija
2395/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin: vähän paremmin,  enkä tarkoittanut täydellisesti. Ehkä ihan vähän vaan paremmin, että emme ole kohta "ilman sateenvarjotta" popparisateessa? Pisa tuloksiahan ei saada paremmiksi, jos me mammat (kontekstiin liittyvä käsite av:lla, riippumatta sukupuolesta ja perhestatuksesta) emme opi kirjoittamaan. Kodilla on suuri merkitys ja äidinkieli on tärkeä osa identiteettiä.

Hyvät äidinkielentaidot ovat yhteydessä itsetuntemukseen, loogiseen ajattelukykyyn, keskustelutaitoon ja yllättäen myös tunnetaitoihin. Pohjimmiltaan asia linkittyy tähänkin keskusteluun.

Kyseessä on vain sinun henkilökohtainen näkemyksesi paremmasta kielenkäytöstä, ellet tarkoita asiatyylisen yleiskielen mukaista kirjoitusasua. Niinpä sinun omat puhekielisyytesi eivät ole sen parempia kuin jonkun muunkaan vastaavat.

Ilmaisu, johon puutuit virheellisenä, on juuri osa tuota peräänkuuluttamaasi kirjoittajan identiteettiä, eli tässä tapauksessa alueellista puhekieltä.

Eihän tarkoituksesi ole väittää, että sinun oma puhekielesi on jotenkin oikeampaa tai parempaa kuin jonkun toisen, eihän? Sillä jos niin olisi, se herättäisi kysymyksiä sinun loogisen ajattelukykysi, keskustelutaitojesi ja myös niiden ah niin tärkeiden tunnetaitojen tasosta.

Antoisia, nillitysvapaita somekeskusteluja sinulle. 🙂

Vierailija
2396/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vain sinun henkilökohtainen näkemyksesi paremmasta kielenkäytöstä, ellet tarkoita asiatyylisen yleiskielen mukaista kirjoitusasua. Niinpä sinun omat puhekielisyytesi eivät ole sen parempia kuin jonkun muunka

Arvostan, todella hyvin marinoitunutta tekstiä! :D

Voin kuvitella, että yläkoulun oppilaat on paskat housussa, kun kävelet ohi. Vain taitavimmat osaavat kastroida kielellään. Olet osannut valita ammattisi hyvin, taipumuksiesi mukaan.

Vierailija
2397/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*wirn*

Miksi se mies jäi? Tai miksi mies ei siivonnut? Aina ihmetellään naisten tekemisiä, mut miehiltä kaikki saamattomuus on ok.

Vierailija
2398/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tappelu täällä on käynnissä?

Vierailija
2399/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vain sinun henkilökohtainen näkemyksesi paremmasta kielenkäytöstä, ellet tarkoita asiatyylisen yleiskielen mukaista kirjoitusasua. Niinpä sinun omat puhekie

...yläkoulun oppilaat ovat...

Mistä päättelit hänen olevan edelleen se sama äikänope?

Vierailija
2400/8329 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan vanhoilla haahkoilla on vähän liian vilkas mielikuvitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi