Asiaton työhaastattelu
Ei jäänyt kauhean hyvä kuva eilisestä haastattelusta. Haastattelija arvosteli rajusti työkokemusta. Hän kiinnitti huomiota CV aukkoon, joka mulla oli muutaman vuoden takaa. Työkokemusta kertynyt sen jälkeen. Rehellisesti kerroin, että olin ollut perhevapaalla. Muutenkin hän arvosteli, että olen tuore tapaus heidän alalla. No, hän lupasi ilmoitella muutaman päivän kuluessa kuinka käy. Epäilen, että paikka ei auennut. :D
Kommentit (38)
Vierailija wrote:
Jos ilmoitettas, että paikka aukeaa niin voisi sanoa vaikka, että kiitos, mutta paikka ei sittenkään ole arvojeni mukainen.
Itse en kehdannut sanoa, ilmoitin vaan että sain toisen työn. Oli niin toksinen haastattelu, että en missään tapauksessa olisi siihen firmaan halunnut töihin. Vieläkin ällöttää vaikka tapauksesta on jo muutama vuosi aikaa.
Parisuhteistä, poika/tyttöystävistä kyseleminen työhaastattelussa on laitonta.
Kaun sitten kaverilta kysyttiin, mikä on hänen isänsä ammatti. Vastasi, ettei isäni tätä paikkaa hae.
Ei otettu, mutta pian sama paikka oli taas haussa. Oli varmaan hankala löytää sopivia isiä työnhakijoille. :D
On asiatonta alkaa ruotimaan liiaksi CV jos siellä on jo täytettä
Vierailija wrote:
Olen pitkäaikaistyötön ja ainoat tyokokemukset kuntouttava ja työkokeilu.
Haastattelijaa ei kiinnostanut nuo yhtään, vilkaisi papereita ja sanoi: "Nii...Et siis ole ollut palkkatöissä ollenkaan?" Ja ilmeestä näkyi halveksunta.
Ja miksi en valehtele työkokeiluja töiksi: Monessa paikassa kysytty todistuksia ja silloin vasta saakin huonon vastaanoton jis on huijannut. Taitoni ja osaamiseni ei ole ammattitasoa ja on hyvä että on rehellinen.
Niin, miksi hän sitten pyysi sinut haastatteluun? Oliko kyseessä anonyymi työnhaku, jossa hakijan taustatiedot peitetään kokonaan, jäljelle jää vain se mitä hän kertoo itsestään yleisellä tasolla?
Miksi ihmeessä kutsui haastatteluun, olisihan normaalissa työnhaussa pitänyt sun taustatiedot käydä selväksi jo papereista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Haastattelijaa ei kiinnostanut nuo yhtään, vilkaisi papereita ja sanoi: "Nii...Et siis ole ollut palkkatöissä ollenkaan?" Ja ilmeestä näkyi halveksunta.
Ja miksi en valehtele työkokeiluja töiksi: Monessa paikassa kysytty todistuksia ja silloin vasta saakin huonon vastaanoton jis on huijannut. Taitoni ja osaamiseni ei ole ammattitasoa ja on hyvä että on rehellinen.
Niin, miksi hän sitten pyysi sinut haastatteluun? Oliko kyseessä anonyymi työnhaku, jossa hakijan taustatiedot peitetään kokonaan, jäljelle jää vain se mitä hän kertoo itsestään yleisellä tasolla?
Miksi ihmeessä kutsui haastatteluun, olisihan normaalissa työnhaussa pitänyt sun taustatiedot käydä selväksi jo papereista.
Olisit voinut kysyä häneltä, miksi hän sinut työhaastatteluun pyysi, kun vaikuttaa siltä, että haastattelu on jotakin muuta kuin työhaastattelu...
Itse olen kerran noussut haastattelutilanteessa pöydästä ylös ja lähtenyt tilaisuudesta, kun aivan selkeästi kävi ilmi, että koko tilaisuus oli sen oletetun työnantajan taholta pelleilyä... Kunnan työpaikka tässä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin, sanopa se miksi. Kyllähän se tiedoissa luki nuo omat työkokemukset. Veikkaan että oli vaan utelias
Vierailija wrote:
Usein kysytään onko poikaystävää ja jos vastaa, että ei niin ei saa työpaikkaa. Jos vastaa, että valitettavasti en vastaa tuollaisiin kysymyksiin niin ei myöskään saa työpaikkaa. Eli työnantajalle on tärkeintä, että naispuoleisella työnhakijalla on poikaystävä. Itse en ymmärrä mitä se työnantaja sillä poikaystävällä tekee. Minähän sinne töihin olen hakemassa eikä se poikaystävä.
Tuollaisiahan ei saisi kysellä, mutta niin kuin sanoit, niin sanomalla "en vastaa tuollaisiin" joutuu heti silmätikuksi. Pitäisikö tuossa tilanteessa sitten tehdä vastakysymys: "Onko tässä työtehtävässä jotain sellaista, mistä ei pysty selviytymään ilman poikaystävää?" tai "Haluaisitteko siis mieluummin palkata myös poikaystäväni, ettekä pelkästään minua?" niin pääsisi vähän selville, mistä nämä kysymykset kumpuavat.
Voidaanko hyvännäköinen hakija pitää uhkana? Jos haastattelija on nainen ja hänellä on puoliso samassa firmassa töissä, voiko hän pelätä, että uusi työntekijä vamppaa hänen miehensä? Tai että työt sotkeentuvat, kun sinkkumiehet alkavat kilpailla uudesta työntekijästä?
Aiotko haastaa työpaikan oikeuteen?
No minä hain metallipajalle, olen nainen olen levyseppähitsaaja ja minulla on pitkä työkokemus pajalta. Haastattelija oli nuori pimu, vuokra firma, joka ei edes tiennyt mitä se työ on mihin haetaan työntekijää, kertoi minulle että työ on fyysistä ja voi olla raskasta, sanoin että olen kolme kuukautta sitten tehnyt tasan samaa hommaa toisessa firmassa puoli vuotta, että olen täysin tietoinen mistä on kysymys. Joo ei kuulunut sen jälkeen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Usein kysytään onko poikaystävää ja jos vastaa, että ei niin ei saa työpaikkaa. Jos vastaa, että valitettavasti en vastaa tuollaisiin kysymyksiin niin ei myöskään saa työpaikkaa. Eli työnantajalle on tärkeintä, että naispuoleisella työnhakijalla on poikaystävä. Itse en ymmärrä mitä se työnantaja sillä poikaystävällä tekee. Minähän sinne töihin olen hakemassa eikä se poikaystävä.
Minun firmassa on päinvastoin. Tykkään enemmän sinkkunaisista. Miellään sellaisista sporttisista/hoikista mutta isotissisistä.
on se kumma, kun nuo tietokoneohjelmat pitää osata ennen työtä. töissähän ne pitäisi oppia. ei kouluissa kaikkia tuhansia ohjelmia ja niiden versioita voida opettaa. työpaikalla se perehdytys kuuluu tehdä.
Juu, älä ap missään tapauksessa ota tuota työtä vastaan, jos tarjoavat. Itse olen oppinut kerran kantapään kautta ja otin työn vastaan vaikka haastattelu oli ihan inhottava, kyseltiin laittomia, oltiin tympeitä jne. Olin nuori ja ajattelin, että ehkä vain testaavat jotain :D No aika pian lähdin sit pois siitä työpaikasta. Itku kurkussa joka ilta työpäivän jälkeen. Ei ole kyllä toista kertaa vastaan samanlaista ja hyvin olen pärjännyt työelämässä. Niitä hyviä ja asiallisiakin työpaikkoja on!
Jos ei ota paikkaa vastaan, onko edessä sanktioita?
Työnhaku on perseeestä