Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verkkokauppamyynti on romahtanut Suomessa, historiallinen lähes 40% pudotus

Vierailija
17.10.2023 |

Verkkokauppamyynto on pudonnut heinä-syyskuussa Suomessa liki neljäkymmentä prosenttia, kertoo Verkkokauppaindeksiä ylläpitävä Vilkas Group tiedotteessaan. 

Pudotus johtuu kuluttajien ostovoiman heikosta tasosta.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009930195.html

Kun leikkaukset saadaan kunnolla käyntiin, niin mitä luulette ostovoimalle silloin tapahtuvan? Kannattaa jo nyt varautua myös oman työpaikan menetykseen, kun ostovoima käytännössä romahtaa tulee se johtamaan massatyöttömyyteen. Tulemme näkemään ennennäkemättömän laman, nyt pääsette kaikki kokemaan teidän oman 90-luvun laman, te jotka ette silloin vielä olleet elossa. 90-luvulla ei sentään hoettu kuin heikkolahjaiset, että mene töihin kun töitä ei vain yksinkertaisesti ollut mihin mennä, ei tule olemaan nytkään.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tarpeellista olen ostanut jo yli vuosikymmenen, mutta nykyään olen luopunut myös siitä, että kotona olisi tarpeellisiakaan asioita ylimääräistä. Ennen ostin monella sadalla eurolla yhdellä kertaa pesuaineet, hygieniatuotteet yms. ja säilyvät elintarvikkeet, mutta nykyään ostan vasta, kun on loppumassa pian tai jo loppu. Talven sähkölaskuja odotellessa.

Vierailija
82/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vain tarpeellista olen ostanut jo yli vuosikymmenen, mutta nykyään olen luopunut myös siitä, että kotona olisi tarpeellisiakaan asioita ylimääräistä. Ennen ostin monella sadalla eurolla yhdellä kertaa pesuaineet, hygieniatuotteet yms. ja säilyvät elintarvikkeet, mutta nykyään ostan vasta, kun on loppumassa pian tai jo loppu. Talven sähkölaskuja odotellessa.

Tuohan ei kokonaiskulutukseen vaikuta mitenkään koska ostat ne joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmiset ostivat velaksi kun korot olivat 0%. Nyt kun ei enää ole niin se näkyy. Ei kaikki johdu uudesta hallituksesta. Esim. Postin kuljettamien pakettien määrä romahti jo paljon aiemmin.

Postin kuljetusmäärät romahtivat koska Posti on epäluotettava toimittaja.

Posti on hävittänyt vajaan kahden vuoden sisällä mun kolme pakettia enkä ole ainoa jonka nettikauppapaketti vaan katoaa.

Posti jakaa myös kirjeet ja laskut myöhässä tai nekin katoavat kuten minun vakuutusyhtiön lasku ja lääkärintodistus jonka piti tulla jo kuukausi sitten (varmistin lähettäjältä päivämäärän)

Aivan kehitysmaatoimintaa mutta onko ihme kun katsoo ketkä siellä on duunissa

Vierailija
84/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihmiset ostivat velaksi kun korot olivat 0%. Nyt kun ei enää ole niin se näkyy. Ei kaikki johdu uudesta hallituksesta. Esim. Postin kuljettamien pakettien määrä romahti jo paljon aiemmin.

Posti on hävittänyt vajaan kahden vuoden sisällä mun kolme pakettia enkä ole ainoa jonka nettikauppapaketti vaan katoaa.

Posti jakaa myös kirjeet ja laskut myöhässä tai nekin katoavat kuten minun vakuutusyhtiön lasku ja lääkärintodistus jonka piti tulla jo kuukausi sitten (varmistin lähettäjältä päivämäärän)

Tää on jotain aivovammaista touhua. Jokaisella paketilla ja koodatulla lähetyksellä on se oma seurantakoodinsa. Siitä huolimatta paketti saattaa kadota vaikka Oulun ja Helsingin välillä, koska sitä ei lueta missään välissä. Sitten levitellään käsiä että se voi olla missä vaan,. ja ehkä se vielä jostain löytyy.

Vierailija
85/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiti kiti ja vali vali. Se on vaan kaikille parempi ettei kaiken maailman henkkamaukan paketit sahaa edestakaisin, kun mammat sovittelee useampia kokoja varmuudeksi ja lähettää väärät takaisin.

Henkkamaukka on alkanut periä kolmen euron palautusmaksun. Ovat kyllästyneet siihen, että osa tilaa samaa vaatetta monessa eri koossa ja kaikissa väreissä ja palauttaa kaikki kun kerran aikaisemmin siten pystyi ilmaiseksi tekemään. 

Mielestäni kerrankin fiksu uudistus. Firmalla on mittataulukko olemassa ja mittanauha maksaa ompelukaupassa 3€. Ei luulisi olevan vaikeaa ottaa selville, mikä koko menee loppujen lopuksi päälle?

Vierailija
86/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu. Olis hienoa, jos valtaosa nyt rahan ympärillä pyörivistä keskiluokkaisista vähän rauhoittuisi eikä kuvittelisi enää liikoja itsestään.

Jospa saataisiin tulevien työttömien vapaa-aika täytettyä vaikkapa vieraiden kielten opiskelulla ja kielitaidolla kilvoittelusta.

Vierailija
87/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta. Kyllä rikkaat alkavat taas ostella nettikaupoista, kunhan köyhiltä on viety loputkin tuet pois. Näin on moni sekoomuksen ja persujen kannattajat hokenut tällä palstalla viime päivinä. 

Vierailija
88/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuohan ei kokonaiskulutukseen vaikuta mitenkään koska ostat ne joka tapauksessa.

Vaikuttaa, koska tulee pihisteltyä, kun ei ole kotona valmiina vaan pitäisi ostaa.

Vierailija
89/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiti kiti ja vali vali. Se on vaan kaikille parempi ettei kaiken maailman henkkamaukan paketit sahaa edestakaisin, kun mammat sovittelee useampia kokoja varmuudeksi ja lähettää väärät takaisin.

Henkkamaukka on alkanut periä kolmen euron palautusmaksun. Ovat kyllästyneet siihen, että osa tilaa samaa vaatetta monessa eri koossa ja kaikissa väreissä ja palauttaa kaikki kun kerran aikaisemmin siten pystyi ilmaiseksi tekemään. 

Mielestäni kerrankin fiksu uudistus. Firmalla on mittataulukko olemassa ja mittanauha maksaa ompelukaupassa 3€. Ei luulisi olevan vaikeaa ottaa selville, mikä koko menee loppujen lopuksi päälle?

Ei sitä vaatteista pysty ikinä täysil varmasti tietämään mikä koko menee päälle parhaiten, eikä etenkään H&M-tasoisista. 

Mutta maapallo ei kyllä kestä sitä, että ostetaan huonoa rättiä toisensa perään ja sitten vielä palautetaan loput, mihin nekin menee, johonkin silppuriin varmaan? 

En sitten tiedä mikä senkin kääntäisi, että vähän ja laadukasta. Talouslama tietysti avittaa vähäsen. 

Vierailija
90/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kaikki myynti ei kuitenkaan ole romahtanut. Itsekin käyn nykyään kaupassa paikan päällä tekemässä ostokseni.

Vierailija
91/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sisko on hoitajana Ruotsissa ja tienaa lähes 8000 euroa kuussa. Hänellä on tuliterä sähköauto, hieno omistuslukaali ja hänellä käy SIIVOOJA siivoamassa ja hän itse ruokailee pääasiassa ulkona. Siellä käydessäni aina kadehdin miten Ruotsissa ihmisillä riittää rahaa.

Olen miettinyt, että johtuuko Ruotsin vauraus (kaiken muun vuosisataisen menestyksen lisäksi) myös yksinkertaisesti siitä, että ne ruotsalaiset verkkokauppajätit ja vaateketjujätit ja IKEA on rikastuttaneet Ruotsin yhteiskuntaa suomalaistenkin kuluttajien voimalla? 

Vierailija
92/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän olisi aika viilata hinnat kohilleen, niin alkaa kauppa käymään? Kun pidetään katteet huipussaan ja rahastetaan kansaa niin ei se aina jatku.

Vierailija
93/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

tippunut vuoden 2019 lukuihin

Eli on palattu ns normaaliin aikaan ennen koronapandemiaa. Toisekseen ostohalukkuuteen vaikuttaa myös tuotteiden hinta eli nyt kun kaikki on kallistunut eikä enää ole edes entisenlaisia tarjouksia niin onko ihme, ettei ihmisiä kiinnosta ostaa? Lisäksi monessa paikassa on tätä nykyä maksullinen toimitus ja jopa palauttamisesta pitää maksaa.

Joku -20% on oikeasti pieni alennus eikä saa ihmisiä liikkeelle ja näin on ollut ihan iänkaiken.

Vierailija
94/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tää on jotain aivovammaista touhua. Jokaisella paketilla ja koodatulla lähetyksellä on se oma seurantakoodinsa. Siit

Posti toimi erinomaisesti kun sitä kuljetettiin hevosilla ja kärryillä todella alkeellisissa olosuhteissa. Nyt edes kirjeiden kuljetus ei toimi. Minkälainen taantuma on tapahtunut ettei alkeellisinkaan toiminta onnistu?

Vierailija
95/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkokaupoissa on nykyisin paljon kalliimpaa mitä aiemmin joten ei ihmisillä ole varaa ainakaan ylimääräisiin shoppailuihin, koska ihan jo ruoka ja asuminenkin maksaa enemmän kuin ennen.

Vierailija
96/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote: Romahtanut mistä? Verrattuna vuoden tai kahden takaiseen, kun kaikki paikat oli kiinni ja ihmiset suljettuina kotiinsa?

Koronan takia oli paikat kiinni 3 vuotta sitten. Ei enää vuonna 2021 juurikaan vuoden loppupuoliskolla koska rokotukset oli jo niin kattavavia koko kansalla, eikä varsinkaan vuonna 2022. Nuo luvut vertautuu vuoden takaiseen, eli siihen aikaan kun ukrainalaiset olivat olleet täälä jo puoli vuotta, ja energiakriisi alkanut.

Vierailija
97/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä. Vähemmän päästöjä kuljetuksista ja vähemmän pahvia jätehuoneessa.

Vierailija
98/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusketjut ovat venyneet liian pitkiksi, kivijalat tekevät vielä paluun.

Vierailija
99/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen pörssi aikamoista kuraa muutenkin, vuoden alusta ollut pelkkää alaviistoa ja onkohan tämä vasta alkua. Hupiukot höpisee että olisi osakkeet jo ostohinnoissa, sallin epäillä.

Vierailija
100/112 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Luulen, että kaikki myynti ei kuitenkaan ole romahtanut. Itsekin käyn nykyään kaupassa paikan päällä tekemässä ostokseni.

Samoin. En mäkään enää tilaa vaan menen paikan päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän