Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun ruokavaliossa lihottaa? Esimerkki

Vierailija
17.10.2023 |

Olen 175 cm pitkä ja painan nykyään jo 90 kg. En tajua mistä kilot ovat tulleet, mielestäni ruokavalioni on ihan ok. Tässä esimerkki päivän ruoista:

Aamulla kahvia ja pari ruisleipää

Välipala yksi ruisleipä, tomaattia, sipulia. Ehkä ohut kinkkuleike ja raejuustoa.

Päivällinen kanaa, riisiä ja vihanneksia.

Iltapala banaani, kaksi ruisleipää, 1-2 kananmunaa, proteiinirahka.

Miten tällä on voinut lihoa niin paljon? Pari saunakaljaa viikossa on turhia mutta ei ne tuota kalorimäärää niin drastisesti nosta. Onkohan meillä miehilläkin vaihdevuodet? Olen 54 v. Lenkkeilan ja nostan painoja.

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lihottaako siis riisi? Kyseessä on tumma täysjyväriisi.

Mitään ei lihota jos ei syö liikaa. Yksinkertaista.

Vierailija
82/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos stressihormoni kortisoli on korkealla, kaikki junttaantuu kiinni ja juurikin keskivartalolle. Oletko uneton, liian raskaassa tai vuorotyössä, raskaassa elämäntilanteessa tms?

Tuossa tilanteessa ei voi laihtua. Kortisoli alas. Jo nukkumiseen panostaminen voi ihan oikeasti laihduttaa ilman ruokavalion muutosta. Jos lähellä on puisto tai metsäpolkua niin kannattaa kävellä siellä. Eikä kannata vahdata sinivaloruutuja koko hereilläoloaikaa. Puhelin jne pois käsistä kaksi tuntia ennen vuoteeseen menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap tässä, kävin googlaamassa Vaasan ruispalan kalorimäärää tässä ja se vaihtelee. Oli kaikkea 50-100 kalorin väliltä, ehkä noin 73 kcl oli keskimääräinen tulos. Ja juu, käytän Becelin kevyttä oliiviöljymargariinia sen päällä ja kevytjuusto (noin 8 %) ja tomaatti eli ei näistä pitäisi kauheasti kai tulla.

Ehkä sellainen 100 kcl on sitten tuo yksi ruisviipale ja päälliset.

Juon lasillisen maitoa ja mehua päivittäin, se jäi tässä sanomatta. Mehu on sellaista jossa on 4 kcl, vaihdoin sen tuohon.

En koe syöväni paljon mutta pitänee tarkistaa nuo annoskoot. Syön tosiaan vain yhden lämpimän ruoan päivässä.

Yksi kevytjuustoviipale on 26 kaloria. Annos beceliä, todella ohuesti, on 34 kaloria. Noista päällisistä jo yksistään tulee vähintään 60 kaloria. Siihen leipä, n. 72 kaloria viipale. 132 kaloria per leipä. Jos käytä

Leivänpäälliset tuo tosi paljon kaloreita ja juustossa on kovaa rasvaa. Leivässä kuten ruispalat ei ole kuitua yhtä hyvin kuin vihanneksissa, ja osa sen jauhoista on vehnäjauhoja, eli kaupan ruisleipä ei ole mitään terveysruokaa jota kannattaisi syödä joka aterialla. Kannattaa nyt ihan punnita se leipä ja sitten margariinin ja juuston osuus. Voi hyvinkin olla että ihan normaalin näköinen leipä sisältää äkkiä 100 kalorilla jo pelkkää beceliä, jos laitat kolme juustoa niin siitä toiset 100. Lopulta puolet päivän energiasta on tullut leivänpäällisistä jolle nyt virheellisesti arvioit vain 50 kaloria energiaa leivästä, joka sekin meni alakanttiin.

Kannattaa noista arkiruoista ihan raatorehellisesti tehdä grammalleen punnittukset, niin näet kyllä sitten mistä se lihominen tulee. Olisi parempi syödä ns.oikeaa ruokaa kuin kaloritiheitä välipaloja! 

Vierailija
84/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miks pitää selittää? Miks et vaan tee asialle jotain??"

Täh? Vastasin tuohon kun sanotaan että me syödään pikaruokaa ja suklaapatukoita, kerroin että se on väärää tietoa.

Ja miten niin en tee asialle jotain? Mille asialle? 35 kg sairauskilosta on 15 kg tippunut, olen kuolemanporteilta palannut elämään, rollaattorin varasta olen palannut liiikunnan pariin ja käyn fysioterapeuteilla ja opiskelen netistä ja eri opettajien johdolla koko ajan lisää liikunta-alaa. 

Sinä olet terve, sinulla ei ole mitään ongelmia liikkua. Sinulla ei ole mitään aavistusta siitä minkälaisen henkisen ja fyysisen mankelin läpi kuolemansairas ihminen menee. Itse olen ihan hemmetin tyytyväinen sillä tiedän että olen tehnyt todella lujasti töitä että olen päässyt edes tähän asti. Ja aion jatkaa samalla tavalla.

Vierailija
85/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Varmaan et ruisleipää ilman päällisiä syö, juustoa ja kinkkua reilusti eikös juu. Mulle sanottiin jo 30 vuotta sitten jos haluut laihtua niin älä syö banaaneita ja viinirypäleitä. Toimii edelleen.

Alapeukuttajat eivät näköjään tiedä, että yhdessä banaanissa on noin 5-6 sokeripalan verran sokeria. Syö jokapäivä yksi banaani niin se on 7x viikossa n. 40 sokeripalaa. Viinirypäleissä on vielä enemmän sokeria kuin banaaneissa. Mutta kukin tavallaan, jos sokeri kerran maistuu. 

Banaanissa oleva sokeri ei ole lainkaan verrattavissa valkoiseen sokeriin eikä se sokeri edes ole samaa sokeria. Banaani on todella terveellinen hedelmä syödä.

Suurin osa banaanin sokerista on sakkaroosia eli ihan samaa kun sokerissa. Seuraavaksi eniten glugoosia eli suomeksi rypälesokeria ja tärkkelystä. Lisäksi  myös fruktoosia, joka nostaa veren sokereita nopeammin kuin tavallinen sokeri. Tärkkelys taitaa sitten olla se maaginen terveellinen sokeri tuossa.

Vierailija
86/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Miks pitää selittää? Miks et vaan tee asialle jotain??"

Täh? Vastasin tuohon kun sanotaan että me syödään pikaruokaa ja suklaapatukoita, kerroin että se on väärää tietoa.

Ja miten niin en tee asialle jotain? Mille asialle? 35 kg sairauskilosta on 15 kg tippunut, olen kuolemanporteilta palannut elämään, rollaattorin varasta olen palannut liiikunnan pariin ja käyn fysioterapeuteilla ja opiskelen netistä ja eri opettajien johdolla koko ajan lisää liikunta-alaa. 

Sinä olet terve, sinulla ei ole mitään ongelmia liikkua. Sinulla ei ole mitään aavistusta siitä minkälaisen henkisen ja fyysisen mankelin läpi kuolemansairas ihminen menee. Itse olen ihan hemmetin tyytyväinen sillä tiedän että olen tehnyt todella lujasti töitä että olen päässyt edes tähän asti. Ja aion jatkaa samalla tavalla.

Onneksi olkoon, loistavasti tehty. Voimia sinulle jatkoon. 

Vierailija
87/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lihottaako siis riisi? Kyseessä on tumma täysjyväriisi.

Peruna pitää ihmisen kylläisenä pidempään kuin riisi tai pasta, ei siis ole niin äkkiä nälkä. Lisäksi perunasta saa muutakin kuin hiilareira, etenkin jos voi syödä kuorineen.

Riisille parempia korvaajia on myös esim ohrahelmet tai pitkäjyväinen kaura.

Bataatti on paljon parempi vaihtoehto kuin peruna tai riisi. 

Bataatissa on enemmän sokeria kuin perunassa. Perunassa on enemmän proteiinia kuin bataatissa. Oleellisimmat tiedot laihduttajalle.

Vierailija
88/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tunnettu vegaani söi paljon hedelmiä ja varsinkin banaania joka päivä ja oli todella hoikka.

Ei se banaani tai hedelmissä oleva sokeri lihota. 

Vierailija
89/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrät. Kuinka isoja ruisleipiä vetelet, paljonko päivällisellä kanaa ja riisiä, mitä vihanneksia? Jne.

Vierailija
90/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lähes sama tilanne, söin lähes prikulleen oikein (ruokavalio katsottiin myös ravintoterapeutilla) ja liikuin hyvin, kaikki arvot priimaa. Yksi kilo tippui puolessa vuodessa, ajattelin jo että ei tämä voi olla oikein. Tuota jaksoin kolmisen vuotta. Sitten otettiin hormonikierukka pois (muista syistä) ja humps, paino lähti raketin lailla laskuun. Vuosi siitä olin ihannemitoissani. Olin aivan hämmästynyt ja kun tutkin asiaa niin ymmärsin että ehkä kuuluin siihen osaan porukkaa jolle hormonikierukka (Mirena) aiheuttaa tätä. Kyllä se lääkärikin pitkin hampain myönsi että voipi hyvin olla. Tämä nyt asian vierestä, mutta jaoinpa oman kokemukseni.

Vierailija
91/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataatissa olevat ravintoarvot on paljon paremmat kuin perunassa ja bataatti nostattaa vähemmän sokeri arvoja kuin peruna 

Vierailija
92/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ottaa suoraan kantaa. Voin kertoa miten itse syön, enkä ole lihonut vaan paino putosi aluksi 10kg. Olen 3,5v syönyt näin, ennen oli epäsäännöllinen sekaruokavalio jossa oli liikaa lihaa (kaikilla lämpimillä ruuilla) kun nykysuositus on punaista lihaa Max 350g/viikossa.

Aamulla 600ml smoothie jossa on 1 banaani, taateli/luumu, 2-3dl marjoja(aronia/puolukka/herukka), reilu ruokalusikallinen herneriisiproteiinijauhetta, vähän kaurahiutaleita, kaura-/soijamaitoa, lehtikaalia, chiasiemeniä.

Lounas yleensä wokkia jossa on 2-3 kauden kasvista (esim. Porkkana,kaalit,tomaatti,kesäkurpitsa,munakoiso), hernettä/papua/muuta palkokasvia tai näistä valmistettuja tuotteita (esim. Tofu, härkis) sekä täysjyvälisuke(riisi/kaura/tattari tms), välillä siemeniä. Kaurakermaa välillä 6 annoksen ruuassa 1-2dl. Erilaisia mausteita ja maustetahnoja sekä tomaattikastiketta makuja vaihtelemaan. Laatikot ja keitot samalla periaatteella, että ainakin puolet ruuasta koostuu kasviksista. Koko lautasellinen voi olla täynnä tällä tyylillä.

Välipalana ruisleipä jossa kasvirasvalevite, ravintohiivahiutale, vehnäproteiinista tehty leikkele, tomaatti/kurkku/kesäkurpitsa. Lisäksi 1-2 mandariinia tai muuta hedelmää.

Päivällinen samaa kuin lounas.

Iltapala soijajugurttia, mustikkaa, mansikkaa, pellavansiemeniä, soijamaitoa sekä samanlainen ruisleipä kuin välipalalla, leipä välillä täysjyvävehnää/-kauraa.

Lisäksi päivässä 3 kuppia kahvia kauramaidolla (tässä on yllättävän paljon kaloreita, eli jos juot kahvia maidolla ja/tai sokerilla, vähennä niitä tai mieluummin jätä ne pois).

Jano- ja ruokajuomana vesi.

Omega-3, d-vit, rautaa ja monivitamiinia otan lisäksi purkista.

Ja tähän ruokavalioon mahtuu hyvin viikonloppuherkut. Kun arjen pohja on kunnossa, saa myös herkutella.

Vierailija
93/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä lihottaa. Et tarvitse selkeästi enää noin paljon kaloreita. Koita korvata leivän mussutus jollain muulla. 

Vierailija
94/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon söit kanaa ja riisiä? Onko "yksi ruisleipä" siis puolikas Reissari vai kokonainen? 

Vierailija
95/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokavalio on päivästä päivään tuon kaltainen, se tarkoittanee, ettet kuuntele kehosi hienovaraisia tarpeita... Mättään vain automaattisesti sen, mitä nuorenakin.

Jos haluat olla vanhanakin nuorukaisen mitoissa (mutta et ole rakenteeltasi hintelä), keskity enemmän tuntemaan, mitä oikeasti tarvitset. 

Vierailija
96/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ruokamäärän pitäisi lihottaa kun vielä harrastaa liikuntaa. Olen 175cm syön enemmän ja kaikkea myös vaikka kermajäätelöä, mutta pätkäpaastoan iltapäivästä  aamuun 12-16 h. Siihen tottuu ajan myötä.

Huomaamattomasti voi tulla kaloreita sokeria sisältävistä limuista ja mehuista. Kaloreita saa jäätelöstä, majoneesistä, sipseistä, rasvassa uitetuissa ranskanperunoista, viinasta, kermasta, leivoksista jne.

Vierailija
97/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuinka paljon söit kanaa ja riisiä? Onko "yksi ruisleipä" siis puolikas Reissari vai kokonainen? 

Niin ja onko noiden ruisleipien päällä jotain? 

Vierailija
98/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä aamupalaleivät pois, tai välipala. Sillä se korjaantuu.

Vierailija
99/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Varmaan et ruisleipää ilman päällisiä syö, juustoa ja kinkkua reilusti eikös juu. Mulle sanottiin jo 30 vuotta sitten jos haluut laihtua niin älä syö banaaneita ja viinirypäleitä. Toimii edelleen.

Alapeukuttajat eivät näköjään tiedä, että yhdessä banaanissa on noin 5-6 sokeripalan verran sokeria. Syö jokapäivä yksi banaani niin se on 7x viikossa n. 40 sokeripalaa. Viinirypäleissä on vielä enemmän sokeria kuin banaaneissa. Mutta kukin tavallaan, jos sokeri kerran maistuu. 

Banaanissa oleva sokeri ei ole lainkaan verrattavissa valkoiseen sokeriin eikä se sokeri edes ole samaa sokeria. Banaani on todella terveellinen hedelmä syödä.

Suurin osa banaanin sokerista on sakkaroosia eli ihan samaa kun sokerissa. Seuraavaksi eniten glugoosia eli suomeksi rypälesokeria ja tärkkelystä. Lisäksi  myös fruktoosia, joka nostaa veren sokereita nopeammin kuin tavallinen sokeri. Tärkkelys taitaa sitten olla se maaginen terveellinen sokeri tuossa.

Perunassa taitaa olla sitä "terveellistä banaanisokeria sitten enemmän kun banaanissa". Ap:n kannattaisi vaihtaa se illallis banaani siis perunaan. Alapeukuttajat ei taas tiedä mistään mitään. Katsokaa tuolta mitä niissä elintarvikkeissa on, älkääkö tulko jokun Hedelmä on teveellistä asenteen pohjalta läiskimään "faktoja" pöytään. https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/11049

Fineli tietojen nyt pitäisisi olla jokaisen ihmisen käytössä ja tiedossa, jos painonhallinnassa jotain ongelmia, tai kehtaa tulla neuvomaan muita ravintosisällöistä.

Vierailija
100/180 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos ruokavalio on päivästä päivään tuon kaltainen, se tarkoittanee, ettet kuuntele kehosi hienovaraisia tarpeita... Mättään vain automaattisesti sen, mitä nuorenakin.

Jos haluat olla vanhanakin nuorukaisen mitoissa (mutta et ole rakenteeltasi hintelä), keskity enemmän tuntemaan, mitä oikeasti tarvitset. 

SIis vaikka lähtökohtana olisi syömishäiriö, jonka vuoksi ruokavalio ei perustu "todelliseen tarpeeseen" vaan rutiiniin... sitä kontrolloitua voi lähteä karsimaan tunteiden avulla. On se keinotekoinen turvallinen pohja, jota hienosäätää; luonnollisuutta luonnottomuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme