Mikä mun ruokavaliossa lihottaa? Esimerkki
Olen 175 cm pitkä ja painan nykyään jo 90 kg. En tajua mistä kilot ovat tulleet, mielestäni ruokavalioni on ihan ok. Tässä esimerkki päivän ruoista:
Aamulla kahvia ja pari ruisleipää
Välipala yksi ruisleipä, tomaattia, sipulia. Ehkä ohut kinkkuleike ja raejuustoa.
Päivällinen kanaa, riisiä ja vihanneksia.
Iltapala banaani, kaksi ruisleipää, 1-2 kananmunaa, proteiinirahka.
Miten tällä on voinut lihoa niin paljon? Pari saunakaljaa viikossa on turhia mutta ei ne tuota kalorimäärää niin drastisesti nosta. Onkohan meillä miehilläkin vaihdevuodet? Olen 54 v. Lenkkeilan ja nostan painoja.
Kommentit (180)
Siis ruisleivässä on paljon kaloreita, vaikka kuituakin on. Siihen rasvat ja ties mitä muuta päälle, niin kyllä viidestä leivästä tulee aika paljon.
Ei ole aivan yhdentekevää mihin aikaan syö. Aamupainoitteinen syöminen toimii painonhallinnassa paremmin. Saman kalorimäärän syöminen iltapainoitteisesti lihottaa.
Vierailija wrote:
Yksi lämmin ruoka päivässä?
Montako pitäisi olla? En minäkään syö kuin yhden lämpimän ruoan päivässä, aina En sitäkään. Ei se ruoan lämpötila kerro mitään sen terveellisyydestä.
Hoikka nainen
Plussakokoiset naiset syö yksinkertaisesti aivan liikaa ja siksi he ovat lihavia. Ap valehtelet syömisistäsi, mitä vähemmän syöt niin sitä enemmän laihdut. Meneekö monta suklaapatukkaa päivässä mutta et kehtaa sanoa tai syötkö pikaruokaa päivittäin?
Vierailija wrote:
Kiitos kommenteista. Toisten mielestä syön siis liian vähän ja toisten mielestä liikaa ruisleipää. Olen ymmärtänyt että 5 viipaletta päivässä on ok, saa kuitua. Iltapala on kyllä aika iso. Mielestäni syön tarpeeksi proteiinia, on munia, raejuustoa, kanaa, kalkkunaleikettä. Jos en syö iltapalaa en saa unta mikä taas heikentää seuraavan päivän kuntoilua.
Voi olla myös ikääntymistä, olen siis 54 v. Samalla tavalla olen syönyt vuosia mutta nyt vasta vuoden sisällä paino noussut ja tullut kauhea pallomaha. Ehkä jostain voisi nipistää, vaikka niistä leivistä. Tosin yksi ruisleipä on kai vaan noin 5o kaloria, päälle laitan yleensä kevytjuustoa tai tomaattia.
Ei ruisleivässä ole mitään mystista maagista ainesosaa joka moninkertaistaa kalorit ja lihomisen. Itse söin paljon ruisleipää hoikkina vuosinani. Pitääkin alkaa syödä enemmän.
Vierailija wrote:
Varmaan et ruisleipää ilman päällisiä syö, juustoa ja kinkkua reilusti eikös juu. Mulle sanottiin jo 30 vuotta sitten jos haluut laihtua niin älä syö banaaneita ja viinirypäleitä. Toimii edelleen.
Alapeukuttajat eivät näköjään tiedä, että yhdessä banaanissa on noin 5-6 sokeripalan verran sokeria. Syö jokapäivä yksi banaani niin se on 7x viikossa n. 40 sokeripalaa. Viinirypäleissä on vielä enemmän sokeria kuin banaaneissa. Mutta kukin tavallaan, jos sokeri kerran maistuu.
Vierailija wrote:
Ei ole aivan yhdentekevää mihin aikaan syö. Aamupainoitteinen syöminen toimii painonhallinnassa paremmin. Saman kalorimäärän syöminen iltapainoitteisesti lihottaa.
Aamupainotteinen syöminen katkaisee ravanpolton, joka on yön aikana laskeneen verensokerin takia parhaimmillaan. Mitä pidempi aikajakso keholla on polttaa rasvaa, niin sitä parempi. Parempi hyödyntää se unijakson aikainen syömättömyys.
Iltapalan iso koko suhteessa muuhun syömiseen kiinnitti huomioni. Ettei vain olisi käynyt niin, että vähäinen syöminen päivällä olisi johtanut toisinaan liialliseen iltasyömiseen? Tuo kuvailemassa iltapala ei välttämättä vielä lihota, mutta jos jonain toisena päivänä syöt vielä enemmän ja ehkä herkuttelet päälle, niin ongelmia tulee. Kokeile vaikka vaihtaa iltapalan ja välipalan paikkaa.
Ap tässä, kävin googlaamassa Vaasan ruispalan kalorimäärää tässä ja se vaihtelee. Oli kaikkea 50-100 kalorin väliltä, ehkä noin 73 kcl oli keskimääräinen tulos. Ja juu, käytän Becelin kevyttä oliiviöljymargariinia sen päällä ja kevytjuusto (noin 8 %) ja tomaatti eli ei näistä pitäisi kauheasti kai tulla.
Ehkä sellainen 100 kcl on sitten tuo yksi ruisviipale ja päälliset.
Juon lasillisen maitoa ja mehua päivittäin, se jäi tässä sanomatta. Mehu on sellaista jossa on 4 kcl, vaihdoin sen tuohon.
En koe syöväni paljon mutta pitänee tarkistaa nuo annoskoot. Syön tosiaan vain yhden lämpimän ruoan päivässä.
Vierailija wrote:
Siis ruisleivässä on paljon kaloreita, vaikka kuituakin on. Siihen rasvat ja ties mitä muuta päälle, niin kyllä viidestä leivästä tulee aika paljon.
Alapeukuttajille teidoksi, että esim reissumiehessä on 241 kaloria/100 grammaa. Se on paljon. Kuidun ja sen aikaansaaman hitaan imeytymisen takia sitä suositellaan, ei vähäisten kalorien.
Jätä yksi ateria pois. Jos syöt ruisleipää, niin ei pitäisi tarvita mitään välipalaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:Varmaan et ruisleipää ilman päällisiä syö, juustoa ja kinkkua reilusti eikös juu. Mulle sanottiin jo 30 vuotta sitten jos haluut laihtua niin älä syö banaaneita ja viinirypäleitä. Toimii edelleen.
Alapeukuttajat eivät näköjään tiedä, että yhdessä banaanissa on noin 5-6 sokeripalan verran sokeria. Syö jokapäivä yksi banaani niin se on 7x viikossa n. 40 sokeripalaa. Viinirypäleissä on vielä enemmän sokeria kuin banaaneissa. Mutta kukin tavallaan, jos sokeri kerran maistuu.
Banaanissa oleva sokeri ei ole lainkaan verrattavissa valkoiseen sokeriin eikä se sokeri edes ole samaa sokeria.
Banaani on todella terveellinen hedelmä syödä.
Meillä palstan naisilla lihavuuden aiheuttaja on yleensä masennus ja mielialalääkkeet koska muuten syömme todella vähän ja urheilemme päivittäin.
Tai oikeastaan se johtuu geeneistä.
175 cm? Olet melko lyhyt mieheksi.
Sinussa on varmasti jotain muutakin feelua..
Hauska kun lihavat naiset antavat neuvoja ja tietävät paljon,jos eivät jopa ihan kaikkea ruokavalioista ja miten laihtua tai olla lihomatta.
Vierailija wrote:
Plussakokoiset naiset syö yksinkertaisesti aivan liikaa ja siksi he ovat lihavia. Ap valehtelet syömisistäsi, mitä vähemmän syöt niin sitä enemmän laihdut. Meneekö monta suklaapatukkaa päivässä mutta et kehtaa sanoa tai syötkö pikaruokaa päivittäin?
Ap on käsittääkseni mies mutta minä olen samanpainoinen nainen. Minä en ole syönyt kuin tummaa tai vegaanista(yl. kaurasuklaa 60 g) suklaata 20 vuoteen. 3 viikkoa sitten ostin kaurasuklaan mutta tuolla se vieläkin on, ei tee edes mieli. Pikaruokaakaan en ole 30 vuoteen syönyt sillä olen kasvissyöjä.
Tänään olen syönyt aamu: kauralatte, 3 ruisleipäviipaletta sipaisu becel kevyt, tomaattia
lounas: borssikeitto 0.6 annosta(jämät)
välipala: jogurttia 0,5 dl (jämät)
toinen välipala: omena
päivällinen: pieni annos perunamuusia, 4 lihapullan kokoista papupyörykkää
Yleensä syön enemmän kasviksia mutta iltapäivästä alkoi kipukohtaukset enkä ole jaksanut huuhdella heviostoksiani jotka odottavat keittiössä.
Minulla lihomisen syyt on sairauden vuoksi sängyssä makaaminen. Ennen sairautta olin huippuaktiivinen, nytkin makasin kivuissa 5 päivää sängyssä, välillä raahauduin autolla kauppaan. Rakastan liikuntaa mutta en voi sitä harrastaa niin paljon kuin haluaisin.
Aktiivisempina päivinä syön enemmän mutta tänään kuvottaa.
Masentaa kun olen menettänyt liikuntakykyni ja entisen aktiivisen minäni. Tiedän että ulkonäköni ei ole hemaiseva mutta itseäni harmittaa eniten tuo että on joutunut monesta rakkaasta liikuntalajista luopumaan(pyöräily, hiihto, rullaluistelu) mutta onneksi olen löytänyt uusia lajeja tilalle. Yritän taistella ja kuntouttaa itseäni vielä, en suostu hyväksymään että loppuelämäni menee tässä romahtaneessa kehossa.
Eihän lihavuus (eli oikeammin kehopositiviisuus) ole naiselle haitaksi, koska nykyään yhä useampi on hyllyvän löllyvän hytkyvä ihralöllykkä ja pään päällä vielä sumopainija-tyylinen nuttura XD
Vierailija wrote:
Eihän lihavuus (eli oikeammin kehopositiviisuus) ole naiselle haitaksi, koska nykyään yhä useampi on hyllyvän löllyvän hytkyvä ihralöllykkä ja pään päällä vielä sumopainija-tyylinen nuttura XD
Taidat tykätä siitä höllyvästä ihrasta kun muusta et osaa puhua ;)
Olisiko sitten muut juomat taustalla? Lappaatko sokeria kahviin ja juot mehuja?