Mun on tosi huono olla. Sydän lyö kovaa, väsyttää, hiuksia lähtee, kuvottaa, vatsa löysällä. Mitä tää on?
Tuossa alkuun oireet, jatkuu. Masentaa, ahdistaa, muisti ei kulje, olo epätodellinen, levoton olo, yöllisiä hengenahdistuskohtauksia, päänsärkyä ja sisäisesti kylmä, paleltaa. Olo on että menehdyn, on raskas olla. Päässä huomasin kaljun kohdan.
Kilpparikokeet ok, lääkitys on. Nyt saikulla. Kroppa on ihan sekaisin.
Kommentit (151)
Ihan kuin olisin itsestäni lukenut! Nyt on pari viime päivää ollut jo suht normaaliolo, mutta minulla tuo jatkui 3-4 viikkoa. Sydän hakkasi aamusta iltaan hirveää kyytiä. Epäilin sen olevan täysin psykosomaattista, mutta mahdoton se on sanoa oliko muna vai kana.
Hei oliko minkä B-vitamiinin puute raudan lisäksi?
Mulla oli melkein samat oireet kun oli B12-puutos.
Vierailija wrote:
Sympatikotonia?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kauhukohtaukset-sydanoireet-huimaus…
Alhainen varastorauta tai muu puutos?
Beetasalpaajat vois auttaa jos sydän lyö liian nopeasti.
#83 kiittää. Sympatikotonia voi olla hyvin mistä oli itselläni kyse. Kuvailin oloani nimittäin ystävälleni niin, että tuntuu kuin olisin jäänyt jumiin taistele tai pakene -reaktioon. Pulssi miljoona, aistit ylivirittyneet, ei unta eikä ruokahalua. Pää ei toiminut yhtään kuten normaalisti. Tämän laukaisi mutkat ihmissuhteessa ja hänen käytöksensä siinä.
Vierailija wrote:
Oon jo tutkimuksissa onneks. Tällä hetkellä hoidetaan masennuksena. Mutta uskon tässä olevan muutakin.
Tänään on ollut tosiaan poikkeuksellisen huono olo. Mittasin lämmön, vaikuttaisi että kipeäksi tulossa.
Veikkaan kuitenkin loppuen lopuksi mikä nämä oireet pääosin aiheuttaa niin on varmaan se raudanpuute.
Kiitos paljon asiallisista vastauksista.
Ap
Joo mullekin yritettiin tota masennusdiagnoosia kun oli raudanpuuteanemia. Hemoglobiini laski hetkessä 140-120 ja vähän ajan kuluttua verikokeissa ferritiini 22. Lääkäri ei edes ottanut sitä puheeksi. Kun sanoin että mun ferritiini on matala niin sanoi että voin halutessani pari kuukautta syödä rautaa. Yhäkin monen kuukauden jälkeen käytän rautavalmisteita koska ferritiini nousee hitaasti. Lääkärit ei tunnista eikä osaa hoitaa raudanpuutetta.
Voiko raudanpuute aiheuttaa sellaista sisäistä pientä tärinää? Kuin olisi jatkuvasti vähän krapulassa, on kylmä ja tyhjä olo.
Kyllä tämä nyt taitaa olla jokin alkava epidemia, samat oireet itselläkin. Nukkunut huonosti kun kurkussa kumma tunne, henki ei täysin kulje, nyt ollut maha löysällä pari päivää (mitä itsellä ei tapahdu juuri koskaan) ja ruoka ei oikein maita kun on vähän kuvottava olo. Eilen illalla vilusti mutta en jaksanut alkaa kuumetta mittaamaan.
Lähipiirissä jo viisi tapausta joilla samoja outoja oireita, tunnetta että olisi vähän sairas tai tulossa sairaaksi. Mitenkään kovia oireet ei ole mutta olo ei ole hyvä ja yhdellä pariskunnalla kestänyt jo viikon
Onko tullut sairastettua korona? Nuo oireet osuu ihan yksyhteen niiden pitkäaikaisoireiden kanssa joita joillekin jää.
Toinen olisi sitten (esi)vaihtarit jotka kyllä aiheuttaa kanssa vaikka jos minkälaista tuntemusta.
Ai niin joo, kai sulta on hiv-testi otettu?
Vierailija wrote:
Kuulostaa tutulta. Googleta pitkäkestoinen stressi ja kortisolitasot koholla. Minulla kaikki oireet täsmäsi, todettu myös vakava työuupumus.
Et avaa elämäntilannettasi enempää, mutta voisiko liittyä työhön tai terveyteen tai isoon kriisiin elämässäsi?
Minulla oli juuri noin plus lisäksi paljastui että sairastan keliakiaa.
Onko keliakian mahdollisuutta tutkittu? Aiheuttaa anemiaa ja paljon muutakin ongelmia elimistön toiminnassa.
Mulla oli nuo kaikki oireet kun keliakia oli saanut suolen huonoon kuntoon, samalla tietenkin oli myös rauta arvot alhaalla ja mikään ei imeytynyt. Olo alkoi korjaantua viikossa kun vaihdoin gluteenittomaan.
t. 8 vuotta diagnoosista
Vierailija wrote:
Voiko raudanpuute aiheuttaa sellaista sisäistä pientä tärinää? Kuin olisi jatkuvasti vähän krapulassa, on kylmä ja tyhjä olo.
Mulla on kanssa tuollaista sisäistä tärinää, mutta minusta tämä on paljon "pienemmän" tuntoista tärinää mitä se krapulavapina joskus aikoinaan oli käsissä. (en ole käyttänyt alkoholia reiluun vuosikymmeneen niin en ihan muista) Ja mulla tämä sisäinen tärinä ei näy ulospäin tai ainakaan itse en huomaa (olen kyllä katsonut). On siis vähän samanlaista tuntemusta kuin elohiiressä mutta tämä on jossain syvemmällä ja paljon isommalla alueella/koko kropassa samaan aikaan.
Ja tuo kylmyys! Oikeasti melko pelottavakin tunne kun sisuskaluissa on ihan hyytävä tunne ja sitten tuntuu lopulta että se kylmyys ihan hohkaa ihonkin läpi ja sitten se vaan katoaa yhtä äkkiä kuin tulikin. Eikä tuohon sisäiseen kylmään auta vaikka vetää lisää vaatetta päälle tai juo mukillisen teetä, koska ei ole kylmä yhtään vaan ainoastaan sisuksissa on joku hyytävä kylmän tunne.
Varmasti kukaan ei saa kiinni, jos ei ole itse samaa kokenut.
Koronatököte se siellä tekee tehtäväänsä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla on kanssa tuollaista sisäistä tärinää, mutta minusta tämä on paljon "pienemmän" tuntoista tärinää mitä se krapulavapina joskus aikoinaan oli käsissä. (en ole käyttänyt alkoholia reiluun vuosikymmeneen niin en ihan muista) Ja mulla tämä sisäinen tärinä ei näy ulospäin tai ainakaan itse en huomaa (olen kyllä katsonut). On siis vähän samanlaista tuntemusta kuin elohiiressä mutta tämä on jossain syvemmällä ja paljon isommalla alueella/koko kropassa samaan aikaan.
Ja tuo kylmyys! Oikeasti melko pelottavakin tunne kun sisuskaluissa on ihan hyytävä tunne ja sitten tuntuu lopulta että se kylmyys ihan hohkaa ihonkin läpi ja sitten se vaan katoaa yhtä äkkiä kuin tulikin. Eikä t
No sinä tämän osasit kuvailla! Itse en oikein tiennyt miten kuvailisin. Tavallaan kuin tärinää mutta ei kuitenkaan ja tuntuu koko kropassa. On jotenkin todella heikko olo. No mutta vielä palelusta, juu sisäinen palelu johon ei auta mikään yleensä tunteihin mutta sitten toisaalta itsellä on usein palelua ja kohta todella kuuma. Vuorottelevat.
Välillä ärsyttää etten tiedä pitääkö peittoa päällä vai ei.
Oliko sulla siis todettu raudanpuute?
Tietenkään ei kannata mennä lääkäriin
Hui kauhistus, mitä oireita! Toivottavasti ei johdu syövästä eikä mistään muistakaan epämääräisistä aineista. Koitahan juoda vettä runsaasti ja syödä hyvää ruokaa. Älä syö liikaa suolaa. Rentoudu ja unohda huonot ajatukset. Kun mieli on kunnossa, keho voi paremmin. Kyllä se siitä.
Vierailija wrote: Hui kauhistus, mitä oireita! Toivottavasti ei johdu syövästä eikä mistään muistakaan epämääräisistä aineista. Koitahan juoda vettä runsaasti ja syödä hyvää ruokaa. Älä syö liikaa suolaa. Rentoudu ja unohda huonot ajatukset. Kun mieli on kunnossa, keho voi paremmin. Kyllä se siitä.
Kiitos huolenpidosta. Nämä oireet on toki todella inhottavia mutta kyllähän nuo paperilla pahalta kuulostavat. Sitä kun kuitenkin tottuu kaikenlaiseen vuosien saatossa, niin ei jaksa oikein järkyttyä mistään.
Nyt uutena on kuitenkin tuo hiustenlähtö mihin olen kiinnittänyt huomiota. Ei niitäkään nyt ihan jäätävänä tipu mutta välillä havahdun, että oho, onkohan tuossa tosiaan kalju kohta? Ei mitään radikaalia kaljua mutta hyvin häiritsevää, että hiukset jotenkin harventuneet (kun ollut ennen paksu tukka).
Toisena sitten uusi oire on aivan jatkuvat vatsaoireet, joka päivä, joka ikinen päivä. On mennyt stressin piikkiin. Olen ollut ilman kahvia, syönyt kuitulisää, säännöllisemmin jne. Ei auta.
Ja kolmanneksi itselleni ehkä se huolestuttavin. Herään siihen etten saa henkeä. Se on ahdistavaa herätä siihen kun tuntuu että tukehtuu, tuota tapahtuu nykyään jatkuvaan. Voi olla uniapneaa, en tiedä, ei lääkäri halunnut vielä siihen tarttua.
Juu, kaikenlaista. Mutta hengissä ollaan ja sillain ihan ok, täytyy sairaslomaa ottaa välillä ja elämä menee hukkaan kun mitään ei jaksa tehdä. Se ärsyttää.
Ap
Verikokeissa käyty. Olo tuntuu jatkuvaan kuin olisi tyhjiin imetty ja kuin ei olisi edes tässä maailmassa. Toivottavasti nyt selviäisi mikä mua vaivaa.
Lisää kuulisin mielelläni jos joku haluaa kertoa vielä raudanpuutteestaan, oireet ja hoito sekä onko joku muukin ollut vastaavanlaisen tilanteen vuoksi sairaslomalla. Ehkei tämä sitä ole mutta en tiedä mitä muutakaan tai sitten vain se perinteinen masennus kulkee mukana aina vaan.
Ap
Borrelioosi? Näkyy labrakokeissa 6 vko kuluessa tartunnasta.