Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun on tosi huono olla. Sydän lyö kovaa, väsyttää, hiuksia lähtee, kuvottaa, vatsa löysällä. Mitä tää on?

Vierailija
17.10.2023 |

Tuossa alkuun oireet, jatkuu. Masentaa, ahdistaa, muisti ei kulje, olo epätodellinen, levoton olo, yöllisiä hengenahdistuskohtauksia, päänsärkyä ja sisäisesti kylmä, paleltaa. Olo on että menehdyn, on raskas olla. Päässä huomasin kaljun kohdan. 

Kilpparikokeet ok, lääkitys on. Nyt saikulla. Kroppa on ihan sekaisin. 

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien esioireet? Mulla oli tuollaista, kun täytin neljäkymmentä. Myöhemmin olen tajunnut, että ei ne vaihdevuodet ole joku parinvuoden hikoilupuuska, joka menee yhtä nopeasti kuin tulee. Kropan hormonitoiminta muuttuu jo paljon aikaisemmin.

Vierailija
42/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli noita vakavan anemian aikana. Anemia ilmeisesti puhkesi koronasta. Ei saatu syyllistä kiinni, mutta olin just sairastanut koronan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet.

Sinusta tulee mummo 👍

Vierailija
44/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö vaihdevuosien ripuli? 

Vierailija
45/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

bmi on 31 , mutta mulla on,luonnostaan paljon lihaksia,käyn kävelemässä melkein jokapäivä.

Ap

Ei ole oikea ap! 

Ap 

Vierailija
46/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vaihdevuodet.

Sinusta tulee mummo 👍

Voi toki olla, mutta tuo jälkimmäinen väitteesi edellyttää sitä, että aloittajalla on lapsi, joka odottaa lasta.

Vierailija
47/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vaihdevuosien esioireet? Mulla oli tuollaista, kun täytin neljäkymmentä. Myöhemmin olen tajunnut, että ei ne vaihdevuodet ole joku parinvuoden hikoilupuuska, joka menee yhtä nopeasti kuin tulee. Kropan hormonitoiminta muuttuu jo paljon aikaisemmin.

Tutulta kuulostaa. Nyt pitäisi tosiaan tietää, minkä ikäinen aloittaja on?

Vierailija
48/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute ja mahdollisesti joku muukin päälle. 28 on tosi alhainen arvo. Odotat uusien kokeiden tulokset, alat syödä rautaa tarvittaessa ja nukkua paljon. Vähitellen helpottaa, heti menkkojen jälkeen olo saattaa olla jatkossakin huonompi.

Vierailija
49/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on tosiaan 27-vuotta. En usko vaihdevuosien oireiluun vielä. Ei lapsia. 

Ap

Vierailija
50/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ferritiini on reilusti yli 50 niin long covid on mielestäni todennäköisin syy. Voi tulla kuukausien viiveellä koronasta eikä näy labroissa. Älä ainakaan yritä kuntoilla ennen kun olet toipunut. 

Vierailija
51/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin. Se minkä aiemmin jaksoi suorittaa ilman ongelmia, alkoi näkyä juuri tuollaisina oireina nelikymppisenä.

Vierailija
52/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

K- " ro ko t teen" aiheuttamaa? 

Et olisi 1. 

Vierailija
53/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin kilpparin vajikselta! Vaikka samat oireet voi olla myös alhaisen ferritiinin syytä. Mitä sun kilpparitulokset oli? Kaikki lääkärit eivät ymmärrä niiden päälle.

Vierailija
54/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä naura mutta kokeile meditoida säännöllisesti, mene kävelylle, jätä punainen liha pois. Juo vettä. Sori.

Vierailija
55/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Samat oireet ja syynä varastoraudan puute ja b-vitamiini anemia. 

Purkista vedän molempia ja nyt 4 kk jälkeen tilanne jo parempi.

Oon menossa ylihuomenna ottaan ferritiinin, B12, d-vitamiinin ja folaatin sekä peruskokeet. 

Katotaan löytyykö mitään. Joskus vuosia sitten ferrit oli 28 muistaakseni. 

Onneks löysit vaivoillesi syyn. Toivottavasti mäkin.

Ap

28 ei ole kovin hyvä arvo. 

28 = tyhjä rautavarasto

Vierailija
56/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuulostaa niin kilpparin vajikselta! Vaikka samat oireet voi olla myös alhaisen ferritiinin syytä. Mitä sun kilpparitulokset oli? Kaikki lääkärit eivät ymmärrä niiden päälle.

Oon kans aina luullut että sitä tää on tai että oon vaan vakavasti kestomasentunut laiska ja heikko ihminen. 

No mutta siis oon syönyt tyroksiinia jo useita vuosia. TSH on alle 2 mutta t4v ei nouse koskaan, pysyy aina välillä 11-13 vaikka kuinka lisää lääkettä söis. Nyt menee 125 ug/vrk tyroksiinia. 

Itkettää vähän. En tiedä miks. Mutta toisaalta nyt valoa on tunnelin päässä kun tapasin lääkärin joka haluaa hoitaa minua muutenkin kuin masennuspotilaana. :)

Ap 

Vierailija
57/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
58/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että lääkitys on koholla, mutta onhan varma, ettei ole esim. jokin rauhoittava tai nukahtamislääke jäänyt pois vähän aikaa sitten? Lopetusoireet voivat olla juuri tuollaisia (jne menevät ohitse itsestään ja ovat sinänsä täysin vaarattomia, joskin toki ikäviä).

Vierailija
59/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute  vaikuttaa myös kilpirauhaseen. Masennusta tai kilpirauhasen vajaatoimintaa ei saisi lähteä hoitamaan, ennenkuin puutokset on selvitetty. Syöthän D-vitamiinia? Syötkö lihaa?

Vierailija
60/151 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

https://raudanpuuteyhdistys.fi/raudanpuute/

Rautavarastot ovat tyhjät kun ferritiini on pienempi kuin 30 µg/l. Kroonisessa sydämen vajaatoiminnassa, munuaisten vajaatoiminnassa ja tulehduksellisissa suolistosairauksissa ferritiinipitoisuus alle 100 µg/l tai transferriinin saturaatio alle 20% osoittavat asiantuntijasuosituksen mukaan raudanpuutetta.

Ehdotonta ferritiinipitoisuuden arvoa, joka sulkisi pois raudanpuutteen on vaikea asettaa. Raudanpuutteen toteaminen lähtee potilaan oireista, jotka viittaavat raudanpuutteeseen.

Raudanpuute ilman anemiaa

Raudanpuute ilman anemiasta on kyse kun hemoglobiiniarvo on normaali mutta rautavarastot ovat tyhjät, eli ferritiini on alle 30 µg/l, tulehduksellisissa sairauksissa alle 100 µg/l tai transferriinin saturaatio alle 20%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän