Mun on tosi huono olla. Sydän lyö kovaa, väsyttää, hiuksia lähtee, kuvottaa, vatsa löysällä. Mitä tää on?
Tuossa alkuun oireet, jatkuu. Masentaa, ahdistaa, muisti ei kulje, olo epätodellinen, levoton olo, yöllisiä hengenahdistuskohtauksia, päänsärkyä ja sisäisesti kylmä, paleltaa. Olo on että menehdyn, on raskas olla. Päässä huomasin kaljun kohdan.
Kilpparikokeet ok, lääkitys on. Nyt saikulla. Kroppa on ihan sekaisin.
Kommentit (151)
Kilpparin vajaatoiminnan oireita. Toki myös raudanpuutteen.
Noilla oireilla on ollut jotain liikkeellä pitkin syksyä. Itsellä kestänyt useamman viikon toipua (alla myös aiemmin sairastettu korona ja Long Covid).
Vierailija wrote:
Kuulostaa vitamiinien ja raudan puutokselta.
Kannattaa syödä monipuolisesti suositusten mukaan. Vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät parhaiten ruuasta.
Kokeile tehdä ruokavalion muutos. Ei mitään sokeria ja lisäaineita sisältävää. Vaan happamia tilalle,jotta vatsan bakteerikanta muuttuu. Hapankaalia,piimää,tarvittaessa maitohappibakteeritabletteja apteekista. Alkuun vaikeaa luopua makeasta,mutta jonkin ajan kuluttua parhaat maut aistii muusta kuin makeasta. Muutos ei tapahdu nopeasti,mutta pikkuhiljaa alkaa olo muuttua paremmaksi.
Kuolohan se sinutkin poloisen korjaa pois kuljeksimasta. Pelättävää ei silti ole, menet valoon ja sinua ollaan vastassa. Ei kipua enää, vaan iloa ja iäistä valoa. Onnea ja rakkautta.
Tällaista en olisi osannut odottaa.
Perusverikokeet tulivat jo mutta ei vielä ferritiinin tuloksia tai vitamiinien.
Sen sijaan, että hemoglobiini olisi laskenut niin se on noussut nopeasti (yli 15 yksikköä mitä oli kuukausi sitten) ja sen lisäksi moni muukin arvo oli viitearvojen YLÄpuolella. Mm. Trombosyytit on viitearvojen yläpuolella, moni arvo näytti punaista (eli viitearvojen ulkopuolella).
Kiintoisaa odottaa ferritiini arvoja. Tosi erikoista..
Ap
Trombosyytit oli kuukausi sitten 340 ja nyt on 400.
Sanoin kyllä lääkärille että minulta otettiin kuukausi sitten perusverenkuva mutta halusi ottaa sen uudestaan. Näemmä onneksi. Vielä silloin kaikki oli viitearvojen sisällä, nyt moni arvo ulkopuolella.
Ap
Muista tulla laittamaan tänne se ferritiinin tulos. Se saattaa selittää miksi koko elimistö ja muutkin arvot on vähän sekaisin.
Vierailija wrote:
Muista tulla laittamaan tänne se ferritiinin tulos. Se saattaa selittää miksi koko elimistö ja muutkin arvot on vähän sekaisin.
Juu, nyt sain kilppari arvot. Ovat nekin huonontuneet kuukaudessa. Viimeksi oli tsh 1,3 ja t4v 13 2
Nyt on TSH 2 ja t4v 10.5. Olen syönyt kyllä tyroksiinia. Eniten ihmetyttää miten nopeasti nämä arvot ovat menneet huonommiksi.
No onneksi on hyvä lääkäri nyt kyseessä.
Ap
Jos on pakki sekaisin niin mene paskalle, oma paska haisee aina hyvälle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Samat oireet ja syynä varastoraudan puute ja b-vitamiini anemia.
Purkista vedän molempia ja nyt 4 kk jälkeen tilanne jo parempi.
Oon menossa ylihuomenna ottaan ferritiinin, B12, d-vitamiinin ja folaatin sekä peruskokeet.
Katotaan löytyykö mitään. Joskus vuosia sitten ferrit oli 28 muistaakseni.
Onneks löysit vaivoillesi syyn. Toivottavasti mäkin.
Ap
Onhan tuo ferritiini aika alakanttiin, voit itsekin aloittaa rautakuurin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oon menossa ylihuomenna ottaan ferritiinin, B12, d-vitamiinin ja folaatin sekä peruskokeet.
Ap
Ferritiini on ainakin ollut todella alhainen jo aiemmin. Alle 30 on käytännössä tyhjä varasto. Naiselle optimi on vähintään 100 ja monella hyvä olo on vasta kun ferrit on vieläkin korkeammat
Vierailija wrote:
Verikokeissa käyty. Olo tuntuu jatkuvaan kuin olisi tyhjiin imetty ja kuin ei olisi edes tässä maailmassa. Toivottavasti nyt selviäisi mikä mua vaivaa.
Lisää kuulisin mielelläni jos joku haluaa kertoa vielä raudanpuutteestaan, oireet ja hoito sekä onko joku muukin ollut vastaavanlaisen tilanteen vuoksi sairaslomalla. Ehkei tämä sitä ole mutta en tiedä mitä muutakaan tai sitten vain se perinteinen masennus kulkee mukana aina vaan.
Ap
Voi olla anemiaa, jos verikokeiden jälkeen on vielä heikompi olo. Se on onneksi helppo hoitaa. Rautatableteista sen verran, että niitä kannattaa ottaa vain joka toinen päivä, jotta ne imeytyvät paremmin. C-vitamiinin kanssa. Voi laittaa vatsan löysälle, mikä taas osaltaan hankaloittaa imeytymistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap
Onhan tuo ferritiini aika alakanttiin, voit itsekin aloittaa rautakuurin.
Söinkin rautaa silloin. Sitten otin kierukan ja menkat loppu. Sitten otin ferritiinin pari vuotta sitten, oli yli 100. Olin aivan ihmeissäni. No sitten kuulin että rokotteet voi nostaa sitä arvoa valheellisesti (lääkäri kertoi) eikö usko että ferritiini olisi oikeasti hyvä. Mutta sen näkee huomenna varmaan sitten kun tulokset tulee.
Ap
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juu, nyt sain kilppari arvot. Ovat nekin huonontuneet kuukaudessa. Viimeksi oli tsh 1,3 ja t4v 13 2
Nyt on TSH 2 ja t4v 10.5. Olen syönyt kyllä tyroksiinia. Eniten ihmetyttää miten nopeasti nämä arvot ovat menneet huonommiksi.
No onneksi on hyvä lääkäri nyt kyseessä.
Ap
Kokemuksesta voin sanoa, että hemoglobiini, kilppariarvot ym. voivat tosiaankin muuttua nopeasti kun sairastuu. Taustalla voi olla jokin infektio, raudan puute tai jotain ihan muuta.
Oletko tehnyt koronatestin? Ei varmaan se mutta joku tauti voi olla.
Oletko yrittänyt olla pää ja ylävartalo alaspäin esim. roikkuen sängyn reunalla? Ei mikään lääketieteellinen keino mutta mietin, voiko keuhkoissa olla nestettä, jos henkeä ahdistaa?
Joko ne ferritiinin tulokset on tulleet?
Mulla oli ferritiini alle 12, eli mittaamattomissa.
Sain nostettua yli 80, mutta väsynyt olo ei kadonnut yhtään mihinkään. Eikä edes vähentynyt. Kymmenen vuotta vaivannut ihottuma parani, hyvä sekin...Kaikki vaivat eivät johdu alhaisesta ferritiinistä.
Mikä lääkitys ap sulla on?