Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Keskiluokkainen köyhä

Vierailija
17.10.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009881202.html

Koulutuksena sirkustaiteilija ja ihmettelee, että saa vähemmän palkkaa kuin peruskoulun opettaja. Kukaan ei ilmeisesti ole tälle z-sukupolvelle kertonut, että palkatkin noudattavat kysynnän ja tarjonnan periaatteita. Sirkustaitelijalla ei ole juurikaan kysyntää yhteiskunnassamme, kuten esim. lääkärillä on.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä se on tulotaso joka sen määrittelee. Verhoutuminen koulutuksen taakse ei susta keskiluokkaista tee jos tulot ovat pienet. Tämä ottaa vain joitakin koville kun noi perus-arska putkimiehet tienaa tuplat, mutta heihin ei haluta samaistua koska minähän olen koulutettu. Juurikin sitä ajattelua että minä olen vähän parempi kuin nuo toiset.

Ovatko sinusta esim. väitöskirjatutkija yliopistolla tai vaikka kirjailija työväenluokkaisia duunariammatteja? Tai jos henkilö on freelancer-toimittaja, jolla ei ole kokopäiväistä työtä, niin onko hän mielestäsi työväenluokkainen duunari?

Vierailija
42/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidealalle kouluttautunut on onnekas jos töitä on ylipäätään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä se on tulotaso joka sen määrittelee. Verhoutuminen koulutuksen taakse ei susta keskiluokkaista tee jos tulot ovat pienet. Tämä ottaa vain joitakin koville kun noi perus-arska putkimiehet tienaa tuplat, mutta heihin ei haluta samaistua koska minähän olen koulutettu. Juurikin sitä ajattelua että minä olen vähän parempi kuin nuo toiset.

Toisaalta myöskään tulotaso ei tee ihmisestä duunaria tai työväenluokkaista. Aika usein duunariammateissa ja keskiluokkaisissa ammateissa on paljon muutakin eroa kuin palkkataso. Esim. mahdollisuus tehdä etätyötä, vaikuttaa työaikoihin, työn sisältö on erilaista. En nyt menisi ihan tuosta noin vaan kaikkia pienituloisia, akateemisia töitä vertaamaan johonkin kaupankassan työhön.

Ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni silloin ollaan pienituloisia. On totta että mielikuvissa keskiluokka juo viiniä ja duunarit olutta - mutta pienituloisena se ”kyykkyviinin” nauttiminen ei mielestäni kuulosta kovin keskiluokkaiselta. En tiedä millä pienituloista akateemikkoa pitäisi kutsua mutta keskiluokkaisuuden kytken juurikin ansiotasoon ja sen mahdollistamiin yleisesti keskiluokkaisiksi miellettyihin asioihin kuten kesämökkiin ja etelänmatkoihin näin muutamana esimerkkinä.

Vierailija
44/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ovatko sinusta esim. väitöskirjatutkija yliopistolla tai vaikka kirjailija työväenluokkaisia duunariammatteja? Tai jos henkilö on freelancer-toimittaja, jolla ei ole kokopäiväistä työtä, niin onko hän mielestäsi työväenluokkainen duunari?

Eivät ne tässä kontekstissa tietenkään ole. Mutta jos palkka on sellainen että on haastavaa tulla toimeen, tai elää kelan avustuksilla, niin miten se merkittävästi eroaa siitä kouluttamattomasta elämänkoululaisesta?

Vierailija
45/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eivät ne tässä kontekstissa tietenkään ole. Mutta jos palkka on sellainen että on haastavaa tulla toimeen, tai elää kelan avustuksilla, niin miten se merkittävästi eroaa siitä kouluttamattomasta elämänkoululaisest

Koulutuksen, sivistyksen ja elämäntapojen osalta varmaankin. Nekin liittyvät "luokka-asemaan", ei pelkästään tulot.

Vierailija
46/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo poistunut, mutta toistetaan. 

Keskiluokkaan kuuluu, kun työ ei tuota mitään ja elät toisten työn varassa. Eli olet syöpäläinen.

Vierailija
47/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, luokkaan kuuluu myös sivistys. Luokkanousu on myös mahdollinen, vrt. mainittu duunarivanhempien lääkärilapsi. Oppinut, kouluttautunut ja sivistynyt - myös taiteilijat - eivät kuulu koskaan köyhälistöön. Pienituloisia voivat olla kyllä.

Vierailija
48/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten voi olettaa, että koulutus tekee ihmisestä keskiluokkaisen? Ansiotulotasohan sen määrittää. Ei voi vaan todeta: "Olen maisteri ja siksi keskiluokkainen!". 

Mutta et voi myöskään miljoona -tuloilla sanoa olevasi muuta kuin olevasi yläluokkaa tulojesi perusteella. Täysi-ikäinen kouluttautumaton sovinistirasisti ei ole ns. ylempää luokkaa vain siksi, että hän tienaa miljoonia. Luokkakäiste on paljon monimutkaisempi ja tahosiempi kuin pelkästään se mitä saa tai on saanut ansio tai pääomatuloja.

Vierailija
49/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se keskiluokka voisi olla ihan vaan tulotasolla määriteltävä juttu. Sitten voisi vaan sanoa olevansa valkokaulus- tai duunarikeskiluokkaa joilla toki voi olla erilainen maku ja intressit. Eihän koululuokillakaan oleteta kaikkien lasten olevan samanlaisia vaikka samalla luokalla ovatkin.On muuten typerää ja lapsellista jakaa aikuisia ihmisiä luokkiin. Jotkut kai ei koskaan pääse yli peruskoulusta..

Vierailija
50/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jutun otsikko ei vastaa sisältöä. 32-vuotias haastateltu ei ole keskiluokkainen vaan työväenluokkaa.

Sirkustaiteilija kuuluu varmaan taiteilijoihin. Taiteilijat usein ovat köyhälistöä, mutta tuskin täyttävät muita työväenluokkaisuuden kriteereitä. 

Vierailija
51/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyntää ja tarjontaa ja sitä itsellekin usein hoettua "teet tärkeää työtä" noudatettaisiin, niin sos. ja terv. alan palkat olisivat isommat.

-lastenkodin ohjaaja-

Vierailija
52/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin jutun mukaan on olemassa ns. keskiluokkaisia köyhiä. Keskiluokkaisuus tulee siinä tapauksessa keskiluokkaisesta  lapsuudenkodista omaksutuista arvoita ja tavoista ja korkeakoulutuksesta. 

Vierailija
53/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen koulutus tekee ihmisestä ylempää keskiluokkaa. Tulot eivät kuitenkaan välttämättä ole ylempää keskiluokkaa vaan voipi olla alempaa alaluokkaa.

Sitäpaitsi kysyntä ei määrää palkan tasoa sillä peruskoulun opettajista on aina pula ja silti peruskoulun opettajan palkka on todella mitätön.

Vierailija
54/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjailija on duunariammatti sillä rahaa siitä ei tule välttämättä koskaan tai jos tulee niin vasta jälkikäteen.

Vierailija
55/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen juttu, en ymmärrä mitä sillä haetaan, tai eikö järkevämpää lähestymistapaa olisi löytynyt. Kun kuitenkin on esim ns. järkivalintoja tehneet, jotka ovat huomanneet, että työllistyminen on vaikeaa. 

Eiköhän sirkustaiteilijoiksi tai kulttuuriantropologeiksi opiskelleet ole koko ajan tienneet että rahan perässä ei näitä valintoja tehdä. 

No, ehkä ne toiset sitten miettivät että pilaavatko ne vähäiset mahdollisuutensa suostumalla tällaiseen haastatteluun. Tällä sirkustaiteilijalla taitaa kuitenkin olla omalla alallaan ihan hyvä tilanne?

Vierailija
56/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijaluokka on aika lavea sillä siihen kuuluu sekä köyhälistöä että rikkaita. 

Vierailija
57/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Toisaalta myöskään tulotaso ei tee ihmisestä duunaria tai työväenluokkaista. Aika usein duunariammateissa ja keskiluokkaisissa ammateissa on paljon muutakin eroa kuin palkkataso. Esim. mahdollisuus tehdä etätyötä, vaikuttaa työaikoihin, työn sisältö on erilaista. En nyt menisi ihan tuosta noin vaan kaikkia pienituloisia, akateemisia töitä vertaamaan johonkin kaupankassan työhön.

Ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni silloin ollaan pienituloisia. On totta

Vierailija
58/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Keskiluokan määritelmä on hieman epäselvä. Määritelläänkö se palkan vai koulutustason perusteella? Nykyisin tosiaan on akateemisen koulutuksen vaativia töitä ja palkkaus on alle suomalaisen mediaanin. Kuten jutussa sanottiin esim.putkimies tienaa selvästi enemmän. Kannattaa kyllä palkkataulukota selailla ennen kuin hakee johonkin koulutukseen. Muuten voi tulla yllätyksenä miten pienen palkan saa vuosien koulutuksella. Jos joutuu vielä lainaa ottamaan niin hankala tilanne.

Oma ja tausta eli vanhempien koulutus ratkaisee. Jos vanhemmat eivät ole akateemisia, ei ole itsekään keskiluokkainen. Pitempi ajanjakso vaaditaan.

Keskituloisuus taas on aivan eri käsite.

Ai ei ole keskiluokkainen, jos on duunarivanhempien lapsi ja koulutukseltaan itse lääkäri?

Aivan näin! kulttuurinen pääoma on se juttu. Varsinkin suomenruotsalaisissa piireissä.

Vierailija
59/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen harha, että maisterin papereilla  muinaiskelttiläisten kielten tutkimuksesta tms.pääsee samoille palkoille kuin esim.matematiikan lehtori tai laskentatoimen KTM . 

Vierailija
60/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hänen mielestä pitäisi saada enemmän palkaa kuin opettajien? Opettajalla iso vastuu lapsista, opettamisesta ja oppimisesta. Tällä taiteilijalla ei käytännössä mitään vastuuta eikä mitään tapahtuisi vaikka koko ammattiaan ei olisi olemassakaan ja pitäisi saada enemmän rahaa kuin oikeasti tärkeää työtä tekevien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän