Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Keskiluokkainen köyhä

Vierailija
17.10.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009881202.html

Koulutuksena sirkustaiteilija ja ihmettelee, että saa vähemmän palkkaa kuin peruskoulun opettaja. Kukaan ei ilmeisesti ole tälle z-sukupolvelle kertonut, että palkatkin noudattavat kysynnän ja tarjonnan periaatteita. Sirkustaitelijalla ei ole juurikaan kysyntää yhteiskunnassamme, kuten esim. lääkärillä on.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkusopettajalta ei vaadita korkeakoulututkintoa. Luokanopettajalta vaaditaan. Se selittää eroa.

Muutenkin harrastusryhmien vetäminen on varmasti helpompaa kuin täynnä motivaatiovajetta olevien koululuokkien.

Vierailija
22/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän av:n luokkakeskusteluissa aina väitetään. Kulttuurinen pääoma jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näinhän av:n luokkakeskusteluissa aina väitetään. Kulttuurinen pääoma jne. 

Siis vastauksena miksi taiteilija olisi keskiluokkainen ammatti. 

Vierailija
24/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla mittapuulla Suomessa on aika pieni keskiluokka. Höpö höpö. 

Vierailija
25/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Keskiluokan määritelmä on hieman epäselvä. Määritelläänkö se palkan vai koulutustason perusteella? Nykyisin tosiaan on akateemisen koulutuksen vaativia töitä ja palkkaus on alle suomalaisen mediaanin. Kuten jutussa sanottiin esim.putkimies tienaa selvästi enemmän. Kannattaa kyllä palkkataulukota selailla ennen kuin hakee johonkin koulutukseen. Muuten voi tulla yllätyksenä miten pienen palkan saa vuosien koulutuksella. Jos joutuu vielä lainaa ottamaan niin hankala tilanne.

Oma ja tausta eli vanhempien koulutus ratkaisee. Jos vanhemmat eivät ole akateemisia, ei ole itsekään keskiluokkainen. Pitempi ajanjakso vaaditaan.

Keskituloisuus taas on aivan eri käsite.

Ai ei ole keskiluokkainen, jos on duunarivanhempien lapsi ja koulutukseltaan itse lääkäri?

Vierailija
26/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo trans?

Vierailija
27/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuolla mittapuulla Suomessa on aika pieni keskiluokka. Höpö höpö. 

En osaa näköjään lainata. Vastauksena sille, jonka mielestä keskiluokkainen ei voi olla, jos ei ole akateemisia vanhempia. 

Vierailija
28/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistereidenkin palkka voi olla 2300 - 2700 e.

Vierailija
29/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Maistereidenkin palkka voi olla 2300 - 2700 e.

Tämä on totta. Eli niitä palkkataulukoita kannattaa kyllä katsella. Tietty, jos jonkun ammatin haluaa palkasta viis, mutta kannattaa olla silti tietoinen.

Vierailija
30/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sirkusopettajalta ei vaadita korkeakoulututkintoa. Luokanopettajalta vaaditaan. Se selittää eroa.

Muutenkin harrastusryhmien vetäminen on varmasti helpompaa kuin täynnä motivaatiovajetta olevien koululuokkien.

Tekeehän tuo liikunnanopettajan sijaisuuksia saadakseen rahaa. Eli rahkeet kyllä riittäisi kunnon ansioille jos haluaa. Mutta peruskoulunopettajan ei liene sopivaa käydä Berliinissä bilettämässä, selviäkään päin…

Vierailija
31/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä sirkuksessa, olen sirkuksen karvainen nainen.

Palkka huono ja työ olot kehnot.

-Sonja-

Vierailija
32/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jokainen varmasti haluaisi kivan työn, josta maksetaan hyvin. Valitettavasti suurin osa hyväpalkkaisista töistä ei kuitenkaan ole siinä mielessä "kivoja" että taiteilusta tai liikkumisesta maksettaisiin. Vähän ehkä lapsekas ajatus, että oman intohimon kohde ja korkeakoulutus jotenkin automaattisesti oikeuttaisi korkeaan palkkaan.

Toki tämäkin henkilö voisi kouluttautua siskonsa tavoin sairaanhoitajaksi ja päästä paremmille tienesteille, mutta vaihtoehtoiskustannus on se että sirkustaiteilu jää harrastukseksi.

Olen teoriassa pitkälle samaa mieltä kanssasi, mutta oma elämä (olen kolmekymppinen) on osoittanut aivan toisin.

Hylkäsin haaveeni kulttuurialasta ja tein "järkivalinnan" kouluttautumalla insinööriksi. Valmistuttuani sain bruttopalkkaa 2300-2900 € / kk (pätkää, vuokratyötä, jokunen virheliike tuli tehtyä). Jostakin syystä 3000 €:n ylittäminen osoittautui melkoiseksi lasikatoksi, ja nousua ei ollut näköpiirissä, koska parempia töitä on ylipäänsä tarjolla hyvin harvoin.

Lähdin sitten korottamaan tutkintoa DI-alalle, jossa on perinteisesti ollut tosi hyvät palkat. En ole vielä valmistunut, mutta olisin jo työmarkkinoiden käytettävissä, ja nihkeältä näyttää. Ei kutsuta edes haastatteluun, toisin kuin silloin nuorempana halpis-insinöörinä.

En diggaile Ellinooraa, mutta sanotaan nyt, että "oon kai naiivi tai hullu tai emmä tiiä, miksen järkiini tullu". Minä luulin, että näillä järkivalinnoilla saisi vakaan elintason, mutta ei. Luovuin luontaisista unelmistani saavuttaakseni vakaan elintason, mutta ei.

Samaan aikaan jotkut editoi videoita omasta naamastaan ja tienaa hunajaa. Mullakin olisi voinut olla lahjoja siihen.

Vierailija
33/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Keskiluokan määritelmä on hieman epäselvä. Määritelläänkö se palkan vai koulutustason perusteella? Nykyisin tosiaan on akateemisen koulutuksen vaativia töitä ja palkkaus on alle suomalaisen mediaanin. Kuten jutussa sanottiin esim.putkimies tienaa selvästi enemmän. Kannattaa kyllä palkkataulukota selailla ennen kuin hakee johonkin koulutukseen. Muuten voi tulla yllätyksenä miten pienen palkan saa vuosien koulutuksella. Jos joutuu vielä lainaa ottamaan niin hankala tilanne.

Oma ja tausta eli vanhempien koulutus ratkaisee. Jos vanhemmat eivät ole akateemisia, ei ole itsekään keskiluokkainen. Pitempi ajanjakso vaaditaan.

Keskituloisuus taas on aivan eri käsite.

Kyllä se on tulotaso joka sen määrittelee. Verhoutuminen koulutuksen taakse ei susta keskiluokkaista tee jos tulot ovat pienet. Tämä ottaa vain joitakin koville kun noi perus-arska putkimiehet tienaa tuplat, mutta heihin ei haluta samaistua koska minähän olen koulutettu. Juurikin sitä ajattelua että minä olen vähän parempi kuin nuo toiset.

Vierailija
34/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se tarkoitti sitä että köyhillä ei ole varaa noihin pelletutkintoihin

Vierailija
35/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin eri ammateissä on erilainen palkka ja se pitää ymmärtää. Mutta siinä aloittaja on väärässä että palkkaus noudattaisi kysynnän ja tarjonnan lakeja. Näinhän ei ole vaan isona tekijänä on alan palkanmaksuvara. Monissa ammateissa ei palkkaa voida juurikaan nostaa vaikka työntekijöistä olisi millainen pula tahansa. Ja jotkut ammatit ovat varsin hyvin palkattuja vaikka minkäänlaista työvoimapulaa ei ole.

Vierailija
36/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun "koulutetuin" henkilö, AMK-taidemaalari on ollut koko ikänsä vailla työtä, kun taas opistoinsinööri on päässyt urallaan suuren yrityksen johtoon. 

Taidealaa ei voi suositella, ellei ole todella yrittäjähenkinen. Harva taiteilija on.

Vierailija
37/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunta täynnä pellejä,eli kyllä sirkustaiteilijakin voi tienata hyvin.

Vierailija
38/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jutun otsikko ei vastaa sisältöä. 32-vuotias haastateltu ei ole keskiluokkainen vaan työväenluokkaa.

Sirkusduunari. Jokin siinä nyt vaan häntä nöyryyttää.

Vierailija
39/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Huutista!

Ja millä järjellä ajateltuna sirkustaiteilija olisi keskiluokkainen ammatti?

Taideammatit eivät kyllä toisaalta työ duunariammattejakaan. Ongelma on ehkä se, että ei korkeakoulun käynyttä, keskiluokkaisesta taustasta tulevaa kulttuurialalla työskentelevää voi kutsua työväenluokkaiseksikaan. Esim. tunnen taidealalla työskentelevän, joka ei ole ikinä tehnyt päivääkään työväenluokkaisiin töihin lukeutuvia töitä (ei edes opiskeluaikana, koska vanhempansa maksoivat kaiken), ja kaikki työt ovat olleet kivoja, arvostettuja ja luovuutta ja/tai ajattelua vaativia siistejä sisätöitä - mutta palkkataso jää silti huonoksi tai repaleiseksi, kun on freelancer. Kyllä hän varmasti aika keskiluokkainen on ajattelultaan ja elämäntyyliltään, vaikka taloudellisesti ehkä ei. Mutta ei pelkkä matala tulotaso tee ihmisestä DUUNARIA.

Vierailija
40/104 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä se on tulotaso joka sen määrittelee. Verhoutuminen koulutuksen taakse ei susta keskiluokkaista tee jos tulot ovat pienet. Tämä ottaa vain joitakin koville kun noi perus-arska putkimiehet tienaa tuplat, mutta heihin ei haluta samaistua koska minähän olen koulutettu. Juurikin sitä ajattelua että minä olen vähän parempi kuin nuo toiset.

Toisaalta myöskään tulotaso ei tee ihmisestä duunaria tai työväenluokkaista. Aika usein duunariammateissa ja keskiluokkaisissa ammateissa on paljon muutakin eroa kuin palkkataso. Esim. mahdollisuus tehdä etätyötä, vaikuttaa työaikoihin, työn sisältö on erilaista. En nyt menisi ihan tuosta noin vaan kaikkia pienituloisia, akateemisia töitä vertaamaan johonkin kaupankassan työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme