Kuinka monta ihmistä tunnet, joilla ei ole älypuhelinta?
Itselleni tulee oikeastaan vain mieleeni isoäitini. Muuten varmaan kaikilla omassa ystävä- ja sukulaispiireissä on älypuhelin.
Kommentit (76)
Itseni lisäksi lähisuvussani ainakin kaksi jolla ei ole eikä tule. Yhteiskunta sen hankintaan yrittää painostaa että pystyisi seuraamaan tekemisiäni.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ja hekin ovat yli 70-vuotiaita.
mulla on älypuhelin ja olen 71
Mun mies jäi eläkkeelle ja hankki kännykän välttääkseen mainokset. Töissä oli älykänny. Läppäriä käyttää myös.
3 vanhaa rouvaa tiedän, joilla on/oli tavallinen känny silmä-, käsi- tai peräti ymmärryssyistä. Yksi +60v yhdistysaktiivi on myös ja hänelle pitää laittaa tavallinen tekstari, kun muille lähtee wa-viesti.
Mulla oli simpukkaluuri kunnes eka lapsenlapsi syntyi ja valokuvasyistä ostin älykännykän.
Vierailija kirjoitti:
"Sama täällä, 39-vuotias nainen. Minulla oli älypuhelin yli 10 vuotta, mutta en halua tuijotella ruutua kaiken päivää, joten luovuin siitä. En myöskään halua, että laite seuraa 24/7 missä kuljen, missä surffaan, mitä ostan, ketä tapaan jne. Tyhmäpuhelin on paras. Ja joo, minulla on kyllä läppäri jolla pääsen intternettiin, mutta siellä ei tarvitse olla jatkuvasti."
Miksi sinun piti sitä ruutua tuijotella kaiken päivää? Ei kai puhelimellakaan tarvitse olla netissä jatkuvasti ihan samalla tavalla kuin läppärillä?
Katso huviksesi mikä on päivittäin käyttämäsi aika älypuhelimesi kanssa. Ja kuinka paljon siitä on täysin turhaa. Ja katso vielä päivittäisten pick-upien määrä, joista jokainen keskeyttää tekemisen ja ajatuksen. Ehkä sitten olet todella paljon vahvempi ihminen kuin minä, joka en voinut vastustaa somen selaamista ja puhelimen tsekkaamista reilusti yli sata kertaa päivässä. Jokaisen appin menestystä mitataan sillä kuinka kauan sen parissa vietetään aikaa ja siellä ja on joukko mm. psykologeja miettimässä miten niistä saadaan entistä koukuttavampia. Joten ainakin itselleni se läppäri ja tyhmäpuhelin on todellakin parempi vaihtoehto.
Todella monta. Emmekä ole jääneet mistään paitsi, tietokone ja puhelin ovat eriasioita, ei yhdistettynä. Huvittaa esim. paikallisjunassa kun melkein joka sorkka räplää kännykkää, tuijottavat sitä kuin lehmät uutta konttia. Ymmärtäisi jos olisi jokin uusi keksintö, että on uutuuden viehätys, mutta ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sama täällä, 39-vuotias nainen. Minulla oli älypuhelin yli 10 vuotta, mutta en halua tuijotella ruutua kaiken päivää, joten luovuin siitä. En myöskään halua, että laite seuraa 24/7 missä kuljen, missä surffaan, mitä ostan, ketä tapaan jne. Tyhmäpuhelin on paras. Ja joo, minulla on kyllä läppäri jolla pääsen intternettiin, mutta siellä ei tarvitse olla jatkuvasti."
Miksi sinun piti sitä ruutua tuijotella kaiken päivää? Ei kai puhelimellakaan tarvitse olla netissä jatkuvasti ihan samalla tavalla kuin läppärillä?
Katso huviksesi mikä on päivittäin käyttämäsi aika älypuhelimesi kanssa. Ja kuinka paljon siitä on täysin turhaa. Ja katso vielä päivittäisten pick-upien määrä, joista jokainen keskeyttää tekemisen ja ajatuksen. Ehkä sitten olet todella paljon vahvempi ihminen kuin minä, joka en voinut vastustaa somen selaamist
Käyn instassa ja facebookissa kerran tai kaksi viikossa ja nuokin katson yleensä vaan läppärillä, kuten muutenkin käyn netissä, kuten nytkin töitä tehdessä. Whatsapilla soitan kaikki puhelut ja ulkomaanpuheluita tulee soitettua viikottain. Puhelinta käytin viime lomareissulla, kun hain liikenneyhteyksiä ja etsin päiväretkiä. Kaikki kuvat tulee otettua myös kännykällä enkä rahaa enää kameraa mukana. Helsingissä käydessä latasin Hsl:n sovelluksen ja poistin sen kotiin lähdettyäni. Älypuhelimesta on paljon hyötyä ja etätöitä tehdessä joskus jaan puhelimesta nettiyhteyden läppäriin, niin voin tehdä töitä myös terassilla varjon alla. En kyllä ikinä enää palaisi karvalakkimaalliin.
Vierailija kirjoitti:
Todella monta. Emmekä ole jääneet mistään paitsi, tietokone ja puhelin ovat eriasioita, ei yhdistettynä. Huvittaa esim. paikallisjunassa kun melkein joka sorkka räplää kännykkää, tuijottavat sitä kuin lehmät uutta konttia. Ymmärtäisi jos olisi jokin uusi keksintö, että on uutuuden viehätys, mutta ei muuten.
Tuo on hyvä aika hyödyntää tylsä junamatka vaikka uutisten lukemiseen. Minä luen työsähköposteja ja laitan sen työmatkan etätyöksi. Meillä saa tehdä etätöitä missä vaan, mutta sitten on nämä pakolliset toimistopäivät myös. Yhdistän etätyön ja toimistopäivän.
Meidän talossa auu paljon vanhuksia, joilla ei ole älyluuria. Monella sitä vastoin on läppärit, joita osaavat kyllä käyttää. Yksi pappa sanoi, että nakkisormilla on paljon helpompi käyttää läppäriä kuin puhelinta. Totta se onkin ja ruutukin on isompi, näkee paremmin. Puhelin on vain puheluja varten.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa auu paljon vanhuksia, joilla ei ole älyluuria. Monella sitä vastoin on läppärit, joita osaavat kyllä käyttää. Yksi pappa sanoi, että nakkisormilla on paljon helpompi käyttää läppäriä kuin puhelinta. Totta se onkin ja ruutukin on isompi, näkee paremmin. Puhelin on vain puheluja varten.
En minäkään kotona käytä puhelinta muuta kuin soittamiseen ja muuten hoidan kaikki asiat läppärillä. Matkustaessa ja reissussa ollessa tulee käytettyä puhelinta enemmän, kun ei viitsi läppäriä ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä aika hyödyntää tylsä junamatka vaikka uutisten lukemiseen. Minä luen työsähköposteja ja laitan sen työmatkan etätyöksi. Meillä saa tehdä etätöitä missä vaan, mutta sitten on nämä pakolliset toimistopäivät myös. Yhdistän etätyön ja toimistopäivän.
Ei ne kaikki ole etätöissä ja varsinkaan niin p..kan tärkeitä.että pitää koko ajan olla kännykkä nokan alla.
1 naisen,se olen minä.Mikä rauha siihen kätketyykin!Ei soi ,ei viestit piipaa.
Minulla ei ole, olen 30v nainen.
En keksi ketään muuta tuttavapiiristä, kenellä ei olisi.
Meidän taloudessa on yksi älypuhelin. Sille on ollut käyttöä, jos vaikka tulee sähkökatkos tms ja haluaa katsoa, missä vika ja kauanko kestää. Ja metsässä kulkijalle se on myös hyvä apuväline karttoineen ja paikannuksineen.
Mutta muun kommunikaation voi hoitaa tavallisella puhelimella.
Minulla ja puolisollani ei ole älypuhelimia. Olemme 40+ -ikäisiä. Meillä molemmilla on ollut samat puhelimet jo vuosikausien ajan ja niissä voi kestää akkukin useita päiviä ellei viikonkin (jos ei puhuta pitkiä puheluita), toisin kuin nykyajan jatkuvasti dataa siirtävissä älypuhelimissa, joita pitää olla jatkuvasti lataamassa. Uusia akkuja on ostettu joitakin, ja taas on menty pitkän aikaa niillä eteenpäin.
Töissä joudun välillä käyttämään työnantajan älypuhelinta, mutta se on työnantajan laite eikä se kulje mukanani kotiin. Työnantajan omistaman älypuhelimen käytöstä olen ainakin oppinut sen, etten varmasti halua älypuhelinta. Se on hyvin epäkäytännöllinen laite, jossa on ärsyttäviä toimintoja, joita ei saa laitettua pois päältä mistään asetuksista. Esim. Google Assistant tulee ruutuun joka kerta, kun yrittää sammuttaa laitteen ja tyrkyttää käyttämään jotain puhetoimintoa. Ei vaikuta kovin älylliseltä että se aina vaan ilmestyy siihen, vaikka sitä ei ole ikinä haluttu käyttää. Lisäksi kaikki sovellukset tuntuvat jatkuvasti vaativan manuaalisia päivityksiä. En käsitä, miksi sovellusten päivitykset eivät voi älylaitteissa toimia automaattisesti taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja puolisollani ei ole älypuhelimia. Olemme 40+ -ikäisiä. Meillä molemmilla on ollut samat puhelimet jo vuosikausien ajan ja niissä voi kestää akkukin useita päiviä ellei viikonkin (jos ei puhuta pitkiä puheluita), toisin kuin nykyajan jatkuvasti dataa siirtävissä älypuhelimissa, joita pitää olla jatkuvasti lataamassa. Uusia akkuja on ostettu joitakin, ja taas on menty pitkän aikaa niillä eteenpäin.
Töissä joudun välillä käyttämään työnantajan älypuhelinta, mutta se on työnantajan laite eikä se kulje mukanani kotiin. Työnantajan omistaman älypuhelimen käytöstä olen ainakin oppinut sen, etten varmasti halua älypuhelinta. Se on hyvin epäkäytännöllinen laite, jossa on ärsyttäviä toimintoja, joita ei saa laitettua pois päältä mistään asetuksista. Esim. Google Assistant tulee ruutuun joka kerta, kun yrittää sammuttaa laitteen ja tyrkyttää käyttämään jotain puhetoimintoa. Ei vaikuta kovin älylliseltä että se aina
Asetuksista voi muuttaa jopa kummatkin noista
Mun vanha sukulainen harastaa somea ja on kuule youtube-tilit ja kaikki ja ahkerasti sinne lataa juttujaan.