Kuka ns. tavisihminen pystyy enää ostamaan omistusasuntoa? Hinnat järkyttävä kovia, lainakorot pilvissä, verovähennysoikeus poistui....
...varainsiirtovero on ensi vuoden alusta maksettava myös ensiasunnosta ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin vielä ns. hyvinä aikoina jäi.
Ovatko päättäjät ihan tarkoituksella blokanneet taviksilta mahdollisuuden vapautua vuokraorjuudesta? Nyt tavikset saavat rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiään koko loppuelämänsä ajan.
Vuokra-asuminen on varallisuuserojen kasvattamista.
Kommentit (946)
Vierailija wrote:
Olet tosi typerä. Minäkin olen velaton ja 2 v vanhempi, kun minun asuntoni on jo maksettu. Minulla on omaisuutta, sinulla on pelkosi ja kasa vuokrakuitteja. Miten meni niinku omasta mielestä?
Jos minulla olisi ollut joskus kaksi tietoa (a) työni tulee jatkumaan toistaiseksi (b) haluan jäädä asumaan ja elämään samalla paikkakunnalle kuin jossa työni sijaitsee,niin olsiin varmasti saattanut tehdä saman.
Mutta ei sitä pätkätyöläisenä ole uskaltanut ja kun ei ole lapsiakaan niin e ole ollut välttämätöntä yrittää juurtua yhtään mihinkään.
Tiedän toki, ttä omansa voi aina myydä mutta ei sekään ole aina ni-in yksinkettaista, kun ei minun tuloillani olisi kuitenkaan ostanut asuntoa parhailta paikoilta, eikä työni ole sijainnut esimerkiksi Helsingissä, jossa asuntojen hinnat ovat nousseet ja moni uskoo nosuevan jatkossakin. - Ja totta kai jos ostaa asunnon niin pitääkin voida luottaa siihen, että asunnon arvo säilyy
Miksi ihmeessä tuon ikäinen ihminen haluaisi myydä kotinsa? Sen kun asuisi kuolemaansa saakka edullisesti ja sen jälkeen on perikunnan ongelma mitä tekee talolla.
Minkä hintaiseen asuntoon ap:lla olisi varaa?
Helsingissäkin on myynnissä putkiremontoituja yksiöitä 100 000 euron kieppeillä ja lainakorot ovat varsin kohtuulliset nykyään. Silloin kun ostin ensiasunnon aikoinaan, lainakorot olivat yli 7%.
Arvaan kyllä vastauksen, eli yksiö ei kelpaa ap:lle, pitäisi heti voida ostaa iso koti. Mutta ennenvanhaankin ihmiset ostivat ensin pienen ja vaihtoivat sitten pikkuhiljaa isompaan. Se on ihan mahdollista nykyäänkin.
Ite ostin vanhan just putkiremontoidun kananpaska läävän osakkeen alle 100k, lisää remontteja tulossa mutta ei pitäisi olla kovin paha. tällä hetkellä noin 500€ vastikkeet, siihen sitten parisataa ehkä tulossa lisää. Alle vuokratason heittämällä.
Käytännössä on vain taloyhtiölainaa osakkeessa, ei henkilökohtaista
Jos ei halua tyytyä tai on muuten vaan kallis maku niin joutaa maksaakin.
Varainsiirtoveron poisto pidentää asuntoon säästämiseen kuluvaa aikaa joillain kuukausilla - sekin aika siis käytetään maksamalla rikkaan sijoittajan asuntoja. Tää uudistus on tosiaan suora tulonsiirto nuorilta ja köyhiltä varakkaammille. Toki moni nuori voi hyötyä matalammasta verosta sitten myöhemmin kun vaihtaa asuntoa, harva asuu ensiasunnossa loppuikäänsä.
Kyllä se pyörii ja asiakkaita on sen verran kuin muutenkin. Kelan potilla elävät ja pienpalkkaduunarit eivät ole tähänkään mennessä fine dainanneet merkittävissä määrin. Hampurilaisbaarit ovat eri juttu. Näissä tämmösissä ulostuloissa tuppaa unohtuun että on olemassa valtava joukko jolla sitä rahaa kuitenkin on.
Vierailija wrote:
Olen jo lähemmäs 50 vuotias, enkä koskaa ole usklatanut ottaa niin isoa lainaa kuin asuntolainaa. Olen aina tiennyt, tai paremmin uskonut tietäväni että asuntolainojen korot nousevat räjähdys korkealle viimeistään siinä vaihhessa kun itse ottaisin asuntolainan ja palautetaan varaisnsiirtovero ensiasunnonkin ostajan maksettavaksi ja sähkön ja veden hinnat kavavat expotentiaalsiesti samallla kun saa kuulla kuuluvansa heidämn joukkoonsa, jonka työsuhdetta ei jatketa ja asumistuki pistetaan omistusasujilta....
Ja jollei näin tapahdukaan, niin sattuu jotain muuta fatalia, kuten, että ostamani asunto palla polttopullosta tai osoittautuu asumiskelvottonaksi.
- Vaikka todellisuudessahan näin käy aina kaikille muille, eikä koskan itselle,- Kumma juttu.
Sanokaa vain, että olen kateellinen omistusasujille, Ehkä vähän olenkin. Mutta toisaalta en ymmärrä vuokra-asujien halveksimista, jota täällä esiintyy säännöllsien epäsäännöllsi
En mä halveksi vuokralla asuvia, mutta siinä vaan ei ole mitään järkeä. Mä olen 45v ja sain juuri maksettua kaksioni, jota olen yksin maksanut ihan duunaripalkalla. Nyt asumiseni maksaa vain 200€/kk.
Jos olisin vuokralla, maksaisin jotain 800€/kk hamaan loppuun asti, nousee vaan. Ei mitään järkeä. Nyt tulen ihan hyvin toimeen pienelläkin palkallani, vaikkei mulla ole miestä. Kyllä harmittaisi viiskymppisenä jos en olisi tätä ratkaisua nuorena tehnyt.
Mutta kukin valitkoon itse mitä ratkaisuja tekee. Ei ole minulta pois.
Paitsi tulonsiirtoa vuokra-asujilta sijoittajille, tämä on tulonsiirtoa nuorilta vanhoille. Vanhat ovat itse nauttineet varainsiirtoveron huojennuksesta, ja nyt nauttivat myös sen alenemisesta sekä nuorten pidentyneestä vuokralla asumisesta.
Tähän mennessä kaikki tämän hallituksen päätökset ovat hyödyttäneet nimenomaan iäkkäitä ja varakkaita nuorten kustannuksella.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olet tosi typerä. Minäkin olen velaton ja 2 v vanhempi, kun minun asuntoni on jo maksettu. Minulla on omaisuutta, sinulla on pelkosi ja kasa vuokrakuitteja. Miten meni niinku omasta mielestä?
Jos minulla olisi ollut joskus kaksi tietoa (a) työni tulee jatkumaan toistaiseksi (b) haluan jäädä asumaan ja elämään samalla paikkakunnalle kuin jossa työni sijaitsee,niin olsiin varmasti saattanut tehdä saman.
Mutta ei sitä pätkätyöläisenä ole uskaltanut ja kun ei ole lapsiakaan niin e ole ollut välttämätöntä yrittää juurtua yhtään mihinkään.
Tiedän toki, ttä omansa voi aina myydä mutta ei sekään ole aina ni-in yksinkettaista, kun ei minun tuloillani olisi kuitenkaan ostanut asuntoa parhailta paikoilta, eikä työni ole sijainnut esimerkiksi Helsingissä, jossa asuntojen hinnat ovat nousseet ja moni uskoo nosuevan jatkossakin. - Ja totta kai jos ostaa asunnon niin pitääkin
Laskelmadi menee vikaan siinä, että lähtöoletuksesi on se, että ihmisellä on 400 k jonka voi sijoittaa asuntoon tai vaikkapa rahastoihin ja saada sijoituksista 1000 e/ kk. Näinhän ei ole. Se 400 k asuntoon on yleensä 85 % lainaa ja nykytilanteessa et saa vastaavaa lainaa sijoituksia varten. Ja jos saisitkin laina hoitokulut ja sijoituskulut söisi tuoton. Jos taas alat kuukausittain pistää ylijäämäsi sijoituksiin kestää todella kauan ennenkuin pääomasi tuottaa sinulle 1000 e/kk. Kokoajan myös maksat pääomaveroa sijoitustuotistasi.
Joo meilläkin tuota "Miksei vaimo mee töihin, niin voitte ostaa oman" Öhöm no ei se mitään. Ei niillä ollut hajuakaan, mitkä oli miehen tulot vuosikausia. Olisimme saaneet lainaa, vaan jos itse olisin tienannut kaksinkertaisesti kun hän.
Vierailija wrote:
Olen jo lähemmäs 50 vuotias, enkä koskaa ole usklatanut ottaa niin isoa lainaa kuin asuntolainaa. Olen aina tiennyt, tai paremmin uskonut tietäväni että asuntolainojen korot nousevat räjähdys korkealle viimeistään siinä vaihhessa kun itse ottaisin asuntolainan ja palautetaan varaisnsiirtovero ensiasunnonkin ostajan maksettavaksi ja sähkön ja veden hinnat kavavat expotentiaalsiesti samallla kun saa kuulla kuuluvansa heidämn joukkoonsa, jonka työsuhdetta ei jatketa ja asumistuki pistetaan omistusasujilta....
Ja jollei näin tapahdukaan, niin sattuu jotain muuta fatalia, kuten, että ostamani asunto palla polttopullosta tai osoittautuu asumiskelvottonaksi.
- Vaikka todellisuudessahan näin käy aina kaikille muille, eikä koskan itselle,- Kumma juttu.
Sanokaa vain, että olen kateellinen omistusasujille, Ehkä vähän olenkin. Mutta toisaalta en ymmärrä vuokra-asujien halveksimista, jota täällä esiintyy säännöllsien epäsäännöllsi
Täällä 50+ henkilö. Ensimmäisen asunnon ostin 20 vuotiaana. Tällä hetkellä 3 asuntoa, oma velaton Helsingin ytimessä, kaksi sijoitusasuntoa muualla, velkaa 30k€. Ensimmäisen asunnon ostin korkojen ollessa 14%, eli nykyiset korot mitättömiä omasta mielestä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kaveri juuri osti omakotitalon yksin ja on pelkkä duunari.
Jotkut pystyy, osaa ja uskaltaa.
Ethän sinä edes tiedä, vaikka mainittu "kaveri" olisi ostanut 20 000 euron ok-talon. Ei siinä kauheasti uskaltamista tarvita.
Noin lampaita höynäytetään, että heti ollaan komppaamassa, vaikkei edes tiedetä kaikkia faktoja.
62: Miksi ajattelet, että olisi virhe käyttää omistusasumisen hyödyt asumismukavuuden kasvattamiseen? Miksi olisi virhe asua ja elää mukavasti pienen halvan vuokraluukun sijaan? Juu, jos asuu halvasti voi kerryttää säästöjä enemmän, mutta eipä niitä säästöjä hautaan saa mukanaan.
Vierailija wrote:
Tuollaiset ylimääräiset lähes merkitytksettömät avustukset vain houkutlee nuoria kuvttelemaan, että asunnon maksaminen on helppoa jatkossakin.
Pankista kannattaa käydä kysymässä realistiset mahdollisuudet hoitaa laina pois, vaikka jotain yllättävää, kuten työttömyys iskisikin.
Eikö mitään ole opittu nyt kusessa olevien asuntojen ostajien tilanteesta, kun yllättäin ne lainat (joiden kuviteltiin unohtuvan) tulevat maksettaviksi mahtavine korkoineen. Puoli vuotta riitti unohtamaan tuon ongelman.
Pankista kysyä realistisia mahdollisuuksia maksaa laina pois? TÄH, siis miten ne siellä pankissa sun tulosi tietävät? Kyllä se ihan itse pitää laskea, mihin on varaa.
Millaisen asunnon ap haluaisi ostaa? Miten ison, mistä päin, minkä hintaisen?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et omista mitään ja olet onnellinen... milloinkohan ihmiset tajuaa, että eliitti ajaa tuota tulevaisuutta ihan tosissaan?
Näillä asuntojen hinnoilla ei kukaan kohta omistakaan. Lainaa pitäs ottaa sellainen määrä ettei sitä kukaan kykene lopulta hoitamaan loppuun. Menee asunto pankille jossain vaiheessa suurimmalla osaa.
Höpö höpö taas trolli, uutisoitu on että ihmiset tekevät nyt ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, ei mistään asuntojen menosta pankille.
Pariskunnille vielä helppoa, yksinasuville on jo haastavaa. Lähinnä remonttikohteita tarjolla ellei sitten suostu kerrostaloon.
Helpompi muuttaa työn perässä, kun ei ole asunto riesana. Varsinkin nuoret turhaan sitoo itseään mihinkään paikkakuntaan kovin aikaisessa vaiheessa uraa. Velka jarruttaa mm. jatko-opiskelun taikka uramuutoksen mahdollisuuksia.
Vierailija wrote:
Tiedän toki, ttä omansa voi aina myydä mutta ei sekään ole aina ni-in yksinkettaista, kun ei minun tuloillani olisi kuitenkaan ostanut asuntoa parhailta paikoilta, eikä työni ole sijainnut esimerkiksi Helsingissä, jossa asuntojen hinnat ovat nousseet ja moni uskoo nosuevan jatkossakin. - Ja totta kai jos ostaa asunnon niin pitääkin voida luottaa siihen, että asunnon arvo säilyy
Mutta vuokralla asuen saa varmasti rahansa takaisin? Haloo, vuokralla menettää varmasti kaiken, omassa asuen ei.
Myytyjen asuntojen hinnat ovat laskeneet vuodessa jopa 30- 40 % Helsingissä. Eiköhän nyt ole juuri oikea hetki ostaa.
Liikkuvaa elämää viettävän ihmisen voi olla ihan fiksua asua vuokralla. Juuri tällä hetkellä vuokra on helposti halvempi kuin pelkkä yhtiövastike ja asuntolainan korot. Asuntolainan lyhennyksen verran kun laittaa sijoituksiin, niin pitkällä aikavälillä niistä kertyy tuottoja, joita voi käyttää avuksi vuokranmaksussa.
Asunnon omistajalla on paljon rahaa kiinni seinissä ja homman järkevyys perustuu siihen, että pitkällä aikavälillä (40v) omistusasuminen on edullisempaa kuin vastaavassa asunnossa asuminen vuokralla. Monet tekevät sen virheen, että käyttävät tämän hyödyn asumismukavuuden kasvattamiseen. Asuvat siis leveämmin tai paremmalla alueella kuin mitä olisivat asuneet vuokralla. Koska 'asumiseen kannattaa panostaa' ja 'kartutetaan omaisuutta'.
Kuitenkin se seinissä kiinni oleva raha maksaa. Karkeasti voi arvioida, että 100000€ kiinni seinissä vastaa 250€ netto-osinkoja 100000€ sijoituksista. Vuokra-asuja, jolla on 100000€ sijoituksissa, voi siis maksaa vuokrastaan 250€ osingoilla ja loput pitää maksaa itse. Tavallinen 400000€ perhe-asunto tarkoittaa jo 1000€ kuukausiosinkoja, mitkä jäävät saamatta, kun rahat ovat kiinni seinissä. Ei se velaton omistusasunto ole niin edullinen, kuin ihmiset uskottelevat itselleen.