Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka ns. tavisihminen pystyy enää ostamaan omistusasuntoa? Hinnat järkyttävä kovia, lainakorot pilvissä, verovähennysoikeus poistui....

Vierailija
16.10.2023 |

...varainsiirtovero on ensi vuoden alusta maksettava myös ensiasunnosta ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin vielä ns. hyvinä aikoina jäi.

Ovatko päättäjät ihan tarkoituksella blokanneet taviksilta mahdollisuuden vapautua vuokraorjuudesta? Nyt tavikset saavat rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiään koko loppuelämänsä ajan.

Vuokra-asuminen on varallisuuserojen kasvattamista.

Kommentit (946)

Vierailija
41/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vaaleissa voi äänestää myös pientulten ja heikommassa asemassa olevien asioita hoitavia puolueita.

Ja mikähän puolue se olisi? Ei ainakaan mikään vanhoista.

Vierailija
42/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hallituksen tavoite onkin se, että valtaosa ihmsistä asuisi asuntosijoittajien omistamissa vuokra-asunnoissa.

No entä sitten, eikö se ole sama kenen omistama se asunto on jos ei kerran ole varaa omaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaveri juuri osti omakotitalon yksin ja on pelkkä duunari. 

Jotkut pystyy, osaa ja uskaltaa.

Vierailija
44/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Et omista mitään ja olet onnellinen... milloinkohan ihmiset tajuaa, että eliitti ajaa tuota tulevaisuutta ihan tosissaan?

Näillä asuntojen hinnoilla ei kukaan kohta omistakaan. Lainaa pitäs ottaa sellainen määrä ettei sitä kukaan kykene lopulta hoitamaan loppuun. Menee asunto pankille jossain vaiheessa suurimmalla osaa.

Vierailija
45/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun ei kannata ostaa omaa asuntoa ei ole motivaatiota tehdä töitäkään jos niitä sattuisi saamaan.

Niinpä niin. Mutta jos ostaa asunnon, niin sen työmotivaation pitäisi olla korkealla. On helppo laskea, paljonko jää oman asunnon lyhennyksiin varaa kuukausittain, kun ensin säästää sen käsirahan.

Vierailija
46/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa. Suomessa on runsaasti tyydyttäväkuntoisia omakotitalon ja jopa alle 20000 euroa. Siitä vaan valitsemaan. 

Vierailija
47/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tosi typerä. Minäkin olen velaton ja  2 v vanhempi, kun minun asuntoni on jo maksettu. Minulla on omaisuutta, sinulla on pelkosi ja kasa vuokrakuitteja. Miten meni niinku omasta mielestä?

Jos minulla olisi ollut joskus kaksi tietoa (a) työni tulee jatkumaan toistaiseksi (b) haluan jäädä asumaan ja elämään samalla paikkakunnalle kuin jossa työni sijaitsee,niin olsiin varmasti saattanut tehdä saman.

Mutta ei sitä pätkätyöläisenä ole uskaltanut ja kun ei ole lapsiakaan niin e ole ollut välttämätöntä yrittää juurtua yhtään mihinkään.

Tiedän toki, ttä omansa voi aina myydä mutta ei sekään ole aina ni-in yksinkettaista, kun ei minun tuloillani olisi kuitenkaan ostanut asuntoa parhailta paikoilta, eikä työni ole sijainnut esimerkiksi Helsingissä, jossa asuntojen hinnat ovat nousseet ja moni uskoo nosuevan jatkossakin. - Ja totta kai jos ostaa asunnon niin pitääkin voida luottaa siihen, että asunnon arvo säilyy.

- Ei kukaan halua kuulla, että monen elämän aikana isoimman ostoksen (omistusasunnon) hinta putoaiis tai jopa mensii ns. miinukselle,

T. Se lähemmäs 50 vuotias pätkätyöläinen ja osa-aika työtön

Vierailija
48/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

WEF sanoi ettet tule omistamaan mitään. Suunnitelma etenee hyvää vauhtia.

Vierailija
49/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nyt on Työmarkkinat tuhottu ja potkulaki tulee voimaan. Hallitus on tuhonnut kansan luottamuksen ja lama on tulossa. Ansiosidonnaista saa täysmääräisenä 8 viikkoa, sen jälkeen se tippuu lähelle työmarkkinatukea.

Keskiluokan turvaverkko on viety eli kukaan ei voi ostaa asuntoa.

Jaa, 8 viikkoa? Onneksi pääsin eläkeputkeen ja saan monta vuotta ennen eläkettä.

Vierailija
50/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vaaleissa voi äänestää myös pientulten ja heikommassa asemassa olevien asioita hoitavia puolueita.

Ja mikähän puolue se olisi? Ei ainakaan mikään vanhoista.

Uusi puolue, joka lupaa kaikille omat asunnot, rahoituksessa on vielä hieman miettimistä.

Vierailija
51/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ostin sellaisen mihin varallisuus riittaa myos vaikka keppikerjalaisena, maksan lainaa ja asumiskustannuksia 300e/kk.

Oma tupa, oma lupa. Eikö se ole pääasia, että asunto on oma vai pitääkö senkin olla iso omakotitalo eliittialueelta?

Vierailija
52/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monessa ketjussa sanonut tämän jo aiemmistakin hallituksen toimista, mutta myös nämä muuvit osuvat nimenomaan nuoriin, perheen perustamisiässä oleviin ihmisiin. Tämä on juuri se ihmisryhmä, joka kriittisesti EI VOI muuttaa maaseudulle eikä kuihtuviin keskuksiin, koska palkkatyö on ainoa tulonlähde.

Jo nyt työurien rikkonasuus ja toimeentulon epävarmuus etenkin naisilla on johtanut siihen, että lapsia uskalletaan alkaa yrittää vasta 30+ iässä. Kaikki nämä hallituksen toimet ovat omiaan entisestään kasvattamaan nuorten aikuisten taloudellista epävarmuutta.

Jos pitäisi keksiä keinoja vähentää syntyvyyttä ennestään, niin juuri tällaisia keinoja ehdottaisin. Jotenkin vain olen kuvitellut, että meillä olisi ihan päinvastainen ongelma kriittisesti hoidettavana ihan jo huoltosuhteenkin kannalta.

Vierailija
53/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Et omista mitään ja olet onnellinen... milloinkohan ihmiset tajuaa, että eliitti ajaa tuota tulevaisuutta ihan tosissaan?

Missä se onnellisuus on tuon agendan mukaan?

Vierailija
54/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Asuntojen ostossa palataan vanhaan malliin. Jatkossa ei asuta enää leveästi vuokra-asunnossa kalliilla alueella, jos tavoitteena on omistusasunto. Eikä osteta ensimmäiseksi asunnoksi mitään perheasuntoa. Opetellaan asumaan halvalla sen aikaa, kun säästetään ensiasuntoon ja nuukaillaan muutenkin.

Jos ennen se fancy dining tipahti pois kuvioista siinä kohtaa, kun alettiin elämään asuntolainan kanssa, niin nyt se tipahtaa jo siinä vaiheessa, kun aletaan säästää omaa asuntoa varten. Jos ennen muutettiin Kalliosta lähiöön vasta kun ostettiin oma, niin jatkossa ei ehkä asuta Kalliossa edes vuokralla, vaan asutaan halvalla lähiössä ja säästetään omaan asuntoon. Tai hoksataan, että kaverin kanssa voi asua kimpassa sen aikaa kun säästetään omaan asuntoon.

Näin ne tavalliset ihmiset säästi asuntoon silloin, kun laina-ajat eivät olleet vielä 25v ja asuntoon tarvittiin enemmän omia säästöjä.

Mistäs säästät kun ei ole töitä. Asuntojen hintoihin pitäisi muutenkin saada säästettyä sadan tonnin luokkaa.

Vierailija
55/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Asuntojen ostossa palataan vanhaan malliin. Jatkossa ei asuta enää leveästi vuokra-asunnossa kalliilla alueella, jos tavoitteena on omistusasunto. Eikä osteta ensimmäiseksi asunnoksi mitään perheasuntoa. Opetellaan asumaan halvalla sen aikaa, kun säästetään ensiasuntoon ja nuukaillaan muutenkin.

Jos ennen se fancy dining tipahti pois kuvioista siinä kohtaa, kun alettiin elämään asuntolainan kanssa, niin nyt se tipahtaa jo siinä vaiheessa, kun aletaan säästää omaa asuntoa varten. Jos ennen muutettiin Kalliosta lähiöön vasta kun ostettiin oma, niin jatkossa ei ehkä asuta Kalliossa edes vuokralla, vaan asutaan halvalla lähiössä ja säästetään omaan asuntoon. Tai hoksataan, että kaverin kanssa voi asua kimpassa sen aikaa kun säästetään omaan asuntoon.

Näin ne tavalliset ihmiset säästi asuntoon silloin, kun laina-ajat eivät olleet vielä 25v ja asuntoon tarvittiin enemmän omia säästöjä.

Asia ei minua koske, koska itselläni on asuntoasiat kunnossa (ja en asu vuokralla), mutta mitinpä vain, että jos kaikki alkavat nuukailemaan, eivät osta mitään, jättävät fine diningit ja muutkin diningit pois, niin mitä se tekee kansantaloudelle - saavatko ravintolatyöntekijät pitää työnsä, vaikka asiakkaita ei ole, vai tuleeko lisää työttömiä ja konkursseja? Nythän yhteiskunta pyörii sen varassa, että ihmiset kuluttavat, ostavat, maksavat palveluista. Nuukailija ei tätä tee.

Vierailija
56/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mun -01 syntynyt veli osti -00 syntyneen vaimonsa kanssa talon. Ei tosin Helsingistä, mutta nuoria ovat eli nuoret ostaa kyllä edelleen omistusasuntoja. 

Helsingissäkin suurin osa tutuista ostaneet oman asunnon alle kolmikymppisenä, joskaan ei ihan noin nuorena kuin veljeni. 

Palstalla on jo vuosia valitettu ettei enää voida hankkia omistusasuntoja eikä mikään suju kun suuret ikäluokat vei suunnilleen leivän suusta, mutta ei vastaa kyllä omaa kokemustani omasta ympäristöstäni. Nuoret ostaa asuntoja ja monilla hienot isot kämpät.

Toki nämä on useimmiten pariskuntia. 

Vierailija
57/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuollaiset ylimääräiset lähes merkitytksettömät avustukset vain houkutlee nuoria kuvttelemaan, että asunnon maksaminen on helppoa jatkossakin.

Pankista kannattaa käydä kysymässä realistiset mahdollisuudet hoitaa laina pois, vaikka jotain yllättävää, kuten työttömyys iskisikin.

Eikö mitään ole opittu nyt kusessa olevien asuntojen ostajien tilanteesta, kun yllättäin ne lainat (joiden kuviteltiin unohtuvan) tulevat maksettaviksi mahtavine korkoineen. Puoli vuotta riitti unohtamaan tuon ongelman.

pienestä lisämaksusta asuntolainaan saa vakuutuksen, joka hoitelee lainan työttömyyden osuessa kohdalle.

Vierailija
58/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kun ei kannata ostaa omaa asuntoa ei ole motivaatiota tehdä töitäkään jos niitä sattuisi saamaan.

Niinpä niin. Mutta jos ostaa asunnon, niin sen työmotivaation pitäisi olla korkealla. On helppo laskea, paljonko jää oman asunnon lyhennyksiin varaa kuukausittain, kun ensin säästää sen käsirahan.

Minun laina mitoitettiin sen mukaan että pärjään työttömänäkin vaikka olin silloin töissä vielä. Terveys petti ja nyt en saa töitä, en mitään. Eläkkeelle en pääse. Asuntolaina on jo maksettu mutta jos tulee iso remontti en tule saamaan asumistukea hallituksen päätöksellä. Kun joudun asuntoni myymään heitän elämän risaiseksi, hoidelkoon sossu sitten laskut ja muut kun rahani tuhlattu taivaan tuuliin.

Vierailija
59/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen jo lähemmäs 50 vuotias, enkä koskaa ole usklatanut ottaa niin isoa lainaa kuin asuntolainaa. Olen aina tiennyt, tai paremmin uskonut tietäväni että asuntolainojen korot nousevat räjähdys korkealle viimeistään siinä vaihhessa kun itse ottaisin asuntolainan ja palautetaan varaisnsiirtovero ensiasunnonkin ostajan maksettavaksi ja sähkön ja veden hinnat kavavat expotentiaalsiesti samallla kun saa kuulla kuuluvansa heidämn joukkoonsa, jonka työsuhdetta ei jatketa ja asumistuki pistetaan omistusasujilta....

Ja jollei näin tapahdukaan, niin sattuu jotain muuta fatalia, kuten, että ostamani asunto palla polttopullosta tai osoittautuu asumiskelvottonaksi.

- Vaikka todellisuudessahan näin käy aina kaikille muille, eikä koskan itselle,- Kumma juttu.

Sanokaa vain, että olen kateellinen omistusasujille, Ehkä vähän olenkin. Mutta toisaalta en ymmärrä vuokra-asujien halveksimista, jota täällä esiintyy säännöllsien epäsäännöllsi

Meille ainakin asunnon osto oli pois kuvioista n.  15v ihan sen takia,  että miehellä ei ole ollut vakituisia keskitason tuloja, vaan sellasta ansiosidonnaista,  ja 1600 brutto epäsäännöllisesti.  Kun itse sai potkut töistä,  jättäydyin itsekin,  koska ei ollut järkeä olla yhden palkansaajan tuloilla.

Heh,  sukulaiset luuli että vain vaimon takia ei ole asuntolainaa voitu ottaa,  kun eivät oikein tienneet miehen tuloja. Eihän se aina riitä asuntolainaan,  että ihminen on töissä.  Ei edes se, että 2 ihmistä on töissä.

No, ei hän itsekään oikein tajunnut,  että tulonsa oli reippaasti alle keskitason vuosikausia ja vaikka olisin itse hankkinut samat tulot,  ei olisi lainaa tippunut perhe asuntoon. 

Jotkut tomppelit luulee että lainaa ei ole otettu vain sen takia että a)  joku haluaa olla työttömänä ja asumistuella b)  pelkää lainaa kuollakseen, kun korot voi nousta jne c)  ei tajua kuinka järkevämpää on ostaa oma

Mikään noista ei päde meidän keissiin,  vaikka tottakai korkojen nousu täytyy ottaa huomioon ja huolettaa varmaan kaikkia ison lainan ottajia.  Käsittääkseni sen tekee myös kyllä jo pankit nykyään. 

Olin joskus puhunut, että en katso  tulomme olevan ihan riittävät omistusasuntoon, kun olimme kumpikin töissä ja joku oli vetänyt siitä jotain pelko hömppää.  Ei, kultapuppelit kyllä kyse oli ensisijaisesti rahasta ja paljon olisi mennyt omistusasuntoon ja mitkä oli sen hetkiset tulot.  

Jos esim.  omistusasunto tulee vaikka 500€ kalliimmaksi saatan kääntyä vuokra-asunnon puoleen,  varsinkin jos tulot ei kovin hyvät.  Tuo on joillekin ehkä hepreaa,  kun onhan se niin jötkevämpää maksaa omaa!  Kyllä se vaan joskus tulee kalliimmaksi se omistusasuminen, kun vastaava vuokra,  jos ei voi ottaa sitä halvinta kopoeroa mihin mahtuu esim.  lasten kanssa. Täälläkin näkynyt vastauksia, jossa tuota pidetään älyttömänä väitteenä.  . 

Vierailija
60/946 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No entä sitten, eikö se ole sama kenen omistama se asunto on jos ei kerran ole varaa omaan?

Et tajunnut pointtia. Hallitus yrittää tehdä omistusasunnon saamisen ja sen pitämisen mahdollisimman vaikeaksi mahdollisimman monelle, eli hallitus yrittää minimoida omistusasujien määrän ja maksimoida asuntosijoittajien saamat hyödyt. Ja ei, ei se ole ihan sama. On ideologinen valinta tukea asuntosijoittajia saamaan voittoa eikä ihmisiä saamaan kodin. Asuntosijoittaminen on bisnestä, ja todellakaan ei ole ihan sama, perustuuko ihmisten asuminen bisnekseen. Itseäni tämä ei koske, koska minulla on oma asunto. Mutta en silti todellakaan kannata hallituksen toimia, joilla yritetään pitää mahdollisimman moni köyhinä vuokralaisina.