Kuka ns. tavisihminen pystyy enää ostamaan omistusasuntoa? Hinnat järkyttävä kovia, lainakorot pilvissä, verovähennysoikeus poistui....
...varainsiirtovero on ensi vuoden alusta maksettava myös ensiasunnosta ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin vielä ns. hyvinä aikoina jäi.
Ovatko päättäjät ihan tarkoituksella blokanneet taviksilta mahdollisuuden vapautua vuokraorjuudesta? Nyt tavikset saavat rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiään koko loppuelämänsä ajan.
Vuokra-asuminen on varallisuuserojen kasvattamista.
Kommentit (946)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Työelämästä tipumme, koska hallitus on luonut laman, talous seisahtuu, yritykset menee konkurssiin ja potkulaki on voimassa. Turvaverkkoja ei enää ole niin, että pystyisi edes muutaman kuukauden maksamaan asuntolainaa.
Siksi kukaan ei osta asuntoa.
Toki ne rikkaat edelleen ostaa ja saa halvalla ne keskiluokan konkurssiasunnot.
Käsittääkseni maan talous ei ole lamassa ja talouskin rullaa eteenpäin, joskus nikotellen toki. Uusia diilejä tehdään joka päivä ja työpaikkoja avautuu. En oikein tiedä miksi moinen negaaminen on tarpeen, mutta kaipa tässä halutaan lietsoa paniikkimielialaa ja kritiikkiä hallitukselle. Oikeastihan asunnon saaminen on edelleen ihan yhtä mahdollista, etenkin näillä ostajan markkinoilla, mutta tietysti kannattaa olla kriittinen otetun lainan määrän suhteen.
Kovaa vauhtia mennään kohti lamaa, samoilla keinoilla se aiheutetaan kuin 2008. Kokoomus tekee tämän aina. Konkurssit lisääntyy, työttömyys lisääntyy ja kansan luottamus on nolla. Petteri vaan kiihdyttää lamaa. Ei pelkästään se köyhien kyykytys, joka on suoraan pois kulutuksesta, vaan myös meidän keskiluokan turvallisuuden väheneminen, joka on heti pois kulutuksesta.
Asunnon osto on mahdotonta. Luottamusta tulevaisuuteen ei ole kenelläkään.
Vierailija wrote:
Olen päälle nelikymppinen ja mulla on menossa kolmas omistusasunto Helsingissä, josta lainaa jäljellä 5000€. Olen ollut monta vuotta kotonakin lasten kanssa tässä välissä ja silti lyhentänyt lainani.
En ymmärrä, miten aikuiset ihmiset oikein suunnittelevat omaa talouttaan. Esimerkiksi opintoja ei pidä tarpeettomasti venyttää. Jos sinulla ei ole varaa opiskella käymättä samalla töissä, olet valinnut liian pitkän tutkinnon. Kokemuksesta tiedän että maisterin tutkinnon tekee helposti viidessä vuodessa. Sen jälkeen voit kuluttaa ja ostaa asioita. Nyt näyttää siltä että monet haluavat kaiken ja vieläpä samanaikaisesti. Se ei ole mahdollista.
Eli tarkoitat, että on oma syy ellei selviä elämässä yhtä hyvin kuin sinä. Malliesimerkki tämän ajan ihmisistä. Empatia on nolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen päälle nelikymppinen ja mulla on menossa kolmas omistusasunto Helsingissä, josta lainaa jäljellä 5000€. Olen ollut monta vuotta kotonakin lasten kanssa tässä välissä ja silti lyhentänyt lainani.
En ymmärrä, miten aikuiset ihmiset oikein suunnittelevat omaa talouttaan. Esimerkiksi opintoja ei pidä tarpeettomasti venyttää. Jos sinulla ei ole varaa opiskella käymättä samalla töissä, olet valinnut liian pitkän tutkinnon. Kokemuksesta tiedän että maisterin tutkinnon tekee helposti viidessä vuodessa. Sen jälkeen voit kuluttaa ja ostaa asioita. Nyt näyttää siltä että monet haluavat kaiken ja vieläpä samanaikaisesti. Se ei ole mahdollista.
Eli tarkoitat, että on oma syy ellei selviä elämässä yhtä hyvin kuin sinä. Malliesimerkki tämän ajan ihmisistä. Empatia on nolla.
Minä olen selvinnyt ihan OK. Asiat tehdään järjestyksessä, ei niin että vähän tästä ja vähän tuolta ja lopputuloksena mikään ei tule valmiiksi.
Aikuinen eroa vauvasta siinä että aikuinen ei tarvitse jatkuvaa tukea ja hoivaa, kuten vauva.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa omistusasuminen on aivan yliarvostettua. Vuokralla asuessa pystyt paljon helpommin reagoimaan elämän muutoksiin.
Joo ja säästät rahaa kun sitten pois muuttaessa ne vuokrarahat maksetaan takaisin. Eiku. Vuokra-asuminen saattaisi olla järkevää jos samalla hankkisi esim. osakkeita, mutta harva näin tekee. Suomalaisille omistusasunto on se varallisuus. Sen hankkimisesta tehdään nyt vaikeampaa.
No tietenkin jos ajattelee pelkästään omaisuutta, niin omistusasunto on sellaista, vuokra-asunto ei. Elämässä vain on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin maallinen omaisuus, kukaan ei sitä kuollessaan mukaan saa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä olen selvinnyt i
Tämä on juuri se pointti, jota tarkoitin. Ihmisten kyky ajatella muita on nykyään nolla. Minä, minä ja minä osasin ja se on minun ansiotani, sinä olet huono, mene kuusen alle.
Surullista.
Vierailija wrote:
Kaffebulla wrote:
Vierailija wrote:
Vaaleissa voi äänestää myös pientulten ja heikommassa asemassa olevien asioita hoitavia puolueita.
Minusta on aina ollut outoa, että pienituloiset äänestävät puolueita, jotka ajavat sitä, että niistä pienistäkin tuloista pitäisi ihan hirveästi maksaa veroa ja kustantaa toisille kaikkea kivaa. Luulisi, että pienituloinen nimenomaan haluaisi jokaisen tienatun pennin itselleen, kun se on vaivalla ansaittu, mutta miten vaan.
Kaikkea kivaa? Eli olet persu.
Pienituloinen ja ihan jokainen suomalainen varmaan näkee mihin hallitus tämän maan vie. Lamaan. Samalla tuhoaa luottamuksen talouteen ja tulevaisuuteen.
varmaan olet tyytyväinen, kun nyt veroaste tulee olemaan alhaisin sitten vuoden 1987. Ja nyt ei tule kenellekään Mitään kivaa.
Kyllä tulee kivaa, meille jotka veroja maksamme. Sitä ei tuilla elävä voi tajuta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Riippuu varmaan myös siitä millaisen kämpän ostaa. Mulla oli aloitteluasunto pieni ja remppasin itse kuntoon. Myin sen myöhemmin ihan kivalla voitolla. Mutta jos pitää saada iso, hieno ja uusi niin kyllä se sitten ottaa tietysti koville.
Ainakaan Helsingissä ei ole yhtään halpaa yksiötä myynnissä. Kaikissa myyjänä jobbarit ja hinnat sen mukaiset.
Helsingistä mäkin omani ostin. Oikean hintaista ei ihan heti löytynyt, mutta mulla oli aika selvä tiesin aika hyvin kuinka paljon lainaa haluan ottaa ja odottelin. Nopeasti vilkaistuna Helsingissä oli nytkin useampi alle 100 000 euron yksiö myynnissä, lisäksi voi tietysti etsiä Vantaan puolelta.
Se 100 tuhattakin on liikaa, kun kohta tippuu työelämästä eikä turvaverkkoa ole.
Höpö höpö taas, mihin nyt työelämästä on putoamassa? Töitä löytyy nyt hyvin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yhtä paljon minäminää sinä jankkaat, mutta sen lisäksi syytät muita siitä, ettei sinulla ole varaa ja mikään ei onnistu.
syyllinen näkyy siellä peilissä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa omistusasuminen on aivan yliarvostettua. Vuokralla asuessa pystyt paljon helpommin reagoimaan elämän muutoksiin.
Joo ja säästät rahaa kun sitten pois muuttaessa ne vuokrarahat maksetaan takaisin. Eiku. Vuokra-asuminen saattaisi olla järkevää jos samalla hankkisi esim. osakkeita, mutta harva näin tekee. Suomalaisille omistusasunto on se varallisuus. Sen hankkimisesta tehdään nyt vaikeampaa.No tietenkin jos ajattelee pelkästään omaisuutta, niin omistusasunto on sellaista, vuokra-asunto ei. Elämässä vain on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin maallinen omaisuus, kukaan ei sitä kuollessaan mukaan saa.
Tottakai. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että se omaisuus tuo myös vapautta ja turvaa. Jos asuu koko elämänsä vuokralla, käy monelle niin, että eläkkeelle jäädessä ei ole mitään säästössä. Lähes kaikki muut asiat ovat elämässä tärkeämpiä kuin omaisuus, mutta valitettavasti tämä maailma on rakennettu niin, että jos sinulla ei ole mitään omaisuutta, olet orjana koko elämäsi ja elät palkkapäivästä palkkapäivään. Olettaen siis, että et tienaa todella suuria summia. Harva isotuloinen on sellainen, jolla ei myös olisi omaisuutta.
Sehän se on ollut kaikkien päättäjien tavoite jo pitkään Suomessa! koko kansa pitää saada vuokrapatruunoiden lypsettäväksi ja varallisuus pois kansalta multikansallisten vuokrafirmojen kassaan.
Omistusasumista pitäisi edes auttaa eikä kurittaa. Mikä vika siinä jos kansa laittaa rahaa yhteiskuntaan ostamalla asuntoja?
Vierailija wrote:
Työelämästä tipumme, koska hallitus on luonut laman, talous seisahtuu, yritykset menee konkurssiin ja potkulaki on voimassa. Turvaverkkoja ei enää ole niin, että pystyisi edes muutaman kuukauden maksamaan asuntolainaa.
Toi on nyt jotakin kaali haisee juttua, ei ole mitään merkkejä ilmassa että mitään talouden kaaosta olisi tulossa. Sellaisia "turvaverkkoja" ei koskaan ole ollut, että joku muu maksaisi sun lainan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olet aikuinen, katso peiliin ja lopeta muiden syyttely.
Vierailija wrote:
Kun maksaa jonkun muun asunnon? Ei ole, on aina tyhjätasku. Omassa maksetussa asuvalla on jo pelivaraa, asunnon voi myydä tai voi jatkaa edullista asumista. Vuokralla olet aina 1 kk päästä kadulla olemisesta, ne tuet ja tuilla eläminen kun alkaa tulla tiensä päähän.
Mutta aina on tyhmiä, jotka maksaa mieluummin jonkun muun asuntoa kun omaansa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lasi voi olla puoliksi tyhjä tai täysi. Minusta tuo on esimerkki siitä, miten asioita voi myös hoitaa. Se, että henkilöllä x on vaikeuksia asioissa, ei automaattisesti tarkoita sitä että tämä on yleinen tilanne kaikilla ja että asioiden onnistuminen olisi mahdottomuus.
Vierailija wrote:
Sehän se on ollut kaikkien päättäjien tavoite jo pitkään Suomessa! koko kansa pitää saada vuokrapatruunoiden lypsettäväksi ja varallisuus pois kansalta multikansallisten vuokrafirmojen kassaan.
Omistusasumista pitäisi edes auttaa eikä kurittaa. Mikä vika siinä jos kansa laittaa rahaa yhteiskuntaan ostamalla asuntoja?
Näin se on. Esimerkiksi Floridassa tavallisen ihmisen on hyvin hankala enää ostaa omakotitaloa koska ne ostetaan lähes kaikki ylihintaan ylikansallisten yhtiöiden toimesta ja laitetaan sitten vuokralle. Et omista mitään ja olet onnellinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Käsittääkseni maan talous ei ole lamassa ja talouskin rullaa eteenpäin, joskus nikotellen toki. Uusia diilejä tehdään joka päivä ja työpaikkoja avautuu. En oikein tiedä miksi moinen negaaminen on tarpeen, mutta kaipa tässä halutaan lietsoa paniikkimielialaa ja kritiikkiä hallitukselle. Oikeastihan asunnon saaminen on edelleen ihan yhtä mahdollista, etenkin näillä ostajan markkinoilla, mutta tietysti kannattaa olla kriittinen otetun lainan määrän suhteen.
Pietarissa on lama juu, Suomessa asuntokauppa on piristymässä jo, työpaikkoja riittää ja kaikki on hyvin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kun maksaa jonkun muun asunnon? Ei ole, on aina tyhjätasku. Omassa maksetussa asuvalla on jo pelivaraa, asunnon voi myydä tai voi jatkaa edullista asumista. Vuokralla olet aina 1 kk päästä kadulla olemisesta, ne tuet ja tuilla eläminen kun alkaa tulla tiensä päähän.
Juuri näin. Mutta vuokralle ihmisiä halutaan ajaa. Omistaminen lisää ihmisen vapautta ja itsenäisyyttä ja se ei ole hyvä juttu. Miettikää kun isovanhempieni (olen syntynyt 80-luvulla) aikana oman kodin pystyi ostamaan alle vuoden palkalla. Sitten omistit oman kodin ja palkan pystyi käyttämään muuhun. Mikä vapaus! Kauas on tultu siitä ja vielä kauemmaksi mennään…
Ja koska joku mt-ongelmainen osa-aikasiivojaa muka on pystynyt ostamaan asunnon? Ei tasan koskaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juuri näin. Mutta vuokralle ihmisiä halutaan ajaa. Omistaminen lisää ihmisen vapautta ja itsenäisyyttä ja se ei ole hyvä juttu. Miettikää kun isovanhempieni (olen syntynyt 80-luvulla) aikana oman kodin pystyi ostamaan alle vuoden palkalla. Sitten omistit oman kodin ja palkan pystyi käyttämään muuhun. Mikä vapaus!
Toi on ihan satua, Tiltu. Minä elin kasarilla, silloin ei tasan saanut mitään asuntoa vuoden palkalla. Laina-ajat oli lyhyet, eikä lainaa edes oikein saanut, ellei ollut pankinjohtajan tuttu.