Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksalainen ystäväni ihmetteli suomalaista raivoraittiutta ja tuomitsemista pieniä lapsia hoidettaessa

Vierailija
14.10.2023 |

Kuulemma on ihan ookoo ja hyväksyttyä juoda yksi tai max. pari lasia viiniä vaikka olisi pieni lapsi (alle 4v) hoidettavana, ei tietenkään imetysikäisen kohdalla. Sen perusteella kun olen hänet itse nähnyt toimivan, ei todellakaan muuta äidin käytöstä lapsen silmien edessä ja samalla äitikin voi vähän rentoutua. Suomessa kuitenkin tuntuu, että kaikki alkoholi on pannassa jos pitää katsoa pienen lapsen perään ja heti leimataan surkeaksi vanhemmaksi jos juo yhden oluen tai lasillisen viiniä. Johtuuko tämä jostain kollektiivisesta ongelmasuhtautumisesta alkoholiin?

Kommentit (243)

Vierailija
101/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yleensä lapsille yritetään opettaa pienestä pitäen terveitä elämäntapoja. Siksi ei ole ok kännätä, polttaa tupakkaa ym. lasten aikana. Mallioppiminen kun on erittäin tehokas tapa oppia. Eli näin opetat lapsellesi, että kännäily ja tupakointi ovat sallittuja ja hyviä juttuja lapsillekin. Koska tekeehän vanhempikin niin! 

Toisaalta kun hoitaa pieniä lapsia, voi aina sattua jokin haaveri, ja pitää lähteä nopeasti ensiapuun. Pienet kun kaatuilevat ja toheltavat yleensä enemmän kuin aikuiset. Siksi olisi hyvä, että lapsia vahtimassa olisi aina joku selvä ja ajokuntoinen aikuinen.

Tätä mä just tarkoitan, yksi viinilasi = kännääminen. Sitä paitsi, eikö olisi terveellisempää opettaa alkoholin käyttöä kohtuudella, ettei tule vanhempana vedettyä niitä tunnettuja övereitä? Tiedän muutamia ihmisiä lähipiirissä, joilla käyttö meni aivan yli, koska eivät

Todellisuus yksi=yksi pullollinen/tonkallinen viiniä...no kun avattu. Onkohan Suomi ainoa maa, jossa joutuu selittelemään juomattomuuttaan. 

Vierailija
102/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Viinilasillisen jälkeen on ihan poliisinkin mielestä vielä ajokuntoinen. Kenelläkään aikuisella ei yksi (ravintola)annos alkoholia nosta veren promilleja niin paljon että mitään sanktioita tulisi vaikka puhallutettaisiin. Toki aina fiksumpaa olla ottamatta edes sitä yhtä jos tietää että pitää ajaa."

Olet hitusen väärässä. Kun poliisit puhuvat viinistä, he puhuvat viiniannoksesta, ei viinilasillisesta. Yksi täysi lasillinen viiniä lienee 2-4 annosta viiiniä, riippuen täysin lasin koosta. 

Ja alkuperäinen keskustelu joka palstalla oli alkoi siitä, kun mies oli ottanut yli 4 olutta hoitaessaan lapsia ja tätä puolusteltiin.. Nyt se on sitten jotenkin maagisesti muuttunut "vaan yhteen lasilliseen". No hyvä etteivät kohta vielä alenna, että kyse onkin oikeasti vaan puolesta lasillisesta. 

Kaikki viiniä juovat tietävät mitä tarkoittaa lasillinen. Se e

Se viiniharrastajien lasillinen on käytännössä aina pullollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin jännää tämä "mun pitää opettaa lapselle miten juodaan, kun sittenhän niillä lähtee aikuisena käsistä"

Ei mun vanhemmat ole mua opettaneet miten käyttää huumeita kohtuudella. Eikä huumeiden käyttö ole lähtenyt käsistä, kun en ole koskaan käyttänyt huumeita. 

Miksi juomista pitäisi siis opettaa nuoresta iästä lähtien? Näytättekö samalla taalla myös huumeiden kanssa? Eihän tuossa selityksessä ole mitään järkeä.

Vierailija
104/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kerro mulle hyvä alkoholisti vanhempi.

Olet  lapsiesi kanssa kotona. Puoliso on töissä. Juot 4 lasia viiniä. Olet omasta mielestäsi selvinpäin.

Lapselle sattuu haaveri. Pitäisi lähteä ensiapuun. No, mitä teet? Lähdetkö nyt hiprakassa ajamaan autolla sinne ensiapuun? eli ajat kännissä lasten kanssa?

Tää on aika peruskommentti "hyvältä ihmiseltä" näistä asioista puhuttaessa. Varmaan yleisin mukaviisas esimerkki. Meinaatko elää koko elämäsi jossitellen?

Vierailija
105/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä mies Keski-Euroopasta, ja on asuttukin pätkä siellä lasten ollessa pieniä. Ihan totta, että suhde äitien (nimenomaan äitien!) alkoholinkäyttöön ja ylipäätään käyttäytymisen kontrollointiin on täysin erilainen. Näkee usein, että vauvojen kanssa liikkeellä olevat äidit tapaavat toisiaan ravintolassa ja molemmat juovat ruuan kanssa oluen. Kyläilyyn kuuluu itsestään selvästi että vieraat tuovat viinipullon ja se avataan siinä samassa pöydässä jossa molempien perheiden lapsetkin istuvat. Raskaana olevakin saattaa maistaa jotain itselleen uutta mietoa juomaa pari senttilitraa, eikä siitä sen enempää. Tuntuu, että vallitsee luottamus siitä että äidit kyllä itse tietävät ja osaavat pitää kirjaa siitä että imettävätkö vai eivät, tai vaikuttaako se yksi annos kykyyn huolehtia lapsesta.

Suomessa ei voi mennä edes joulupöydän glögiä ostamaan Alkosta raskaana ollessa muun seurueen käyttöön, koska viimeistään joku asiaka

Hyvin kirjoitettu ja kuvastaa ongelmaa sekä kulttuurieroja hienosti.

Totta myös tuo "pitääkö tämänkin olla ryyppyjuhla" asenne. Olen ollut suomalaisissa häissä, joissa oli avoin baari ja muutamat sukulaiset olivat aivan ympärikännissä kun pitäähän sitä ilmaista alkoholia juoda! Toisissa, suomalais-saksalaisissa häissä, saksalainen suku toi tynnyreittäin olutta ja vinon pinon viinipulloja. Kukaan ei ollut kännissä ja juomista jäi varmaan puolet juomatta ja avaamattomat juomat jaettiin seuraavana päivänä juhlatilan siivoukseen tulleille. Kyllä tuo jotain kuvastaa.

Ehkä suomessa alkoholi on kuuma peruna ja juuri se saa jotkut juomaan kohtuuttomasti vs rennompi suhtautuminen ja maltillinen juominen. Ehkä vertautuu siihen jos menee överirajatulle dieetille ja kaikki herkut on paholaisesta, niin retkahtaa ja ahmii, vs normaali tasapainoinen ruokavalio jossa herkutellakin saa ilman että se mene överiksi.

Vierailija
106/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aika peruskommentti "hyvältä ihmiseltä" näistä asioista puhuttaessa. Varmaan yleisin mukaviisas esimerkki. Meinaatko elää koko elämäsi jossitellen?

En ota lapsieni kanssa riskejä.

Vierailija
107/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alkoholia pitäisi käyttää lainkaan? Täysin turha tuote, samoin kuin tupakka.

Vierailija
108/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Viinilasillisen jälkeen on ihan poliisinkin mielestä vielä ajokuntoinen. Kenelläkään aikuisella ei yksi (ravintola)annos alkoholia nosta veren promilleja niin paljon että mitään sanktioita tulisi vaikka puhallutettaisiin. Toki aina fiksumpaa olla ottamatta edes sitä yhtä jos tietää että pitää ajaa."

Olet hitusen väärässä. Kun poliisit puhuvat viinistä, he puhuvat viiniannoksesta, ei viinilasillisesta. Yksi täysi lasillinen viiniä lienee 2-4 annosta viiiniä, riippuen täysin lasin koosta. 

Ja alkuperäinen keskustelu joka palstalla oli alkoi siitä, kun mies oli ottanut yli 4 olutta hoitaessaan lapsia ja tätä puolusteltiin.. Nyt se on sitten jotenkin maagisesti muuttunut "vaan yhteen lasilliseen". No hyvä etteivät kohta vielä alenna, että kyse onkin oikeasti vaan puolesta lasillisesta. 

Kaikki viiniä juo

Harmi jos sinulle se on joko ei mitään tai koko tonkka. Kaikille se ei todellakaan mene noin.

Vierailija
109/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli talousvaikeuksia. Olin masentunut ja väsynyt. Jouduin sosiaaliohjaajan haastatteluun. 45 minuutin haastattelusta 35 meni puhumiseen alkoholista. Vaikka en tuolloin edes juonut. Terveenä juon ihan kohtuullisesti. Ihme tinkaamista ja vääntämistä. Tiedä mitä merkintöjä tehtiin. Ei kyllä paljoa kiinnostakaan.

Vierailija
110/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Alkoholismi on vain kasvanut Suomessa sekä päihteiden käyttö. En usko päivääkään siihen, että alkoholistit ja päihteiden käyttäjät tulisivat perheistä, joissa ei käytetä mitään päihteitä. Kyllä ne tavat opitaan vanhemmilta.

Tämän lisäksi muistan lukeneeni tarinoita esimerkiksi peliongelmaisista aikuisista, jotka muistelevat, että heidän peliongelmat alkoivat, kun vanhemmat antoivat heidän pelata kolikkopelejä ja raaputtaa arpoja jo ihan nuoresta iästä lähtien.

Eli kyllä nämä ongelmat lähtevät jo kotoa. Ei kaikista tule alkoholisteja, vaikka näkevät vanhempien juovan, mutta miksi turhaa ottaa riskiä tälläisten asioiden kanssa? 

Minun vahvasti alkoholisoitunut ex-mieheni tuli raivoraittiista uskonnollisesta perheestä. Sitä aiempi poikaystäväni, joka myös käytti liikaa alkoa, tuli samanlaisesta perheestä. 

Vierailija
111/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että lasten nähden voi juoda kohtuudella. Juon itsekin joskus saunalonkeron, jopa kaksi, enkä usko siitä olevan haittaa. Mutta ei siitä nyt sentään hyötyäkään ole. Todella erikoista yrittää selittää, että alkoholin käyttö olisi jotenkin jopa parempi kuin täysi raittius ja peräti lasten etu. Siinä on jo aikamoinen itsepetoksen maku.

Vierailija
112/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siihen oli ihan syy, että tekstissäni mainitsin ravintola-annoks

Yksi alkoholiannos on 12 cl. Harva juo kotona vain sen verran. 24 cl on jo kaksi annosta, eikä lasi ole piripinnassa. 

Vierailija
113/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Alkoholismi on vain kasvanut Suomessa sekä päihteiden käyttö. En usko päivääkään siihen, että alkoholistit ja päihteiden käyttäjät tulisivat perheistä, joissa ei käytetä mitään päihteitä. Kyllä ne tavat opitaan vanhemmilta.

Tämän lisäksi muistan lukeneeni tarinoita esimerkiksi peliongelmaisista aikuisista, jotka muistelevat, että heidän peliongelmat alkoivat, kun vanhemmat antoivat heidän pelata kolikkopelejä ja raaputtaa arpoja jo ihan nuoresta iästä lähtien.

Eli kyllä nämä ongelmat lähtevät jo kotoa. Ei kaikista tule alkoholisteja, vaikka näkevät vanhempien juovan, mutta miksi turhaa ottaa riskiä tälläisten asioiden kanssa? 

Minun vahvasti alkoholisoitunut ex-mieheni tuli raivoraittiista uskonnollisesta perheestä. Sitä aiempi poikaystäväni, joka myös käytti liikaa alkoa, tuli samanlaisesta perheestä. 

Kyllä heistä olisi tullut alkoholisteja vaikka perheessä alkoholia olisi käytetty. Selkeästi syy noissa on ollut uskonnolliset perhetaustat, ei alkoholittomuus. 

Vierailija
114/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tärkeää, ettei lapseni nää minua humaltuneena. En itsekään lapsena nähnyt vanhempia humalassa ja se osittain vaikutti kokemukseen turvallisesta ja tasapainoisesta lapsuudesta. Tykkään viinistä ruoan kanssa ja juon sitä yhden lasin myös lapsen läsnäollessa. Mutta en sen enempää. Mun lasi on sen 12cl viiniä.

Kävin juuri yks ilta 2veen kahdestaan kanssa hienommassa pizzeriassa syömässä ja otin pizzan kanssa lasin punaviiniä. Ei aiheuta mitään tunnontuskia. 

Vierailija
115/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta välillä tuntuu, että nämä "kohtuukäyttäjätissuttelijat" alkavat suurempi ongelma kuin räyhäkännissä riehuvat veitsenheiluttelijat. Tunnen pari tapausta, jossa päivässä hyvin saattaa mennä se 7 olutta, vaikka itselleen ja muille uskottelevat, että kuluu vain se 2. Missään vaiheessa ei selvästi menetetä kontrollia, mutta ei myöskään osata olla ilman noita oluita. Pidemmän päälle tämä on todella epäterveellistä elimistölle, erityisesti maksalle. On myöskin ongelmallista, kun koko elämä pyörii alkoholin ympärillä ja luovutaan monista aktiviteeteista, vaikkei humalassa räyhätäkään. 

Vierailija
116/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Musta on jotenkin jännää tämä "mun pitää opettaa lapselle miten juodaan, kun sittenhän niillä lähtee aikuisena käsistä"

Ei mun vanhemmat ole mua opettaneet miten käyttää huumeita kohtuudella. Eikä huumeiden käyttö ole lähtenyt käsistä, kun en ole koskaan käyttänyt huumeita. 

Miksi juomista pitäisi siis opettaa nuoresta iästä lähtien? Näytättekö samalla taalla myös huumeiden kanssa? Eihän tuossa selityksessä ole mitään järkeä.

Alkoholilla ja huumeilla on aivan eri asema yhteiskunnassa. Otetaanko huumeita yleisesti perheen kanssa jouluna? Opiskelijatapahtumissako kiertää huumetarjotin eikä viinapullo? Ja lauletaan lauluja huumeista eikä juomisesta? Suuntaavatko aikuiset yleisesti viikonloppuisin kannabiskahviloihin ja huumeluoliin, vai kuitenkin baareihin ja yökerhoihin juomaan alkoholia?

Jos noin olisi, niin kyllähän silloin kohtuukäyttö kannattaisi opettaa. Samoin kuin nykyään alkoholin kanssa.

Vierailija
117/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siihen oli ihan sy

Monestikin otan lirauksen viiniä eli yhden lasillisen, kun katson illalla vaikka jotain leffaa. Eikä minulla ole lapsia. Miksi yrität tunkea kaikki alkoholia käyttävät samaan syssyyn? 

Vierailija
118/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aloituksessa puhutaan useammasta lasista viiniä. Eli juot 2 lasia viiniä ja lähdet sitten ajamaan autolla lapsiasi ensiapuun, eli kun sulla on prosentteja veressä?

Tuskin prosentteja jos on vielä hengissä. Ehkä promillen kymmenyksiä. Saattaa hyvinkin olla ajokunnossa riippuen lasillisten ja ihmisen koosta.

Jep. Alkoholilaskurin perusteella kaksi lasia viiniä kahden tunnin sisällä (mikä taitaa olla normaali tahti?) aiheuttaa minulle, alle 60-kiloiselle 0.47 promillea, eli ajokunnossa olisin laillisesti vielä silloinkin. Eri juttu on ajaisinko.

Vierailija
119/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minusta välillä tuntuu, että nämä "kohtuukäyttäjätissuttelijat" alkavat suurempi ongelma kuin räyhäkännissä riehuvat veitsenheiluttelijat. Tunnen pari tapausta, jossa päivässä hyvin saattaa mennä se 7 olutta, vaikka itselleen ja muille uskottelevat, että kuluu vain se 2. Missään vaiheessa ei selvästi menetetä kontrollia, mutta ei myöskään osata olla ilman noita oluita. Pidemmän päälle tämä on todella epäterveellistä elimistölle, erityisesti maksalle. On myöskin ongelmallista, kun koko elämä pyörii alkoholin ympärillä ja luovutaan monista aktiviteeteista, vaikkei humalassa räyhätäkään. 

Se että joku alkoholisti väittää itseään kohtuukäyttäjäksi, ei tee oikeista kohtuukäyttäjistä alkoholisteja.

Vierailija
120/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholilla ja huumeilla on aivan eri asema yhteiskunnassa. Otetaanko huumeita yleisesti perheen kanssa jouluna? Opiskelijatapahtumissako kiertää huumetarjotin eikä viinapullo? Ja lauletaan lauluja huumeista eikä juomisesta? Suuntaavatko aikuiset yleisesti viikonloppuisin kannabiskahviloihin ja huumeluoliin, vai kuitenkin baareihin ja yökerhoihin juomaan alkoholia?

Jos noin olisi, niin kyllähän silloin kohtuukäyttö kannattaisi opettaa. Samoin kuin nykyään alkoholin kanssa.

Opetatko ja annatko lapsesi myös tupakoida kotona ja näytätkö lapsellesi miten tupakoidaan kohtuullisesti? Kyllähän tupakka kiertää monissa kodissa, juhlissa, opiskelijabileissä ynnämuissa.

Nykyään opiskelijapiireissä muuten pyörii paljon huumeita, oletko seurannut uutisia? 

En tiedä, itse opetin lapsilleni ettei käytä lainkaan noita tuotteita. Ovat keholle kaikki pelkkää myrkkyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän