Saksalainen ystäväni ihmetteli suomalaista raivoraittiutta ja tuomitsemista pieniä lapsia hoidettaessa
Kuulemma on ihan ookoo ja hyväksyttyä juoda yksi tai max. pari lasia viiniä vaikka olisi pieni lapsi (alle 4v) hoidettavana, ei tietenkään imetysikäisen kohdalla. Sen perusteella kun olen hänet itse nähnyt toimivan, ei todellakaan muuta äidin käytöstä lapsen silmien edessä ja samalla äitikin voi vähän rentoutua. Suomessa kuitenkin tuntuu, että kaikki alkoholi on pannassa jos pitää katsoa pienen lapsen perään ja heti leimataan surkeaksi vanhemmaksi jos juo yhden oluen tai lasillisen viiniä. Johtuuko tämä jostain kollektiivisesta ongelmasuhtautumisesta alkoholiin?
Kommentit (243)
Miksi pitäisi kitata viiniä lasten aikana. Juo vettä!
Saksalaisethan on kännissä ilman alkoholia siinä missä suomalainen tarvitsee aina alkoholia.
No totta mooses tämäkin asia täällä meillä on päin helevettiä kun kerran ihan yksi ULKOMAALAINEN niin sanoo.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yleensä lapsille yritetään opettaa pienestä pitäen terveitä elämäntapoja. Siksi ei ole ok kännätä, polttaa tupakkaa ym. lasten aikana. Mallioppiminen kun on erittäin tehokas tapa oppia. Eli näin opetat lapsellesi, että kännäily ja tupakointi ovat sallittuja ja hyviä juttuja lapsillekin. Koska tekeehän vanhempikin niin!
Toisaalta kun hoitaa pieniä lapsia, voi aina sattua jokin haaveri, ja pitää lähteä nopeasti ensiapuun. Pienet kun kaatuilevat ja toheltavat yleensä enemmän kuin aikuiset. Siksi olisi hyvä, että lapsia vahtimassa olisi aina joku selvä ja ajokuntoinen aikuinen.
Tätä mä just tarkoitan, yksi viinilasi = kännääminen. Sitä paitsi, eikö olisi terveellisempää opettaa alkoholin käyttöä kohtuudella, ettei tule vanhempana vedettyä niitä tunnettuja övereitä? Tiedän muutamia ihmisiä lähipiirissä, joilla käyttö meni aivan yli, koska eivät
Höpö, höpö. Jos olet kasvanut raittiissa perheessä, niin harva sitä alkaa aikuisena juomaan. Hapot perustelee aina, että opettavat lapsiaan juomaan kohtuudella. Ei lapsia tarvitse opettaa juomaan ollenkaan.
Onhan niitä alkoholisteja Saksassakin.
Tää aloitus on selkeästi alkoholistin kirjoittama ja hänellä on joku alkoholisti ystävä Saksassa.
Vierailija wrote:
Tää aloitus on selkeästi alkoholistin kirjoittama ja hänellä on joku alkoholisti ystävä Saksassa.
Hohhoijaa, olen pahoillani jos olet kasvanut traumaperheessä. Monilla asia ei ole näin.
Kerro mulle hyvä alkoholisti vanhempi.
Olet lapsiesi kanssa kotona. Puoliso on töissä. Juot 4 lasia viiniä. Olet omasta mielestäsi selvinpäin.
Lapselle sattuu haaveri. Pitäisi lähteä ensiapuun. No, mitä teet? Lähdetkö nyt hiprakassa ajamaan autolla sinne ensiapuun? eli ajat kännissä lasten kanssa?
Vierailija wrote:
No keski-Euroopassahan on tunnetusti paljon terveempi suhde alkoholiin kuin täällä meillä.
Samoin alkoholia miedompiin päihteisiin.
Vierailija wrote:
Kerro mulle hyvä alkoholisti vanhempi.
Olet lapsiesi kanssa kotona. Puoliso on töissä. Juot 4 lasia viiniä. Olet omasta mielestäsi selvinpäin.
Lapselle sattuu haaveri. Pitäisi lähteä ensiapuun. No, mitä teet? Lähdetkö nyt hiprakassa ajamaan autolla sinne ensiapuun? eli ajat kännissä lasten kanssa?
Mistä vedät 4 lasia viiniä kun aloituksessa puhuttiin yhdestä? Kukaan ei ole tässä normalisoimassa juomista, jossa vanhempi on ihan tillin tallin ja lapsen hätä jäisi huomaamatta.
Ehkä Saksassa on myös raivoraittiita. Joillekin varmasti nuo annosmäärät aivan liikaa, se vaikuttaa ajatteluun takuulla. Alkoholismi voi olla Keski-Euroopassakin, se pieni jatkuva tissuttelu. Kaikilla ei ole tarvetta käyttää alkoholia, on niin paljon parempiakin asioita ja tekemisiä, kiinnostuksia.
Siksi olisi hyvä, että lapsia vahtimassa olisi aina joku selvä ja ajokuntoinen aikuinen.
Tarkoitat siis, että lapsia vahtimassa pitää aina olla aikuinen, jolla on ajokortti ja auto käytössä?
Aloituksessa puhutaan useammasta lasista viiniä. Eli juot 2 lasia viiniä ja lähdet sitten ajamaan autolla lapsiasi ensiapuun, eli kun sulla on prosentteja veressä?
a) pienten lasten valvonnasta yksin vastaava henkilö ei voi "vähän rentoutua"
b) henkilö, joka tarvitsee alkoholia voidakseen "vähän rentoutua" on alkoholisti
Saksankieliset toimittajat ovat kaapissa olevia alkoholisteja, jotka yrittävät esittää englannin kielistä ja raivoraitista, tekevät lööppejä kuinka muut ovat kännissä, vaikka samaan aikaan itse siemailevat terassilla oluttuopista.
Täällä oli aikaisempi aloitus,jossa sanottiin että ihan normaalia juoda 4 olutta lasten kanssa. Mitenkäs joku ajaa sitä autoa 4 oluen jälkeen?
Vierailija wrote:
Aloituksessa puhutaan useammasta lasista viiniä. Eli juot 2 lasia viiniä ja lähdet sitten ajamaan autolla lapsiasi ensiapuun, eli kun sulla on prosentteja veressä?
Eli autoton vanhempi on automaattisesti huono vanhempi? Lasu kaikille vanhemmille, joilla ei ole autoa!
Jos teidän alkoholistivanhempien mielestä lapsia voi valvoa humalassa... Niin voiko päiväkodin työntekijätkin sitten juoda pari lasia viiniä töissä ollessaan?
Tai kun hankitte lastenhoitajan kotiin, niin kai hänkin voi korkata pari lasia viiniä samalla kun hoitaa teidän lapsia?
Johtuu juurikin tuosta kollektiivisesta ongelmasuhteesta alkoholiin. Hyvä luonnehdinta. Alkoholi on suomalaisille ongelma, koska sitä juodaan humalahakuisesti, paljon, ja näin ollen siitä tulee kaikenlaista haittaa. Alkoholi on paha, paha, paha, koska ainahan voi juoda itsensä tolkuttomaan kuntoon ja moni juokin.
Mun mutsi oli alkoholisti. Käytän itse alkoholia varsin maltillisesti ja lapseni eivät ollenkaan, joten ehkä asiaan on tulossa muutos. Nuorethan käyttävät nykyään alkoholia vähemmän kuin vanhempansa.
Yleensä lapsille yritetään opettaa pienestä pitäen terveitä elämäntapoja. Siksi ei ole ok kännätä, polttaa tupakkaa ym. lasten aikana. Mallioppiminen kun on erittäin tehokas tapa oppia. Eli näin opetat lapsellesi, että kännäily ja tupakointi ovat sallittuja ja hyviä juttuja lapsillekin. Koska tekeehän vanhempikin niin!
Toisaalta kun hoitaa pieniä lapsia, voi aina sattua jokin haaveri, ja pitää lähteä nopeasti ensiapuun. Pienet kun kaatuilevat ja toheltavat yleensä enemmän kuin aikuiset. Siksi olisi hyvä, että lapsia vahtimassa olisi aina joku selvä ja ajokuntoinen aikuinen.