Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksalainen ystäväni ihmetteli suomalaista raivoraittiutta ja tuomitsemista pieniä lapsia hoidettaessa

Vierailija
14.10.2023 |

Kuulemma on ihan ookoo ja hyväksyttyä juoda yksi tai max. pari lasia viiniä vaikka olisi pieni lapsi (alle 4v) hoidettavana, ei tietenkään imetysikäisen kohdalla. Sen perusteella kun olen hänet itse nähnyt toimivan, ei todellakaan muuta äidin käytöstä lapsen silmien edessä ja samalla äitikin voi vähän rentoutua. Suomessa kuitenkin tuntuu, että kaikki alkoholi on pannassa jos pitää katsoa pienen lapsen perään ja heti leimataan surkeaksi vanhemmaksi jos juo yhden oluen tai lasillisen viiniä. Johtuuko tämä jostain kollektiivisesta ongelmasuhtautumisesta alkoholiin?

Kommentit (243)

Vierailija
61/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Henkilö ei ole itse koskaan mennyt ensiapuun lapsen kanssa = Kukaan ei ole koskaan mennyt ensiapuun lapsen kanssa???

Mikä tää teidän logiikka on

Mkä sun logiikka on? Olit ainut joka tuon yleistyksen teki.

Pointti oli se, että ensiapuun joutuu niin epätodennäköisesti, ettei sitä varten kannata pitää kuskia lähtökuopissa 18v.ajan. Voi tarvittaessa ottaa esim. taksin.

Vierailija
62/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

harva suomalainen hallitsee alkoholin kohtuukäytön, siksi alkoholin juominen tuomitaan täällä niin paljon herkemmin

Sehän se ongelma on. Suurimpaan ääneen nk. eurooppalaisia juomatapoja ihannoivat haluaisivat, että se omaksuttaisiin nykyisen juhlimistyylin lisäksi. Ei siis suinkaan tilalle.

No ei pidä paikkaansa. Itse en tykkää juoda itseäni humalaan, enkä halua krapulaa. Silti nautin yhden tai parin juoman tuomasta tunteesta. Haluan silti pysyä skarppina. Pidän hyvästä viinistä tai oluesta ruuan kanssa, koska ne korostavat ruuan makua siinä missä joku kastikekin. Mitään tarvetta alkaa juomaan enempää ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Ärsyttää tämä varsinkin viime aikoina noussut raivoraittiusmuoti, jossa kovaan ääneen toitotetaan alkoholittomista juomista, koska lähes kaikki nämä yhtäkin olutta yhtäkkiä paheksuvat ovat itse ongelmakäyttäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nämä alkoholistipuolustajat puhuvat aina yhdestä lasista viiniä, mutta sen verran itse katsoneena kenelläkään näillä ihmisillä ei ole koskaan kyse yhdestä lasillisesta viiniä.

Kyllä sitä alkoholia menee enemmän, alkoholistit kun nyt vaan aina yrittävät vähätellä juomistaan. 

Alkoholisteilla meneekin. Tiedän kun olen asiaa vierestä pienestä asti seurannut. Onneks tämä sukupolvi ja lapseni osaavat asian paremmin.

Vierailija
64/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se solumyrkkyhullu joka täällä mesoaa?

Vierailija
65/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa on kaljahanat auki pienten lasten jalkapalloturnauksissakin. Mitään häiriöitä en ole kertaakaan nähnyt enkä juopuneita ihmisiä vaikka siellä olutta siemaillaankin. Ei onnistuisi Suomessa. 

Vierailija
66/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt tätä. Mun lapsuudessa kasarilla oli ihan normaalia että vanhemmat saattoi ystävien kanssa illanistujaisissa juoda pullollisen tai pari viiniä. Siis neljään pekkaan, niiden ystävien kanssa. Kukaan ei ollut humalassa, ne 2-3 lasillista juotiin usean tunnin aikana eikä vedetty lomolla kitusiin. Ja se oli ihan normaalia. Paitsi sitten kun äiti tuli uskoon, ja alkoholi alkoi olla saatanasta. Sitten se suhde alkoholiin kieroutui, ja teininä lähestulkoon alkoholisoiduin kun kapina uskonnon diktatuuria vastaan oli kova ja järkeä ei ollut.

Nykyään juon lasillisen viiniä noin 4 kertaa vuodessa. Ja esimerkiksi joulupöydässä sen lasillisen viiniä juo kaikki muutkin (paitsi lapset) vaikka lapsia paikalla olisikin. Se on mun mielestä ihan normaalia. Kännääminen lasten paikalla ollessa taas ei.

Vierailija
67/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muistan 70-luvulla lehdestä lukeneeni brittien ohjeita lasten hoitoon. Olen täysin raittiista kodista, joten ehkä sen takia jäi niin elävästi mieleen ohje imettäville äideille juoda kaksi tuoppia olutta päivässä. Se artikkelin mukaan auttoi maidontuotantoon. 

Nykyviisaus vielä tietää että se ei vaikuta edes maitoon.

Vierailija
68/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei nyt vain ole mitään tarvetta opettaa juomaan kohtuudella.

Huvittaa tuo kaksinaismoralismi. Pitäisikö opetussuunnitelmaan lisätä, että koulussa ja päiväkodeissa lapsille opetettaisiin kohtuullisen juomisen malli. Opettajille lasi viiniä ruoan kanssa yhteiskunnan laskuun. Pitäähän sitä nuoria opettaa, ettei lapsista kasva alkkiksia. Eskarilaisille voitaisiin opettaa juomalauluja, ja kemian tunnilla kotiviinin valmistamisen alkeet. Taloudellista ajattelua myös. Alkoholi on kallista! Itse kun tekee, säästää!

Vierailija
69/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimus ajokuntoisesta aikuisesta aina lapsen vierellä on ihan naurettava. Ei kaikilla ole edes ajokorttia, saati autoa. Tilaan taksin jos akuutti liikkumisen tarve tulee eikä mies jostakin syystä satu olemaan autollansa paikalla.

Pari lasia viiniä illallisen kanssa on ihan ok jos et ole alkoholisti, jolle tippakin alkoholia on liikaa. 

Vierailija
70/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yleensä lapsille yritetään opettaa pienestä pitäen terveitä elämäntapoja. Siksi ei ole ok kännätä, polttaa tupakkaa ym. lasten aikana. Mallioppiminen kun on erittäin tehokas tapa oppia. Eli näin opetat lapsellesi, että kännäily ja tupakointi ovat sallittuja ja hyviä juttuja lapsillekin. Koska tekeehän vanhempikin niin! 

Toisaalta kun hoitaa pieniä lapsia, voi aina sattua jokin haaveri, ja pitää lähteä nopeasti ensiapuun. Pienet kun kaatuilevat ja toheltavat yleensä enemmän kuin aikuiset. Siksi olisi hyvä, että lapsia vahtimassa olisi aina joku selvä ja ajokuntoinen aikuinen.

Ei kaikilla vanhemmilla ole ajokorttia tai autoa jolla viedä lasta ensiapuun muutenkaan. Nykyään kaupungeissa itse asiassa hyvin yleistä, ettei autoa ole. Silti vanhempia ei moralisoida siitä, etteivät ole ajotaitoisia, tai pidetä tätä jonain kynnyskysymyksenä lasten hankkimiseen. Viinilasin juotuaankin normaali aikuinen on tarpeeksi selväpäinen soittaakseen ensiapuun tai vaikka lähellä asuvalle autolliselle ystävälle, mikäli tarve vaatii. Eli ihan sama toimintamalli käytössä, kuin jos autoa ei ole.

Vierailija
71/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi ette vastaa tuohon lastenhoitaja kysymykseen. Jos kerta kykenette pitämään lapsistanne hyvin huolta 2 viinilasillisen jälkeen, niin miksi eivät voi lastenhoitajatkin juoda viiniä päiväkodeissa? Tai opettajat kouluissa? Kyllähän hekin vain opettavat lapsille miten juoda alkoholia kohtuullisesti. 

No kuule. Kävinpä Tanskassa kouluvierailulla. Tien toisella puolen oli Kro elikkä majatalo, josta sai myös lounasta ja juomia. Opettajat kävivät siellä lounaalla ja siemaisivat toki myös oluet samalla.

No juu. Mutta yleisesti ottaen töissä ei juoda alkoholia. Se on ymmärtääkseni aika perussääntö. Eri asia sitten jotkut business-lounaat. Ei mulle tulis mieleen juoda vaikka siideriä ruokajuomaksi töissä, vaikka se onkin palkatonta ja näin ollen vapaa-aikaa.

Vierailija
72/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aloituksessa puhutaan useammasta lasista viiniä. Eli juot 2 lasia viiniä ja lähdet sitten ajamaan autolla lapsiasi ensiapuun, eli kun sulla on prosentteja veressä?

Tilaan siinä tapauksessa taksin.

Vierailija
73/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä kukaan sano, että pitäisi olla ilman alkoholia 18v. Mutta pitääkö sitä alkoholia juoda lasten edessä? Kai ne lapset on välillä kavereiden luona kylässä, leirillä, isovanhempien luona jne.. Voihan sitä silloin juoda. Tai vastaavasti yksi vanhempi kotona ja toinen käy kavereiden kanssa ulkona.

Vierailija
74/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi ette vastaa tuohon lastenhoitaja kysymykseen. Jos kerta kykenette pitämään lapsistanne hyvin huolta 2 viinilasillisen jälkeen, niin miksi eivät voi lastenhoitajatkin juoda viiniä päiväkodeissa? Tai opettajat kouluissa? Kyllähän hekin vain opettavat lapsille miten juoda alkoholia kohtuullisesti. 

Hoitajat eivät tunne mun lapsia niin hyvin kuin mä. Lisäksi heille maksan jo palkkaa, että pysyvät selvinpäin.

Ja mun lapset nukkuvat aina, kun juon viiniä. Lapset ei nuku koulussa.

Kodeissa ja perheen piirissä tapahtuu paljonkin asioita, jotka eivät ole opettajilta tai hoitajilta hyväksyttäviä. Alkaen jo siitä, saako lapselta ottaa puhelimen kädestä. Kyllä se vaan on niin että oman perheen sisällä on eri säännöt kuin valtion instituutioissa.

Vierailija
75/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aloituksessa puhutaan useammasta lasista viiniä. Eli juot 2 lasia viiniä ja lähdet sitten ajamaan autolla lapsiasi ensiapuun, eli kun sulla on prosentteja veressä?

Tuskin prosentteja jos on vielä hengissä. Ehkä promillen kymmenyksiä. Saattaa hyvinkin olla ajokunnossa riippuen lasillisten ja ihmisen koosta.

Vierailija
76/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosin kuullut, että jotkut näiden lapsieni koulukavereiden vanhemmat antavat jo 15v lasten kokeilla alkoholia. En ihan oikeasti ymmärrä. 

Jep. "Parempi kun juo tällä tavoin hallitusti ja valvotusti, kuin ties missä kavereidensa kanssa." Jotenkin hirveän surullista, jos se vaihtoehto, ettei joisi ollenkaan, koetaan jotenkin poissuljettuna. Onneksi maailma muuttuu ja pojasta polvi paranee. Varsinkin jos ei anneta liikaa sitä kuuluisaa esimerkkiä.

Vierailija
77/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eihän täällä kukaan sano, että pitäisi olla ilman alkoholia 18v. Mutta pitääkö sitä alkoholia juoda lasten edessä? Kai ne lapset on välillä kavereiden luona kylässä, leirillä, isovanhempien luona jne.. Voihan sitä silloin juoda. Tai vastaavasti yksi vanhempi kotona ja toinen käy kavereiden kanssa ulkona.

Tämä on just sitä piilottelua ja salailua josta ei seuraa mitään hyvää.

Vierailija
78/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä aina hämmentää mua, ajokortitonta ihmistä.

Ensinnäkin: enkö pysty lähtemään ensiapuun, jos olen juonut lasin viiniä? (Kyllä pystyn, viisastelijoille tiedoksi. Ihan tilaan taksin joka tulee parissa minuutissa, mielummin olenkin itse takapenkillä lapsen kanssa, kuin"

Selitätpä kuinka paljon tahansa, mutta auton kanssa ja ajokuntoisena pääset sinne ensiapuun kaikista nopeiten lapsen kanssa ja lapsi saa näin kaikista nopeiten apua. 

Ja jos olet niin hysteerinen, ettet kykene autoa ajamaan kun lapselle on jotain sattunut, niin osaanottoni lasta kohtaan. Miten ihmeessä kykenet ikinä lastasi tositilanteissa suojelemaan, kun muutut hysteeriseksi?

En muutu hysteeriseksi. Mutta olen mielummin sen LAPSEN KANSSA siellä takapenkillä rauhoittelemassa, kun joku muu keskittyy ajamiseen.

Mulla ei edelleenkään ole ajokorttia. Eli en aja selvinpäinkään.

Miehellä on, mutta kaupungin keskustassa automme on parkissa 3 korttelin päässä parkkitalossa. Taksi tosiaan on nopeampi jos yksin pitäisi lapsi valmistella lähtöön.

Vierailija
79/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aina voi soittaa taksin

Vierailija
80/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitääkö mielestäsi jokaisella ihmisellä  jolla on lapsi, olla myös ajokortti ja auto? Näin kaupunkilaisena tuntuu ihan hullulta vaatimukselta kun taksinkin saa hyvin nopeasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän