Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa olijat, onko puolisonne teille se tärkein ihminen?

Vierailija
14.10.2023 |

Ja siis kysymys lähinnä niille jotka ovat ihan toimivassa suhteessa eikä eron partaalla. Mä sain eilen kuulla mieheltäni, että hänellä tulee aina ystävät ekana ja ovat hänen elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Tätä ei huudettu vihaisena riidan yhteydessä vaan tuli esille keskustelun sivulauseessa. Hän sanoi että ystävät ovat hänelle tärkeintä elämässä ja ihmetteli miksi minulla ei ole näin, kun itse taas sanoin hänen olevan mulle maailman tärkein. Meillä ei ole lapsia ja ikääkin yli 40v. Mulle jäi siitä vähän hassu fiilis ja olen miettinyt tätä. 

Ei hän kapakoissa niiden kanssa juokse tai mitään. Saattaa mennä jopa puoli vuotta ennen kuin edes näkee heitä. Mietin lähinnä että onko yleistäkin että ystävät menee hyvässä rakastavassa parisuhteessa puolison edelle? Ja kysyin häneltä vielä typerän kysymyksen siihen että kumman pelastaisi palavasta talosta, niin ystävän kuulemma. 

Kommentit (403)

Vierailija
381/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman rakasta puolisoani meillä ei edes olisi näitä ihania lapsiamme.

Vierailija
382/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli elämäni tärkein ihminen. Nyt ei ole ketään. Hän menehtyi viime joulukuussa. 

Ei ystävät korvaa ihmistä kenen kanssa jakaa kodon, arjen, samat arvot ja kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset #1. Muut tulevat perässä, omat vanhemmat ja veli ennen aviomiestä. Tämä on tilanne nyt, valitettavasti. :(

Vierailija
384/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosena tulee, lapset on ykkösenä

Vierailija
385/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin että mieheni on rakkain itselle. Lapsia meillä ei vielä ole, joten en pysty siitä tarkkaa mielipidettä sanomaan, mutta kuvittelen, että lapset tulee olemaan rakkaimpiani miehen rinnalla.

Oma perhe on todella rakas ja miehen perhe on myös rakas, mutta perhesiteet on eriasia. Ei näitä rakkauksia pysty laittaa tärkeysjärjestykseen, kun on erilaisesta rakkaudesta kyse. 

Miehen kanssa me ollaan valittu toisemme rinnallemme.

Vanhempamme vanhenee ja luonnollisesti poistuu. Sisaruksilla on omat elämät, omat puolisot ja lapset, joten eivät hekään valitse minua. Heidän puoliso/lapset kuuluu olla heidän rakkaimmat. Minä olen sivuhenkilö heille, mutta rakastan heitä tässä roolissa ja he minua.

Ystävät on valittu myös, mutta heidänkin rakkaus/tärkeys on eri asia. Läheisin ystäväni asuu Ruotsissa. Pidetään paljon yhteyttä. Hänellä on oma puoliso ja lapset, eli omat tärkeimmät lähellään. Ystävänä olen taas sivuenkilö heidän elämässä ja rakastan heitä tässä roolissa.

Toisaalta jos lapsia on, nii hekin lentää pesästä aikanaan, jollon jälleen jäädään puolison kanssa kaksin. Tämä ei poista sitä suunnatonta äidin rakkautta, mutta en oleta että olen heille se kaikkein tärkein vaan toivon että he löytävät rinnalleen sen tärkeimmän jonka kanssa jakaa elämää, jos niin haluavat. Minulle he tulevat olemaan koko loppu elämänsä tärkeimpien joukossa.

Kaikki on vaan niin eri kategoriassa että ei tärkeyttä voi mitata samalla tavalla. Kaikki on tärkeitä, omalla tavallaan.

Puoliso on kuitenkin valittu. Hänen kanssa rakkaus on intiimimpää kuin kenenkään muun kanssa. Puolison kanssa ollaan täysin auki kaikin puolin. Jaetaan arki, hyvät ja huonot hetket. Rakastetaan, jutellaan, riidellään, sovitaan, ollaan tiimi, luotetaan, luodaan muistoja, koetaan asioita ja on paljon hellyyttä. Puoliso on se, jolle soitan ensimmäisenä tilanteen tullen. Me ollaan toistemme turva. Me pidetään toisistamme huolta. Hän on samalla myös rakas ystävä. Meillä on valtavasti läheisyyttä, intiimiä ja rakastavaa. Hän on se joka päästetään lähemmäks kuin ketään muuta.

Puoliso on sellainen, että en halua edes kuvitella miltä tuntuisi elää ilman häntä. En tiedä pystyisinkö.

Miksi edes olisin puolisoni kanssa, jos hän ei ole mulle se tärkein? 

Tietysti joissain tilanteissa vanhempi, sisarus tai ystävä menee edelle. Esim. hädän hetkellä pidetään ympärillä olevista rakkaista ja tärkeistä ihmisistä huolta. Mutta se ei tarkota sitä että puoliso unohtuu, vaan päinvastoin jopa toisen tärkeys vaan korostuu.

Vierailija
386/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ystäväni alkaisi vaikkapa juomaan, tukisin häntä ja olisin edelleen ystävä. Jos puolisoni alkaisi juomaan, on hyvin todennäköistä että parisuhde päättyisi. "

Johtuu vain siitä että ystävän kanssa ei tarvitse elää arkea. Tuskin ottaisit juoppoa ystävää itsellesi kämppäkaveriksi.

Voin kokemuksella sanoa, että ystävän mielenterveysongelmissa olin hänen tukenaan, mutta se sairastutti minut itsenikin, vaikka en elänyt hänen kanssaan edes saman katon alla. Nykyään pidän häneen etäisyyttä.

Samanlaista uhrausta en ystävien takia enää tekisi.

Mutta jos rakas puolisoni olisi kyseessä, tekisin hänen vuoksi kaikkeni.

Vierailija
387/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on minulle tärkein. Niin on aina ollut.

Lapset kuuluvat suhteeseemme, eikä sitä tärkeyttä mitata sillä, kenet palavasta talosta pelastaisi. Oikeassa tilanteessa ei olisi aikaa valikoida vaan tehdä sen, minkä pystyy.

Teoreettisessa valintatilanteessa sen lapsen, koska hän on puolisoiden yhteinen ajatus, toive ja panostus elämän jatkumiseksi maapallolla. Saadessamme lapsen, olemme jo periaatteessa täyttäneet oman tehtävämme ja siinä mielessä joudamme mennä.

Se tärkeys muuten korostuu nyt, kun olemme eläkkeellä ja lapsilla on omat elämänsä, perheensä ja tärkeysjärjestyksensä. Mutta me olemme yhä toisiamme varten ja toisillemme tärkeät.

Monet joutuu valitsemaan puolison ja lasten välillä. Monet erot johtuu siitä, että on täytynyt tehdä valinta. Jäädä paskan puolison kanssa, vai antaa lapsille parempi lapsuus. 

Kummanpa valitset. 

Vierailija
388/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkosena tulee, lapset on ykkösenä

Mä ajattelen kans näin. Ja jokaisen isän ja äidin pitäisi myös ajatella näin. Lapsi ei ole voinut valita perhettään, tai vanhempiaan, mutta puolison voi valita. Lapsuus on ainutkertainen ja jos lapsen vanhempi sen sotkee, siinä kohtaa pitäisi osata tehdä valinta lapsen hyväksi. 

Miten ihmeessä oma parisuhde voi olla tärkeämpi kuin oma lapsi. En tule ikinä käsittämään tätä. Mutta kyllähän näitä on. Lapsi saattaa jopa lentää kodistaan ulos, jos on parisuhteen tiellä. 

Vierailija
389/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle mieheni on tärkein. Jokin aika sitten hän kuitenkin sanoi, että siskonsa menee kyllä minun edelle jos olisi pakko valita. En tiedä pitäisikö harmistua vai ei :D meillä ei ole lapsia. Minullakin on veli mutta hän ei missään tapauksessa menisi oman puolisoni ohitse. 

Vierailija
390/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin niin, kunnes mieheni päätti käyttää vähäisiä yhteisiä säästöjämme äitinsä kuluihin. Sitten siskonsa. Kun mainitsin, että siskonsa tienaa enemmän kuin me yhteensä, mies alkoi huutaa että en voi estää häntä auttamasta perhettään. En tajunnut siinä järkytykseltäni sanoa, että minä luulin meidän olevan se perhe. Eli lojaliteetti meillä vuosikymmenien avioliiton jälkeen menee edelleen niin, että miehen "oikea" perhe ensin, sitten minä.

Vierailija
391/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on ehdottomasti ne tärkeimmät, aina olleet.

Mies on muutenkin nykyään niin tympeä henkilö, että kyllä tärkeys on pohjalukemissa.

Vierailija
392/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, lapset tulevat kyllä ennen puolisoa.

Mies ja lapset ovat täsmälleen yhtä tärkeitä. Toki lapset tarvitsevat enemmän suojelua, mutta se ei tarkoita että niitä rakastettaisiin eri määrä.

Vierailija
393/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Puolisoni on tärkein ihminen maanpäällä. Sitten heti perässä tulevat rakkaat lapset. 

Vierailija
394/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Lapseni ovat tärkeimpiä, myös isäni ja sisreni menevät miehen edelle. En voi luottaa mieheen elämän suurissa kysymyksissä, enkä pienemmissäkään, siksi näin. Paras ystävänikin on ollut munulle enemmän turvaksi elämässä, häneen voin aina luottaa tiukassa paikassa. 

Vierailija
395/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun konjakki kokoelmani menee kirkkaast edelle akkaa,

Vierailija
396/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti

Vierailija
397/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen nainen vaatii olevansa se ykkönen miehelle vaikka mies on aina naiselle se alimmaisin

Vierailija
398/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette sairaita!! Mies ei koskaan saa olla se tärkein mies on vain hyöty väline toteuttamaan sinun tahtoa. Vähän nyt itsekunnioitusta naiset

Vierailija
399/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat tärkeimpiä. Ex-vaimoni jää kyllä toiseksi nykyiselle. Toisaalta kunnioitan paljon ex-vaimoni työtä lastemme hyväksi. M51

Vierailija
400/403 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Puolisoni on minulle tärkein, samoin on myös toisinpäin. Olemme 35 vuotta yhteistä matkaa kulkeneet ja meitä pitää yhdessä syvä rakkaus, luottamus, kiintymys ja ystävyys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi