Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa olijat, onko puolisonne teille se tärkein ihminen?

Vierailija
14.10.2023 |

Ja siis kysymys lähinnä niille jotka ovat ihan toimivassa suhteessa eikä eron partaalla. Mä sain eilen kuulla mieheltäni, että hänellä tulee aina ystävät ekana ja ovat hänen elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Tätä ei huudettu vihaisena riidan yhteydessä vaan tuli esille keskustelun sivulauseessa. Hän sanoi että ystävät ovat hänelle tärkeintä elämässä ja ihmetteli miksi minulla ei ole näin, kun itse taas sanoin hänen olevan mulle maailman tärkein. Meillä ei ole lapsia ja ikääkin yli 40v. Mulle jäi siitä vähän hassu fiilis ja olen miettinyt tätä. 

Ei hän kapakoissa niiden kanssa juokse tai mitään. Saattaa mennä jopa puoli vuotta ennen kuin edes näkee heitä. Mietin lähinnä että onko yleistäkin että ystävät menee hyvässä rakastavassa parisuhteessa puolison edelle? Ja kysyin häneltä vielä typerän kysymyksen siihen että kumman pelastaisi palavasta talosta, niin ystävän kuulemma. 

Kommentit (403)

Vierailija
341/403 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parisuhteessa olijalla välttämättä ole puolisoa.

Vierailija
342/403 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei parisuhteessa olijalla välttämättä ole puolisoa.

Ja jos on, puoliso ei välttämättä ole se henkilö, jonka kanssa ollaan parisuhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/403 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät ovat tärkeitä ihmisiä, mutta en minä heihin sentään rakastunut ole, vaan se kohdistuu kumppaniin. Olen luullut että tämä on ihan normaalia...

Vierailija
344/403 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on omia lapsia niin on aika luonnollista ja tervettäkin asettaa heidät etusijalle (tämä EI tarkoita että puoliso unohdetaan kokonaan), mutta että kaverit ennen puolisoa, no, ei varmaan kovin vakavasta parisuhteesta sitten kyse. 

Vierailija
345/403 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Sen takia parisuhdetta sanotaan enemmäksi kuin ystävyys, koska sen kuuluu olla jotain enemmän.

Vierailija
346/403 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne tärkeimmät on ystävät kunnes löytää sen oikean. Sitten muuttuu tuo. Mutta aidosti pitää rakastua ennen muutosta.

Vierailija
347/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
348/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse elämäni tärkein ihminen, on tärkeää pitää itsestään huolta; kukaan ei tee sitä minun puolestani. Mutta jos puhutaan muista ihmisistä, niin tietenkin lapset ovat aina ykkösiä; heistä huolehtii vaikka olisivat jo aikuisia ja heidän eteensä on valmis tekemään mitä vaan. Puoliso on toki tärkeä myös mutta ehkä näin 50-vuotiaana sitä osaa asettaa tämän järkeviin mittasuhteisiin: elämä jatkuu, vaikka tulisi ero tms.

Vierailija
349/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse elämäni tärkein ihminen, on tärkeää pitää itsestään huolta; kukaan ei tee sitä minun puolestani. Mutta jos puhutaan muista ihmisistä, niin tietenkin lapset ovat aina ykkösiä; heistä huolehtii vaikka olisivat jo aikuisia ja heidän eteensä on valmis tekemään mitä vaan. Puoliso on toki tärkeä myös mutta ehkä näin 50-vuotiaana sitä osaa asettaa tämän järkeviin mittasuhteisiin: elämä jatkuu, vaikka tulisi ero tms.

Ja toki ystävät ovat tärkeitä, mutta siinäkin on käynyt niin, että joitain ystäviä on tippunut matkan varrella pois ja uusia tullut tilalle. Yksi ystävyys on säilynyt alakoulusta asti

Vierailija
350/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lapset on tärkeintä. Lasten isä sekä parhaimmat ystävät ehkä samalla viivalla. Enemmän oon saanu apua ja tukea ystäviltä vaikeuksissa. Nämähän on sellaisia asioita jotka muuttuu elämän varrella. 

Vierailija
351/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää. Tilanne on muuttunut lasten myötä ja kun elämän pyörä on rullannut eteenpäin. Olen miettinyt usein että olisiko loppuelämäksi joku muu significant other sittenkin parempi valinta. Esim. VELA nainen kenen kanssa matkustella ja harrastella tms.

Vierailija
352/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee aina ensimmäisenä omat lapset ja sen jälkeen vasta oma mies. Äitiys on minulla niin sisään rakennettu juttu, että niitä lapsia rakastaa koko sydämestään. Olen ollut saman miehen kanssa yli 25 vuotta ja toki se olisi outo muutos, jos häntä ei enää olisi. Toisaalta lopussa niin käy joka tapauksessa, että jompi kumpi jää ilman puolisoa.

Vierailija
353/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman tärkein ihminen on lapsenlapseni, minun elämäni valo ja aurinko. Seuraavaksi lapseni jotka ovat äärettömän tärkeitä minulle vaikka ovat reilusti ikänsä puolesta aikuisia. Ollaan jatkuvasti tekemisissä ja autan aina jos mahdollista heitä. Parisuhteessa. 

Vierailija
354/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulle tulee aina ensimmäisenä omat lapset ja sen jälkeen vasta oma mies."

Lapsien kuuluu olla ykkösiä niin kauan kuin he sitä oikeasti tarvitsevat. Mutta en ymmärrä ihmisiä jotka edelleen asettavat aikuiset omillaan toimeen tulevat lapset aina puolison edelle. Lapsista kuuluu päästää myös irti mutta puolisosta pitää kiinni.

Vierailija
355/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat minulle tärkeimmät ihmiset maailmassa. Menevät todellakin kaiken muun ja kaikkien muiden edelle tärkeysjärjestyksessä.

Vierailija
356/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää. Tilanne on muuttunut lasten myötä ja kun elämän pyörä on rullannut eteenpäin. Olen miettinyt usein että olisiko loppuelämäksi joku muu significant other sittenkin parempi valinta. Esim. VELA nainen kenen kanssa matkustella ja harrastella tms.

Minä olen VELA nainen, mutta en ikinä haluaisi olla jonkun harrastuskaveri tai matkaseura tai joku panopuu, jos omalla vaimolla sattuu olla joka ilta päänsärkyä. Se, että ei ole hankkinut lapsia, ei tarkoita sitä, että pitäisi olla jonkun "lemmikki"

Vierailija
357/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on  kaikkeni minulle ja paras kaverini.Vanhempieni avioliitto oli samanlainen,isälleni äitini oli rakkain,vasta sen jälkeen hänen lapsensa.

Vierailija
358/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset menee puolison edelle

Vierailija
359/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen VELA nainen, mutta en ikinä haluaisi olla jonkun harrastuskaveri tai matkaseura tai joku panopuu, jos omalla vaimolla sattuu olla joka ilta päänsärkyä. Se, että ei ole hankkinut lapsia, ei tarkoita sitä, että pitäisi olla jonkun "lemmikki"

Minä taas tykkään  olla mieheni lemmikki.

Vierailija
360/403 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ystävä tulisi tärkeämmäksi kuin kumppani, niin sehän tarkoittaisi sitä, että ystävä onkin minulle enemmän kuin pelkkä ystävä. TAI sitä, että kumppani on minulle vähemmän kuin kumppani.

Ei, vaan tuossa olet vain jo valmiiksi päättänyt että kumppanuus on tärkeämpää ja arvokkaampaa kuin ystävyys. Ihan yhtä hyvin ihminen voi kokea, että ystävyys ei todellakaan ole "pelkkää" ystävyyttä vaan ystävyys on korkein arvo elämässä ja sitovampi kuin kumppanuus. Ainakin itse koen näin, mikä johtuu ihan siitä että minulla on kymmeniä vuosia kestäneitä ystävyyssuhteita, jotka koen tietyllä tapaa sitovammiksi ja pysyvämmiksi kuin seurustelusuhteen. Jos ystäväni alkaisi vaikkapa juomaan, tukisin häntä ja olisin edelleen ystävä. Jos puolisoni alkaisi juomaan, on hyvin todennäköistä että parisuhde päättyisi. Ystävyys puolisoonkin voisi silti säilyä. Tätä tarkoitan sillä, että ystävyys on usein syvempää ja pysyvämpää laatua kuin parisuhde.

Tiedän, että monella ei ole kovin pitkiä ja tiiviitä ystävyyssuhteita, joissa voisi kokea sen kun luottaa toiseen kuin kallioon, paljon syvemmin kuin parisuhteessa, jossa on aina paljon herkemmät kipukohdat ja joka on paljon alttiimpi loukkauksille ja haavoittumiselle. Valitettavasti uskon, että syy siihen miksi monelta uupuu tällaisia ystäviä, on se että he ovat aina laittaneet kulloisenkin seurustelukumppanin ystävien edelle. Moni heistä jää loppupeleissä yksin, sillä harva parisuhde kestää loppuun asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän