Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-päiväinen työviikko, kukaan ei mene vieläkään töihin

Vierailija
13.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20055230

Vääntö kuusipäiväisestä työviikosta jatkuu, Bronto Skylift Oy:n työntekijät eivät vieläkään aijo mennä töihin kuudentena työpäivänään. 

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on kuin Orvon märästä päiväunesta. Lukuunottamatta lakkoilua.

Vierailija
62/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aikamoista vänkäämistä. Työt tehdään silloin kun niitä on. Aika harvalla palvelu- ja muilla naisvaltaisella alalla voi ilmoittaa ettei vaan tule töihin. Kyllä on taas miehillä helppoa.

Kyllä voi ilmoittaa. Se sitten taas on aivan eri asia, jos ei itse vaan kehtaa ilmoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työnantaja osapuolen näkökannalta katsoen tilanne on periaatteessa ihan hyvä ja tilauksia on riittävästi.

Siksi heidän ei kannata neuvotella nykyisten työntekijöiden kanssa mitenkään intensiivisesti. Koska osan vanhoista työntekijöistä voi kätevästi korvata uusilla palkkaamalla heitä nyt kiireisimpään kohtaan ja tilanteen normalisoiduttua lomauttaa näitä hankalimpia vanhoja työntekijöitä toistaiseksi periaatteella.

Näin tehden heitä voi "roikottaa" lomautuksilla kätevästi vaikka vuoden. Kätevä ja oiva tapa päästä hankalista tapauksista eroon. 

it's the name of the game.

Näinhän tuo menee. Samalla kaavalla kuin 90 luvun laman aikoihinkin.

Vierailija
64/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vähän huvittaa, koska itse olen tehnyt töitä alalla jonka tes mahdollistaa 11päivän työputket

Vierailija
65/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tottuus on, että vaikka yritykset kuvittelevat voivansa sanella ehdot niin työntekijä on se joka ne oikeasti sanelee. Yritys ei pyöri jos työntekijät eivät tule töihin. Tämä on loistava esimerkki siitä ja juuri sitä mitä nyt tarvitaan,kun työntekijöiden oikeuksia yritetään polkea. Hienoa

Totuus on että omistaja on japanilainen ja vie tuotannon ulkomaille jos täällä ei onnistuta tekemään. Siinä saa työntekijät sitten sanella kotonaan. Yritys kuin yritys voi laittaa lapun luukulle tai myydä koko firman, jos niin haluaa, siinä vaihtuu työntekijät samalla. Nyt sai liitto sakot eli meni hienosti.

Vierailija
66/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä vähän huvittaa, koska itse olen tehnyt töitä alalla jonka tes mahdollistaa 11päivän työputket

11 päivää ei ole vielä mikään kerskailun aihe. On niitä 4 viikon työputkiakin.

Vierailija
67/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aikamoista vänkäämistä. Työt tehdään silloin kun niitä on. Aika harvalla palvelu- ja muilla naisvaltaisella alalla voi ilmoittaa ettei vaan tule töihin. Kyllä on taas miehillä helppoa.

Kyllä voi ilmoittaa. Se sitten taas on aivan eri asia, jos ei itse vaan kehtaa ilmoittaa.

Kyllä naiset kehtaa, kyse oli tuossa vain siitä,että tuo nainen näki tuossa hyvän kohdan jälleen uhriutua. Kyllä sä tiedät..

"uli uli uli naisilla niin rankkaa ja vaikeeta uli uli".

Vierailija
68/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ennemmin olisin vaikka työtön kuin tekisin 6-päiväistä työviikkoa. Eihän työstä ehdi palautua ollenkaan jos vapaata jää vain 1 päivä viikossa...

Vierailija
69/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ottamatta kantaa siihen, miten kuningasidea tämä nyt oli firman johdolta, niin ei se ole ylityötä, jos työaika tasoittuu. Työajan tasoittuminen tasoittumisjaksolla on aivan työoikeuden mukainen asia, jos oma tes tämän mahdollistaa. Jos käytössä on jaksotyö, on ylityön puolelle vielä hankalampi päästä.

Voiko tasoittumisjakso olla monta kuukautta? Jos ne vapaat saa vasta ensi vuoden puolella, en ole kovin tarkkaan tähän tapaukseen perehtynyt.

No ei tarvii tähän tapaukseen edes perehtyä, kun riittää, että tietää ihan vaan perusasiat työaikalaista.

Tes tuo toki omat mausteensa asiaan.

Täytyy myöntää, että tässä kohden on aukko sivistyksessä. Ei ole tarvinnut tuollaista miettiä, kun on aina ollut kiinteä työaika ja tietty tuntimäärä viikossa. Jos ylitöitä on ollut tarve tehdä, niin ne on maksettu rahana sen verran kun työaika päivässä/viikossa ylittyy. Todella harvinaisia poikkeuksia, että ylitöihin on pyydetty.

Vierailija
70/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja montakos vapaapäivää teille oli aina putken jälkeen tai jaksoa kohden?

Ja teilläkin varmaan työnantaja otti nuo 11 päivän putket melkolailla yllättäen käyttöön, eikö?

Vierailija
71/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ottamatta kantaa siihen, miten kuningasidea tämä nyt oli firman johdolta, niin ei se ole ylityötä, jos työaika tasoittuu. Työajan tasoittuminen tasoittumisjaksolla on aivan työoikeuden mukainen asia, jos oma tes tämän mahdollistaa. Jos käytössä on jaksotyö, on ylityön puolelle vielä hankalampi päästä.

Voiko tasoittumisjakso olla monta kuukautta? Jos ne vapaat saa vasta ensi vuoden puolella, en ole kovin tarkkaan tähän tapaukseen perehtynyt.

Tes:llä voi työaikalain mukaan sopia max vuoden tasoittumisjaksosta. Kyseisen alan tes:iä en tosin tunne.

Vierailija
72/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tottuus on, että vaikka yritykset kuvittelevat voivansa sanella ehdot niin työntekijä on se joka ne oikeasti sanelee. Yritys ei pyöri jos työntekijät eivät tule töihin. Tämä on loistava esimerkki siitä ja juuri sitä mitä nyt tarvitaan,kun työntekijöiden oikeuksia yritetään polkea. Hienoa

Totuus on että omistaja on japanilainen ja vie tuotannon ulkomaille jos täällä ei onnistuta tekemään. Siinä saa työntekijät sitten sanella kotonaan. Yritys kuin yritys voi laittaa lapun luukulle tai myydä koko firman, jos niin haluaa, siinä vaihtuu työntekijät samalla. Nyt sai liitto sakot eli meni hienosti.

No siinähän vie. Raatakoot ne jotka haluaa. Tuota Kaukoidän työkulttuuria ei mielestäni mitenkään kannattaisi ihailla, siellähän tehdään työn takia jopa itsareita kun melkein kaikki aika menee ihmisillä työntekoon...

Vierailija
73/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No ei tarvii tähän tapaukseen edes perehtyä, kun riittää, että tietää ihan vaan perusasiat työaikalaista.

Täytyy myöntää, että tässä kohden on aukko sivistyksessä. Ei ole tarvinnut tuollaista miettiä, kun on aina ollut kiinteä työaika ja tietty t

No tässähän ei ole kyse mistään ylitöistä. Ihan eri asia.

Vierailija
74/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

11 päivää ei ole vielä mikään kerskailun aihe. On niitä 4 viikon työputkiakin.

Kuka on kerskaillut? 

Vierailija
75/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja montakos vapaapäivää teille oli aina putken jälkeen tai jaksoa kohden?

Ja teilläkin varmaan työnantaja otti nuo 11 päivän putket melkolailla yllättäen käyttöön, eikö?

Vapaita voi olla yksi tai vaikka neljä. Niihin ei voinut itse vaikuttaa

Vierailija
76/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun työnantajan pitäisi antaa ne sovitut vapaat niin hups, tuleekin yt-neuvottelut ja vapaat jää saamatta...Mistä vetoa? Ei nykytyönantajiin voi luottaa

Vierailija
77/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi Naiset tähän ketjuun edes osallistuvat? Eiväthän nuo ymmärrä työnteosta yhtään mitään.

Puhuu Pertti 50v joka makoilee peruspäivärahalla peffa homeessa kotona...

Vierailija
78/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Täytyy myöntää, että tässä kohden on aukko sivistyksessä. Ei ole tarvinnut tuollaista miettiä,

Vaan mistä? Jos on töitä kuutena päivänä viikossa, niin kyllä minulla ainakin viikkotyöaika ylittyisi.

Vierailija
79/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiähän nuo työntekijät olisi jos alkaisivat tekemään 6-päiväistä työviikkoa. Mikä takaa sen, että ne luvatut vapaat tultaisiin edes saamaan? Jos nyt on jo muutosneuvottelut päällä niin...Mistä tietää, onko firma edes pystyssä ensi vuonna? Ei kovin luotettavalta työnantajalta vaikuta tosiaankaan

Vierailija
80/167 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Täytyy myöntää, että tässä kohden on aukko sivis

Huoh... en jaksa alkaa selittää sulle tätä tapausta, jos et tuon vertaa tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi