Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää mulle, kummalla puolella kuuluu olla: Israelin vai Palestiinan ja miksi

Vierailija
13.10.2023 |

En kerta kaikkiaan voi käsittää noita Lähi-idän riidanhaluaisia kansoja, joten kysyn teiltä viisaammilta, kenessä se vika on?

Kommentit (1107)

Vierailija
201/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiistan syyt ovat erittäin monimutkaiset ja sopassa on muitakin kuten arabinaapurimaat, Iran ja USA. Vaikea löytää osapuolta joka olisi täysin oikeassa ja viaton.

Israelin olemassaolo on kuitenkin täysin oikeutettua ja rauhaa ei tule ennenkuin kaikki arabivaltiot tähän myöntyvät ja lopettavat mm. Hamasin tukemisen. Rauhaa ei myöskään tule, jolleivat palestiinalaiset saa omaa toimintaansa demokraattiseksi ja vakaaksi, terroristeille ei saa antaa jalansijaa. Israelin pitää myös lopettaa laittomat siirtokunnat ja äänestää valtaan joku muu ryhmä kuin uskonnollinen äärioikeisto.

Onko Israelin olemassa olo täysin oikeutettu?  Vai perustuuko se vain  2.maailmansodan jälkeiseen kauhuun juutalaisten kohtelusta?

En halua olla kenenkään puolella ainoastaan rauhan puolella. Yhtä paljon kauhistuttaa molempien puolien siviilien kohtalo. 

Vierailija
202/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen israelin puolella. He oavt saaneet rakennettua hienon yhteiskunnan ja menestyneet. Johtuen osin juutalaisten tavasta uskoa, että jumala haluaa, että teet kovasti töitä ja siunaa ahkeraa ihmistä. Eli ahkeria ovat ja taitavia businesmiehiä. Miksi heiltä saisi jotkut kateelliset alisuoriutujat viedä pois saavutettua omaisuutta?

Uskon, että palestiinalaiset tuhoaisivat hetkessä kaikki rakennukset, infrastruktuurin ja joku yksittäinen diktaattori rohmuaisi kaiken omaisuuden itselleen. Kansalaiset pysyisivät köyhinä.

Tuttavani on matkustanut alueella ja sanoi, että siirtyminen Palestiinasta Israelin puoellle on kuin siirtyisi kivikaudelta nykyaikaan. Vähän kuin entisen Suomen ja entisen Venäjän tai sodan jälkeisen Suomen ja Ruotsin rajalla.

En näe mitään hyvää siinä, että Israel annettaisiin enää näiden vuosikymmenien jälkeen palestiinalaisille. Heilläkin on sielä ihan kaikki mahdollisuudet rakentaa oma toiimiva yhteiskunta. Ei Suomellakaan ole öljyvaroja tai muutakaan rikkauksia. Silti ollaan pärjätty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Veikkaan, että se on sotapropakandaa.  

Ja palestiinalaiset on eri asia kuin Hamas yms. 

Siellä on koston kierre. Itse olen molempien kansojen puolella molempien ääriaineksia vastaan.  Monet Israelilaiset haluaa vaihtaa tämän hetkiset hallitsijat. Palestiinalaiset haluaa vain elää ja saada mahdollisuus elämiseen kaikkien keskellä. 

Hamas on eri asia kuin palestiinalaiset, kyllä, mutta he itse ovat äänestäneet vaaleissa Hamasin johtoon, tietäen varsin hyvin mitkä ovat Hamasin tavoitteet ja keinot siihen pääsemiseksi. Nyt he ovat saaneet sitä mitä äänestivät.

Eli enemmistö Palestiinan porukasta ilmeisesti ajatteli äänestäessään, että tämä on se tie, jota kulkien heidän asiat paranevat. 

Vierailija
204/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen israelin puolella. He oavt saaneet rakennettua hienon yhteiskunnan ja menestyneet. Johtuen osin juutalaisten tavasta uskoa, että jumala haluaa, että teet kovasti töitä ja siunaa ahkeraa ihmistä. Eli ahkeria ovat ja taitavia businesmiehiä. Miksi heiltä saisi jotkut kateelliset alisuoriutujat viedä pois saavutettua omaisuutta?

Uskon, että palestiinalaiset tuhoaisivat hetkessä kaikki rakennukset, infrastruktuurin ja joku yksittäinen diktaattori rohmuaisi kaiken omaisuuden itselleen. Kansalaiset pysyisivät köyhinä.

Tuttavani on matkustanut alueella ja sanoi, että siirtyminen Palestiinasta Israelin puoellle on kuin siirtyisi kivikaudelta nykyaikaan. Vähän kuin entisen Suomen ja entisen Venäjän tai sodan jälkeisen Suomen ja Ruotsin rajalla.

En näe mitään hyvää siinä, että Israel annettaisiin enää näiden vuosikymmenien jälkeen palestiinalaisille. Heilläkin on sielä ihan kaikki mahdollisuudet rakentaa oma t

"Israel annettaisiin" Ei tässä siitä ole kyse että Israel annettaisiin palestiinalaisille, vaan siitä että Israel lopettaa alueidensa LAITTOMAN laajentamisen.

Vierailija
205/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa puoli mikä hyvänsä, niin nyt Israel pommittaa ihmisiä, jotka yrittävät siirtyä etelään Israelin käskystä.

Tämä ei kyllä ole oikein. Eikä sillä tunnu olevan mitään väliä, mikä on oikein.

Vierailija
206/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi muslimit eivät auta omia ja naapurimaiden vähäosaisia muslimeita kerta ovat hyviä?

Sitä miettivät myös monet muslimit. Kyse on siitä, että kansan ja maan hallituksen intressit ei aina kohtaa, kuten omasta Suomestakin tiedetään. Monet muslimit osoittavat mieltään Palestiinan puolesta. Toisaalta ympäröivät arabimaat eivät halua puuttua, koska spta laajenisi kuten USAkaan ei toistaseksi puutu vaikka aseapua antaakin.

Vierailija
207/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen enemmän Israelin puolella, mutta en tosiaankaan nykyhallinnon.

Molemmin puolin on tehty valtavasti virheitä, mutta kyllä palestiinalaiset ovat itse ryssineet monta kertaa mahdollisuuden omaan maahan ja rauhaan.

Molempin puolin myös paljon fiksua rauhantahtoista porukkaa, mutta valitettavan paljon myös sitä ääriporukkaa, jotka ovat pääsyyllisiä tähän jo varmaan kohta 100 vuotiseen konfliktiin.

Tärkeää on kuitenkin suojella siviilejä ja erityisesti lapsia molemmin puolin. Vaikka Hamasin teot olivat järkyttäviä ja kannatan Israelia, en halua että Israel lähtee hirvittävän koston tielle, josta seuraa vain lisää kärsimystä kaikille ja kaikki mahdollisuudet rauhaan menetetään taas pitkäksi aikaa.

Miksi kannatat Israelia, mutta et Palestiinaa? Miksi toisen kansa ihmisarvo on sinulle tärkeämpi kuin toisen? Mietippä asetelma toisinpäin: muslimit aitaavat 2miljoonaa juutalaista Espoon kokoiselle alueelle ja sortavat heitä päivästä toiseen, tuhoavat elinkeinon ja vievät talot, laittavat lapsia vankilaan. Mieti käsi sydämmellä, että mikä sun reaktio olisi. Olisiko aika myöntää, että länsimaiden (kristittyjen) satoja vuosia kestänyr propaganda pahasta muslimista vaikuttaa edelleen. Media lietsoo tätä kuvaa joka päivä. Ihan oikeesti fiksut ihmiset pystyy katsomaan asiaa objektiivisesti ja laittamaan vihalasit hetkeksi syrjään. 

Osa täällä myöntää, että ei halua kannattaa Palestiinaa, koska ovat muslimeita. Se oli alku myös holokaustille. 

Vierailija
208/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat osapuolet ovat uskonnollisia fanaatikkoja.

Vierailija
209/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israelin puolella. En koskaan terojen. Rauhan uskonnoksi on kovin sotainen tuo äslam.

Vierailija
210/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israel! Maailmassa on jo tarpeeksi haittamusuja ja heidän änkyrävaltioitaan.

Vierailija
211/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se vika on kaikissa osapuolissa ketä siellä on sen saman sateenvarjon alla. Sen takia ei kannata olla kenenkään "puolilla" näissä tilanteissa. Ei nää vahingossa syty. 

Jokaikinen valtio kuka "rahoittaa" tai "auttaa" tai on muutenvaan säheltämässä näissä on itse myös syyllinen samantien, koska ne on silloin sen saman sateenvarjon alla edesauttamassa sotaa. 

"Keitä, joita, joka..". Takaisin koulunpenkille.

Vierailija
212/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen Israelin puolesta.

aamen

Vierailija
213/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole varma mitä tarkoitat tässä Palestiinalla, Länsirantaa? Luuletko tosiaan, että siellä on samanlaiset mahdollisuudet kehittää yhteiskuntaa kuin normaalissa valtiossa, kun Israel kontrolloi kaikkea mitä sinne voi viedä. Kaikesta on koko ajan pulaa. Israel kiusaa koko ajan satunnaisilla sähkökatkoilla, vaikeuttaa ihmisten matkustamista töihin Israelin puolelle, sairaalaan, lääkäriin matkustamista, kaikkea mahdollista. Kertoiko tuttavasi, että usein iltaisin Israelilaisten siirtolaisten kodeissa kyllä palaa valot, mutta palestiinalaisten alue on pimeänä?! Kenenkö syy? Sen jonka vallassa sähköverkot ovat, eli Israelin. Sellaista rauhantahtoa heillä.

Vierailija
214/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hamas on eri asia kuin palestiinalaiset, kyllä, mutta he itse ovat äänestäneet vaaleissa Hamasin johtoon, tietäen varsin hyvin mitkä ovat Hamasin tavoitteet ja keinot siihen pääsemiseksi. Nyt he ovat saaneet sitä mitä äänestivät.

Eli enemmistö Palestiinan porukasta ilmeisesti ajatteli äänestäessään, että tämä on se tie, jota kulkien heidän asiat paranevat. 

Kuinka suuri tämänhetkisestä palestiinan väestöstä oli äänioikeutettuja 15 vuotta sitten? Olivatko vaalit vapaat?!

Vierailija
215/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamas on kylmäverinen terroristijärjestö ja he haluavat tuhota Israelin ja sen jälkeen muut Länsimaat. Onneksi ei tule onnistumaan. Israel blokkaa niiden yritykset.

Vierailija
216/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja Hamas on Israelin perustama järjestö.

Että miten meni noinniinkuin omasta mielestä?

Niin että jos joku perustaa terroristijärjestön sinua vastaan, niin silloin olet itse asiassa perustanut sen itse? Miten ne piuhat oikein kulkee päässäsi?

Vierailija
217/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten kukaan länsimaalainen haluaisi olla niiden puolella jotka halavat tuhota läntisen maailman ja sen juutalaiskristilliset arvot?

Mitä muuta asiasta tarvitsee tietää?

Tämä. Vasemmisto tukee Palestiinaa, koska heillä on sama halu tuhota länsimainen kulttuuri. Hehän vihaavat Israelia ja Yhdysvaltoja.

Höpö höpö.

Vierailija
218/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja Hamas on Israelin perustama järjestö.

Että miten meni noinniinkuin omasta mielestä?

Niin että jos joku perustaa terroristijärjestön sinua vastaan, niin silloin olet itse asiassa perustanut sen itse? Miten ne piuhat oikein kulkee päässäsi?

Sivusta, mutta mitä sä horiset, että jos joku perustaa? Ei se ole mikään salaisuus, että Israel auttoi sen perustamisessa, ja on kyllä tukenut sitä sen jälkeenkin. 

Ja kuten aina ennenkin, niin ihmisten, joita pitää vihollisina, tukeminen tuppaa päättymään tällä tavalla.

Kun tuo sama moka toistetaan uudestaan ja uudestaan, niin vähitellen sitä alkaa miettiä, että ehkä se onkin vaan keppihevonen, millä saadaan varmistettua ettei vihanpito lopu.. 

Vierailija
219/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi tuota gazalaisten evakuointia pidetään niin mahdottomana. Heidän pitäisi siirtyä vain lyhyt matka toiselle puolelle kaupunkia. Esimerkiksi Rovaniemen evakuoinnissa 10 000 ihmisen piti siirtyä vuorokaudessa pois kaupungista ja se saatiinkin tyhjennettyä aika lailla täysin siviileistä. Jotenkin sielläkin sairaaloistakin saatiin potilaat evakuoitua.

Toki tuolla on isompi määrä ihmisiä, mutta matka on lyhyempi ja sääkin todennäköisesti kivempi kuin lokakuisessa Suomessa aikoinaan. Voisivatko he ajatella, että menisivät ikään kuin töihin poikkeuksellisesti kaupungin toiselle puolelle?

https://seura.fi/ilmiot/historia/rovaniemen-totaalinen-havitys-800-kaat…

Vierailija
220/1107 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Veikkaan, että se on sotapropakandaa.  

Ja palestiinalaiset on eri asia kuin Hamas yms. 

Siellä on koston kierre. Itse olen molempien kansojen puolella molempien ääriaineksia vastaan.  Monet Israelilaiset haluaa vaihtaa tämän hetkiset hallitsijat. Palestiinalaiset haluaa vain elää ja saada mahdollisuus elämiseen kaikkien keskellä. 

Ja miksi luulet Israelin tätä, ihan selkeää vihollistaan tukeneen? Bibi on itsekin sanonut, että se on niiden strategia, jolla varmistetaan ettei tule yhtenäistä Palestiinaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi