Miten rahoitatte joulun?
Laitoin meidän molempien (omat ja puolison) veronpalautukset syyskuussa säästötilille sekä miehen palkankorotuksen syys- ja lokakuulta. Vielä muutama satku ja joulurahat on kasassa. Alan säästää kesäloman jälkeen jouluun, tammi- tai helmikuussa aloitan kesälomasäästämisen. Olen freelanceri, enkä saa tuloja kesälomalta.
Kommentit (123)
Vierailija wrote:
Ihan palkalla rahoitan. Lahjoihin laitan jotain 200-500 euron väliltä, ruuat ostan valmiina ja juomiin menee muutama satanen. Voi olla, että vuokrataan ex tempore joku mökki pohjoisesta, mutta saa nyt nähdä, jaksaako ja salliiko työtilanne tänä vuonna pidemmän joululoma pitämisen.
Kaksi aikuista.
Kahden aikuisen joulujuomiin menee muutama satanen? 😯
Teen jouluruokia pakkaseen jo nyt pikkuhiljaa. Kinkun ostan heti kun tulee myyntiin. Eli ruokailuun valmistaudun ajoissa. Lahjat ajattelin tilata mustana perjantaina. Ihan muutama juttu vain, koska lapsilla on jo kaikkea. Ennakointi on mielestäni järkevää, koska en halua panikoida viikko ennen joulua.
Ostamalla lahjat pitkin syksyä. Nyt on siis tilattuna lahjat tälle joululle. Seuraavaksi tilaan itselleni kosmetiikkajoulukalenterin.
Mitä muita kuluja joulusta on? Ruokaa syödään joka tapauksessa. Kestokuusi, vanhat koristeet. Juhlavaatteet löytyy kaapista. Ehkä joo, lapselle pitää ostaa joku siistimpi paita.
Ei ole lapsia, joten päätettiin ettei osteta mitään lahjoja.
Ihan palkasta. Olen joulun kahdestaan äitini kanssa. Kala maksaa, mutta lisukkeeksi teemme vain porkkana-, lanttu-, peruna- ja makaronilaatikot (pienet), rosollia ja keitettyjä herneitä.
Koira saa cesaraterian ja ikeasta lahjan, mutta sekään ei ole edes kymppiä :D
Vuoden S-bonukset ruokakauppaan ja muutama lahja teini-ikäiselle ja aikuisille lapsille. Kaikkea turhaa tavaraa välttäen. Hyvää ruokaa ja yhdessä oloa. Se riittää.
Mielestäni AP:n aloitus on paikallaan. Vuosittain ihmiset joulun alla pahoittelevat, kun joulun viettoon ei ole rahaa. Toki joulua voi viettää ilmaiseksi. Mutta jos vaikka lapsilleen haluaa lahjat ja ruokapöytään juhlavammat tarjottavat, on hyvä etukäteen miettiä, miten ne rahoittaa tai paljonko on käytettävissä vai onko mitään käytettävissä. Ei tarvitse kerjätä ja voivotella juhlan alla, kun tilanne ei tule yllätyksenä.
Ja kysymykseen: siirrän syksyn ajan palkasta pari sataa kuussa joulua (ja uutta vuotta) varten sivuun.
Joulu on yksi vkl muitten joukossa ei muuta.
Vierailija wrote:
Olen pitkällä sairaslomalla, joten paljoa ei voi jouluun käyttää. Torttu ja piparitaikinat ei paljoa maksa. Osallistun kinkkuarvontoihin jos lykästäisi, muuten ei kinkkuun ole varaa. Lapsille pienet lahjat. Surettaa jo etukäteen ne kohta ilmestyvät joululahjakuvastot joita posti tuo ja kaikkia ei ehdi heti piilottaa. Nytkin kaupat pullistelee kalliita joulukalentereita ja hyvä jos jotkut euron kalenterit voi itse ostaa.
Osallistukaa hyväntekeväisyyden joulupuukamppanjaan. Siinä voi esittää maltillisia toiveita joihin ei muuten ole varaa.
Lapset ovat aina saaneet lahjoja isovanhemmiltaan, joten minulla rahaa on mennyt enemmän vain ruokiin. Esimerkiksi piparkakkutaikinan ainekset eivät paljoakaan maksa, mutta pipareiden tuoksu tuo joulumielen koko taloon. Samat koristeet joka vuosi tuovat ihanasti muistoja lapsuudesta ja menneiltä vuosilta.
On minulla työ, jolla rahoitan elämäni.
Vierailija wrote:
Olen pitkällä sairaslomalla, joten paljoa ei voi jouluun käyttää. Torttu ja piparitaikinat ei paljoa maksa. Osallistun kinkkuarvontoihin jos lykästäisi, muuten ei kinkkuun ole varaa. Lapsille pienet lahjat. Surettaa jo etukäteen ne kohta ilmestyvät joululahjakuvastot joita posti tuo ja kaikkia ei ehdi heti piilottaa. Nytkin kaupat pullistelee kalliita joulukalentereita ja hyvä jos jotkut euron kalenterit voi itse ostaa.
Minäkin olen ollut koko vuoden enkä siltikään ole kovin köyhä. Mihin sun rahat menee?
Pyrin ostamaan joululahjat alennusmyynneistä valmiiksi hyvissä ajoin. Ne ovatkin käytännöllisiä eikä niitä osteta paljoa. Joulukoristeet on olleet jo kymmeniä vuosia samat. Kestävät kauan, kun säilyttää hyvin pakattuna. Ruoat on perusjouluruokia. Ruokien määrä ja laatu vaihtelee käytettävissä olevan rahan mukaan.
Skippaan koko joulun kun ei vaan ole varaa. Ei onneksi ole lapsia, mutta aina olen silti ollut jouluihminen. Vanhempani ovat kuolleet ja saan mennä jouluisin sukuloimaan, mutta pakkohan sinnekin on aina jotain viedä eikä vain istumaan valmiiseen pöytään.
He tietävät huonosta rahatilanteestani ja saisin mennä sinne silti, mutta en vain kehtaa.
No on se nykyään haastavampaa, kun veronpalautukset eivät enää tule joulukuussa, ja talvella on korkeat lämmityskustannukset, jotka vievät useamman satasen ylimääräistä kuussa. Onneksi ei ole lapsia, joten vietetään vain sellainen joulu, mihin on rahaa. Mulle tärkeintä on työkiireistä rauhoittuminen joulutunnelmaan. Joulukuusi naapurin metsästä (luvalla) ilmaiseksi ja tutut vanhat koristeet. Puhdas koti, joulumusiikkia, glögi ja hyvä kirja. Koirat vielä kainaloon, ja se on siinä. Ei tule liian kalliiksi.
Ainahan voi sanoa olevansa jehova. En tonttuile, eikä yksisarvisillekaan ole tilaa. :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minäkin olen ollut koko vuoden enkä siltikään ole kovin köyhä. Mihin sun rahat menee?
Olen eri, mutta lääkekatto on yli 600 euroa, samoin sairaalamaksukatto n. 700€, joten vuodessa jo noihin meni sairaslomalla 1300€. Plus tietysti ne lääkkeet joita tarvii, mutta joita ei korvata.
1300€ on töissäkäyvänäkin jo ihan kelposiivu, saati pitkällä saikulla jolloin käteenjäävä raha ob muutenkin pienempi. Myös autoa joutui käyttämään kun ei kävellen eikä pyörällä päässyt liikkumaan.
Vierailija wrote:
Ei ole rahaa eli siis en vietä joulua. Lähetän muutamat joulukortit. Äidillä käyn ennen joulua tai joulun jälkeen kun jouluna julkiset kulje. Äidille vaatimaton lahja, jouluruuat ostan joulun jälkeen alennuksesta. Kirkkoon meen toki.
Joulun tunnelma ei synny ostamalla. Siihen tunnelmaan pääsee hyvin vaikka kuuntelemalla jotain vanhoja joululauluja ja puuhailemalla kotona jotain, mistä tulee kotiin jouluisia tuoksuja. Glögiä, piparkakkujen leivontaa, perinteinen kynttiläenkelikello kilkattamaan ja sitä rataa. Kirkoissa käy laulamassa joululauluja ja hautausmaalla katsomassa hautakynttilöitä.
Äidille paras lahja on oman lapsen kanssa yhdessä vietetty aika. Se voi olla vaikka joulusiivousta, jouluruokien laittoa tai vanhojen valokuvien katselua yhdessä. Valmiista soseista saa helposti joulun laatikot ja samalla äiti voi jakaa parhaat niksinsä.
Paras joulu on rauhallinen joulu. Siihen ei liity stressiä ja suorittamista, saati hermojen kiristelyä jouluvalmisteluiden vuoksi.
Vierailija wrote:
Siinäpä sitä on taas miettimistä. Meillä on iso perhe, lapset aikuisia, heillä jo puolisoja ja osalla lapsiakin. Meillä ei todellakaan toimi se, että ruokaan ei menisi enempää rahaa kuin normaaliviikonloppunakaan. Joulu on meille tärkeä yhdessäolon hetki, ja ruokaan menee jo hirveästi ylimääräistä, kun ostaa esim. hyviä juustoja ja joulukaloja. Jouluna meillä on myös viiniä, glögiä ja muitakin alkoholijuomia ja ne ovat tietty kalliita. Ja mitä olisi joulu ilman suklaata ja muita herkkuja. Ja entäs sitten lahjat. Rahoitan yleensä luottokortilla ja niitä laskuja maksellaan sitten melkein aina jonnekin syyskuulle saakka.
Jos ostelette vielä aikuisten kesken lahjoja, niin sille stoppi nyt ihan ensimmäisenä. Aikuisilta ei puutu mitään ja aikuisten lahjoista tulee vain turhaa stressiä kaikille. Omille aikuisille lapsille pitäisi pystyä myös sanomaan, että oma talous ei kestä tällaisen lauman ruokkimista kalliilla herkuilla. Jos sinä näet sen vaivan, minkä tuollaisen joulupöydän kokoaminen vaatii (ei pelkästään kattaminen, vaan se kaupoissa kiertely, ostosten tuominen kotiin ja niiden kylmäsäilytyksen järjestely jne.), niin varmasti lapset ovat halukkaita osallistumaan kustannuksiin. Tai sitten delegoit sitä joulupöytää - joku tuo kalat, joku tuo juustot, joku tuo viinat.
En tiedä mitään järjettömämpää kuin hyvätuloisen esittäminen omille lapsille sillä kustannuksella, että joutuu pitämään sitä kulissia yllä maksamalla järkyttäviä korkoja luottokorttivelasta. Kyllä omille läheisille pitää pystyä sanomaan, mihin oma maksukyky riittää ja mihin ei. Lapset olisivat varmasti järkyttyneitä ja myös häpeissään, jos tietäisivät mitä heidän kestitseminen aiheuttaa!
Vierailija wrote:
En tiedä, jotain köyhäinavustusta se on varmaankin haettava että saadaan edes kinkku ja muuta jouluruokaa pöytään..
T: köyhä ja kipee
Joululaatikot on halpoja kun tekee itse, vaikka tekisi valmiista soseestakin. Sama homma joulupuuron kanssa. Sen kinkun ei tarvii olla mikään 10kg kinkku, ihan voi ostaa vaikka lihatiskiltä valmiiksi paistettua kinkkua siivutettuna pienemmän määrän tai sitten ostaa sellaisen pienemmän kinkkurullan.
Lopetimme kerskakulutuksen. Joululahjaksi riittää jokin lauta- tai palapeli.