Miten rahoitatte joulun?
Laitoin meidän molempien (omat ja puolison) veronpalautukset syyskuussa säästötilille sekä miehen palkankorotuksen syys- ja lokakuulta. Vielä muutama satku ja joulurahat on kasassa. Alan säästää kesäloman jälkeen jouluun, tammi- tai helmikuussa aloitan kesälomasäästämisen. Olen freelanceri, enkä saa tuloja kesälomalta.
Kommentit (123)
Meille tulee tänä vuonna veronpalautukset vasta joulukuussa, yli 5000€. Viime vuonna veronpalautukset tuli jo lokakuussa. Jos on tuhlaavainen luonne, niin ei tuollaisten varaan voi joulua suunnitella, kun ne palautukset saattaa tulla jo liian aikaisin ja jouluna niistä on muisto vain.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Palkalla. Tosin ei jouluun mene läheskään yhtä paljon rahaa kuin uudenvuoden illanistujaisiin. Kalakauppaan menee ehkä eniten joulubudjetista.
t. akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä
Kysyttiinkö onko lapsia, mikä koulutus ja työ on??? Tai mihin muualle sinun rahat kuluu? Tai mihin jouluna rahat kuluu???
Hyvä taustoittaa vastausta, muuten ketju on todella tylsä. Miksi tuo aiheutti niin pahaa mieltä?
Palkalla ja säästöillä tarvittaessa. Olen kahden nuoren yh. Molemmille ostan jonkun kalliimman toiveen ja ehkä jotain pientä lisäksi. Itselle ostan lahjan jos siltä tuntuu. Jouluruoat ostan aina viimeisen päälle maksoi mitä maksoi.
Joulun ja uusvuoden viettoon menee vähän enemmän rahaa ruokiin, juomiin ja herkkuihin. Muuten ei mitään överiä kulutus piikkiä aiheudu. Kaikki tarpeellinen hankitaan pitkin vuotta tarpeen mukaan eikä mitään hankintoja jätetä johonkin jouluun. Pula-ajan joulun perinteistä on jo luovuttu iät ja ajat sitten. Suvuissamma ei ole köyhiä lapsiperheitäkään kaikilla ollen kahdet autotkin sekä päästen joka vuosi kotimaan ja etelän matkoillekkin. Uutena vuonna rahan heittelystä ilmaan voi vain päätellä ettei ruuasta ja muustakaan ole vielä tullut pulaa.
Palkalla ja Kelan tuilla.
Käytin syksyllä vähän rahaa hemmotteluun, joten jouluna ei pröystäillä. Ruokaa vain yhdelle kuten arkenakin ja koska kukaan ei lahjoja kerro haluavansa, rahaa menee pahvinpaloihin. Ruoka suunnilleen samanhintaista kuin arkenakin eli ei turhia herkkuja.
Minä ja siskoni olemme antaneet toisillemme joka joulu 50 euroa. Nyt kun on kaikenmaailman hintojen nousua, päätimme, että emme enää anna lahjoja toisillemme.
Vierailija wrote:
Minä ja siskoni olemme antaneet toisillemme joka joulu 50 euroa. Nyt kun on kaikenmaailman hintojen nousua, päätimme, että emme enää anna lahjoja toisillemme.
No taloudellisestihan lopputulos on sama. LOL
Vierailija wrote:
Ootte ihanii!
S-pankin visaluottokorttia käytettiin viime vuonna joulukuussa 14 prosenttia enemmän kuin normaalisti. Aika vähän mielestäni.
Maksan vapaaehtoisesti yhden prosentin verokortille laskettua suurempaa ennakonpidätystä tammikuusta marraskuulle,
Sitten marraskuussa haen uuden tarkkaan lasketun verokortin vuoden aikana kertyneiden tulojen mukaan, ja lisäksi ilmoitan kotitalous- ja muut vähennykset niiltä osin kuin ne ovat tiedossa.
Näin toimien paitsi vältyn mätkyiltä ja maksan vain oikean määrän veroja, ja saan joulukuulle uuden verokortin jolla yleensä jää reilu 500€ - 1000€ enemmän käteen joulukuun palkasta. Sillä on perinteisesti rahoitettu joulun ja uudenvuoden menot.
Tämän käytännön juuret ovat siinä että ammatissani tulot vaihtelevat jonkunverran riippuen siitä miten työssään sattuu onnistumaan. Aiemmin vaihtelua oli enemmän ja tuntui paremmalta maksaa alkuvuonna vähän liikaa veroja kuin saada isot mätkyt verotuksen valmistuttua. Nykyään tulot ovat aika tasaiset mutta olen silti pitänyt kiinni samasta systeemistä koska on kiva saada pieni joulubonus, vaikka sen olisikin itse maksanut
Perinteiset suomalaiset jouluruoat ovat siitä hyviä, että ne ovat pääosin hyvin halpoja, ainakin laatikot ja rosolli/punajuurisalaatti. Eikä joululeipäkään kalliiksi tule, jos jaksaa vääntää itse vaikka saaristolaisleipää. Muita halpoja riisipuuro ja riisi- tai perunapiirakat, joskin piirakoissa melkoinen homma.
Rahoittaminen ei siis vaikeaa, kun en lihaa syö, muitten kuin ehkä lahjojen osalta. Teen nykyään ruokalahjoja, joita itsekin toivon, jos jotakin nyt ylipäätään toivon. Ovat olleet kyllä hyvin tykättyjä. Itse tehtyjä suklaakarkkeja täytteellä ja tällaisia, nätisti pakattuna. Ei tule ylettömän kalliiksi ellei sitten äidy valmistamaan lopulta herkkukorillisittain syötävää :D
Oon opiskeleva yh, mutta onneksi lapsi on vielä aika pieni, niin lahjatoiveet on sellaisia, että voi toteuttaa. On toivonut pehmolelua ja palapeliä joululahjaksi. Syömään mennään vanhemmilleni, niin ruokaan ei tule menemään paljoa, mutta jotain haluan leipoa. Tykkään ihan älyttömästi tehdä käsillä kaikkea, esim. leipoa jouluherkkuja, askarrella joulukortteja ja neuloa lahjoiksi pipoja ja villasukkia. Noihin tulee menemään jonkun verran rahaa, mutta ihan mielelläni toteutan tekemisen ilon vuoksi :) Joulukuusen myös ehdottomasti haluan. Rahoitan kaiken tämän tuilla ja tarvittaessa opintolainalla.
Joka kuukausi säästän jo muutenkin 1500 e säästötilille joten eiköhän siitä liikene 500 e myös joulujuttuihin.
Meidän joulunvietto ei tarvitse mitään erityistä lisärahoitusta.
Ruoka voi olla jopa halvempaa kun tulee tehtyä enemmän itse eikä käydä ravintoloissa / haeta noutoruokaa.
Lahjoja ostan molemmille lapsille ehkä 400 eurolla ja muille 200 eurolla, eli niihin menee tonni. Mutta jos mulla ei yleisesti ottaen olisi tonnia ylimääräistä, niin ostaisin lahjat budjettini mukaan.
Mä olen aikuisikäni tehnyt niin että ostelen lahjoja pitkin vuotta jos näen jotain mitä tulee tarvitsemaan. Nytkin on 4 isoa kestokassillista paketoituna.. Syötävää ostan vain itselleni, pikku kinkkurullan paistan vaikka en syö kun jonkun ohuen siivun joulu leivän päällä, piparkakut teen ja joulutorttuja.. Yhden jouluaterian käyn äitini luona syömässä joulupäivänä, en välitä raskaista jouluruoista, muuten pärjään kinkkuleivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vietetään sellainen joulu johon on varaa. Mies jäi työttömäksi rakennusalalta kesällä joten hiljainen joulu tulee olemaan.
Sinä joka kehoitat menemään häntä töihin, kerro osoite ja hän tulee paikalle.
En kehota, työttömyys on aina oma murheensa. Mutta jos tosissaan osoitetta kaipaat (tai kuka vaan), niin etsi googlesta paikkakunnan päiväkotien osoitteet ja ota yhteyttä päiväkodin johtajaan. Sijaisille on tarve lähes jokaisena päivänä, meidänkin talosta puuttui tänäänkin kahden ryhmällisen verran kasvattajia (ryhmiä kuusi, joista kaks pienryhmää). Sijaiset olisivat oikein tervetulleita, jos kielitaito ja jonkinlainen maalaisjärki riittää ryhmän hallintaan. Ja hei, lyhyisiin sijaisuuksiin ei edes tarvita koulutusta!
Joulu ei ole kalliimpi kuin mikään muukaa päivä vuodessa.
Kallis joulu tulee, koska päätimme tulla koko iso perhe jouluksi Suomen Lappiin. Lentoliput maksoivat about 5000€, mökin vuokra toiset 5000€ ja jos siellä vielä jotain haluaa tehdäkin, niin kaikki poroajelut, kelkkasafarit jne maksavat maltaita. Mitään lahjoja ei kyllä hankita paitsi perheen pienimmälle jotain pientä.