Jäin miettimään, oletko sinä lukenut 17 sivua pitkän tuomiopaperin? (Severi Lahtinen)
Kovin harva on sen lukenut, olitpa puolesta tai vastaan. Sensijaan kuten moni on aiheellisesti huomauttanut, tuntuu luottamus meidän oikeusjärjestelmään olevan heikkoa. Suomessa ei luoteta poliisiin joka teki esitutkinnan, syyttäjääkin pidetään puolueellisena, aivan kuten käräjäoikeutta jossa tuomio lopulta annettiin. Huutokuoro pitkin sosiaalista mediaa on kuitenkin erittäin vakuuttunut, että väärä tuomio on nyt annettu, joka tietenkin voi olla myös totta ja tuomio voi muuttua hovioikeudessa, jos se sinne menee.
On kuitenkin todella huolestuttava ilmiö kuinka vähän monet ihmiset luottavat meidän oikeusjärjestelmään, lukematta tuomiopapereita, tietämällä tapauksesta vain jotain pintapuolista. Oikeusvaltioissa ei kuitenkaan oikeutta jaeta somen huutokuorojen säestyksellä. Ne jaetaan edelleen siellä missä pitääkin Suomen oikeuslaitoksissa, kaikkia osapuolia kuullen, vakaasti harkiten.
m47
Kommentit (234)
Suomen käräjä- ja hovioikeuden tuomarien tasosta kertoo olennaisen Anneli Auerin tapaus, joka ei vieläkään ole ohi.
Vierailija wrote:
Liikaa tapauksia jossa oikeutta käytetään hyväksi oman edut tavoutteluun joka on jihtanut siihen että aivan liikaa aidosti syyttömiä on saanut tuomion. Tämä on vaan johtanut siihen että miksi luottaa järjestöön joka on omilla teoillaan romuttanut luottamuksen
Vielä enemmän on niitä, jotka pääsevät kuin koira veräjästä, kun uhri ei uskalla edes ilmoittaa poliisille tai näyttö ei riitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomen valtiolla on valmiit ja toimivat ratkaisut raiskaajaongelman ratkaisemiseksi. Ratkaisut ovat siististi pakattuina pahvirasioihin valtion asekaapeissa. Heikot ja humaanit politiikot eivät uskalla tehdä päätöstä, jotta nämä ratkaisut otettaisiin käyttöön. Jokainen raiskaaja on luodin arvoinen, kunhan se luoti tulee valtion taholta.
Tarviiko miesten tehdä edes rikoksia, eikö olis vaan parempi että tapetaan kaikki kun kaikki on kuitenkin raiskareita kun oikein mietitään?
No eikä ole. Onneksi.
En tiedä tästä tapauksesta, mutta olen hämmästynyt siitä miten niin moni mies on sitä mieltä että on ihan ok kopeloida tai jopa yhtyä sammuneeseen jos nukutaan vaikka samassa sängyssä. Mitä vittua oikeasti?
En ole lukenut, enkä lue. Tuomitsen Pojun kusinen akka -kommentit täysin. Nolo kusinen ukko.
Miten nämä Severin puolustajat selittävät itselleen uhrin traumatisoitumisen? On jaksanut käyttää valtavasti aikaa ja luultavasti rahaakin tähän näytelmään? Ihan huvikseen? Ja ylipäätään onnistunut siinä?
Vierailija wrote:
En tiedä tästä tapauksesta, mutta olen hämmästynyt siitä miten niin moni mies on sitä mieltä että on ihan ok kopeloida tai jopa yhtyä sammuneeseen jos nukutaan vaikka samassa sängyssä. Mitä vittua oikeasti?
Katopa se Seven ig-video missä kerrotaan miten se oikeasti meni. Muija oli ite aloitteellinen
Kieltäminen, viha ja hyväksyminen.
Faneilla ykköskohta menossa. Kyllä se siitä totuuden hyväksymiseksi vielä muuttuu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Katopa se Seven ig-video missä kerrotaan miten se oikeasti meni. Muija oli ite aloitteellinen
Miksi luotat jonkun rattijuopon valehteluvideoon?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sevekö kertoi? Miksi luotat hänen sanaansa, vaikka oikeuslaitoskaan ei pitänyt sitä uskottavana?
Äijä yrittää uusimmalla ig-päivityksellään taas vedota tunteisiin ja kerätä sympatiaa.
Raiskaajien perusselitys: kyllä se toinen itse sitä halusi. Onko joku raiskaaja joskus myöntänyt raiskanneensa? Niinpä.
Vierailija wrote:
Naset tunkee baarissa kättä miehen housuihin ja se pitää hyväksyä tai ainakaan ei se ole yhtään vähentynyt vaikka siittä julkisesti on ollut puhetta ja jos mies millään tavalla koskee naiseen on mies tuomittava?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Naset tunkee baarissa kättä miehen housuihin ja se pitää hyväksyä tai ainakaan ei se ole yhtään vähentynyt vaikka siittä julkisesti on ollut puhetta ja jos mies millään tavalla koskee naiseen on mies tuomittava?
Rikosilmoitusta kehiin vaan. Ei ole ok.
Vierailija wrote:
Oikeudessa taatusti lasketaan miehen eduksi se, jos naisella ei ole hoitosuhdetta psykiatriin tai traumoja. Se herättäisi ainakin omat epäilyni lautamiehenä.
No luojan kiitos et ole mikään lautamies sitten. Jos ymmärrys mielenterveydestä on todella tätä luokkaa. Raiskaus nimenomaan kuuluu sen tason traumakokemuksiin että uhri ei välttämättä kykene edes menemään kokemuksesta puhumaan lääkärille. Etenkään julkiselle puolelle, jossa tarina on sitten koko loppuelämäsi kaikkien sinua hoitavien ihmisten luettavana, myös niiden ei niin kivojen ja niiden joilta saat töykeää ja epäasiallista hoitoa. Minä en ainakaan ikimaailmassa haluaisi raiskauksesta mitään omakantatekstejä. Yksityisvastaanotot taas maksaa ja jos ei ole varaa niin sitten ei voi mennä. Varmaan kaikki kynnelle kykenevät mielummin hakeutuvat yksityiselle. Ei ole mikään velvollisuus kellään mennä levittelemään traumojaan jonnekin niinkin onnettomaan, sekavaan ja toimimattomaan viritelmään kuin julkisen terveydenhuollon psykiatria.
Traumakokemus on aina elämän mittainen prosessi eikä näissä asioissa voi pakottaa tai ulkoapäin määritellä mitään. Joku on tarpeeksi sinut tapahtumien kanssa ja hakee apua vuoden, toinen kymmenen ja kolmas kahdenkymmenen vuoden päästä. Menee aikaa edes itse tiedostaa traumansa. Ja kuka ja miten muka voidaan määritellä oikeuden edessä riittävän traumatisoituneeksi kun traumat voivat näyttäytyä oikeastaan missä tahansa muodossa ja miljoonalla eri tavalla. Masennus jne oireilu voi räjähtää lamauttavana päälle vaikka vasta viiden vuoden päästä, ensin uhri vaan ylisuorittaa hulluna elämää täydellisenä eteenpäin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi se pitää hyväksyä? En minä ainakaan sellaista vaadi.
Nimettömänä miehet huutaa että uhrin nimi pitäisi julkaista... Mutta mielestäni kaikkien näiden Severin tukijoiden nimet pitäisi julkaista että voi sitten vältellä heitä.
Vierailija wrote:
Jos ei ole siinä tilassa, että voi antaa suostumuksen, niin silloin se on raiskaus. Älkää panko sammuneita naisia, yksinkertaista. Luulisi vähän heikkolahjaisemmankin miehen käsittävän tämän asian
Näin.
Mitäs sitten tehdään jos toinen myöhemmin väittää olleensa sammunut/nukkuva, vaikka ei oikeasti ollut? Miten ihmeessä tuollaisen voi selvittää? Tähdennän että kiinnostaa ihan oikeasti se että _miten_ asiasta voidaan saada selvyys, ja sitä myöten tuomio? Eli miten käytännössä voidaan todistaa sana sanaa vastaan.
Sitä ihmettelen miten tämä Severi on laittanut instaan koko ajan iloisia bilekuvia vielä ihan viime hetkiin asti? Vasta nyt kun juttu tuli julkisuuteen niin ollaan niin maansa myyneitä.
Suomen valtiolla on valmiit ja toimivat ratkaisut raiskaajaongelman ratkaisemiseksi. Ratkaisut ovat siististi pakattuina pahvirasioihin valtion asekaapeissa. Heikot ja humaanit politiikot eivät uskalla tehdä päätöstä, jotta nämä ratkaisut otettaisiin käyttöön. Jokainen raiskaaja on luodin arvoinen, kunhan se luoti tulee valtion taholta.