Työhaastattelu työpaikan aulakahvilassa
Siis mikä juttu... Olin haastattelussa ja haastattelija pahoitteli mulle, ettei ole nyt sopivaa vapaata tilaa meille niin mennään tonne kahvioon haastattelemaan. Täytyy sanoa, että keskittymiseni oli aika huonoa. Se kaikki hälinä, muiden ihmisten keskustelut, astioiden kolina... Ei jäänyt hyvä fiilis. Haastatteluun kutsutaan ja sitten onkin yllätys, ettei ole mitään vapaata tilaa jossa voisi olla rauhassa?
Kommentit (84)
On mutkin haastateltu työpaikkaruokalan pöydässä, toki ei nyt keskellä lounasaikaa. Oli ilmeisesti juurikin neukkareista pulaa tilamuutosten takia. Viikon päästä haastattelijana toiminut esimies soitti, että tervetuloa allekirjoittamaan sopimus mikäli olen kiinnostunut paikasta. Neljä vuotta olen nyt ollut ko. paikassa töissä ja niitä neukkareitakin on saatu lisää :D
Minut on haastateltu samantyylisesti. Jossain aulan nurkassa. Sain työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehaastattelu, jolla kerätään tietoja. Jäit vanhanaikaiseen.
Valehaastattelu? Onko tällaisia oikeasti?
Ei tietenkään, höpsö. Mitä tietoa siellä haastattelussa muka tulisi? Tiedot tulivat jo hakemuksessa, jos niitä olisi aihetta keräillä.
Voi kun saisi tietää jo tuloksen. Fiilis oli vähän outo, mutta silti ilmapiiri pysyi aika rentona ja tuttavallisena. Myös haastattelijani kuulemma toi plussaa. Ei auta kun odotella parasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sattuu, ja voi olla tarkoituksellista jolla vähän tsekataan reaktioita tai sitten vihjataan ettei ole kärkisijoilla. Sama kuin perjantaihaastattelut.
Kaikkea sitä onkin. Toisaalta, miksi sitten kutsutaan haastatteluun edes? Miksi nähdään edes se vaiva, jos ei ihminen kiinnosta.
Ainakin julkisella puolella voi olla pakko ettei syrjitä.
Ei julkisellakaan puolella kaikkia hakijoita kutsutaan haastatteluun.
Ensin tehdään hakemusten mukaan esikarsinta: Koulutus, pätevyys, työkokemus.
Ja sitten osa kutsutaan haastatteluun.
Vai kuuleeko joku, että kaikki esim. kaikki 30-40 hakijaa kutsutaan työhaastatteluun?
Kun hakijoiden joukossa on aina niitäkin, joilla ei ole mitään osaamista eikä pätevyyttä, haettavana olevaan työhön.
Sain "kahvilahaastattelusta" paikan, joten voi se niinkin mennä. Sama homma, kaikki neukkarit käytössä. Juotiin kahvit ja juteltiin, sen jälkeen käyttiin toimistolla vähän kiertelemässä ja tutustumassa paikkoihin ja ihmisiin ja oli tilaisuus vielä vapaamuotoisesti jutella tulevan tiimin kanssa. Loppuviikosta soittivat ja tarjosivat töitä.
Mulle kerrottiin, että he eivät ota haastatteluun enää porukkaa. Ilmoitus on edelleen sivustolla. Miksi kuitenkin heillä menee aikaa ilmoittaa paikasta jos sinänsä kaikki haastateltu?
Voih, kyllä vaan valehaastatteluita järjestetään. Valtion/valtion virastoihin jos haetaan vakituista, on pakko mennä virallisen kaavan mukaan: virallinen haku, esikarsinta hakemusten perusteella, haastattelukierros (joskus useita), joskus viel psykologiset testit jne.
Mun työpaikalla (valtion virasto) todella usein vakituiset virat on todellisuudessa pedattu jo jollekin, joka on esim ollut määräaikaisena aiemmin. Koko hakuprosessi on ihan kusetusta, todellisuudessa valittava on jo päätetty. Toki haastatteluissa kartoitetaan hyviä kandidaatteja jatkon kannalta, itsekin sain määräaikaisen paikan näin. Olin hakenut vakituista virkaa, vaikka oikeasti tiesinkin, etten tule sitä saamaan, koska tiesin, että paikka oli pedattu jollekin. Näin se kuulkaa menee. Tasapuolinen ja läpinäkyvä hakuprosessi.
Olin asiakkaana hesessä, kun lähipöydässä oli haastattelu. Siis sinne heseen töihin.
Ei se kauaa kestänyt ja tyyppi sai työn..
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kertoo ennemminkin vain siitä, että työpaikalla on liian vähän rauhallista työtilaa tai huonosti organisoitu neukkarisysteemi. Todennäköisesti joku iso avokonttori parilla lasikuutiokopilla, jotka aina varattu. Haluatko sellaiseen työympäristöön? Se on se, mitä voit nyt miettiä.
JOS haastattelu oli jotenkin muutenkin "juostenk¨stu", niin se kertoo sitten jotain muuta.
Joskus kokoukset venyy ja jos ihmisiä on tullut kaukaa, kyllä haastattelut hoidetaan muualla.
Vahinkoja sattuu
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerrottiin, että he eivät ota haastatteluun enää porukkaa. Ilmoitus on edelleen sivustolla. Miksi kuitenkin heillä menee aikaa ilmoittaa paikasta jos sinänsä kaikki haastateltu?
Kukaan ei ole vaivautunut ilmoitusta poistamaan.
Tai sitten ajattelevat että kun se kerran on maksettu niin olkoot, eihän sitä tiedä vaikka sieltä vielä ilmoittautuisi joku niin spesiaali tyyppi että haluttaisiin kuitenkin palkata, vaikka sitten eri pestiin.
Mulla oli kerran haastattelu lounasaikaan hyvin täydessä kahvilassa. En tykännyt eikä henkilökohtaisia tietoja muiden kuullen. Lisäksi haastattelija veti lounasta samalla 😁 Oli kyllä hämmentävä hetki..
Jos on luvattu ilmoittaa tällä viikolla eikä kuulu esimerkiksi vielä torstaihin mennessä mitään, niin ottaisitko yhteyttä?
Täällä on erikoisen vainoharhaisia vastauksia :D
Olen töissä globaalin firman suomalaisella toimistolla joka on aika pieni. Korona-aikaan muutimme entistä pienempään avotoimistohelvettiin jossa on vain muutama kokoushuone. Kun on pakollinen toimistopäivä, ne on aina varattuja ja ihmiset ottaa niitä omaan käyttöön varauksesta huolimatta koska minkään palaverin pitäminen siinä ympäristössä ei toimi kaiken äänimelun vuoksi.
Joskus voi olla niinkin että edellisen palaveri pitkittyy ja ei sinne voi mennä ja marssia ja keskeyttääkään. Pahimmassa tapauksessa voi sitten joutua käyttämään mielikuvitusta ja tapaamaan vaikka aulan kahviossa eikä se ole mikään osoitus hakijan aliarvostuksesta vaan nykyisestä huonosta työtilasuunnittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran haastattelu lounasaikaan hyvin täydessä kahvilassa. En tykännyt eikä henkilökohtaisia tietoja muiden kuullen. Lisäksi haastattelija veti lounasta samalla 😁 Oli kyllä hämmentävä hetki..
Oho. Erikoista . Uskon että tällainen työhaastattelu lounaan merkeissä on melko vaivaannuttava. Edellisessä työssäni en tykännyt siitäkään, että asiakkaan kanssa käytiin vaikeita hinta- ja vuosisopimusneuvotteluita lounaalla. Jotenkin se syöminen niiden tärkeiden asioiden rinnalla on täysin toisarvoista. Muuten tietysti voi käydä lounaalla ja pitää yllä asiakassuhdetta.
Parempi tuokin, kuin se, että perutaan kokonaan.
Meidän esimies piti haastattelua taukotilassa samaan aikaan, kun toiset tuli viereen syömään makkarasoppaa. Onneksi on entinen esimies.
Hyvä kun pääsit haastatteluun minulle kävi et tule klo 13 ja puolentunnin päästä viesti ettei sovikkaan Voitko tulla ensiviikolla. Laitoin et käy mikä aika tahansa eipä tullut vastausta enää.
Mulle haastattelija sanoi kerran, että hän pitää nuorista heidän työporukassa.