Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Woketeekkarit siivosivat laulukirjat

Vierailija
09.10.2023 |

Opiskelijat siivosivat vanhojen juomalaulujen sanat näin törkeitä juttuja niistä löytyi
Opiskelijat ovat viime vuosina käyneet läpi laulukirjojaan ja muokanneet pois rasistisia ja esineellistäviä sanoituksia. Kaikki ei ole humoristisessakaan mielessä enää ok.

Korkeakoulujen ylioppilaskunnat, opiskelijakunnat ja ainejärjestöt ovat muuttaneet juhlalaulukirjojensa sanoituksia tätä päivää vastaavaksi. Lauluissa ei enää kuulla selkeästi rasistisia tai naista esineellistäviä sanoja.

Opiskelijoiden pöytäjuhlissa eli sitseillä on jo kauan laulettu räväkästi. Nykyään opiskelijat eivät silti hyväksy kaikkea sitä, mitä edelliset polvet pitivät normaalina.

Ainejärjestöt tarkkailevat omaa kulttuuriaan. Tavoite on yhteisö, jossa jokainen kokee olonsa hyväksi, kertoo Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtaja Lotta Leinonen.

https://yle.fi/a/74-20053681

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olin teekkari 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun vaihteessa. Olen nainen, ja kyllä lauloin törkeitä ja mauttomia lauluja. Myös n-sanalla keskiyöllä.

Kiva että on muistot toisenlaisista ajoista, tää nykyinen sisäsiisti meininki ei ole oikein mun juttu. Mutta nykyteekkarit saavat tehdä niin kuin tykkäävät.

Eikö sua yhtään häirinnyt laulaa pelkästään miesnäkökulmasta? "mun kikkelini.." jne. No toki teitä naisia oli niin vähän. Nyt kun mun tytär on teekkari niin naisia on heidän pääaineessaan 40 %, joissain yli puoletkin. 

Vierailija
122/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne olleet teekkareita jotka nöyryyttivät ja ahdistelivat uusia naisopiskelijoita viime vuonna?

Laulujen sanat eivät ole ainut ongelma mikä tuolla porukalla on.

YYYHYYY TEEKKARIT NÖYRYYTTIVÄT SUOJATTOMIA NAISPARKOJA YYYHYYY😭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta myöhässä. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Entisaikaan ne laulujen sanat osattiin laittaa johonkin kontekstiin. Ei ne olleet rasistisia, vaikka jossain laulussa N-sana oli. Tai naisia halventavia. Sellaisia laulujakin maailmaan mahtuu, jotka ovat puhtaasti rasistisia tai naisia halventavia.

Vierailija
124/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olin teekkari 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun vaihteessa. Olen nainen, ja kyllä lauloin törkeitä ja mauttomia lauluja. Myös n-sanalla keskiyöllä.

Kiva että on muistot toisenlaisista ajoista, tää nykyinen sisäsiisti meininki ei ole oikein mun juttu. Mutta nykyteekkarit saavat tehdä niin kuin tykkäävät.

Eikö sua yhtään häirinnyt laulaa pelkästään miesnäkökulmasta? "mun kikkelini.." jne. No toki teitä naisia oli niin vähän. Nyt kun mun tytär on teekkari niin naisia on heidän pääaineessaan 40 %, joissain yli puoletkin. 

Tämä. Lesboja ei kikkeli kiinnosta. 

Vierailija
125/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain tekniikan aloilla naisia on jo puolet. Miksi ne laulaisi tällaisia :

Kun kohdattiin, teki kipeää. Kun erottiin teki kipeämpää.

Kikkeliherpes, vain muistoksi jäi.

Kikkeliherpes, vain sun tuherosta jäi!

Enpä ole tuollaista laulua kuullut. En ainakaan Otaniemessä 90-luvulla.

Vierailija
126/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä tätä nykymaailmaa. Jostain laatikon pohjalla lienee edelleen 80-luvun lopun "wirsu" jossa siis on ne vanhat ja sensuroimattomat versiot mitä siihen aikaan pidettiin muistiinkirjaamisen arvoisena.

Pitänee hankkia tuollekin kassakaappi jossa on kvanttikryptauksen toteuttava lukitus ettei vaan kukaan tulevaisuuden lumihiutale-utelias löytä tuota vahingossa ja järkyty. 

Vierailija
127/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki wwoke on syöpää.

Vierailija
128/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta myöhässä. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Entisaikaan ne laulujen sanat osattiin laittaa johonkin kontekstiin. Ei ne olleet rasistisia, vaikka jossain laulussa N-sana oli. Tai naisia halventavia. Sellaisia laulujakin maailmaan mahtuu, jotka ovat puhtaasti rasistisia tai naisia halventavia.

Aikanaan naurettiin amerikkalaisille sitä että mikrouunissa piti olla kielto että se ei sovellu kissan kuivaamiseen tjsp.

Sitten tää yhtä hullu jos ei vielä hullumpi systeemi tuotiin suomeen vasemmiston toimesta ja nyt pitää porotaulun vieressä olla varoituskuulutus 10 minuutin välein siitä että sitä katsomalla saattaa järkyttyä tai ainakin syyllistyä kulttuurilliseen omimiseen. 

Vierailija
129/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään laulua, kirjaa, elokuvaa ym saa mennä muuttamaan, sehän on 10 kertaa vakavampi rikos tekijää kohtaan kuin mikään tällainen "kiellettyjen sanojen tai asioiden hömpötys".

Jättäkää sitten joku laulu esittämättä, jos se ei johonkin tilaisuuteen sovi, ei ala-asteellakaan esitetä viinalauluja tai kirosanoja sisältäviä lauluja, yksinkertaista.

Vierailija
130/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ymmärtää nämä täysin vitsiksi ja osaa aivan ongelmitta elää sen mukaan. On osanneet vuosikymmenet, kunnes tuli nämä nykyiset ahdistujien suuret ikäluokat. Tämä kaikesta ahdistuvien "tiedostavien" porukka, jotka kokevat kaiken ympärillään uhkana ja loukkaavana. Loukkaannutaan itse ja puolestaloukkaannutaan vielä kiivaammin. Yliopistossa osa opettajistakin aloittaa jo kurssitkin kertaamalla turvallisen tilan säännöt. Jotta voidaan puolustautua hyökkääviltä opiskelijoilta, että yritetty on huomioida kaikki yksilölliset vaatimukset ja sopeutua näiden alati muuttuviin sääntöihin soveliasta termeistä, pronomineista ja ties mistä. 

Melkein toivoisi sotaa tänne ja oikeita ongelmia niin ehkä ei olisi aikaa joka ikisestä jonninjoutavasta asiasta ahdistua, loukkaantua, pahastua ja etsiä kohun aihetta. Ehkä taas maalaisjärki voittaisi ja voisi todeta, että jos tuo vitsailu ei iske minuun, mitäpä jos en tunkisi itseäni kyseisiin juhliin. 

Vierailija
131/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ymmärtää nämä täysin vitsiksi ja osaa aivan ongelmitta elää sen mukaan. On osanneet vuosikymmenet, kunnes tuli nämä nykyiset ahdistujien suuret ikäluokat. Tämä kaikesta ahdistuvien "tiedostavien" porukka, jotka kokevat kaiken ympärillään uhkana ja loukkaavana. Loukkaannutaan itse ja puolestaloukkaannutaan vielä kiivaammin. Yliopistossa osa opettajistakin aloittaa jo kurssitkin kertaamalla turvallisen tilan säännöt. Jotta voidaan puolustautua hyökkääviltä opiskelijoilta, että yritetty on huomioida kaikki yksilölliset vaatimukset ja sopeutua näiden alati muuttuviin sääntöihin soveliasta termeistä, pronomineista ja ties mistä. 

Melkein toivoisi sotaa tänne ja oikeita ongelmia niin ehkä ei olisi aikaa joka ikisestä jonninjoutavasta asiasta ahdistua, loukkaantua, pahastua ja etsiä kohun aihetta. Ehkä taas maalaisjärki voittaisi ja voisi todeta, että jos tuo vitsailu ei iske minuun, mitäpä jos en tunkisi itseäni kyseisiin

Toivoisi sotaa tänne?! Mieti nyt hieman!

Vierailija
132/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt setämiehen peppu on kipiä kun ei tällaisia saa enää laulaa. 

"Emme hyväksyneet mukaan kappaletta, jonka lisäsäe "olen luokanvalvoja, puhkon immenkalvoja" voi viitata alaikäiseen sekaantumiseen" 

Vierailija
133/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lesboja ei kikkeli kiinnosta. 

Päinvastoin. Lesbo voisikin laulaa "mun kikkelistä" jos strap-on-dildot kiinnostaa.

Vierailija
134/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei nyt tunnu ymmärtävän että laulajista on nykyään puolet naisia. Ajat muuttuu. 

Vierailija
135/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan edes viitsii puhua tasa-arvoisesta yhteiskunnasta, kun vasta vuonna 2023 poistetaan naista esineellistävät tekstit? Tämä on taas yksi osoitus siitä, miten naisviha on syöpynyt yhteiskunnan rakenteisiin.

Ei tässä ole kyse naisvihasta. Samalla tavalla lauluissa irvaillaan miehen sukupuolielimillä kuin naisenkin. Lukekaa niitä lauluja.

Paljon uskalletumpia on suomalainen vanha kansa laulanut ilokseen. Lukekaa vaikkapa Henneriina Moisseisen kalevalaisesta maailmasta saatu perinnetarina Vtun synty:

(lainausmerkit) Tulevat kontio, hukka ja repo vierelle", ja näin se käy: "Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet hupsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vtun synty." Saman asian kertoo myös Elias Lönnrot, jonka keräämiä seksirunoja julkaistiin vasta 1997 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) kokoelmassa Suomen kansan vanhat runot. "Karhu laski kaxi kämmentähän/ kahden puolen karvasexi,/ mehiläinen mettä kanto/ koko kolme leiviskätä/ nuorten miesten nuoleskella--" Syntytarina löytyy myös monelta lippuselta SKS:n arkiston vanhoista runoista seksuaaliaiheita-lapun alta. (lainausmerkit kiinni)

Vierailija
136/136 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä häirinnyt. En ole tyyppiä, joka häiriintyy jostain pöytäjuhlan laulusta. Yliopistolla juhlissa laulettiin taistolaisia lauluja, ei häirinnyt sekään, vaikka äänestän oikeistoa.

Ihan hetero olen, ja meitä naisia oli tuolloin 2000-luvun taitteessa aika pieni osa teekkareista, erityisesti sillä osastolla jolla itse olin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme