Lääkkeet auttaa ahdistukseen, mutta haluan eroon niistä
Olen kärsinyt jo vuosikausia pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja sairauspeloista. Välillä myös ajoittaista masennusta. Niihin olen syönyt 20mg Seronilia, joka poisti nuo oireet lähes täydellisesti. Lisäksi on tarvittaessa otettava lääke.
Nyt kuitenkin ongelmana on, että en halua loppuelämää popsia noita lääkkeitä. Oikeastaan pelkäänkin noita lääkkeitä, kun olen niin paljon lukenut, että tuhoavat aivot yms.
Aina, kun olen yrittänyt hitaasti alentaa lääkettä, niin samat ahdistukset palaa mitä oli ennenkin lääkettä. Loppuelämänkö joudun noita syömään vai mikä muu tähän ahdistukseen auttaa? Olen käynyt terapian jo, liikun joka päivä ja koitan syödä terveellisesti. Luen paljon itsehoito-oppaita ahdistuksen hoitoon. Mikään ei auta.
Olisiko kellään samanlaisia kokemuksia tai vinkkejä yms?
Kommentit (203)
"Olisin halunnut hoitaa asian vain ravinnolla, elintavoilla ja mieltäni työstämällä. Lääke alkoi vaikuttaa tunti ottamisen jälkeen ja elimistö heräsi vuosien tauon jälkeen henkiin. "
Jos kyse oli SSRI:srä, se ei ole voinut vaikuttaa tunnissa, vaan silloin kyse on plasebosta. SSRI:n vaikutuksen alku serotiniinipitoisuuksiin vie tutkimusten mukaan aikaa useita päiviä
tyhjästä aloittaessa, eikä vaikutus tule yhdessä tunnissa. Esimerkiksi beetasalpaaja sen sijaan vaikuttaa aika heti.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, oi miksi te lääkeriippuvaiset ette keskustele ja laadi suunnitelmaa annostuksen muuttamisesta tai lääkityksen lopettamisesta lääkärinne kanssa?
Koska lääkäri joko a) vaihtaa aihetta, b) sanoo vastaanoton olevan lopussa, c) sanoo ettei hänen suunnitelmansa mukaan muutoksia tehdä tai d) on päättänyt jo aikoja sitten että ei on ei.
Kuulostaa siltä kuin et kävisi yksityislääkärillä maksavana asiakkaana, vaan jossain, jossa asiakkaan sijaan ollaan potilas, joka ei itse päätä hoitotoimenpiteitä. Eli ehkä lääkärikäynti on ollut julkisessa terveydenhoidossa. Yksityisellä voi itse päättää vastaanoton pituudenkin. Hoitosuunnitelmat tehdään siellä yleensä myös asiakkaan toiveiden mukaan.
Ei välttämättä, koska 40 %:lla toimii masennusoireisiin plasebokin. Eli sokkotesteissä masennuspilleri on useissa tutkimuksissa auttanut 40 %:lla sellaisistakin, joiden masennuspilleri on oikeasti sokeria eikä sisällä vaikuttavaa masennuslääkeainetta lainkaan. Oikea lääke on auttanut yleensä noin 60 % tapauksista, eli vain 20 % on sellaisia, joilla lääke auttanut, mutta plasebo ei. Pitäisi tietää, kuuluuko yksilö siihen 40 % vai 20 % joukkoon.