HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?
Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.
Kommentit (630)
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin edellinen. Kun elämä on pääpiirteittäin samanlaista, ollaan samaa luokkaa. Puhutaan sitten vaikka ylemmästä ja alemmasta keskiluokasta, mutta jako keskiluokkaan ja työväenluokkaan on huvittava yritys jolla vähän parempituloiset duunarit yrittävät erottua korkeammaksi luokaksi.
Sananmukaisesti työväenluokka on sellaista jonka elintaso riippuu töissä käymisestä, ja ilman sitä tipahdettaisiin alempaan luokkaan hyvinkin nopeasti.
Ei se ole. Työväenluokassa käydään töissä, jossa tehdään kuten pomo määrää. Monella on kellotettu kaikki tekeminen ja omaa päätäntävaltaa on hyvin vähän. Keskiluokassa ollaan ammattilaisia. Oma päivä suunnitellaan itse, oma kalenteri luodaan itse. Omat työt tehdään hyvin pitkälle ihan oman osaamisen perusteella, ei toisten määräämien käskyjen perusteella. Ihmisillä on ammatillisia identiteettejä. Ei olla vain töissä täällä kuten työväenluokassa vaan ollaan lääkäri Virtasia ja opettaja Laaksosia. Keskiluokkaisiin arvoihin kuuluu nautinnon viivästyttäminen ja säästäväisyys. Otetaan pitkäjänteisesti pitkiä asuntolainoja, sijoitustoimintaa. Keskiluokkainen maku on erilaista kuin työväenluokassa, harrastukset ovat erilaisia, käytöstavat. Se, että nyky-Suomessa työväenluokka häpeää itseään niin paljon, että yrittää väkisin esittää olevansa keskiluokkaa, ei poista yhteiskuntaluokkien eroja. Jos ne artekit puistattavat, niin sitten voi päätellä, että ei oikeasti ole keskiluokkaa.
metästys trofeeta joka paikka täynnä, niin ei mahdu tilpehööriä kotiin. sama homma mökillä. meillä suositaan käytännöllisyyttä, ei rihkamaa. ja se mitä ihminen tarvitsee, mahtuu reppuun. kaikki muu on hamstraamista ja rahan hukkaamista. mutta kukin tekee tyylillään. ja lopuksi: mitä minä paskalla, kun ei ole peltoakaan.
Me ostettiin ne muuton yhteydessä kun laitettiin asuntoa ja remontoitiin. Otettiin vain muutama tuhat lisää asuntolainaa. Eli ei nyt kauhea hieno statussymboli, mutta pidämme niitä kauniina.
Vierailija kirjoitti:
metästys trofeeta joka paikka täynnä, niin ei mahdu tilpehööriä kotiin. sama homma mökillä. meillä suositaan käytännöllisyyttä, ei rihkamaa. ja se mitä ihminen tarvitsee, mahtuu reppuun. kaikki muu on hamstraamista ja rahan hukkaamista. mutta kukin tekee tyylillään. ja lopuksi: mitä minä paskalla, kun ei ole peltoakaan.
Suosittu käytännöllisyyttä, kuten metsästystrofeita :)
Ei sillä, syön mielelläni metsästettyä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98-99% suomalaisista on umpi-rutiköyhien maajussien tai torppareiden jälkeläisiä, joten on loogista ettei täällä vain ole kerroksellista varallisuutta kuten jossain Ruotsissa tai vaikka UK:ssa. Kuten artikkelissakin sanottiin, täällähän vasta 1960-luvulla alkoi työväelläkin olla muuta kuin hellahuone jossa asua. Ei valtaosalla ihmisistä ennen sitä edes ollut huonekaluja, ainoastaan jonkinlainen sänky (moni tosin nukkui olkipedissä).
Ei ole mahdollista, että täällä olisi "hienovaraista makua" tai "vanhoja perintöhuonekaluja" muilla kuin aatelissukuihin kuuluvilla, eikä näitä ole kuin muutama kymmen tuhatta henkeä.
Ota huomioon, että tilanne on vielä karumpi itäisessä naapurimaassa. Siellä köyhiä maaorjia (ei edes itsenäisiä viljelijöitä tai torppareita) on ollut 99,9% ihmisistä. Maanomistajat ovat jopa antaneet vitsillä omaksi viihdykkeekseen orjilleen typeriä sukunimiä kuten Durakov (aasinpoika) tai Nekrasova (rumilus) jotka ovat säilyneet tähän päivään asti.
Ei sielläkään kellään ole mitään arvohuonekaluja tai vanhaa taidetta seinillä. Siihen kun lisätään se että 1918 käytännössä kaikki yksityisomaisuus kansallistettiin tai kaikki arvokkaampi takavarikoitiin museoihin, on selvää ettei siellä muilla kuin oligarkeilla ole kuin Ikeaa tai jotain ränsistynyttä rojua kotona.
Ennen ihmisillä oli huonekaluja, mutta jonkun maalaistalon tai pappilan pöydät, kaapit, kirstut ym. ei varsinaisesti sovi pieniin kaupunkiasuntoihin, sinne sopii juuri ne funkkiskalusteet jotka on suunniteltu sopimaan sinne. Sen takia kaupungistumisen jälkeen monilta on jäänyt ne perintöhuonekalut maalle. Se on sitten oma kysymyksensä arvostaako talonpoikaistyyliä, mutta kyllä sitä kerroksellisuutta löytyy Suomestakin.
Mun rakkaimmat kalusteet on just talonpoikaistyyliä, puinen emännänkaappi jonka vaari oli aikoinaan ostanut markkinoilta ja isopapan nikkaroima kiikkutuoli. On meillä myös se artekin pöytä, eihän ne ihan samaa tyyliä ole, mutta sama kai se kun itse tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien vanhempien väitöskirjat kirjahyllyssä.
P.s. Jos vanhempasi eivät ole akateemisia, et ole keskiluokkainen.
Höpsis. Ylempi keskiluokka on korkeakoulutettua, mutta alempaaa keskiluokkaa ovat myös sairaanhoitajat ja tradenomit. Aika harvalla ylemmässä keskiluokassakaan on tohtorin tutkinto suoritettuna.
Miten siivoojana tai kaupan kassana työskentelevä tradenomi? Kuuluuko keskiluokkaan pelkästään koulutuksensa avulla? Entä lähihoitaja tai tarjoilija joka tienaa 3000 euroa?
Nuo ovat kaikki harmillisen rumia ja ankeita. Ainut mielihyvä voisi tosiaan olla se status, mutta en suostu hankkimaan näitä vain siksi. String hyllykin kuin suoraan ankealta 70-luvulta. Ei kiitos.. En ole vanhus tai hipsteri ikäinen nuija.
Mutta hipsterit nyt ovat vielä lapsia ja hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, miten metsästystrofeet ovat _käytännöllisiä_?
Miksi keskiluokasta puhutaan kuin se olisi jotain toosiiii hienoa ja yläluokkaista? Sehän on, noh, keskiluokka.
Vierailija kirjoitti:
98-99% suomalaisista on umpi-rutiköyhien maajussien tai torppareiden jälkeläisiä, joten on loogista ettei täällä vain ole kerroksellista varallisuutta kuten jossain Ruotsissa tai vaikka UK:ssa. Kuten artikkelissakin sanottiin, täällähän vasta 1960-luvulla alkoi työväelläkin olla muuta kuin hellahuone jossa asua. Ei valtaosalla ihmisistä ennen sitä edes ollut huonekaluja, ainoastaan jonkinlainen sänky (moni tosin nukkui olkipedissä).
Ei ole mahdollista, että täällä olisi "hienovaraista makua" tai "vanhoja perintöhuonekaluja" muilla kuin aatelissukuihin kuuluvilla, eikä näitä ole kuin muutama kymmen tuhatta henkeä.
Ota huomioon, että tilanne on vielä karumpi itäisessä naapurimaassa. Siellä köyhiä maaorjia (ei edes itsenäisiä viljelijöitä tai torppareita) on ollut 99,9% ihmisistä. Maanomistajat ovat jopa antaneet vitsillä omaksi viihdykkeekseen orjilleen typeriä sukunimiä kuten Durakov (aasinpoika) tai Nekrasova (rumilus) jotka ovat säilyneet tähän päivään asti.
Ei sielläkään kellään ole mitään arvohuonekaluja tai vanhaa taidetta seinillä. Siihen kun lisätään se että 1918 käytännössä kaikki yksityisomaisuus kansallistettiin tai kaikki arvokkaampi takavarikoitiin museoihin, on selvää ettei siellä muilla kuin oligarkeilla ole kuin Ikeaa tai jotain ränsistynyttä rojua kotona.
Kyllä meitä pitkän sukuhistorian omaavia ei-aatelisiakin löytyy Suomesta. Minun sukuni historia tunnetaan 1500-luvulle saakka, ja suurimmaksi osaksi sieltä löytyy varakasta porvaristoa, virkamiehiä, pappeja, upseereita, suurtilallisia, taiteilijoita ym. Joukossa on toki muutama aatelinen, mutta varsinaisesta astelissuvusta ei voi puhua. Tästä johtuen suvussa on periytynyt paitsi materiaa, niin myös valtava määrä kulttuurista ja henkistä pääomaa.
Koen kuuluvani ylempään keskiluokkaan, vaikka en ihan ymmärräkään tuota materialla ja statusesineillä pätemistä. Se taitaa olla enemmän keskiluokkaan nousseiden juttu.
Olen itse statussymboli eli hoikka, hyväkuntoinen, urheilullinen ja hyvin säilynyt keski-ikäinen yli nelikymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin edellinen. Kun elämä on pääpiirteittäin samanlaista, ollaan samaa luokkaa. Puhutaan sitten vaikka ylemmästä ja alemmasta keskiluokasta, mutta jako keskiluokkaan ja työväenluokkaan on huvittava yritys jolla vähän parempituloiset duunarit yrittävät erottua korkeammaksi luokaksi.
Sananmukaisesti työväenluokka on sellaista jonka elintaso riippuu töissä käymisestä, ja ilman sitä tipahdettaisiin alempaan luokkaan hyvinkin nopeasti.
Ei se ole. Työväenluokassa käydään töissä, jossa tehdään kuten pomo määrää. Monella on kellotettu kaikki tekeminen ja omaa päätäntävaltaa on hyvin vähän. Keskiluokassa ollaan ammattilaisia. Oma päivä suunnitellaan itse, oma kalenteri luodaan itse. Omat työt tehdään hyvin pitkälle ihan oman osaamisen perusteella, ei toisten määräämien käskyjen perusteella. Ihmisillä on ammatillisia identiteettejä. Ei olla vain töissä täällä kuten työväenluokassa vaan ollaan lääkäri Virtasia ja opettaja Laaksosia. Keskiluokkaisiin arvoihin kuuluu nautinnon viivästyttäminen ja säästäväisyys. Otetaan pitkäjänteisesti pitkiä asuntolainoja, sijoitustoimintaa. Keskiluokkainen maku on erilaista kuin työväenluokassa, harrastukset ovat erilaisia, käytöstavat. Se, että nyky-Suomessa työväenluokka häpeää itseään niin paljon, että yrittää väkisin esittää olevansa keskiluokkaa, ei poista yhteiskuntaluokkien eroja. Jos ne artekit puistattavat, niin sitten voi päätellä, että ei oikeasti ole keskiluokkaa.
Okei. Me ollaan sitten yläluokkaa, joita ei artekit kiinnosta. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tulodesiiliin pitää kuulua että kuuluu keskiluokkaan joka ostelee jotain status-tuotteita? Minä kuulun heittämällä ylimpään tulodesiiliin enkä omista yhden yhtäkään design-tuotetta. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Mitä tuollaiset status-symbolit yleensä edes maksavat? Ei minulla ole varaa tai halua ostaa jotain tuhannen euron mehukannua, järjetön ajatuskin.
Jos jossain mielenhäiriössä menisin ostamaan jonkun tuhannen euron astian niin vatuttaisi joka kerta kun sen näkisi.
Statussymboli on yhdyssana, ilman väliviivaa. Lapsen luokalla on yksi lapsi, jonka kotona on useamman kymppitonnin arkinen esine. En viitsi kirjoittaa ääneen mikä, mutta jossain vaiheessa rikkautta raha menettää merkityksensä ja näissä piireissä tietäjät tietää, mitä kys. tuote maksaa.
Anteeksi kauheasti. Lukioajoistani alkaa olla jo kolmisenkymmentä vuotta aikaa, en muista ihan kaikkia sääntöjä. Minun alallani tarvitsen enemmän englantia kuin suomea.
Toisaalta:
https://www.kielikello.fi/-/yhdysmerkki-
"Vierasperäiset etuliitteet voivat liittyä myös suomalaisiin sanoihin. Yhdysmerkin käyttö vaihtelee tapauksittain."
Eli en liene tehnyt kovinkaan pahaa virhettä kuitenkaan.
Sitäpaitsi minähän kirjoitin sen yhdyssanana, eli en tehnyt yhdyssanavirhettä, tein vain kirjoitusvirheen. Yhdyssanavirheissä usein tapahtuu myös merkityksen muuttuminen.
Ja itse aiheesta. Rikkailla varmaan onkin kaikennäköisiä kalliita esineitä, pakkohan heidän on rahansa johonkin tunkea. Tässä ketjussa kuitenkin puhutaan keskiluokasta, joka käsittääkseni Suomessa on umpiköyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Ylempi keskiluokka on korkeakoulutettua, mutta alempaaa keskiluokkaa ovat myös sairaanhoitajat ja tradenomit. Aika harvalla ylemmässä keskiluokassakaan on tohtorin tutkinto suoritettuna.
Miten siivoojana tai kaupan kassana työskentelevä tradenomi? Kuuluuko keskiluokkaan pelkästään koulutuksensa avulla? Entä lähihoitaja tai tarjoilija joka tienaa 3000 euroa?
Ei kukaan tietenkään kuulu mihinkään luokkaan pelkän koulutuksen (tai pelkkien tulojen) perusteella, yhteiskuntaluokka ei ole niin selkeä, yhteen asiaan johdettavissa oleva asia, mutta tätä tuntuu jotenkin olevan vaikea monen hahmottaa.
epätoivoinen6791 kirjoitti:
Olen itse statussymboli eli hoikka, hyväkuntoinen, urheilullinen ja hyvin säilynyt keski-ikäinen yli nelikymppinen nainen.
Samoin. Paitsi että olen jo 50+
Meiltä löytyy jotain jutussa listatuista tuotteista, mutta en miellä niitä statussymboleiksi. Tavarat on hankittu yli 10 vuotta sitten, koska viehättivät omaa silmää eikä sen perusteella, että pakko ostaa kun tämä pitää olla keskiluokkaisessa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tietenkään kuulu mihinkään luokkaan pelkän koulutuksen (tai pelkkien tulojen) perusteella, yhteiskuntaluokka ei ole niin selkeä, yhteen asiaan johdettavissa oleva asia, mutta tätä tuntuu jotenkin olevan vaikea monen hahmottaa.
Niinpä. Pääsääntöisesti tarjoilijat ja lähihoitajat kuuluvat perinteiseen työväenluokkaan. Mutta ei se tosiaan ole niin yksiselitteistä.
Kaupan kassalla työskentelevä tradenomi voi kuulua koulutuksensa puolesta alempaan keskiluokkaan, tulojensa ja työtehtäviensä puolesta työväenluokkaan, mutta jos sekä koulutus että työ kassalla on esim. tilapäinen elämänvaihe ennen kauppakorkeaa, ja kotitausta on akateeminen, niin se muuttaa kummasti asetelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pitkäjänteinen", tuloihin nähden liian iso asuntolaina, mahdollisuus tehdä esimiehen osoittamat hommat ihan siinä järjestyksessä kuin haluaa vaikkei työpäivän pituus siihen riitä kuitenkaan, ruokatauon päätteeksi näpytellään muutamat mauttomat LinkedIn-latteudet ja illalla postataan pari instakuvaa ihanalta syksyiseltä kävelyltä oman rakkaan keskivartalolihavan Markun kanssa, kas siinä vasta keskiluokkaisuuden jykevä ydin!
Sama siis näiden string-hyllyjen yms. kanssa.