HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?
Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.
Kommentit (630)
Minulla ei ole yhtään minkäänlaisia suomalaisia design-tuotteita, joita voisi statussymboleiksi sanoa hintansa puolesta. Ei ollut myöskään lapsuudenperheelläni. Olisi ehkä voinut olla, koska isäni oli hyvässä työssä ennen 90-luvun lamaa, mutta vanhempani olivat kotoisin pieniltä maatiloilta maalta. Ei heillä ollut sellaista kulttuurista pääomaa, että olisivat ymmärtäneet tavoitella jotain symboleita.
En itsekään usko, että ostaisin mitään Artekia tai Kukkapuroa, vaikka olisikin enemmän rahaa. Käyttäisin ennemmin omaan terveyteeni, matkustamiseen ja elektroniikkaan. En vain näe yhtään mitään järkeä siinä, että ostaisin vaikka jonkun viiden tonnin susiruman tuolin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se mauton Aalto-maljakko, Sain ylioppilaslahjaksi. Ja Artekin lamppu, ei se Mehiläisepesä vaan semmonen halvempi. Marimekon kuppeja myös,
Kirpparilta ostin Marimekon tunikan, mutta se olikin kauhea karvankerääjä:/ pitäis laittaa Uffille.
Nuo luettelemasi eivät ole statussymboleja, kun eivät ole riittävän kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se mauton Aalto-maljakko, Sain ylioppilaslahjaksi. Ja Artekin lamppu, ei se Mehiläisepesä vaan semmonen halvempi. Marimekon kuppeja myös,
Kirpparilta ostin Marimekon tunikan, mutta se olikin kauhea karvankerääjä:/ pitäis laittaa Uffille.
Nuo luettelemasi eivät ole statussymboleja, koska ne eivät ole rahallisesti riittävän kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iän vanha string-hylly, jonka viritin muuten taas pitkästä aikaa seinälle. Vieraita käy kerran parissa kuukaudessa, jos silloinkaan, eli itseäni varten nyt kyllä viritin sen. Muita aloituksessa mainittuja asioita meillä ei ole. Itse olen ostanut esim. Italialaista designia ruokapöydän ja ihan perus askotuolit sen kaveriksi, lisäksi meillä on jotain tanskalaista designia. Muuten mennään jysk-,ikea-,asko-linjalla. Sisustan itseäni varten.
String-hyllyn ja minkä tahansa muunkin tavaran statusarvo riippuu mielestäni vähän myös käyttötavasta. Meillä on string-hylly teinipojan huoneessa. Se on täynnä epämääräistä rojua ei erityisen esteettisesti aseteltuna ja paksun pölykerroksen alla, koska teinin pitäisi huolehtia itse huoneen siisteydestä, eikä se kumma kyllä kiinnosta. En nyt ihan ekana lähtisi pätemään hyllyyn omistamisella, enkä todellakaan esittelisi sitä missään instassa.
Joskus vuosia sitten ihmiset kyselivät jossain Facebookissa, että miten täyttäisin string-hyllyn se jo kertonee siitä, että on ostettu statussymboliksi. Sit ehdotettiin jotain Marimekon räsymatto-kuppeja jne.
Itse en pidä tuota hyllyä muuna kuin hyllynä. Olisin myynyt torissa, mutta siinä olikin halkeamaa, niin otin takaisin käyttöön. Eikä se hylly edes ole mitenkään hintava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iän vanha string-hylly, jonka viritin muuten taas pitkästä aikaa seinälle. Vieraita käy kerran parissa kuukaudessa, jos silloinkaan, eli itseäni varten nyt kyllä viritin sen. Muita aloituksessa mainittuja asioita meillä ei ole. Itse olen ostanut esim. Italialaista designia ruokapöydän ja ihan perus askotuolit sen kaveriksi, lisäksi meillä on jotain tanskalaista designia. Muuten mennään jysk-,ikea-,asko-linjalla. Sisustan itseäni varten.
String-hyllyn ja minkä tahansa muunkin tavaran statusarvo riippuu mielestäni vähän myös käyttötavasta. Meillä on string-hylly teinipojan huoneessa. Se on täynnä epämääräistä rojua ei erityisen esteettisesti aseteltuna ja paksun pölykerroksen alla, koska teinin pitäisi huolehtia itse huoneen siisteydestä, eikä se kumma kyllä kiinnosta. En nyt ihan ekana lähtisi pätemään hyllyyn omistamisella, enkä todellakaan esittelisi sitä missään instassa.
Joskus vuosia sitten ihmiset kyselivät jossain Facebookissa, että miten täyttäisin string-hyllyn se jo kertonee siitä, että on ostettu statussymboliksi. Sit ehdotettiin jotain Marimekon räsymatto-kuppeja jne.
Itse en pidä tuota hyllyä muuna kuin hyllynä. Olisin myynyt torissa, mutta siinä olikin halkeamaa, niin otin takaisin käyttöön. Eikä se hylly edes ole mitenkään hintava.
Eiku perun puheeni, tuohan on nykyään aivan naurettavan hintainen!! 170€!! Muistan itse ostaneeni alle 100€:lla omani.
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy, koska en pidä kyseisestä tyylistä. Näitä Aallon ja Artekin huonekaluja ja valaisimia on muutenkin joka toisella, ei siksikään kiinnosta.
Aallon ja Artekin huonekaluja ja valaisimia on joo, Westendissä joka toisella. Mutta ei tod. joka paikassa joka toisella.
Mihin tulodesiiliin pitää kuulua että kuuluu keskiluokkaan joka ostelee jotain status-tuotteita? Minä kuulun heittämällä ylimpään tulodesiiliin enkä omista yhden yhtäkään design-tuotetta. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Mitä tuollaiset status-symbolit yleensä edes maksavat? Ei minulla ole varaa tai halua ostaa jotain tuhannen euron mehukannua, järjetön ajatuskin.
Jos jossain mielenhäiriössä menisin ostamaan jonkun tuhannen euron astian niin vatuttaisi joka kerta kun sen näkisi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tylsää suomalaisuutta taas nostaa pelkkää Artekkia esille. Itse pidän enemmän bauhausilaisista vivahteista.
Voihan vivahteet. Nuoren Suomen optimismista ja Bauhaus-koulukunnan arvoista syntyi 1930-luvulla designyritys Artek. Että check your facts.
Kaikki apn mainitsemat ja lisäksi mahdollisimman iso terassi terassi ja siinä palju.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tulodesiiliin pitää kuulua että kuuluu keskiluokkaan joka ostelee jotain status-tuotteita? Minä kuulun heittämällä ylimpään tulodesiiliin enkä omista yhden yhtäkään design-tuotetta. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Mitä tuollaiset status-symbolit yleensä edes maksavat? Ei minulla ole varaa tai halua ostaa jotain tuhannen euron mehukannua, järjetön ajatuskin.
Jos jossain mielenhäiriössä menisin ostamaan jonkun tuhannen euron astian niin vatuttaisi joka kerta kun sen näkisi.
Statussymboli on yhdyssana, ilman väliviivaa. Lapsen luokalla on yksi lapsi, jonka kotona on useamman kymppitonnin arkinen esine. En viitsi kirjoittaa ääneen mikä, mutta jossain vaiheessa rikkautta raha menettää merkityksensä ja näissä piireissä tietäjät tietää, mitä kys. tuote maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole yhtään minkäänlaisia suomalaisia design-tuotteita, joita voisi statussymboleiksi sanoa hintansa puolesta. Ei ollut myöskään lapsuudenperheelläni. Olisi ehkä voinut olla, koska isäni oli hyvässä työssä ennen 90-luvun lamaa, mutta vanhempani olivat kotoisin pieniltä maatiloilta maalta. Ei heillä ollut sellaista kulttuurista pääomaa, että olisivat ymmärtäneet tavoitella jotain symboleita.
En itsekään usko, että ostaisin mitään Artekia tai Kukkapuroa, vaikka olisikin enemmän rahaa. Käyttäisin ennemmin omaan terveyteeni, matkustamiseen ja elektroniikkaan. En vain näe yhtään mitään järkeä siinä, että ostaisin vaikka jonkun viiden tonnin susiruman tuolin.
Artikkelin ydinsanoma oli, että sosiaalisen luokkanousun tehneet ihmiset ostavat näitä tiettyjä designesineitä. Voisin kuvailla itseni olevani tässä viiteryhmässä, mutta ei tulisi mieleenkään korostaa tai esitellä näitä esitellen niiden hintalappuja, koska sitä pidettäisiin leuhkimisena. Ja joo, huomannut jo pari vuotta sitten, että Lokki-valaisin on passé. Myös Block-valaisin kuuluu samaan kategoriaan, vaikka listalla kuului haluttujen gesingesineiden joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Statussymboli ei tarkoita vain sitä että yritetään näyttää mahdollisimman korkeaa tasoa vaan kuten edellä on sanottu niin statussymbolilla osoitetaan omaa sosiaalista asemaa ja mihin leiriin identifoidutaan. Kaikki tavat, eleet, vaatteet jne voivat siis olla omalla tavallaan statussymboleja jos niillä osoitetaan kuulumista johonkin ryhmään.
Kun kiihkeä ay-demari jättää vappuaattona valkolakin kotiin hän osoittaa sillä ettei ole mikään herra vaan rehti duunari. Valkolakin puute on hänelle statussymboli.
Timo Soini käytti usein jalkapallojoukkueen huivia. Ei siksi että se olisi ollut erityisen hyvä huivi tai edes hänen asuunsa sopiva, vaan siksi että työväenluokkaisista kannattajistaan tunnetun joukkueen huivi on statussymboli joka viestitti hänen olevan kansanmies eikä mikään hienohelma.
Startup-yrittäjän huppari taas on statussymboli jolla viestitään että nyt ollaan uuden ja innovatiivisen äärellä eikä korporaation kahleissa. Tosin sen statusarvo on vähän kärsinyt kun kaikki korporaatiot ovat myös alkaneet jakamaan työntekijöilleen huppareita jotta firma vaikuttaisi raikkaalta, nuorelta ja innovatiiviselta.
Liikuin nuorempana jonkin verran moottoriurheilupiireissä, ja tunsin erään moottoripyöräilijän joka kulutti ajossappaidensa reunat ja housujen polvipalat keinotekoisesti jotta näytti siltä että on ajettu niin kovaa että mutkassa polvi on osunut maahan. Kovaa ajetun näköiset ja kuluneet ajovarusteet olivat statussymboli, toisin kuin uutuuttaan kiiltävät varusteet joita näki uusilla kuskeilla.
Ehkä hauskimpia statustaan korostaneita ryhmiä oli opiskeliaikana tietyt itseään tiedostavina ja edistyksellisinä ajattelijoina pitäneet piirit, jotka kaikki pukeutuivat täsmälleen samanlaisiin armeijan ylijääämämaihareihin, mustiin farkkuihin, rintamerkeillä koristeltuihin farkkutakkeihin, palestiinalaishuiveihin, che guavera tai rage against machine T-paitoihin ja pitivät hiuksensa pitkinä.
Heillä oli käytännössä 100% uniformu. Pukeutumalla kaikki täsmälleen samalla tavalla he mielestään osoittivat olevansa yksilöllisiä ajattelijoita eikä mitään laumasieluja Ilmeisesti tämän ironia ei ikinä valjennut heille itselleen.
https://yle.fi/a/74-20053892?fbclid=IwAR1K7YrnrZu_2qTbnktZlOF3jXpGGwbnE…
Rikkinäiset ja paikatut vaatteet kertovat paremmasta ihmisyydestä 😅
Me ollaan nykyään hyvätuloisia (nettotulot yhteensä 6000e) mutta asutaan suht pienesti ja sisustus on kirpparia, perintöjä ja ikeaa. Niihin Meillä oli varaa, kun tähän muutettiin.
Meillä on viihtyisä ja toimiva koti, enkä ala uusimaan sisustusta siksi, että olisi varaa ostaa kalliimpia. Pikkuhiljaa kyllä pitää tiettyjä juttuja päivittää, kuten sohvaan uusi päällinen (koira- ja lapsiperheessä menty yhdellä päällisellä yli viisi vuotta, alkaa olla kulunut). Sohva on edelleen mukava ja tukeva, en ala ostamaan uutta, tämä Ikealainen on oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tää taitaa olla enemmän niiden juttu, jotka on vain nippanappa alimpien tuloluokkien yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan nykyään hyvätuloisia (nettotulot yhteensä 6000e) mutta asutaan suht pienesti ja sisustus on kirpparia, perintöjä ja ikeaa. Niihin Meillä oli varaa, kun tähän muutettiin.
Meillä on viihtyisä ja toimiva koti, enkä ala uusimaan sisustusta siksi, että olisi varaa ostaa kalliimpia. Pikkuhiljaa kyllä pitää tiettyjä juttuja päivittää, kuten sohvaan uusi päällinen (koira- ja lapsiperheessä menty yhdellä päällisellä yli viisi vuotta, alkaa olla kulunut). Sohva on edelleen mukava ja tukeva, en ala ostamaan uutta, tämä Ikealainen on oikein hyvä.
Ette ole hyvätuloisia, vaan keskituloisia.
Omien vanhempien väitöskirjat kirjahyllyssä.
P.s. Jos vanhempasi eivät ole akateemisia, et ole keskiluokkainen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu
Ei ole statussymboli, jos isoa taloa lämmittää vaikka 5 kpl ilmalämpöpumppuja, joita on talon joka seinustalla.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mitä tuli mieleen oli taas Hesarin toimittajien lapsellisuus.
Hesarin toimittajatko kiitä kukkapuroja sirottelevat kansalaisten olohuoneisiin, kaikille samoja? Vai täyttyikö statusbingo kohdallasi ja se harmittaa?
Vierailija kirjoitti:
Elina Merenmies, Henry Wuorila-Stenberg, Anna Retulainen, Markus Konttinen, Anna Tuori, Vico Magistretti, Genelec, Roland, Bamix, Muurame, Sony ja Superellipsi. On tos joku lapsuudenkodin Aalto-baarijakkarakin, jonka olen omin käsin maalannut surkean juovikkaaksi 😀
Onko maalaukset hankittu vain statussymboleiksi, luulisi että itse kuitenkin pidätte ostamistanne teoksista?
On klassikoita mutta kaikkein rakkaimpia ovat vanhemmiltani jääneet tavarat ja esineet, ne muistot ja tunnearvo jota ei voita mikään eikä rahalla saa.