Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?

Vierailija
08.10.2023 |

Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.

Kommentit (630)

Vierailija
281/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole mitään noin noloja tavaroita. Sori mutta olen aina inhonnut artekkiakin. Siihen törmäsin jo päiväkodeissa kyllästymiseen asti.

Mä ostan sitä mikä näyttää mun silmiini kauniilta. Mutta on mulla silti suomalaisiakin merkkejä kotona. Arabian astioita tietysti, pentikkiä, kerman savea, kultakeramiikkaa, aarikkaa, marimekkoa löytyy. Huonekalut puuta useimmiten.

Ja se, että vieraita ei juuri enää käy, niin ihan itselleen sitä sisustaa ja siivoaa nykyisin.

Eli sulla ei ole varaa Artekiin. Ja se on juuri Artekin pointti, ja käy ilmi Hesarin artikkelista.

Vierailija
282/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää materiaan keskittyminen ja sillä viestintä on kyllä .. hyvä esimerkki siitä miten vaikeaa on elää avaruudessa pyörivällä planeetalla tietoisena lähestyvästä kuolemasta ja kaiken merkityksettömyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun mikään lasimallissa tehty buliidesign ei tee vaikutusta. Saatan tuntea pari aitoa lasinpuhaltajaa, jotka osaavat tehdä uniikkia ja korkealaatuista tuotosta.

Vierailija
284/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut Artekin ympäröimänä ja kun vanhemmat kuoli, niin laitoin melkein kaikki myyntiin jotain jakkaroita jätin varatuoleiksi. Ei ole mun juttu. Pidän talonpoikaishuonekaluista joita löytyi mummolta ja vaarilta.

Vierailija
285/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole mitään noin noloja tavaroita. Sori mutta olen aina inhonnut artekkiakin. Siihen törmäsin jo päiväkodeissa kyllästymiseen asti.

Mä ostan sitä mikä näyttää mun silmiini kauniilta. Mutta on mulla silti suomalaisiakin merkkejä kotona. Arabian astioita tietysti, pentikkiä, kerman savea, kultakeramiikkaa, aarikkaa, marimekkoa löytyy. Huonekalut puuta useimmiten.

Ja se, että vieraita ei juuri enää käy, niin ihan itselleen sitä sisustaa ja siivoaa nykyisin.

Eli sulla ei ole varaa Artekiin. Ja se on juuri Artekin pointti, ja käy ilmi Hesarin artikkelista.

Ja sinä et osaa lukea.

Eri

Vierailija
286/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, milloin ei ole varaa, se onkin jännä kysymys.

Minulla ei ole ollut varaa tiettyihin valaisimiin, joita olen vähän halunnut. Aina on tullut muita hankintoja tai rahalle muita käyttökohteita, kuten purjevene, kesämökki, jokunen yksiö kantakaupungissa, asuntolainan maksaminen pois ei ole ollut varaa sisustaa.

Voi olla, ettei minulla ole koskaan varaa sisustaa isommalla rahalla. Ehkä haluan jäädä pois työelämästä jo 60-vuotiaana, tai ostaa kakkosasunnon, tai sekä että, mene ja tiedä. Nämä menevät sisustuksen statussymbolien edelle, eikä sisustamisen vuoro välttämättä tule koskaan.

En kuitenkaan koe olevani köyhä, vaikka osa valaisimista on ostettu Ikeasta. Ovat toimivia ja kivannäköisiä nekin.

Vierailija
287/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kansantalouden kannalta että aivopestään ihmisiä haluamaan näitä tuotteita. Jaksavat ahertaa töissä. Vapaus tulee osittain siitä kun purkaa sosialisoinnin vaikutukset ja keskittyy perusasioihin. Ei tarvitsekaan enää kilpailla kenenkään kanssa.

Vierailija
288/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finnish Design Shop myi ainakin joku aika sitten tammipölkkyjä hurjaan hintaan, olikohan 700 eur tms. Niissä kannattaa pitää hintalappu kiinni, ettei joku pilko niitä takkaan.

Röshultsin jytky leikkuualusta on samaa sarjaa ja maksaa vain 999 euroa käytettynä (uutena 2241 euroa). Ks. https://www.franckly.com/fi/product-for-sale/17125 ja https://www.finnishdesignshop.fi/fi-fi/tuote/module-leikkuualusta-x?gad…;.

Mitat 50x50x28, paino 44 kg.

Siis MISSÄ tätä on tarkoitus pitää???? Lattialla? Jos nostaa (jos jaksat) työtasolle, niin pitäisi olla kaksi metriä pitkä, että yltäisi ergonomisesti käyttämään. 😄 Ei ihme, että joku hankkiutuu omastaan eroon.

Tässä esimerkki ulkokeittiöstä https://www.nordiskagalleriet.fi/roshults/open-kitchen-150-combination-a

Vierailija
289/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen googlannut nämä kaikki tuotteet, jotka on mainittu ketjussa. Joku sanoi osuvasti, että ne ovat julkisten tilojen tyyliä. Niin ovatkin, juuri (puoli)julkisissa virallisissa edustustiloissa on tuollaista, kun halutaan viestiä suomalaista muotoilua ulkomaalaisille vieraille. Kun kävimme 80-luvulla yhden työmarkkinajärjestön Rukan-mökillä laskettelemassa, siellä oli juuri tuota Aalto-Artek-tyyliä. Sitä on ollut myös virastojen edustustiloissa yms.

Korkeimmissa edustuspaikoissa kuten pressa, pääministeri, suurlähetystöt, on paljon myös krumeluuria antiikkia, mutta täydennyksenä vähän sivummalla voi olla tätä suomalaista muotoilua. Minusta se ei ole yhtään mukavaa kotioloissa, vaan koleaa, persoonatonta ja virallista.

Sitten niille ulkomaisille ja kotimaisille vieraille tarjotaan muuten niissä virastojen edustustiloissa kahvit Arabian Arctica-, Kesti- tai Koko-kupeista. Taviskuluttajat korvaavat sen vähän kodikkaammalla ja värikkäämmällä Muumi-versiolla.

Vierailija
290/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse signaloin statustani pukeutumalla merkittömiin vaatteisiin, joista ei tiedä onko ne 1970-luvulta, ihan uusia vai itse tehtyjä. Kengät mahdollisimman rumat ja kalliit.

Vierailija
291/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statusta on laadukkaat ja hyvät siivousvälineet. Eivät ne tosin kenellekään näy kaapista päin. Ai niin, jonkun mielestä se voisi olla robotti-imuri tai kodissa käyvä siivooja.

Vierailija
292/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artek on rumaa. En ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä on muka hienoa. Onko siinä kyse vain korkeasta hinnasta ja siitä että halutaan näyttää että on varaa ostaa jotain kallista.

Vierailija
293/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta. En usko, että ainut syy ostaa/olla ostamatta statussymboleja on varallisuus. Osalle statukset niin tärkeitä, että mieluummin ollaan ilman montaa muuta juttua ja kärvistellään ilman lamppua ennen kuin rahat riittävät siihen "täydelliseen". Ja taas, vaikka rahaa olisikin voi arvot olla toisenlaiset, tuntuu hölmöltä maksaa kymmenkertainen hinta lampusta joka toimii samoin eikä ole yhtään kestävämpi kuin hyvä, halvempi versio. Itse olen juuri jälkimmäisen kaltainen: haluan kestävää laatua mutta en ymmärrä älyttömiä hintoja, oli nuo vaatteita, laukkuja tai kodin kalusteita.

Vierailija
294/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole mitään enkä tiedä, kenen takia niitä hankittaisiinkaan, kun harvemmin käy vieraita.

Näinhän se on! Tuon artikkelin tekijät elävät menneessä maailmassa, jossa kyläiltiin. Eihän omaa statusta voi osoittaa millään joka on ja pysyy kotona.

Kyllä lokki- tai tupla kupla -valaisin usein on aseteltu näkymään ikkunasta myös ohikulkijalle. 

Vierailija
295/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmässä rahani ovat olleetkaan, niin sitä kalliimpaa olen ostanut. Säästän vaikka jostain muusta, mutta halpaa paskaa en huoli.

Fiksu köyhä ei koskaan käytä rahojaan halpaan paskaan.

Vierailija
296/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltojen (ja aamujen) pimetessä olen alkanut taas pelaamaan Lokki-bingoa. Bongailen työmatkan varrella kaikki ikkunoista loistavat lokki-valaisimet. Ennätys muistaakseni 9 kpl välillä Tullinpuomi-Kisahalli.

Vierailija
297/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä oli alemman keskiluokan eli sari sairaanhoitajan tavaroita, jotka luulee, että noita joku ihastelee tai ajattelee, että no nyt on rahaa. Oikeasti varakkaita ei tuollainen höttönen kiinnosta. Varakkaat ostaa antiikkia, eli oikeaa arvotavaraa, eikä mitään finnish design shopin ylihintaista lastulevykamaa. Artek mielestäni poikkeus, pöydät ja tuolit kestää arkikäyttöä loistavasti. Lamput mielestäni ylihintaisia ja tulee mieleen yksityiset sairaalat.

Vierailija
298/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aitoa taidetta ja laadukasta kirjallisuutta. Olen alaluokkaa.

Vierailija
299/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltojen (ja aamujen) pimetessä olen alkanut taas pelaamaan Lokki-bingoa. Bongailen työmatkan varrella kaikki ikkunoista loistavat lokki-valaisimet. Ennätys muistaakseni 9 kpl välillä Tullinpuomi-Kisahalli.

Täytyypä alkaa katsella! Olen ennen bongaillut vain joulutähtiä ja ikkunoihin kesällä asennettuja ilmastointilaitteita.

Vierailija
300/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole asunnossani verhoja, pelkät sälekaihtimet. Kangasverhot on jotenkin keskiluokkaiset mielestäni, etenkin jos ne ovat Vallilaa tai marimekkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi