Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menisitkö itse asumaan soluun tuntemattomien ihmisten kanssa?

Vierailija
07.10.2023 |

Kun sanotaan että opiskelijoiden pitää suostua asumaan yhdessä tuntemattomien kanssa soluasunnossa, jakaa vessa/kylppäri, keittiö jne.
Suostuisitko sinä? Jos olisi esim. tilanne että työnantaja laittaa sinut toiselle paikkakunnalle töihin ja ainoa tarjolla oleva asunto on tuollainen?

Kommentit (550)

Vierailija
161/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti opiskelijoilla on asiat enemmän kuin hyvin jos tällaista voi vaatia. Mukava kuulla että rahaa voi siis syytää toisaalle, jossa on oikeita ongelmia.

Ei opiskelijat oikeasti vaadi yksiöitä. Näiden itkujen tarkoitus on viedä uskottavuus parhaillaan käynnissä olevilta mielenosoituksilta ja muulta vastaavalta

Vierailija
162/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa jos opiskelijoille on yksiöitä, mutta niitä ei voi missään nimessä vaatia vaan ovat luksus josta tulisi olla kiitollinen. Olemassaolevat soluasunnot ennen kaikkea täytettävä opiskelijoilla, yksiöt jätettävä ennen kaikkea muuhun käyttöön. Jos yksiöitä jää yli, ihan kiva antaa sellainen jollekin onnekkaalle.

Itse asuin tosin mieluummin kunnon asunnossa muiden kanssa kuin pienen pienessä yksiössä. Sosiaaliset taidot löytyy joten niiden avulla ratkaistiin ristiriitatilanteet, ennen kaikkea soluasuminen oli kuitenkin hyvä kokemus. Kokemusta on lukuisista kämppiksistä jotka olivat erittäin laidasta laitaan.

Minä taas asuisin mieluummin minikokoisessa yksiössä kuin tilavassa solussa. En kaipaa tai tarvitse kokemusta lukuisista kämppiksistä, jotka ovat erittäin laidasta laitaan.

Tämä tottakai onnistuu kaivamalla kuvetta. Ei yhteiskunta voi maksaa sinulle enemmän koska et osaa olla sosiaalinen.

Kaikki ei vaan halua olla sosiaalisia kuten minä. T: eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla lähes kaikki opiskelevat ystäväni asuivat soluasunnoissa. Muutamat (kuten itsekin) asuivat vanhempiensa luona. Minä muutin omaan asuntoon 24-vuotiaana. Yhdellä muualta muuttaneella oli rikkaat vanhemmat, jotka hankkivat hänelle yksiön Helsingin keskustasta. Kaikki soluissa asuneet viihtyivät ihan hyvin.

Vierailija
164/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli normaalia omina opiskeluaikoina 25 vuotta sitten. Kun asui kahden hengen soluhuoneessa, oli mahdollisuus päästä jonottamaan yhden hengen huonetta. Vuokrat olivat varsin kohtuullisia.

Olen vasta viime aikoina oppinut, etteivät nykyopiskelijat asu yhteishuoneissa ensin. Ilmeisesti olen tullut vanhaksi.

Missä tuollainen systeemi oli käytössä? Muutin vuonna -96 Jyväskylään opiskelemaan

Pennut laittaa sen sordiinon vähän pienemmälle.

Vierailija
165/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa jos opiskelijoille on yksiöitä, mutta niitä ei voi missään nimessä vaatia vaan ovat luksus josta tulisi olla kiitollinen. Olemassaolevat soluasunnot ennen kaikkea täytettävä opiskelijoilla, yksiöt jätettävä ennen kaikkea muuhun käyttöön. Jos yksiöitä jää yli, ihan kiva antaa sellainen jollekin onnekkaalle.

Itse asuin tosin mieluummin kunnon asunnossa muiden kanssa kuin pienen pienessä yksiössä. Sosiaaliset taidot löytyy joten niiden avulla ratkaistiin ristiriitatilanteet, ennen kaikkea soluasuminen oli kuitenkin hyvä kokemus. Kokemusta on lukuisista kämppiksistä jotka olivat erittäin laidasta laitaan.

Puhut nimenomaan soluista eli opiskelija-asuntosäätiön hallinnoimista asunnoista. Eihän niihin edes voi hakea kuin opiskelijastatuksen omaavat henkilöt. Sama pätee säätiön yksiöihin. Ei niitä vuokrata esim. työssäkäyvälle tai eläkeläiselle vaikka yksiöitä olisi vapaana vaikka kuinka. Pitää olla opiskelija, piste. 

Käyttötarkoitusta voi muuttaa. Jos kaupungissa tila loppuu, opiskelijat laitettava soluihin jos tällä säästetään tilaa.

Vierailija
166/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas asuisin mieluummin minikokoisessa yksiössä kuin tilavassa solussa. En kaipaa tai tarvitse kokemusta lukuisista kämppiksistä, jotka ovat erittäin laidasta laitaan.

Tämä tottakai onnistuu kaivamalla kuvetta. Ei yhteiskunta voi maksaa sinulle enemmän koska et osaa olla sosiaalinen.

Soluasunnossa voi kököttää omassa huoneessaan ihan rauhassa. Ystäväni kolmesta kämppiksestä en tavannut yhtä koskaan, vaikka usein kävin.

Vierailija
167/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

viher ponikeille pitää olla olla oma asunton mitens muuten politrukkia majoittaa

Vierailija
168/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena, opiskelut opiskelleena ja työelämässä pitkään olleena, minulla on varaa ihan omaan asuntoon. Hotellihuoneen olen tietysti työhön liittyvillä matkoilla valmis jakamaan työkaverin kanssa. Mutta tuo, että opiskelijoiden oletetaan olevan valmiita asumaan solussa, on mielestäni ihan oikein. Jollei ole varaa vapailla markkinoilla olevien yksiöiden tai kaksioiden vuokraan, niin silloin nyt vaan on tyydyttävä soluasuntoon. Nuorilla (ja työttömillä) on nykyään ihmeellinen käsitys, että heidän pitää saada kaikki samat oikeudet ilmaiseksi eteen kannettuina, kun aikuisilla työtä tekevillä ja itse rahansa ansaitsevilla on.

Olen työtön, muttei minulla ole mitään ihmeellisiä käsityksiä. Maksan itse pienen yksiöni, joka  mielestäni riittää minulle hyvin. Asuin samassa työssäkäyvänäkin. Sinulla on typerä tyyli leimata ihmiset työtilanteen mukaan.

Vierailija
169/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 25 vuotta sitten solu oli normi. Halvalla asuttiin ja samalla tutustuttiin toisiin opiskelijoihin.

Nykyäänkin opiskelijoille voisi yhteiskunta tukea soluasumista, yksiön voi sitten maksaa itse.

Vierailija
170/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat soluihin, solujen hinnat alas ja matala kynnys potkia perseilijät pihalle.

Sokuasumiseen kykenevät palkittakoot, yksiötä vaativat vklptöihin.

Yhteiskunnan rahoja ei saa tuhlata luksukseen vaan asiallisiin vaatimuksiin.

Järkipuhetta.

Vierailija
171/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasunnossa voi kököttää omassa huoneessaan ihan rauhassa. Ystäväni kolmesta kämppiksestä en tavannut yhtä koskaan, vaikka usein kävin.

Silti en itse voisi asua enkä tule asumaan. Tulen aina asumaan täällä maalla tässä pienessä 45m2 yksiössä.

Vierailija
172/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti en itse voisi asua enkä tule asumaan. Tulen aina asumaan täällä maalla tässä pienessä 45m2 yksiössä.

En siis ole opiskelija mutta vaikka olisin niin en muuttaisi. Enkä tule koskaan opiskelemaan paitsi ehkä oppisopimuksella.

Vierailija
173/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikymppisenä suostuin ja meninkin. Asuin solukämpässä yli neljä vuotta. Paskaahan se usein oli, mutta edullista. Vuokra oli karvan verran yli 200 euroa ja sisälsi netin.

Vierailija
174/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin opiskeluaikoina solussa. Pahimmassa vaiheessa jopa niin, että samassa huoneessa asui kaksi. Ihan ok se oli, voisin nykyäänkin asua kimppakämpässä mutta valitsisin kyllä seurani.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 4 huonetta ja keittiö. Vietän 90% ajastani kotona vain yhdessä huoneessa. En silti haluaisi, että noissa muissa huoneissa asuisi tuntemattomia. Tarvittaessa olen ihan sosiaalinenkin, mutta haluan itse päättää, milloin ja kenen kanssa aikaani vietän. 

Kun tätä asiaa olen pohdiskellut, ehkä nuorena opiskelijana soluasuminen olisi vielä jotenkin onnistunutkin. Silloin kuitenkin vietti suurimman osan hereilläoloajastaan jossain muualla kuin kotona. Soluasuntohan ei olisikaan koti vaan lähinnä yömaja, jossa käydään nukkumassa. Siinä vaiheessa, kun asunnosta, jossa asuu, alkaa muodostua koti, ei sinne enää tuntemattomia halua. Eikä kyllä huvittaisi muuttaa kotoaan yömajaankaan. 

Vierailija
176/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasumiseen ongelmiin ei voi olla ratkaisuna tarjota jokaiselle yksiötä. :D jos lapset eivät ole vielä aikuistuneet asuakseen soluissa, miten kykenevät opiskeluunkaan??

Sosiaaliset tapaukset halpoihin soluihin, mun puolesta vaikka yhteiskunnan kustantamana ilmaiseksi. Soluasumiseen kykenemättömät soluista heti ulos ja kasvakoot hieman ennen kuin ansaitsevat moisen edun eli sitten maksakoot yksiöitään kunnes osaavat taas käyttäytyä.

Vierailija
177/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuuminen on ihan normaalia täällä Euroopassa. Meillä ei ole mitään ongelmia toistemme kanssa. Lisäksi vuokra on edullinen :) .

Vierailija
178/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa! Olen omaa rauhaa ja yksityisyyttä rakastava introvertti. En ole koskaan asunut solussa, enkä aiokaan asua. En ole edes suostunut muuttamaan kenenkään kanssa avoliittoonkaan, enkä aio tulevaisuudessakaan.

Mieluummin maksan itseni kipeäksi, kuin asuisin jonkun kanssa saman katon alla.

Ja mitä tulee opiskelijoihin, niin yllättävän monella vanhemmat auttavat taloudellisesti, ja silti nostellaan tukiaisia ja opintolainoja.

Eräs tuttu opiskeleva nuori käy opintojen ohessa töissä ja on sijoittanut opintolainansa. Ei kovin huonosti vaikuta menevän.

Eräs toinen asuu vanhempiensa ostamassa kaksiossa Helsingissä ja saa vanhemmiltaan vielä kuukausirahaa tukiaisten lisäksi. Eipä vaikuta heikosti menevän.

Vierailija
179/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuuminen on ihan normaalia täällä Euroopassa. Meillä ei ole mitään ongelmia toistemme kanssa. Lisäksi vuokra on edullinen :) .

Suomalaiset valittaa yksinäisyydestä, mutta haluavat kuitenkin kököttää yksin omassa yksiössä. Ketään ei siedetä lähelle. Silti yhteiskunnan pitäisi järjestää ryhmäytymisiä tms, kun muuten ei tutustua toisiin. Terapiatakuu kaikenlaisiin angsteihin.

Mitä jos vaihtaisitte vähän asennetta. Toiset ihmiset on hauskoja ja kyllä muiden tapoihin on hyvä vähän siedättyä. Ihan järkyttävää touhua nykyään jo nuoresta alkaen.

Vierailija
180/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut opiskelijana viitisen vuotta kinppakämpässä. Näin keski-ikäisenä en menisi, mutta parikymppisenä ihminen on sopeutuvaisimmillaan.