Mikäs teillä on auttanut kilpparin vajikseen? Kaikki keinot käyttöön, taas arvot olleet huonot.
Olen tämän sairauden kanssa kamppaillut.
Tyroksiinilla mennään. Lääkärit ei puutu vaikka arvot taas alhaisemmat.
Lääkitys 100 ug/vrk.
Tsh 2 ja t4v 13.
Mikähän auttaisi jos ei lääkitys pure? Mitä elämässä pitää tehdä? Voinko tehdä itse jotain?
Kommentit (78)
Tulin tähän ketjuun, kun luulin, että kyse on kilpikonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Arvosi ovat viitteissä, mikä on siis ongelma?
Lääkityksellä olisi TSH hyvä olla mittaamaton ja t4v yli 15.
Mulla on säädetty lääkitystä tilanteen mukaan. Totta kai oireet hiipii takaisin kun vajis pahenee/helpottaa. Se on yleensä etenevä tila. Puhu sille lääkärilles.
Mulle on kyllä riittänyt ihan pelkkä thyroksiini, äidilläni se ei tunnu auttavan. Joskus olen miettinyt sitä, että alettiinko häntä hoitaa turhan myöhään. Sain nimittäin tuon lääkkeen paljon nuorempana ja 50 mikrogrammaa päivässä pitää arvot ihan hyvinä.
Niitähän on olemassa muitakin hoitoja, mutta pitää löytää oikea lääkäri. Jokin kilpirauhasyhdistys voisi olla hyvä tiedonlähde.
Itselläni vaihdettiin merkkiä (thyroxinista medithyroxin nimiseen) niin johan parani arvot ja olotila.
Hanki seuraavalla kerralla täyspäinen kilpikonna.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vaihdettiin merkkiä (thyroxinista medithyroxin nimiseen) niin johan parani arvot ja olotila.
Hei! Kerrotko tästä lisää? Olen yrittänyt kaivaa tietoa ja kokemuksia ja kysynyt tk-lääkäriltä vaihtoa kanssa, mutta ei ole osannut asiaan juuta eikä jaata sanoa.
Dg Hashimoto. TSH lääkitykselläkin huidellut 20 paikkeilla eikä arvoja millään saada kuntoon, vuosia olleet pielessä vaikka olen lääityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka realistista tämä edes on? Kunhan edes viitearvoihin saisi.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä moni asiantuntija on kertonut haastatteluissa oireiden voivan olla koviakin, vaikka arvot olisivat viitteessä. Valehtelevatko he? Kyse ei ole yleislääkäreistä.
Joillain huononee arvot ja olotila syksyä kohti mentäessä ja syksyllä. Varmasti auringonvalolla ja d-vitamiinilla vaikutusta tähänkin asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Joillain huononee arvot ja olotila syksyä kohti mentäessä ja syksyllä. Varmasti auringonvalolla ja d-vitamiinilla vaikutusta tähänkin asiaan.
Kannattaa käydä siis mittauttamassa d-vitamiini!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka realistista tämä edes on? Kunhan edes viitearvoihin saisi.
En tiedä miten tavallista on, mutta minulta on kilpirauhanen poistettu ja arvot on tyypillisesti TSH mittaamaton-TSH 0.5 ja T4V 17-20. Annostus 150 mikroa/pv.
Meillä ei vajaat kilpikonnat ole selvinneet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla NatureThroidista yhdistelmään Medithyrox+Liothyronin, yksi lääke ei riittänyt saamaan arvoja kuntoon. Yliopistosairaalassa lääkitystä säädettiin niin kauan kunnes olo oli suurinpiirtein niin hyvä hyvä kun se nyt voi olla vajaatoimintaisena. Eläinperäiset ei minulle sopineet vaikka vuosia niitä käytin ja nykyään N. Throid on ilmeisesti vedetty pois markkinoilta ja Armour Thyroid maksaa yli 120 eur/100 kpl, ei kelakorvattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla NatureThroidista yhdistelmään Medithyrox+Liothyronin, yksi lääke ei riittänyt saamaan arvoja kuntoon. Yliopistosairaalassa lääkitystä säädettiin niin kauan kunnes olo oli suurinpiirtein niin hyvä hyvä kun se nyt voi olla vajaatoimintaisena. Eläinperäiset ei minulle sopineet vaikka vuosia niitä käytin ja nykyään N. Throid on ilmeisesti vedetty pois markkinoilta ja Armour Thyroid maksaa yli 120 eur/100 kpl, ei kelakorvattava.
Nature Throidia ei ole enää, mutta Thyroid Erfaa on. Se on halvempaa kuin Armour. Kannattaa hankkia kansainvälinen resepti ja tilata lääkkeet ulkomailta, niin tulee halvemmaksi.
Liolla pitäisi olla Kelakorvattavuus. Eikä se muutenkaan ole kovin kallis.
Onko ap:llä raudat ja kortisolit kunnossa? Jodi?
Paljonko on T3 arvo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nature Throidia ei ole enää, mutta Thyroid Erfaa on. Se on halvempaa kuin Armour. Kannattaa hankkia kansainvälinen resepti ja tilata lääkkeet ulkomailta, niin tulee halvemmaksi.
Liolla pitäisi olla Kelakorvattavuus. Eikä se muutenkaan ole kovin kallis.
Onko ap:llä raudat ja kortisolit kunnossa? Jodi?
Paljonko on T3 arvo?
Mä nyt vielä jatkan, että siinä eläinperäsessä on T1 ja T2 hormonia T3 ja T4 hormonin lisäksi + kalsitoniini, eli onhan se monipuolisempi kuin pelkkä synteettinen T3+T4 kombo.
Sulla voi olla jodinpuute ja kilpirauhanen tarvitsee myös sinkkiä toimiakseen,
että näitä suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä moni asiantuntija on kertonut haastatteluissa oireiden voivan olla koviakin, vaikka arvot olisivat viitteessä. Valehtelevatko he? Kyse ei ole yleislääkäreistä.
Minä ainakin olin ennen lääkityksen aloittamista oireissa oppikirjaesimerkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta! Kaikki oireet paitsi ei äänen käheyttä. Kuitenkin arvot olivat melkein viitearvojen sisällä, toinen yläreunoilla ja toinen ihan vähän ulkopuolella (en muista kumpi oli kumpi). Oireet siis voivat olla kovat vaikka arvot olisivat kunnossa. Valitettavasti TK-lääkäri katsoi vain arvoja ja määräsi minulle vain 25 mkg / päivä. Onneksi löytyi fiksu lääkäri ja nyt otan tyroksiinia 2 x 100 mkg päivässä.
Miten tähän saa kunnollista hoitoa?
Itselläni on todella epätyypillinen vajaatoiminta. T4V on aika oikein hyvä ja väitteissä.
TSH sen sijaan on heitellyt väliltä 5-25.
Oireet ovat pikemminkin liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan, olen laihtunut, nukkuminen vaikeaa, iho rasvoittuu, sydän tykyttelee.
Tässä ei ole mitään järkeä, tk-lääkärit suhtautuu ivalla ja naljaillen, mihinkään kysymyksiin ei saa vastausta, vaan he ottaa sen itseensä haastamisena, jos edes kehtaat kysyä jotain. Tilanne mennyt siihen, että olen nykyisellään työkyvytön. Viimeksi yritin pari kk sitten tk:n kautta päästä tutkimuksiin, mutta lääkärin mielestä mitään ei tarvitse tutkia.
Tarvitsen ihan oikeasti apua enkä saa terveyttäni tässä maailman parhaan terveydenhoidon maassa edes sille tolalle, jotta pärjäisin työelämässä.