Koepallo: Työnantaja siirtyy 6 päiväiseen työviikkoon yksipuolisella ilmoituksella
"Bronto Skylift on aloittanut toimihenkilöitä koskevat muutosneuvottelut Tampereella ja Porissa. Yritys valmistaa tehtaillaan kuorma-autoalustaisia nostolavalaitteita.
Samalla yritys on pääluottamushenkilö Keijo Mattilan mukaan ilmoittanut muuttavansa 250 työntekijän työviikot kuusipäiväisiksi. Mattilan mukaan kuuden päivän työviikko perustuu lakiin, joten yritys voi näin yksipuolisella ilmoituksella tehdä.
Mattilan mukaan ennen lauantaityöstä ilmoittamista yritys selvitti työntekijöiden halukkuutta tehdä pidempää päivää arkisin niin, että vapaat korvataan vuodenvaihteen jälkeen. Halukkuutta järjestelyyn ei ollut."
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009900351.html
Tästä se alkaa. Viikonloppulisät vielä pois, niin työntekijä on onnellinen. Suomi nousuun.
Kommentit (209)
Työnantaja vielä hetken kirjoitti:
Voi kuulkaa, kohta tilanne on se, että työntekijöitä ei tarvita enää lainkaan, jos työntekijöillä ei ole halua/kykyä/tai mitä tahansa joustaa. Olen kohta täysin kypsä työllistämään ketään. Lakisääteinen 12 min kahvitauko on aina vähintään puoli tuntia. Edellisenä iltana ei ajatella tarvitsenko hakea eväitä työpaikalle, senhän voi tehdä päivällä firman autolla työaikana. Ja jos erehdyt sanomaan, jopa asiallisestikin, niin olet se s... akka. Työkaveri haetaan töihin työpaikan autolla aivan eri suunnasta kuin missä auto on.
Työkalut unohdetaan työmaille, voi voi. Se tais jäädä sinne jne.
Huomattavasti helpommalla pääsee kuin työllistää vain itsensä. Viivan alle jäävä tulos voi olla jopa paljon parempi !
No älä palkkaa urpointa ja halvinta duuniaria, valitse joku, joka pyytää kunnon palkan ja tekee palkkaa vastaavan työn. Tauoissa ei kannata laskea minuutteja, pääasia tulisi olla siinä, että sovitut työt tehdään, sen luulisi hyvän esimiehen tajuavan. Auton käytölle voi laatia myös säännöt, samoin työvälineiden osalta. Jos et itse osaa johtaa, niin eihän se alaisten vika ole. Mites muuten itse toimit? Noudatatko 12 minuutin kahvitaukoa ja aina on ruoka mukana? Sotaa ja työmaata johdetaan edestä, ei perästä huutelemalla.
Tein viime kesänä paljon ylitöitä. Nyt syksyllä on tulossa pitkät ylityö vapaat. Sopii hyvin minulle
Voi kuulkaa, kohta tilanne on se, että työntekijöitä ei tarvita enää lainkaan, jos työntekijöillä ei ole halua/kykyä/tai mitä tahansa joustaa. Olen kohta täysin kypsä työllistämään ketään. Lakisääteinen 12 min kahvitauko on aina vähintään puoli tuntia. Edellisenä iltana ei ajatella tarvitsenko hakea eväitä työpaikalle, senhän voi tehdä päivällä firman autolla työaikana. Ja jos erehdyt sanomaan, jopa asiallisestikin, niin olet se s... akka. Työkaveri haetaan töihin työpaikan autolla aivan eri suunnasta kuin missä auto on.
Huomattavasti helpommalla pääsee kuin työllistää vain itsensä. Viivan alle jäävä tulos voi olla jopa paljon parempi !
Ei kuule kiinnosta. Osta robotti tai hoida hommat itse. Ps. Sitä ennen opettele edes kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
No älä palkkaa urpointa ja halvinta duuniaria, valitse joku, joka pyytää kunnon palkan ja tekee palkkaa vastaavan työn. Tauoissa ei kannata laskea minuutteja, pääasia tulisi olla siinä, että sovitut työt tehdään, sen luulisi hyvän esimiehen tajuavan. Auton käytölle voi laatia myös säännöt, samoin työvälineiden osalta. Jos et itse osaa johtaa, niin eihän se alaisten vika ole. Mites muuten itse toimit? Noudatatko 12 minuutin kahvitaukoa ja aina on ruoka mukana? Sotaa ja työmaata johdetaan edestä, ei perästä huutelemalla.
Älä nyt, ainoa jonka työaikaa ei kelloteta, on velkakallu yrittelijä, eli omasta mielestään jumalasta seuraava toimitusjohtaja. Toisaalta, parempi olla toimitusjohtaja kuin työtön. Vaikka ei olisi työntekijöitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tein viime kesänä paljon ylitöitä. Nyt syksyllä on tulossa pitkät ylityö vapaat. Sopii hyvin minulle
Miten sun lapset ja puoliso suhtautuu sun kuukauden thaikkulomaan?
Kun katsoo mitä tulossa on niin tämähän on vasta alkua. Näin tavallisena keskivertona tämä on todella huolestuttavaa.
Tämä palstahan tosin on täynnä erinomaisia muita parempia työntekijöitä, joista työnantajat suorastaan taistelevat. Se, vaan on outoa että heilläkin palkka ja työehdot alan tes:in mukaiset.
Tosin syyttävät tästäkin ammattiliittoa, vaikka heille useasti sanottu, että tes vain alaraja.
"Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla"
- Vanha sananlasku
Joskus vuosituhannen vaihteessa tein jonkin aikaa työtä, jossa oli välillä noita 6 päivän työviikkoja. Silloin olin nuori ja hyväkuntoinen, mutta silti seuraavan viikon työteho oli huomattavasti heikompaa. Eli todellinen hyöty pitkistä työviikoista oli olematon.
Yhden talvikauden kokeilin myös työtä, jossa tehtiin 13 päivää töitä, 1 vapaa, 5 päivää töitä 2 vapaata, työpäivät oli 10-11 tuntisia. Kyseessä oli rankka fyysinen työ. Tuota kun koitti jaksaa muutaman kuukauden putkeen, tiesi tehneensä töitä. Ei mitään järkeä, äijät vaan istui tupakalla kaiket päivät. Työtahti hidastui päivä päivältä, joka lihasta särki ja missään vaiheessa ei ehtinyt palautua. Lisäksi tuore avioliitto rakoili tuon talven aikana, ja olisi päättynyt eroon, jos olisin lähtenyt vielä toiseksi talveksi.
Markalla saa KORKEINTAAN markan tavaran, tai työntekijän. Aivan turha kuvitella, että markan ukko tai akka alkaa tekemään viiden markan ukon tai akan työt.
Vierailija kirjoitti:
"Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla"
- Vanha sananlasku
Koskee myös työnantajia.
Vierailija kirjoitti:
Puhu ao vain asioista, joista jotain tiedät.
Tuo tuotanto piikki loppuu ensi vuoden puolelle.
Silloin voi tulla jopa lomaituksia
Mutta sen sijaan, he voisivat pitää nuo lauantai vapaat silloin, eli olisivat tehtaan hiljaisumpuna aikoina palkallisella lomalla.
Tilanteesta ei ole tulossakaan pysyvää, vaan se on tilapäinen, koska toimitukset yrityksen asiakkaille, ovat raskaasti viivästyneet.
Ihan silkkaa bullshittiä tuo kaunistelu tästä. Ensinnäkin tuo tarkoittaa sitä, että joka toinen viikonloppu lauantait töissä, eli pilaat vaikkapa sen perheesi kanssa yhteisen ajan ja sitten saat ehkä jos työnantajalle sattuu sopimaan jonkun satunnaisen tiistain yksi yhteen tunteina jostain keväältä, kun työnantajalle sattuu nyt sopimaan. Kuten tuostakin lukee, siinä ei sanota tarkalleen miten sinä saisit sen vapaan, eli tuollaisen pazkatyönantajan kohdalla tarkoittaa takuuvarmasti sitä, että työnantaja määrää sinulle sitten jonkun satunnaisen vapaapäivän mistä tätä sattuu huvittamaan. Jos sitten määrää eikä roikota sitä hamaan tappiin asti ja sattuu muistamaan tai ei tule muita mutkia tai tuotantotarpeita eteen. En itsekään luottaisi tuollaiseen lupaukseen ja tuon kuvauksen perusteella tuo työantajan määräys on rakennettu siten, että työntekijä häviää siinä käytännössä.
Tätä se on, työnantajan paikallinen sanelu. Hallituksen pazkasakilta Otteri Pervolta ja PersKokkareilta tätä lajia saa myös lisää.
Juu juu väliaikainen autovero.......ihan vaan kokeillaan , kokeillaanko vapaaehtoisia työvuoroja täydellä palkalla......eihän tuossa ole mitäänbriskiä koska työhän on igmisen intohimo , lomailu pakollinen paha......yrittäjätkin tekee kuin hullu vain siksi että saisi hullun paljon rahaa.....
Työnantajat antaa tuon yhden päivän vain siksi koska se palauttaa työkyvyn osin takaisin seuraavaan 6 päiväiseen viikkoon........koskahan keksivät 8 päiväisen työviikon että saisivat työläiset 7 päiväksi peräkkäin..
Ps...ihana olla alle 55 vuotias / velaton / oma kivitalo , omalla tontilla , koitappa ehdotella edes ylitöitä...buahaaaaaaaaa.
Ihmiset kenellä on lainaa ja lapsia ovat jatkossa huonoimmassa asemassa. Oli sitten johtaja tai duunari, mutta palkkatyössä.
En ymmärrä miten oikeiston suosio voi edelleen olla näin suurta, kun ajava vain pienen omistavan luokan asiaa? Voiko joku työntekijän asemassa esim. Kok äänestäjä kertoa?
Lapsettomana ja velattomana sitä elää vaikka teltassa ja syö käpyjä.
Ei saa*ana lisää töitä.
Kyllä pitää pärjätä vähemmällä työllä.
Suomi nousuun.
Työnantajan kuuluisi maksaa lauantaikorvaukset ja viikkoylityökorvaukset. Mutta sen sijaan ei maksa mitään vaan antaa vapaat tunti tunnista silloin kun itselleen sopii. Just joo. Eli kun viimein olisi töissä rauhallisempaa eli normaalitahtista, ja ehtisi jopa tauoillakin käydä, joutuukin "pakkolomalle"... Ihan oikein, että tähän ei suostuta! Ylityöt on vapaaehtoisia AINA JA KAIKKIALLA. Tai siis pitäisi olla. Ja niistähän tuossa on oikeasti kyse.
Itse olen taloushallintoalalla ja alkuvuodesta pari kuukautta menee töitä tehdessä. 10-13 tuntia päivässä maanantaista lauantaihin pari kuukautta putkeen.
Ihan kamalaahan se on, mutta meille sentään maksetaan tuosta ylityökorvauksia. Ilman niitä en todellakaan uhraisi elämästäni noin isoa osaa työnantajalle. Ei siinä tietysti mitään järkeä ole korvausten kanssakaan, mutta sinkkuna tuntuu, että ihan sama. Pimein aika vuodesta menee töissä, onneksi kesäisin on sitten huomattavasti hiljaisempaa ja saa iloita vapaasta elämästä reissaten ja alkuvuoden ylityökorvauksista nauttien.
Lapsettomana ja velattomana suomalaisen viileän hitsaustallin orjana ....ootteko te pussi päässä....silloin lähdetään ulkomaailmaan tästä metästä näiden kiilusilmien luota ,.hitsatkoot keskenään palkkejaan , tuokaa vaan tänne niitä euron tikku ukkoja , ei sillä muutenkaan enään kuluja makseta tässä maassa , köyhät on jatkossa tämän maan veronmaksajat ja kauppojen asiakkaat.
Minusta on jotenkin ihanaa, että työntekijät protestoi. En minäkään suostuisi tuohon.
Samoin minua ei haitannut, kun lentokentällä oli pari viikkoa sitten työntekijöiden ulosmarssi. Ei, vaikka itseltänikin myöhästyi laukku monta päivää tuon takia.
Kaikkeen ei tarvitse työntekijöiden mukisematta suostua.
Toki jos työntekijät nyt suostuvat moiseen niin vuodenvaohteen jälkeen iskee "yllättävä ja äkillinen" tarve muutosneuvotteluille. Firmalle fyffet ja työntekijälle palkaksi monokuva perseeseen. Niinhän patriallakin palkitaan yhtiön menestyksestä.