Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun opiskelijat valittelevat että joutuu tekemään töitä tullakseen toimeen niin eikö se ole ollut aina itsestään selvää että tehdään osa vuotta töitä? Kuitenkin lomia on toukokuulta syyskuulle sekä joululomia yms

Vierailija
04.10.2023 |

Jos vuodesta useampi kuukausi on lomaa oppilaitoksesta niin suuri osa ehtii tekemään töitä pari kuukautta vaikka vuoden aikana olisikin kunnolla 4 viikkoa lomaa?

Kommentit (335)

Vierailija
201/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen yli 40-vuotiaana kokopäivätöitä ja opiskelen yliopistossa samalla. Keskiarvo yli 4, opintopisteitä tällä hetkellä reilusti yli 300.

T: kohta maisteri

Hyvä sinä. Et kuitenkaan pistemäärästäsi huolimatta ilmeisesti osaa ymmärtää, miten erilainen tilanne vaikka jollain juuri kotoa muuttaneella voi olla. Ei ole säästöjä entuudestaan, hirveästi uutta hoidettavaa ja opittavaa ja ymmärrettävää ihan käytännön asioista lähtien.

Tekisin itsekin nyt fuksivuoden opinnot paljon tehokkaammin, mutta en ajattele että olin aiemmin jotenkin huonompi, minulla oli vain paljon uutta elämässä ja monenlaista hoidettavaa ja siihen nähden suoriuduin opintojen alusta oikeastaan aika hyvinkin.

Vierailija
202/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki 279,38 euroa

palkka keskimäärin kuukaudessa 400 euroa

Vuokra 395 + sähkö ja vesi yhteensä noin 50 euroa

asumistuki hieman yli 300 euroa

kesätöistä on säästöjä mutta käytän nuukasti koska en halua lainaa nostaa. 

Ei siitä opintorahasta jää verojen jälkeen noin paljon käteen. Asumistuesta leikataan ensi vuonna keskimäärin 76 euroa kuussa. Opiskelijalle pahinta on, että työtulot leikkaavat asumistukea jatkossa entistä enemmän.

Totta kaikki. Tuo oli tosiaan opintotuki kokonaisuudessaan. Viimeinen vuosi opinnoissa onneksi. Omalla kohdallani pahinta on kuitenkin palkattomat harjoittelut. Yhden pätkän jouduin tekemään toisessa kaupungissa eli vuokraamaan siksi aikaa asunnon toisaalta. Saman pätkän aikana en saanut tehtyä tuntiakaan töitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen yli 40-vuotiaana kokopäivätöitä ja opiskelen yliopistossa samalla. Keskiarvo yli 4, opintopisteitä tällä hetkellä reilusti yli 300.

Tuolla asenteella suosittelen ihan jotain muita opintoja kuin psykoterapiaksi opiskeluja. Ehkä kauppatieteellinen sopisi paremmin? Itsekin teen töitä täysipäiväisesti, opiskelen amkissa ja perheessä kaksi lasta, joista toisella paljon haasteita. Mutta tiedostan miksi tämä on mahdollista minulle ja jollekin toiselle ei.

Vierailija
204/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me avustamme lastamme kuukausittain että voisi keskittyä enemmän tärkeimpään eli opiskeluun. Ehtona on että opinnot etenevät eikä rahat mene hölmöilyyn. Maksamme sen verran että saa vuokran omavastuuosuuden ja vähän ylimääräistä. Kummitätinsä käyttää parin viikon välein autolla ruokakaupassa ja maksaa pari kassillista ruokaa. Omat vanhempani auttoivat aikoinaan niin minua kuin puolisoani joten olemme halunneet siirtää tämän tavan eteenpäin. Lomat hän on ollut töissä mutta ei muutoin. 

Vierailija
205/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin...? Mitä hommia sen opiskelijan sitten kuuluisi saada kesätyöksi? Toimitusjohtajan hommia?

Ja kyllä niitä kokoaikaisiakin kesätöitä (vaikkakin "hanttihommia") on tarjolla. 

Just näin. Mä olin mainosten jakajana, siivosin kaikkea mahdollista ja puhelinmyyntiä.

Sain hyvät rahat opintotuen ja lainan päälle.

Nykyään työssäkäyntiä rajataan opintotuen menettämisen uhalla. Ei saa saada "hyviä rahoja opintotuen päälle".

Täyden, 9kk opintotuen saa vielä lähes 19 000 € vuosituloilla. Noita tulorajoja on viimeisen parin vuoden aikana nostettu reippaasti, ja ovat nyt jo varsin väljät. Vielä 35 000 € vuosituloillakin on mahdollisuus saada jonkin verran opintotukea. Nämä voi tarkistaa ihan Kelan sivuilta.

Ei siis tulorajat juuri rajaa.

Vierailija
206/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelet? Suomen kieli ja kirjallisuus?

Psykologiaa. Tavoitteena jatkaa psykoterapeutin opintoihin.

En yleensä kirjoita näin kärkeviä kommentteja, mutta pitää nyt kyllä todeta että huh huh, toivottavasti en koskaan päädy vastaanotollesi.

Vierailija
207/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet opiskelijat ovat niin laiskoja tai ehdostuneita, etteivät edes hae mitään osa-aikaisia töitä kesätöistä pumuattakaan.

Minä sain maisterin paperit viime talvena. Tutkinnopn vääntämiseen meni kuusi vuotta. Kaikki nuo vuodet paitsi opiskelin tein hommia toimistosiivoojana ja useammassakin kaupassa myyjänä, tuntitöinä tietenklin aina sen verran kuin opiskelu antoi myöten. Pari viime kesää tein aika lailla oman alani töitä kolmen kuukauden pätkät.

Töitä kyllä löytyi, kun vaan meni ja kysyi. ja kun teki työnsä hyvin, tuli jopa puhelinsoittoja, joissa mua kysttiin töihin.

Tämä! Parikymppiset opiskelijat ihmettelevät miten jaksan 50- vuotiaana tehdä täyttä työviikkoa ja opiskella yliopistossa tutkinto-oppilaana. He kertovat itse olevansa ihan poikki, vaikka tekevät opintojen ohella vain osa-aikatyötä.

Tulee vielä monelle opiskelijalle iso shokki, kun työelämään kokonaan astuvat. Pelkästään vain opiskeluun keskittyminen on nimittäin todella helppoa elämää. Oikeasti.

Etkö oikeasti tajua, miten huonosti sinun ja parikymppisen opiskelijan tilanne ja jaksaminen ovat verrattavissa?

Vierailija
208/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kk sokerideittailua niin kyllä pärjää

Vierailija
209/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet opiskelijat ovat niin laiskoja tai ehdostuneita, etteivät edes hae mitään osa-aikaisia töitä kesätöistä pumuattakaan.

Minä sain maisterin paperit viime talvena. Tutkinnopn vääntämiseen meni kuusi vuotta. Kaikki nuo vuodet paitsi opiskelin tein hommia toimistosiivoojana ja useammassakin kaupassa myyjänä, tuntitöinä tietenklin aina sen verran kuin opiskelu antoi myöten. Pari viime kesää tein aika lailla oman alani töitä kolmen kuukauden pätkät.

Töitä kyllä löytyi, kun vaan meni ja kysyi. ja kun teki työnsä hyvin, tuli jopa puhelinsoittoja, joissa mua kysttiin töihin.

Tämä! Parikymppiset opiskelijat ihmettelevät miten jaksan 50- vuotiaana tehdä täyttä työviikkoa ja opiskella yliopistossa tutkinto-oppilaana. He kertovat itse olevansa ihan poikki, vaikka tekevät opintojen ohella vain osa-aikatyötä.

Tulee vielä monelle opiskelijalle iso shokki, kun työelämään kokonaan astuvat. Pelkästään vain opiskeluun keskittyminen on nimittäin todella helppoa elämää. Oikeasti.

Juu juu. Iso shokki tuli kun pääsi töihin, kuinka helppoa se onkaan!

Vierailija
210/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu juu. Iso shokki tuli kun pääsi töihin, kuinka helppoa se onkaan!

Minä kävin täydennysopiskelemassa viisikymppisenä. Kyllä se nyt vaan oli huomattavasti helpompaa tässä vaiheessa kuin nuorena.

Ja niiden hanttihommien haaliminen on eri asia kuin oman alan vakityö.

eri

Vierailija
211/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kommentoidaan että opintotuki ja asumistuki yhdessä riittävät vain vuokraan, se tarkoittaa käytännössä että asuu kalliissa vuokra-asunnossa pienen halvan opiskelija-asunnon sijaan.

Vierailija
212/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kommentoidaan että opintotuki ja asumistuki yhdessä riittävät vain vuokraan, se tarkoittaa käytännössä että asuu kalliissa vuokra-asunnossa pienen halvan opiskelija-asunnon sijaan.

Ei kaikilla paikkakunnilla niin vaan saa sitä pientä halpaa opiskelija-asuntoa. Niihin on jonot.

Plus ne saattaa sijaita niin, että matkoihin yms. menee liikaa aikaa.

Olisikin kampukset!

Vierailija
213/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelijat siirtyi yleiseen asumistukeen, keskimääräinen vuodessa saatu asumistuki nousi 1800 eurosta 3600 euroon vuodessa eli käytännössä tukea maksetaan enemmän. Tuen määrä kasvoi ja muutettiin kalliimpiin asumismuotoihin.

Vierailija
214/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opintotuen saannin edellytyksenä on suorittaa 5 opintopistettä tukikuukautta kohden ja tietty määrä koko lukuvuonna, ei oikein työssä voi käydä tai sitten opinnot viivästyy. Elääkin pitäisi eikä se pelkällä opintotuella ja lainaosuudella onnistu.

Vierailija
215/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opintotuen saannin edellytyksenä on suorittaa 5 opintopistettä tukikuukautta kohden ja tietty määrä koko lukuvuonna, ei oikein työssä voi käydä tai sitten opinnot viivästyy. Elääkin pitäisi eikä se pelkällä opintotuella ja lainaosuudella onnistu.

Mitä se 5 op tarkoittaa käytännössä voi olla mitä vain. Se voi olla niin että välillä on monta kurssia päällekkäin, joskus ei moneen päivään luentoja tai korkeakoululla käymistä, joskus useampi päivässä. Joskus on monta tenttiä, joskus ei ollenkaa. Voi olla gradun tekoa eikä välttämättä kuukausiin käydä yliopistolla.

Vierailija
216/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan eläisi koko vuotta muutaman kuukauden (matalapalkka)työllä.

Lisäksi sekin työ alkaa jatkossa leikata entistä enemmän asumistukea, joten senkin työn kuten osa-aikatyön hyöty vähenee.

Eli selvä kannustinloukku, joka pitää purkaa.

Vierailija
217/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei saa välttämättä kesätyöksi kuin hanttihommia. Esim osa-aikaisesti siivoustyötä. Eläisitkö itse vuoden 3kk siivoojan palkalla?

Kumma että me ollaan nimenomaan näin eletty. Teillä nykynuorilla on ihan käsittämättömät vaatimukset, pitäisikö sulla olla pro työ jonain fuksina, älykääpiö?

Sitä asutaan tulojen mukaan eli soluasunnoissa, kimppakömpissä, huonompikuntoisissa yksiöissä yms. Mutta ei, teilähän pitäö olla uudet, kaikim tavoin varustekkut kaksiot ekan vuoden opiskelijoina ja meidön pitäisi maksaa nekin.

Opiskelijuuteen kuuluu köyhäily ellei nyt satu olemaan erityisen vauraasta perheestä. Mitä te valitatte? Aiemmin oointotuki ei riittänyt mihinkään, se oli ihan nimellinen korvaus ja KAIKKI opiskelijat olivat töissä myyjinä, opettajan sijaisina, siivoojina, tarjoilijoina, asfalttihommissa ja postinkantajina siinä sivussa.

Itse olen sitä ikäluokkaa, joka ekan kerran sai sen nykyisen kaltaisen opintotuen, jolla pystyi juuri ja juuri nipinnapin elämään, kun hankki edullisen kämpän ja eli säästäväisesti. Töitä tein noissa yllämainituissa hommissa koko opiskeluaikani on-off, graduvaiheessa en, siihen olin SÄÄSTÄNYT rahaa.

No voin kertoa sinulle että nykyisellä opintotuella ei mitenkään päin elä vaikka eläisi miten säästäväisesti tahansa. Se kun on 250e/kk ja siitä pitää vielä kattaa se 20% asumisen hinnasta jota ei asumistuki kata. Parhaassakin tapauksessa pitää elää alle 200e/kk summalla eli reilusti alle kympillä päivässä.

Opintotuki on 18 vuotta täyttäneelle noin 800 euroa kuukaudessa, josta 250 euroa suorana opintorahana ja loput lainana. Päälle tulee vielä asumistuki. Jos ei halua tai voi tehdä töitä opintojen aikana eikä pappa betaala, pitää ottaa lainaa. Näin se on kuule mennyt ainakin 1980-luvulta asti.

Niinpä mutta vielä 90-luvulla se suhde lainan ja tuen osuuden suhteen oli suunnillen päinvastainen. Eli suurin osa oli tukea ja pienempi osa lainaa.

Rakas tonttu, täyttä lainamäärää ei ole pakko ottaa. Sitä otetaan vain sille osuudelle, johon ei muuten ole varaa. Jos käy opiskelujensa ohella töissä, joka ainakin minusta on aivan normaalia toimintaa, opintolainaa ei tarvitse ottaa lainkaan. Mutta sitä VOI ottaa jos ei viitsi tehdä töitä tai niitä ei aina saa.

Tai jos ei PYSTY tekemään töitä opintojen aikana on lainaa otettava, jos haluaa pysyä elossa. Meille heti yliopisto-opintojen alussa opettajat kehottivat kirjaimellisesti olemaan tekemättä opintojen alkupuolella töitä, koska meidän alalla on opiskelussa aivan valtava työmäärä. Ala on haastava ja opittavaa paljon.

Kursseja ei kerta kaikkiaan ehdi suorittaa kunnolla, jos on samaan aikaan töissä. Opinnot venyvät yli opinto-oikeusajan, jota on lyhennetty "ikuisesta" seitsemään vuoteen.

Sipilän hallitus myös leikkasi opintotukikuukausia, joten tippuu väkisinkin kesken opintojen toimeentulotuelle, jos on vaikka jo toinen tutkinto takana, kuten monella nykyään sattuneesta syystä on. Vasta nyt maisterivaiheen loppupuolella pystyn olemaan töissä. Silti, tai sen takia opiskelut tulevat venymään vähintään vuoden tavoiteajasta (5 vuotta).

Vierailija
218/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän nuori (toisen vuoden yliopisto-opiskelija) teki kesällä töitä ihan koko kesän. Silti etsii nyt osa-aikatyötä yliopiston oheen, sillä pelkää oman toimeentulonsa puolesta.

Kesätyöt on minusta hyvä ja nuori saa hyvää kokemusta. Mutta se, että kaikki opiskelijat "pakotetaan" osa-aikatyöhön on väärin. Opiskelu on heidän työtään.

Ja mistäs niitä osa-aikatöitä kaikille edes riittää...

Vierailija
219/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä monella paikkakunnalla niitä halpoja opiskelija-asuntoja ei vaan riitä läheskään kaikille.

Oma tytär kun muutti kotoa pois yliopisto-opintojen takia (matka uudelle asuinpaikkakunnalle meiltä kotoa 2,5h), niin jonot opiskelija-asuntoihin oli niin pitkät, että hänelle sanottiin ihan suoraan, että ei ole mitään mahdollisuuksia saada opiskelija-asuntoa pitkään aikaan.

Oli siis pakko etsiä asunto yksityisiltä vuokramarkkinoilta. Onneksi löydettiin suht kohtuuhintainen. Mutta kyllähän se vuokra silti vie miltei kokonaan asumistuen ja opintotuen. Muistaakseni tyttärelle jää n 50€ käyttöönsä kun vuokra on maksetttu

Vierailija
220/335 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se 5 op tarkoittaa käytännössä voi olla mitä vain. Se voi olla niin että välillä on monta kurssia päällekkäin, joskus ei moneen päivään luentoja tai korkeakoululla käymistä, joskus useampi päivässä. Joskus on monta tenttiä, joskus ei ollenkaa. Voi olla gradun tekoa eikä välttämättä kuukausiin käydä yliopistolla.

Kai se liittyy siihen että opintojen etenemistä hoputellaan mutta työssä käynti hidastuttaa opiskelua. Kaikilla opiskelijoilla ei ole tukenaan vanhempien kukkaroa ja myytyä takamettää.