Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun opiskelijat valittelevat että joutuu tekemään töitä tullakseen toimeen niin eikö se ole ollut aina itsestään selvää että tehdään osa vuotta töitä? Kuitenkin lomia on toukokuulta syyskuulle sekä joululomia yms

Vierailija
04.10.2023 |

Jos vuodesta useampi kuukausi on lomaa oppilaitoksesta niin suuri osa ehtii tekemään töitä pari kuukautta vaikka vuoden aikana olisikin kunnolla 4 viikkoa lomaa?

Kommentit (335)

Vierailija
181/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen yli 40-vuotiaana kokopäivätöitä ja opiskelen yliopistossa samalla. Keskiarvo yli 4, opintopisteitä tällä hetkellä reilusti yli 300.

T: kohta maisteri

Mitä opiskelet? Suomen kieli ja kirjallisuus?

Psykologiaa. Tavoitteena jatkaa psykoterapeutin opintoihin.

Vierailija
182/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki 279,38 euroa

palkka keskimäärin kuukaudessa 400 euroa

Vuokra 395 + sähkö ja vesi yhteensä noin 50 euroa

asumistuki hieman yli 300 euroa

kesätöistä on säästöjä mutta käytän nuukasti koska en halua lainaa nostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet opiskelijat ovat niin laiskoja tai ehdostuneita, etteivät edes hae mitään osa-aikaisia töitä kesätöistä pumuattakaan.

Minä sain maisterin paperit viime talvena. Tutkinnopn vääntämiseen meni kuusi vuotta. Kaikki nuo vuodet paitsi opiskelin tein hommia toimistosiivoojana ja useammassakin kaupassa myyjänä, tuntitöinä tietenklin aina sen verran kuin opiskelu antoi myöten. Pari viime kesää tein aika lailla oman alani töitä kolmen kuukauden pätkät.

Töitä kyllä löytyi, kun vaan meni ja kysyi. ja kun teki työnsä hyvin, tuli jopa puhelinsoittoja, joissa mua kysttiin töihin.

Tämä! Parikymppiset opiskelijat ihmettelevät miten jaksan 50- vuotiaana tehdä täyttä työviikkoa ja opiskella yliopistossa tutkinto-oppilaana. He kertovat itse olevansa ihan poikki, vaikka tekevät opintojen ohella vain osa-aikatyötä.

Tulee vielä monelle opiskelijalle iso shokki, kun työelämään kokonaan astuvat. Pelkästään vain opiskeluun keskittyminen on nimittäin todella helppoa elämää. Oikeasti.

Sinulle elämä on pelkkää suorittamista. Ehkä nuoremmilla vielä niin paljon järkeä että tekevät muutakin. Nauttivat nuoruudestaan ennen kuin ovat 50-vuotiaita. 

Vierailija
184/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki 279,38 euroa

Fiksun kuuloista.

Vierailija
185/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki 279,38 euroa

Ei siitä opintorahasta jää verojen jälkeen noin paljon käteen. Asumistuesta leikataan ensi vuonna keskimäärin 76 euroa kuussa. Opiskelijalle pahinta on, että työtulot leikkaavat asumistukea jatkossa entistä enemmän.

Vierailija
186/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä nuorilla tulee vielä kovat paikat eteen jos ja kun joutuvat itse elantonsa työllä hankkimaan kun valmistuvat. Kun joutuvat sinne kokoaikatyöhön. Kun asenne on noin ylimielinen ja itsekeskeinen. Työelämässä tarvitaan nöyryyttä ja ahkeruutta. Epäilen suuresti kyllä tuleeko näistä koskaan kunniallisia veronmaksajia. Toki he ovat vielä nuoria. Minullakin oli nuorena kapina-aikani kyllä se elämänkoulu opettaa lopulta.

Olet nolo. Opiskelijan päätyö on opiskelu. Mitenkäs itseltäsi onnistuisi vaikkapa opiskelu sairaanhoitajaksi työn ohessa? Palkattomat täysipäiväiset opintoihin liittyvät työharjoittelut samalla kun teet muuta työtä?

Vierailija
187/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä, suoraan toiselta asteelta korkeakouluun päässeitä. Itse olen 32-vuotias kahden alle kouluikäisen yh, kaikki kesät töissä. Valitettavasti se 3.5kk töitä vuodessa ei riitä paikkaamaan koko lukuvuoden vähävaraisuutta. Lomaillaan sitten vuodenvaihteessa.

Ehkä sun olisi jo aika lopettaa opiskelu.

Vierailija
188/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä, suoraan toiselta asteelta korkeakouluun päässeitä. Itse olen 32-vuotias kahden alle kouluikäisen yh, kaikki kesät töissä. Valitettavasti se 3.5kk töitä vuodessa ei riitä paikkaamaan koko lukuvuoden vähävaraisuutta. Lomaillaan sitten vuodenvaihteessa.

Ehkä sun olisi jo aika lopettaa opiskelu.

Ensin pitää valmistua.

Vierailija
189/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä nuorilla tulee vielä kovat paikat eteen jos ja kun joutuvat itse elantonsa työllä hankkimaan kun valmistuvat. Kun joutuvat sinne kokoaikatyöhön. Kun asenne on noin ylimielinen ja itsekeskeinen. Työelämässä tarvitaan nöyryyttä ja ahkeruutta. Epäilen suuresti kyllä tuleeko näistä koskaan kunniallisia veronmaksajia. Toki he ovat vielä nuoria. Minullakin oli nuorena kapina-aikani kyllä se elämänkoulu opettaa lopulta.

Olet nolo. Opiskelijan päätyö on opiskelu. Mitenkäs itseltäsi onnistuisi vaikkapa opiskelu sairaanhoitajaksi työn ohessa? Palkattomat täysipäiväiset opintoihin liittyvät työharjoittelut samalla kun teet muuta työtä?

Sairaanhoitajaksi opiskellessa ei ainakaan voi väittää että ei ollut saatavilla töitä loma-ajoille. Jopa tuplapalkkaisia sunnuntaivuoroja voi ottaa keikkatöiksi.

Vierailija
190/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän koskee pääosin naisvaltaisia aloja. Sairaanhoitajat joutuvat tekemään harjoittelut ilmaiseksi, lääkäri opiskelijat saavat jo harjoitteluaikanaan palkkaa.

Vierailija
191/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi opiskellessa ei ainakaan voi väittää että ei ollut saatavilla töitä loma-ajoille. Jopa tuplapalkkaisia sunnuntaivuoroja voi ottaa keikkatöiksi.

Toki saa töitä, mutta tuo joka höpisee, ettei opiskelijoista ole täysipäiväisesti töihin, ei ilmeisesti tajua että suurin osa opiskelijoista jo nyt tekee töitä.

Opiskelijoiden on käytännössä pakko tehdä lukukauden aikanakin töitä ja näin opiskelu ja työ yhteensä vie enemmän aikaa kuin täysipäiväinen työ.

Vierailija
192/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin yliopisto-opinnot vuonna 2005, eli sinä vuonna kun opintojen kesto rajattiin. Silloin oli aivan tavallista että käytiin töissä, en muista että kukaan olisi erityisemmin valittanut että pitää tehdä töitä, työntekoa pidettiin normaalina asiana.

Kolmannen vuoden jälkeen kävin 3 arkipäivää viikossa töissä ja sivussa tein opintoja, ei se mitenkään raskasta ollut vaan aika helppoa elämää.

Vierailija
193/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ainakin sh-opiskelijat heittivät keikkaa opintojen ohessa?

Vierailija
194/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöitä toki jokainen opiskelija haluaa mutta kaikki ei valitettavasti saa. Itse olen niitä onnekkaita joilla aina töitä riittänyt ja itse paikat hankittu, ei suhteilla. Ensimmäisen jälkeen helpompi saada seuraava jne. Jos ekana kesänä ei nappaa, vaikeampaa saada seuraavanakaan..

Lisäksi ei sillä palkalla paljoa juhli, lähinnä maksaa jonkun yllättävän menon eli saa pienen puskurin. Tulorajat on pienet eli vastaavasti tuet lähtee jos tienaa yhtään säällisiä summia.

Tein itse töitä myös opintojen ohella ja opinnot venyi, sen lisäksi itse uuvuin ja jäin sairaslomalle. Sekin tuli yhteiskunnalle, mutta etenkin minun terveydelleni kalliiksi.

Vierailija
195/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen yli 40-vuotiaana kokopäivätöitä ja opiskelen yliopistossa samalla. Keskiarvo yli 4, opintopisteitä tällä hetkellä reilusti yli 300.

Psykologiaa. Tavoitteena jatkaa psykoterapeutin opintoihin.

No ei ihme että jaksaa käydä kokopäivätöissä opintojen ohella. Hyvä niin että saat ainakin vähän veroja maksettua ennenkuin valmistut työttömäksi

Vierailija
196/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ainakin sh-opiskelijat heittivät keikkaa opintojen ohessa?

Missä kohdassa lukee, ettei tee? Opiskelijat tekevät todella rankkoja viikkoja alalla opiskellen (josta suuri osa on itse asiassa palkatonta työharjoittelua täysillä päivillä) ja töitä tehden aina kun voi. Usein pitkiä viikkoja oman hyvinvoinnin kustannuksella ja joku mussuttaa, ettei heistä ole täysipäiväiseen työhön. Hohhoijaa.

Vierailija
197/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta kirjallisuudessa sai vain rennosti lukea kaunokirjallisuutta. 28 kirjaa 2 ov, 56 kirjaa 4 ov.  Menihän siihen ihan hemmetisti aikaa.  Enkä halua trashaa ketään, tämä olisi mielenkiintoinen toinen aihe, mutta nykyjunnut sanovat, että opiskelu on vaativampaa. Haastaisin näkemyksen. 

Kaiken maailman ryhmätöitä, luentopäiväkirjoja, ei rarvitse osata kieliä ja jotkut proffat vetivät tylysti hyväksytty/hylätty -linjalla - 25% sai hylätyn. Kuinka moni oikeasti tekee kotona esseen ilman googlea, tai tekoälyä?

Vierailija
198/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ollut. Eikä vain kesällä, vaan opiskelujen ohessakin. Omaan aikaan (yliopistossa) oli vain se, että 1) opiskeluoikeuden kesto oli rajaton ja 2) kesätauko paljon nykyistä pidempi. Eli kyllä nykyopiskelijat on paljon ahtaammassa raossa.

Aiemmin opiskelleet eivät usein tajua juuri tuota, että miten paljon valmistumisaikoja ja opintojen tuloksellisuutta on tiukennettu. Harva jaksaa oikeasti tehdä töitä sen vaaditun opintopistemäärän suorittamisen lisäksi. Ja sitäkään ei aina tajuta, että ei niitä kesätöitäkään ole niin helppo nykyään saada riippuu toki alasta), mutta ei nykyään ole enää sellaista että voi painella viereiseen markettiin ja kysyä olisko tarvetta työntekijälle. Tai voi, mutta ei niitä töitä saa enää noin vain.

Vierailija
199/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta kirjallisuudessa sai vain rennosti lukea kaunokirjallisuutta. 28 kirjaa 2 ov, 56 kirjaa 4 ov.  Menihän siihen ihan hemmetisti aikaa.  Enkä halua trashaa ketään, tämä olisi mielenkiintoinen toinen aihe, mutta nykyjunnut sanovat, että opiskelu on vaativampaa. Haastaisin näkemyksen. 

Kaiken maailman ryhmätöitä, luentopäiväkirjoja, ei rarvitse osata kieliä ja jotkut proffat vetivät tylysti hyväksytty/hylätty -linjalla - 25% sai hylätyn. Kuinka moni oikeasti tekee kotona esseen ilman googlea, tai tekoälyä?

Kuulostaa siltä, että et ole koskaan tullut ajatelleeksi, että joku voi suhtautua opintoihinsa arvostuksella ja kunnioituksella, haluaa sisäistää ja oppia hyvin asioita ja tehdä tehtävät rehellisesti niin kuin ne on ohjeistettu tehtäviksi.

Nykyään tällainen ilmeisesti on huono juttu ja parempi olisi vain olla nopea ja tehokas ja vähätellä alaa, että kyllä helposti läpi pääsee, vähän apuna käyttää tekoälyä eihän siinä mitään jos vähäsen, tärkeintä että ei jää turhia miettimään ja analysoimaan.

Vierailija
200/335 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on monilla niin rankkaa nykyisin, että lepo lomilla on just eikä melkein se, mitä tarvitaan. Toivottavasti kenenkään ei tartte polttaa itseään loppuun jo nuorena.