Pomon kiusaama: Eeva Roots,38,kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa
Pahinta oli,että kiusaajana toimi aina lähiesihenkilö.
Kiusaaminen toteutettiin työn hankaloittamisella,selän takana haukkumisella ja ylenpalttisella vahtimisella ym ym....
Kommentit (187)
Ei tarvitse kuin lukea tämä ketju niin näkee täysin asiattomia ja kiusaamisen puolelle meneviä kommentteja asiallisiin viesteihin ja näille ilkeille heitoille on vielä kertynyt kosolti tykkäyksiä. Sama dynamiikka kuin koulussa; on pääkiusaajat ja sitten ne jotka mahdollistaa ja jopa nauttii ilkeilyn seuraamisesta.
En ole käynyt tällä palstalla aikoihin, mutta meno on vain pahentunut. Henkisesti aikuiset ovat nykyään vähemmistössä, siltä vaikuttaa.
Mitä ihmiset täällä selittää, että "ei voida kiusata monessa paikassa ilman omaa syytä"? Todellakin voidaan. Minua on kiusattu monessa työpaikassa, vaikka toisissa paikoissa olen ollut taas suosittu. On myös ollut työpaikkoja joissa kiusaaminen on loppunut siihen, kun ne kaksi tai kolme minua vastaan liittoutunutta ovat lähteneet. Eli olen vain oma itseni ja joskus siitä pidetään ja joskus sen johdosta kiusataan. Ei syy ole silloin minussa, vaan niissä jotka kiusaa, he ovat kuitenkin vähemmistö ja enemmistön mielestä olen jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on viidessä eri työpaikassa omasta mielestään kiusattu, niin pitäisiköhän tuota henkilön käsitellä jonkun työelämää tuntevan henkilön kanssa? Kuulostaa nimittäin hieman oudolta. Onko joku käskenyt häntä tekemään jotain siellä töissä vai mitä hän oikein laskee kiusaamiseksi?
Sekin riippuu siitä, mistä alasta kyse.
Jos naisvaltainen ala, niin aivan varmasti kiusaamista on joka paikalla. Myös muilla aloilla juurikin väliportaan naisesihenkilöt ovat niitä pahimpiä kiusaajia, ainakin nuoremmille ja pätevimmille naisille. Se on kumma juttu, miksi tämä menee näin. Hyvä veliverkostotkin on helpompia, kuin nämä tietyntyyppiset naispikkupomot.
Miesvaltaiset alat ovat naisille toisella tavalla hankalia joskus. Olen saanut kuulla todella epäasiallisia ehdotuksia, vihjailuja ja jopa avointa mitätöintiä. Usein se myös kostetaan, jos antaa pakit, aletaan käyttäytymään tylysti ja puhumaan paskaa miesten ringissä. Aika yksinäistä on välillä. Mukavatkaan miehet ei uskalla usein lähteä puolustamaan, kun menisi sitten se oma paikka äijäporukassa.
Aikuisten maailma on hyvin myrkyllinen myös. Yllättävän moni jää henkisesti keskenkasvuiseksi. Puuttuu itsereflektointi lähes täysin.
Kuulostaa tutulta tuossa listassa se, että kiusataan koska ei suostu antamaan epäoikeudenmukaisuuksien olla. Se jotenkin ärsyttää joitain ihmisiä, jos joku ei suostu alistumaan tai antamaan asian olla, ennen kuin "oikeus on voittanut". Tällaisia periksiantamattomia ihmisiä kuitenkin tarvitaan, vaikka heidän osansa onkin usein olla se hankala tai ärsyttävä. Heistä on tehty elokuviakin, kun ovat lopulta voittaneet taistelunsa ja muuttaneet maailmaa paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain mätää on jos tulee noin monessa paikkaa kiusatuksi. Minuakin kiusattiin töissä mutta paikkaa vaihtamalla muuttui tilanne heti. Ihmisessä itsessään on oltava jotain mikä johtaa kiusaamiseen.
Törkeä kommentti. Itse seurasin vastikään tapausta, jossa hieman omintakeinen mutta hyvä työntekijä savustettiin/kiusattiin ulos. Hänelle oli käynyt jo ainakin yhdessä edellisessä työpaikassa samalla tavalla. Hän oli hieman liian erilainen, joten joutui heti tiettyjen ihmisten hampaisiin.
Minusta hän oli erikoisuudessaan hauska persoona ja alusta lähtien oli kiva tehdä töitä hänen kanssaan. Jouduin itsekin jotenkin epämukavaan välikäteen kun muut työkaverit alkoivat varoitella hänestä minulle, haukkuivat minulle häntä selän takana, jättivät tervehtimättä häntä, käyttäytyivät siis vähintäänkin ikävästi ja jopa törkeän epäasiallisesti. Minun silmääni hän teki työnsä hyvin ja asiakkaat tykkäsivät hänestä.
Tämä työntekijä yritti tuoda useampaankin kertaan esiin tuota kiusaamista, mutta esimieskin tuntui kallistuvan sille kannalle että vika on tuossa työntekijässä. Varmaan sitten joo jos kerran erilaisuus on "vika".
Todella karua. Lopputulos oli se että tuo työntekijä lähti lopulta itse, enkä ihmettele yhtään.
Olen huomannut että ihmiset jotka eivät juoruile tai puhu pahaa muista tai muutenkaan ole kiinnostuneita toisen elämästä joutuvat usein kiusatuksi.
Sekin riippuu siitä, mistä alasta kyse.
Jos naisvaltainen ala, niin aivan varmasti kiusaamista on joka paikalla. Myös muilla aloilla juurikin väliportaan naisesihenkilöt ovat niitä pahimpiä kiusaajia, ainakin nuoremmille ja pätevimmille naisille. Se on kumma juttu, miksi tämä menee näin. Hyvä veliverkostotkin on helpompia, kuin nämä tietyntyyppiset naispikkupomot.