Pomon kiusaama: Eeva Roots,38,kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa
Pahinta oli,että kiusaajana toimi aina lähiesihenkilö.
Kiusaaminen toteutettiin työn hankaloittamisella,selän takana haukkumisella ja ylenpalttisella vahtimisella ym ym....
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap käytti sanaa-pomo?
Siksi että sä voisit kysellä tyhmiä?
Mä olen itse aika tuommoinen kuin tuo lista, mutta nykyisin ymmärrän, miten ärsyttävää ja raskasta se voi olla, kun meille tuli samantyyppinen harjoittelija. Sellainen tietty perusärhäkkä kyseenalaistavuus ja vaikutelma, että hän etsi koko ajan epäkohtia paheksuttavaksi, ja väärinymmärrettyjä ihmisiä pelastettavaksi. Syytti pomoa pomottamisesta. Aloin todella katsoa peiliin sen kokemuksen jälkeen. Ei uskallettu ohjata häntä käytännössä juurikaan, ei tainnut harjoittelusta kovin paljon hänelle jäädä käteen.
En nyt tiedä tunne tätä Eevaa, vaikka kuvien perusteella ainakin vaikuttaa hankalalta bimbolta. Mutta minulla oli aikoinaan ystävä, jota jotenkin muka kiusattiin aina kaikkialla, oli se sitten koulussa, työpaikalla, armeijassa, missä tahansa. Lopulta aloin vahvasti epäilemään, vaikka kaveri olikin, että hän on joko vainoharhainen tai itse niin rasittava ihminen, että aiheuttaa ikäviä vastareaktioita muissa. Esimerkiksi hän väitti, että häntä kiusattiin lukiossa, mutta minäpäs olin samalla luokalla hänen kanssaan ja voin sanoa, etten omin silmin koskaan todistanut kiusaamista. Huomaisin kyllä ja pitäisin kaverini puolia, jos niin olisi oikeasti tapahtunut.
Kerran kysyinkin häneltä, miten voi olla mahdollista, että häntä "kiusataan" aina ja kaikkialla, kun muilla ihmisillä ei ole vastaavia kokemuksia, että minne tahansa meneekään aina on muka joku maalitaulu selässä? Kysyin onko mahdollista, että edes joskus vika onkin hänessä? Hänen ilmeensä ja kummallinen virneensä paljasti, että saatoin sittenkin olla osunut oikeaan. Eli sellainen tapaus, ripaus vainoharhaa, ripaus omaa v:mäisyyttä, kyllähän sillä saadaan täydellinen "kiusaamisen uhri" aikaiseksi. Edelleen en tunne tätä Eevaa, mutta tuli kyllä vahvasti mieleen entinen kaverini, entinen monesta syystä johtuen.
Kyllä pomot voivat kiusata. Eräs nais pomo jolla elektroniikka firma, alkoi kiusaamaan hyvän näköistä työntekijäänsä , koska hänen mies jutteli usein tän hyvän näköisen naisen kanssa. Tää pomo alkoi sit syyttää että tekee väärin kaikki ja syytti niin kauan että työntekijä lähti pois. Ja sitähän tää pomo halusikin onnistuen siinä. Että kateuskin voi tällaista teettää. Tää pomo itse kun oli ihan taviksen näk. Monet naiset ovat kateellisia jos joku on hyvän näköinen !
Hyvin mahdollista tuollainen. En tiedä kuka on kyseinen henkilö, mutta esimerkiksi nepsyt tulevat helposti kiusatuiksi, kun eivät istu normiin ajatusmaailmaltaan ja ulosanniltaan. Riippuu myös alasta. Varmasti tietyillä aloilla on enemmän kiusaamista kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse aika tuommoinen kuin tuo lista, mutta nykyisin ymmärrän, miten ärsyttävää ja raskasta se voi olla, kun meille tuli samantyyppinen harjoittelija. Sellainen tietty perusärhäkkä kyseenalaistavuus ja vaikutelma, että hän etsi koko ajan epäkohtia paheksuttavaksi, ja väärinymmärrettyjä ihmisiä pelastettavaksi. Syytti pomoa pomottamisesta. Aloin todella katsoa peiliin sen kokemuksen jälkeen. Ei uskallettu ohjata häntä käytännössä juurikaan, ei tainnut harjoittelusta kovin paljon hänelle jäädä käteen.
Monenlaisia ihmisiä saatetaan kiusata. Minua on pidetty hankalana työntekijänä siksi, että haluan olla omissa oloissani ja keskittyä työntekoon. En aina jaksa keskeytyksiä ja muiden turhia jaaritteluja. Eikö ne voisi hoitaa kahvitunnilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen instavideostaan....:
Työpaikkakiusaamisen kohteeksi joutuneilla on paljonkin yhdistäviä tekijöitä. Sä et siis todellakaan ole yksin etkä ainoa.
Näitä yhdistäviä tekijöitä ovat mm.
- Vahva oikeudentaju, periaatteet ja arvomaailma.
- Puuttuu tilanteisiin joissa näkee epäoikeudenmukaisuutta, eikä salli kaltoinkohtelua. Tämä ei ole edes halu vaan pakko, se on sisäänrakennettua arvomaailmaa.
- Nöyrä mutta innokas asenne oppimiseen.
- Omatoiminen itsensä kehittäjä.
- Muut huomioonottava ja muille apua vilpittömästi tarjoava.
- Janoaa tietoa ja kysyy kysymyksiä.
- Kysyy myös kysymyksiä joita muut eivät kehtaa tai uskalla kysyä, mutta joiden tietämisestä olisi hyötyä työntekijöille ja koko yritykselle.
- Ei pelkää kyseenalaistaa vanhentuneita toimintatapoja tai ajatusmalleja.
- Hyvä havainnoimaan ja hahmottamaan tilanteita, kokonaisuuksia ja yksityiskohtia. Myös tunnetiloja.100% osui ja upposi tuo kuvaus ja minua on myös kiusattu monessa paikassa. Ilmeisesti esimerkiksi tuo "tyhmien kysymysten" kysyminen ärsyttää monia, koska ehkä heillä itsellään on jotain sosiaalisia rajotteita ja ärsyyntyvät kun joku uskaltaa asettaa itsensä "alttiiksi" uudestaan ja uudestaan ja itse vain purevat huulta. Myös se, että olen aina valmis auttamaan ja aidosti toivon kaikille hyvää tuntuu ärsyttävän monia, koska se sotii heidän kyynistä ihmiskuvaansa vastaan, jossa kaikki ovat yhtä mätiä sisältä kuin he itse. Minun on siis oltava "hyveposeeraaja" tai tekopyhä, koska eihän aidosti hyväsydämisiä ihmisiä voi olla olemassa. Omat heikkoudet jos näkee toisissa vahvuuksina niin se usein herättää kateutta.
Se olet kyllä nyt sinä, jonka puheet työkavereista kuulostaa ihan kiusaajan jutuilta! Että se siitä "aidosta hyväsydämisyydestä"...
Aha. Siis jos mä tarjoan apua kiireessä puuskuttavalle työkaverille ja hän minulle tiuskaisee, että mitä sinäkin siinä esität avuliasta, niin mä olen se kiusaaja? Tai jos kysyttäessä kerron hyväntekeväisyydestä jota teen ja joku tuskailee, että joo joo oletpa täydellinen, niin mä olen tuossakin tilanteessa se kiusaaja? Jos näin on niin sitten en kyllä tiedä mistään enää mitään..
Uhriutuja... Luehan tuo kommenttisi.
Uhriutuja? Siis jos tarjoan apua ja saan siitä hyvästä huudot niin se on sinusta normaalia käytöstä tai minun syy jotenkin? Tai että jos pidän tuollaista käytöstä epäasiallisena, niin olen uhriutuja? En oikeasti tajua logiikkaasi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa peiliin, mikäli tuntee aina ja kaikkialla tulevansa kiusatuksi. Viidessä eri työpaikassa näissä tilanteissa ainoa yhdistävä tekijä on tämä "kiusattu".
No enpä tiedä. Suomalaiset osaa olla aika vtumaisia. Etenkin kun pääsevät pieneenkin vallankahvaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi nähdä itsensä hyvinkin eri tavalla kuin muut. Voi ajatella olevansa hyvä työkaveri ja hyvä alainen, joka tuo rakentavasti esille epäkohtia ja esittää kehittämisehdotuksia ja osaa tehdä yhteistyötä. Mutta työkaverit ja esimies sen sijaan kokee hankalaksi tulla toimeen hänen kanssaan, asioita esitetään negatiivisesti ja melkein kaikesta löytyy jotain vikaa, yhteistyö on sitä, että kaikki sujuu hyvin niin kauan kuin mennään hänen ehdoillaan jne jne.
En ole lukenut tuota juttua (maksumuurin takana) enkä tunne ihmistä, joten en ota kantaa tähän keissiin. Itse kuitenkin suhtaudun varauksella juttuihin, joissa on aina vika muissa ja joissa aina muut tuntuvat olevan yhtä ihmistä vastaan. Tämä koskee myös näitä työpaikkakiusaamistapauksia. Asioilla on aina useampikin puoli eikä pitäisi liiaksi uskoa vain yhden osapuolen näkökulmaa. Tämän on kokemus opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaamisen kohteeksi joutuneilla on paljonkin yhdistäviä tekijöitä. Sä et siis todellakaan ole yksin etkä ainoa.
- Puuttuu tilanteisiin joissa näkee epäoikeudenmukaisuutta, eikä salli kaltoinkohtelua. Tämä ei ole edes halu vaan pakko, se on sisäänrakennettua arvomaailmaa.
- Kysyy myös kysymyksiä joita muut eivät kehtaa tai uskalla kysyä, mutta joiden tietämisestä olisi hyötyä työntekijöille ja koko yritykselle.
- Hyvä havainnoimaan ja hahmottamaan tilanteita, kokonaisuuksia ja yksityiskohtia. Myös tunnetiloja.100% osui ja upposi tuo kuvaus ja minua on myös kiusattu monessa paikassa. Ilmeisesti esimerkiksi tuo "tyhmien kysymysten" kysyminen ärsyttää monia, koska ehkä heillä itsellään on jotain sosiaalisia rajotteita ja ärsyyntyvät kun joku uskaltaa asettaa itsensä "alttiiksi" uudestaan ja uudestaan ja itse vain purevat huulta. Myös se, että olen aina valmis auttamaan ja aidosti toivon kaikille hyvää tuntuu ärsyttävän monia, koska se sotii heidän kyynistä ihmiskuvaansa vastaan, jossa kaikki ovat yhtä mätiä sisältä kuin he itse. Minun on siis oltava "hyveposeeraaja" tai tekopyhä, koska eihän aidosti hyväsydämisiä ihmisiä voi olla olemassa. Omat heikkoudet jos näkee toisissa vahvuuksina niin se usein herättää kateutta.
Se olet kyllä nyt sinä, jonka puheet työkavereista kuulostaa ihan kiusaajan jutuilta! Että se siitä "aidosta hyväsydämisyydestä"...
Aha. Siis jos mä tarjoan apua kiireessä puuskuttavalle työkaverille ja hän minulle tiuskaisee, että mitä sinäkin siinä esität avuliasta, niin mä olen se kiusaaja? Tai jos kysyttäessä kerron hyväntekeväisyydestä jota teen ja joku tuskailee, että joo joo oletpa täydellinen, niin mä olen tuossakin tilanteessa se kiusaaja? Jos näin on niin sitten en kyllä tiedä mistään enää mitään..
Uhriutuja... Luehan tuo kommenttisi.
Uhriutuja? Siis jos tarjoan apua ja saan siitä hyvästä huudot niin se on sinusta normaalia käytöstä tai minun syy jotenkin? Tai että jos pidän tuollaista käytöstä epäasiallisena, niin olen uhriutuja? En oikeasti tajua logiikkaasi nyt.
Anna olla jo.
Vierailija kirjoitti:
Itsessä ei sitten ollut yhtään vikaa? Hohhoijaa, elämäni 15 minsaa lööpeissä. Next!
Eeva on esiintynyt melko vähissä vaatteissa. Kivoja kuvia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia ihmisiä saatetaan kiusata. Minua on pidetty hankalana työntekijänä siksi, että haluan olla omissa oloissani ja keskittyä työntekoon. En aina jaksa keskeytyksiä ja muiden turhia jaaritteluja. Eikö ne voisi hoitaa kahvitunnilla?
Niin ja monesti nää jaarittelut on olleet paskanjauhantaa muista työntekijöistä. Olen jotenkin huono ihminen, kun en halua osallistua juorutoimistoon.. okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan syytetty kiusaajaksi, mutta olen tullut kiusatuksi. Aika erilaisista syistä tosin. Tiedän sinunkaltaisen ihmistyypin, ja ymmärrän tavallaan miten monia saattaa ärsyttää jatkuva kysely ja ihmettely. Mutta ymmärrän myös sinunlaisia ihmisiä ja olen monesti ystävystynyt heidän kanssaan. Muodostettu oma hylkiöiden klikki... 😅 Kommentillani ei taida olla sen suurempaa pointtia, muuta kuin että ymmärrän kuinka erilaiset ihmiset voivat saada aikaan ärtymyksen tunteita, mutta sen ei pitäisi koskaan johtaa kiusaamiseen.
En halua verrata tähän, voi olla että olen väärässä mutta on olemassa ihmisiä jotka ovat täysin sokeita omalle käytökselleen. Sitä on voinut olla lapsesta saakka, ei ole osattu kasvattaa tällaista lasta joka sitten heijastuu aikuisena muita ihmisiä kohtaan. Yleensä tähän liittyy myös syvä uhriutuminen vaikka itse on käyttäytynyt huonosti muita kohtaan. Ne voivat olla negatiivisia mikroilmeitä tai ihan suoranaisia ilmeitä (tympeää, halveksivaa, syrjivää) tai töksäyttelevää puhetta. Kyse voi olla vuorovaikutukseen liittyvästä häiriöstä tai sitten liian herkkää ylitulkintaa toisten toiminnasta tai puheesta. Yleensä nämä jotka loukkaantuvat kaikesta pienestäkin vastoinkäymisestä ihmissuhteissa menettävät myös luottamuksen toimivista ihmissuhteista. Kehä on valmis.
Valitettavasti kun näin Eevan kuvan niin tiedän miksi kiusataan. Näyttävän näköinen nainen ja se varmasti ärsyttää monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tuossa tilanteessa ole mitenkään kiusaaja, mutta edellisen kirjoittajan pointti varmaan oli, ettei ole kovin empaattisen ihmisen tapaista tehdä syväluotaavaa psykoanalyysiä siitä miten mätiä kaikki työkaverit ovat sisältä.
On muuten aika yleistä sekin, että ihmiset jotka julistavat olevansa ihan uskomattoman hyväsydämisiä ja oikeudenmukaisia, eivät ole käytännössä kumpaakaan. Mahdoton tietysti palstalla sanoa, oletko sinä oikeasti sellainen kuin kerrot vai et.
Noh, tekoni ja ajatukseni ovat hyvään pyrkiviä. Filosofiani pohjautuu buddhismiin. Et tietenkään voi sitä arvioida etänä, mutta usko pois, hyväsydämisiä ihmisiä on olemassa.
Myönnän, että puhuin tylysti aiemmassa kommentissani ihmisistä, jotka hyökkäävät kaltaisiani vastaan ilman mitään järkevää syytä, olen siitä pahoillani. Epäoikeudenmukaisuus herättää minussa vahvoja tunteita, jolloin en aina muista ajatella rakastavasti, mutta pyrin korjaamaan ja kehittämään tätäkin puolta itsessäni.
Työpaikkakiusaaminen on kyllä vaikea aihe. Olen hoitaja ja nähnyt muutaman naisvaltaisen työyhteisön. Koen, että minuakin on kiusannut opiskeluaikana ohjaaja ja kun siitä sanoin, ymmärsin että hän oli kiusannut muitakin. Mutta otin opikseni itsekin kyllä, että näihin kannattaa näemmä puuttua. Ekassa oikeassa työpaikassani yksi vanhempi hoitaja kettuili ja lyttäsi aina kun sai mahdollisuuden. Annoin olla, huomasin, että hän ei osaa tavallaan kiusata paremmin.
Mutta tuossa jutussa pistää silmään, että viisi esimiestä? Siis miten on sattunut näin huonoja esimiehiä? En yhtään epäile, etteikö juuri esimieskin kiusaisi, mutta epäilyttäähän se, että aina näin käy. Tulee mieleen, että onko hän jotenkin todella huono ottamaan palautetta vastaan? Sanoo kyllä, etteivät työkaverit kiusaa, mutta entäs jos he vain laittavat esimiehen sanomaan ne palautteet?
Joskus mun kans samalla osastolla on ollut niin erikoisia ja työtä vältteleviä hoitajia, että heidän työsopimustaan ei ole jatkettu. On käyty sanomassa esimiehille töiden laiminlyönnistä ja asiattomasta käytöksestä potilaita kohtaan, niin esimies on sitten joutunut ensin puhuttelemaan ja sitten tekemään tuon ratkaisun, ettei uusita määräaikaista. En yhtään ihmettele, vaikka joku tällainen tapaus kertoisi jossain, että savustimme hänet ulos. Eli joku voi ottaa palautteen kiusaamisena.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun täällä aikuiset heti syyllistää kiusattua. Ettekö tiedä, että usein koulussakin sitä samaa lasta on kiusattu jo tarhassa ja eskarissa ja kiusaaminen jatkuu usein vielä jatko-opinnoissakin, vaikka koulukaverit vaihtuu moneen kertaan? Onko silloinkin vika kiusatussa, vai voisiko olla, että se kiusaaminen tekee monista kiusatuista sellaisia (=traumatisoituneita) jotka triggeröivät kiusaamiseen taipuvaisia kiusaamaan? Se on kaksiosainen juttu; toisaalta kiusattu on niin herkistynyt kokemustensa vuoksi että reagoi voimakkammin (joskus jopa aiheetta) ja tämä sitten ärsyttää muita ja johtaa ihan oikeaan kiusaamiseen.
Tämä on vaikea asia ja on selvää, että kiusattu tarvitsee terapiaa, juurikin siksi, että kaikenlainen palaute ja kritiikki koetaan kiusaamiseksi. Joskus jopa ohjeiden antaminen koetaan kiusaamiseksi.
On äärimmäisen epätodennäköistä, että viisi eri työpaikassa ollutta pomoa olisi kiusannut häntä. Peiliin katsomisen paikka.
Kaikissa työyhteisöissä missä olen ollut on ollut kiusaamista. Välillä se on ollut minä kohteena välillä joku muu työtovereistani. Pahimmissa paikoissa missä olen ollut on jo työhön otossa kerrottu, että heillä käy työntekijät terapiassa työyhteisön tulehtuneiden välien takia. Osassa tapauksia kiusaaja on ollut lähiesimies.
Miten niin?