Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija
Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.
Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (279)
Elintavoillaan voi vaikuttaa tutkimuksista riippuen terveyteensä 40-60 % ja se on paljon se.
Ruoka - liikunta - uni
Ruoka -oikeassa suhteessa proteiinit, hiilihydraatit, rasva ja kaikki laadukkaita. Ei siis prosessoituja tuotteita, laadukasta rasvaa (oliiviöljyä), ei höttöhiilareita (esim. sokeria ja valk.tuotteita).
Liikunta monipuolista koko kehoa sopivasti rasittavaa (lihaskuntoa, liikkuvuutta ja sykkeennostoa)
Uni tuleekin sitten itsestään eikä stressikään ota niskalenkkiä, kun ravinnon antioksidantit ja vitamiinit pitävät mielen tasapainossa. Ja sanomattakin selvää, että painon kanssa ei ole ongelmia.
Helppoa kuin heinänteko! Jokainen on ihan itse vastuussa terveydestään, Ei voi syyttää vaimoa, pomoa, anoppia, lääkäriä, pieniä lapsia, rahaa - katse vaan sinne peiliin ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Elintavoillaan voi vaikuttaa tutkimuksista riippuen terveyteensä 40-60 % ja se on paljon se.
Ruoka - liikunta - uni
Ruoka -oikeassa suhteessa proteiinit, hiilihydraatit, rasva ja kaikki laadukkaita. Ei siis prosessoituja tuotteita, laadukasta rasvaa (oliiviöljyä), ei höttöhiilareita (esim. sokeria ja valk.tuotteita).
Liikunta monipuolista koko kehoa sopivasti rasittavaa (lihaskuntoa, liikkuvuutta ja sykkeennostoa)
Uni tuleekin sitten itsestään eikä stressikään ota niskalenkkiä, kun ravinnon antioksidantit ja vitamiinit pitävät mielen tasapainossa. Ja sanomattakin selvää, että painon kanssa ei ole ongelmia.
Helppoa kuin heinänteko! Jokainen on ihan itse vastuussa terveydestään, Ei voi syyttää vaimoa, pomoa, anoppia, lääkäriä, pieniä lapsia, rahaa - katse vaan sinne peiliin ennen kuin on liian myöhäistä.
Totta, hyvät neuvot, ravinto, liikkuminen ja uni.
Alanuoli sulle piti kuitenkin laittaa, kun lopussa sepustat tuollaista! "Jokainen on ihan itse vastuussa terveydestään..." Tämä pitää paikkansa vain tiettyyn rajaan saakka ja se raja tulee toisille aiemmin kuin toisille, sairastuminen. Sairastumista ei aina voi estää.
Lapsetkin sairastuu. Ja nuoret. Ja aikuiset. Ja terveellisesti elävät. Mm. virusten ja bakteerien vaikutusta tunnetaan koko ajan hieman enemmän. Niistä on löydetty yhteyksiä aivan muihin sairauksiin, jotka puhkeavat vasta vuosien kuluttua virukselle altistumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka - liikunta - uni
Ruokaan ja liikuntaan voin itse vaikuttaa ja noudatankin mainitsemiasi periaatteita. Lisäisin siihen vielä väh. 800 g heviä päivässä ja askelia 10 000-20000 päivässä.
Uneen en voi itse vaikuttaa. Minulla on vaikeita sairauksia, myös vaikea unettomuus. Yritän koko ajan laihduttaa sairausaikana tullutta ylipainoa mutta hidasta on ja välillä ei tapahdu mitään pitkään aikaan.
Minulle lääkärit eivät koskaan sano ylipainosta, ja kolesterolista, maksa-arvoista ja sokeriarvostakin sanovat vaan että kuuluu lääkkeeni sivuvaikutuksiin.
Viimeksi kävin uudella lääkärillä, itse kerroin että yritän laihduttaa. Hän hieman epäili kun kerroin omasta ruokavaliostani mutta tilanne päätyi siihen että kerroin hänelle terveellisistä resepteistä. Tuntui että oli hänelle uusi asia noin terveelliset ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka - liikunta - uni
Totta, hyvät neuvot, ravinto, liikkuminen ja uni.
Alanuoli sulle piti kuitenkin laittaa, kun lopussa sepustat tuollaista! "Jokainen on ihan itse vastuussa terveydestään..." Tämä pitää paikkansa vain tiettyyn rajaan saakka ja se raja tulee toisille aiemmin kuin toisille, sairastuminen. Sairastumista ei aina voi estää.
Lapsetkin sairastuu. Ja nuoret. Ja aikuiset. Ja terveellisesti elävät. Mm. virusten ja bakteerien vaikutusta tunnetaan koko ajan hieman enemmän. Niistä on löydetty yhteyksiä aivan muihin sairauksiin, jotka puhkeavat vasta vuosien kuluttua virukselle altistumisesta.
Vastuuhan ei tarkoita sitä että joku ei sairastuisi helpommin kuin joku toinen. Toinen voi olla lihava eikä sairastu toisen geenit on taas sellaiset että se pienikin painon pudotus estää sairastumisen, kolmas sairastuu vaikka ei koskaan olisi ollut ylipainoinen. Hoitaja tai lääkäri ei voi sitä tietää kuka sairastuu kuka ei vaan he kertovat siitä mitkä on sairastumisen riskitekijät. Ja vaikka tietäisibätkin että sinä todennäköisesti sairastut normaslipainosta huolimatta vastuu sinusta itsestäsi on sinulla ei heillä.
Läskeille ei sais läskeistä sit mitään sanoa.
Meidän piti työhöntulotarkastuksessa käydä kehonkoostumusmittauksessa. Tietenkin hoitaja otti siitä esiin vain kaiken mikä oli vialla. Oli aika nöyryyttävä kokemus reilu parikymppiselle naiselle. Liikunnasta kysyttäessä kerroin että minulla on iso koira jonka kanssa lenkkeilen 3 tunnin lenkin joka päivä. Hoitaja paasasi että mun on pakko alkaa pyöräilemään työmatkat (12 km suuntaansa) sen huonon kehonkoostumuksen takia. En edes omistanut pyörää, koska halusin nopeasti kotiin ja hoitaa liikkumiseni mieluummin sen koiran kanssa!
Noita alkoholinkäyttöjä sun muita on ihan hyvä tentata silloin tällöin, että saadaan kokonaiskuva siitä missä mennään. Itsellä tosin meni hermo siihen jatkuvaan alkokyselyyn kun olen joutunut asioimaan mt-puolella ja sitä samaa kaavaketta tungettiin nokan alle monta kertaa vuodessa, vaikka olen absolutisti.
Ensin se lähinnä turhautti kun pakko oli kuulemma vastata, ei riitä että sanon että en juo. Yhtään. Lopulta se alkoi loukata ja sanoin että heillä on asennevamma mt-potilaita kohtaan ja näemmä olettavat että jokainen on juoppo. Etenkin kun pyynnöistä huolimatta kaavakkeeseen ei tehty vaihtoehtoa että juon nolla annosta viikossa, vaan aina oli se joku minimi siellä. Huomautin että muualla terveydenhoidossa näitä ei kysellä alvariinsa ja on aikamoista että olettavat jokaisella mt-ongelmaisella olevan päihdeongelmaa myös. Tämän jälkeen sitä kaavaketta ei ole enää tuputettu.
Hyvä että huomautit tuosta käytöksestä hoitajalle suoraan. Toivottavasti jokaiselta löytyy sen verran itsekunnioitusta, että pystyy sanomaan päin naamaa jos terveydenhoitoalan "ammattilainen" ei osaa käyttäytyä kunnolla ja ystävällisesti. Ne ihmiset eivät ole mitään jumalasta seuraavia, ketkä saavat puhutella asiakasta ihan miten haluavat. Mulle on aina jäänyt mieleen se, kun mut punnittiin ja mitattiin vyötärön ympärysmitta. Olin ihan normipainoinen tuolloin, syömishäiriötausta, enkä todellakaan olisi halunnut että minua punnitaan. Ja sanoinkin siitä silloin, että tilanne on tosi epämukava, niin silti se tehtiin? Varsinkin joku vyötärönmittaus perus työterveystarkastuksessa normipainoisella ihmisellä - miten se liittyy mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka - liikunta - uni
Ruokaan ja liikuntaan voin itse vaikuttaa ja noudatankin mainitsemiasi periaatteita. Lisäisin siihen vielä väh. 800 g heviä päivässä ja askelia 10 000-20000 päivässä.
Uneen en voi itse vaikuttaa. Minulla on vaikeita sairauksia, myös vaikea unettomuus. Yritän koko ajan laihduttaa sairausaikana tullutta ylipainoa mutta hidasta on ja välillä ei tapahdu mitään pitkään aikaan.
Minulle lääkärit eivät koskaan sano ylipainosta, ja kolesterolista, maksa-arvoista ja sokeriarvostakin sanovat vaan että kuuluu lääkkeeni sivuvaikutuksiin.
Viimeksi kävin uudella lääkärillä, itse kerroin että yritän laihduttaa. Hän hieman epäili kun kerroin omasta ruokavaliostani mutta tilanne päätyi siihen että kerroin hänelle terveellisistä resepteistä. Tuntui että oli hänelle uusi asia noin terveelliset ruoat.
Vaikeaa unettomuutta itsellänikin ja näen punaista kun joku hoituri siihen sitten naurahtelee että: "jätetään ne päikkärit pois." Voi v*ttu! Kun en edes pysty nukkumaan päikkäreitä. Sitä se uniongelma on, että ei pysty nukkumaan! Tekee mieli lyödä tossa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että huomautit tuosta käytöksestä hoitajalle suoraan. Toivottavasti jokaiselta löytyy sen verran itsekunnioitusta, että pystyy sanomaan päin naamaa jos terveydenhoitoalan "ammattilainen" ei osaa käyttäytyä kunnolla ja ystävällisesti. Ne ihmiset eivät ole mitään jumalasta seuraavia, ketkä saavat puhutella asiakasta ihan miten haluavat. Mulle on aina jäänyt mieleen se, kun mut punnittiin ja mitattiin vyötärön ympärysmitta. Olin ihan normipainoinen tuolloin, syömishäiriötausta, enkä todellakaan olisi halunnut että minua punnitaan. Ja sanoinkin siitä silloin, että tilanne on tosi epämukava, niin silti se tehtiin? Varsinkin joku vyötärönmittaus perus työterveystarkastuksessa normipainoisella ihmisellä - miten se liittyy mihinkään?
Yhdessä kuntoutuksessa oli myös yleinen terveystieto-osio ja paikalle paukahti terhakka hoituri kädessään kasa mittanauhoja, joissa oli vihreä alue, keltainen alue ja punainen alue. Ja tämä neropatti vaati, että ryhmässä piti kaikkien mitata vyötärönympäryksensä samantien! Itselläni oli juuri aloitettu lääkitys, joka oli nostanut nopeasti painoa ja jota en sen takia olisi halunnut jatkaa, mutta lääkäri oli toista mieltä ja ryhmässämme oli myös syömishäiriötaustainen henkilö. Ihan käsittämätöntä pattipäisyyttä tältä hoitajalta tuollainen julkinen vyötärömittaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka - liikunta - uni
Vaikeaa unettomuutta itsellänikin ja näen punaista kun joku hoituri siihen sitten naurahtelee että: "jätetään ne päikkärit pois." Voi v*ttu! Kun en edes pysty nukkumaan päikkäreitä. Sitä se uniongelma on, että ei pysty nukkumaan! Tekee mieli lyödä tossa vaiheessa.
Joo kyllä! Jos pystyisin päivällä nukkumaan niin kyllä varmaan yölläkin pystyisin. En ole edes lapsena nukkunut päikkäreitä.
Työterveyshoitaja ehdotti monesti irtisanoutumista, kun kipeänä hain sairauslomaa. Ei ole kuulemma reilua työnantajalale, että he maksavat sovitun palkan ja minä en täytä omaa osaani tekemällä töitä. Tulen helposti kipeäksi, kun kollegat sairaana aina töissä. Olen monesti "kuin rekan alle jäänyt" kipeänä, kuten eräs lääkärikin kuvaili.
Jatkuvaan päänsärkyyn naureskeli ettei se mitään vakavaa ole. Löytyi sitten aivoista kasvain, kun menin julkiselle. Työterveydessä ei saanut mitään tutkimikaia mihinkään, moitteitta kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka - liikunta - uni
Joo kyllä! Jos pystyisin päivällä nukkumaan niin kyllä varmaan yölläkin pystyisin. En ole edes lapsena nukkunut päikkäreitä.
Sama vika, mutta kysymättä turhan moni ammattilainen tietää että unettomuus johtuu siitä, että nukkuu vaan väärään aikaan. Eli pitävät tyhmänä, joka ei ymmärrä näin simppeliä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas toivon, et jokaiselta löytys sen verran itsekunnioitusta, ettei päästäis itteensä läskiks. Miten must tuntuu et nää "parin kilon" ylipainot on vaan valaiden kalavaleita.
Vierailija kirjoitti:
No, jotkut on vähän yli innokkaita terveysasioiden suhteen ja hoikkuus on terveellisempää kun ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Pääsette sentään tarkastukseen ja jopa kolesterolitkin mitataan! Missähän työtön pääsisi terveystarkastukseen?
No ekalla sivulla joku mainitsee että kävi työttömien työtarkastuksessa??
Tähän sopii myös klassikko: mene töihin!🤣😂
Tuntuu että joillekin jonkun ravitsemus tottumukset on maailman suurin kyttäyksen aihe. Se kun on kunnossa niin kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshoitaja ehdotti monesti irtisanoutumista, kun kipeänä hain sairauslomaa. Ei ole kuulemma reilua työnantajalale, että he maksavat sovitun palkan ja minä en täytä omaa osaani tekemällä töitä. Tulen helposti kipeäksi, kun kollegat sairaana aina töissä. Olen monesti "kuin rekan alle jäänyt" kipeänä, kuten eräs lääkärikin kuvaili.
Jatkuvaan päänsärkyyn naureskeli ettei se mitään vakavaa ole. Löytyi sitten aivoista kasvain, kun menin julkiselle. Työterveydessä ei saanut mitään tutkimikaia mihinkään, moitteitta kyllä
Työterveyslääkärit taitaa olla vähän vitsi. Psyk. polilla oli joskus työterveyslääkäriksi erikoistuva naikkonen leikkimässä psykiatria. Hän kertoi minulle, ettei suomalaisilla voi olla masennusta, koska tämä on niin upea maa. Miten Hän on kokenut sodan ja se masensi, mutta perhe ja työ auttoivat ja miten tavattoman kiitollinen on Suomelle että täällä on voinut opiskella. Upeaa olla töissä tuolla asenteella mielialahäiriöpuolella, kun on rasistinen asenne suomalaisia kohtaan, että lähtökohtaisesti ei vaan voi olla sairas. Samoin on asiatonta alkaa avautumaan omista traumoistaan potilaalle, saati lähteä kilpailemaan kenellä on suurimmat traumat ja vähättelemään toisten kokemuksia ja vointia.
Sota on varmasti kamala asia, mutta ihmiselle tosiaan voi tapahtua muutakin pahaa ja vähän riippuen siitä miten sen sodan on joutunut itse kohtaamaan, voi olla että ne muut traumat on ihan oikeastikin pahempia ja haavoittavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsette sentään tarkastukseen ja jopa kolesterolitkin mitataan! Missähän työtön pääsisi terveystarkastukseen?
No ekalla sivulla joku mainitsee että kävi työttömien työtarkastuksessa??
Tähän sopii myös klassikko: mene töihin!🤣😂
Itse joskus koetin päästä työttömien terveystarkastukseen ja tk:sta sanottiin ettei heillä tosiaankaan ole aikaa mihinkään sellaiseen, eikä semmoisia ylipäätään ole. Tämän jälkeen kuulin jonkun sosiaalipuolen ammattilaisen selittävän miten työttömät tarvitsevat patistelua ja tiedottamista kun eivät tiedä ja osaa hakeutua esimerkiksi työttömien terveystarkastukseen. :D Ehkä sitä tiedottamista ja patistelua tarvitaan enempi sinne tk-ammattilaisten puolelle.
Se, että asiakas ei koe tarvetta puhua jostain, ei tarkoita sitä, etteikö sitä terveystarkastuksessa pitäisi kysyä. Sitä varten siellä käydään. Ei moni koe ylipainoakaan itse ongelmaksi, mutta se on sikti riskitekijä ja mahdollisesti työkykyyn vaikuttava asia. Työnantajan kannalta on halvempaa puuttua näihin asioihin ajoissa, eikä vasta sitten kun työntekijä joutuu pitkälle sairaslomalle, kun terveys menee. On se työntekijänkin etu, että mahdolliset ongelmat ei ehdi pahentua.
Ps. En ole työterveyshuoltoon sidoksissa muuten, kuin asiakkaana.