Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija
Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.
Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (279)
Kyllä on. Minut pistettiin vaakaan ja sanottiin että ylipainoa on se 10 kiloa, niin että voin saada syövän tai sydärin Että miksi olet lihava, häh. Olet riski työantajalle. Tämä tapahtui 5 vuotta sitten, ei vuonna 1982. Ja olen aikuinen, akateemisesti koulutettu henkilö joka kuvitteli että jonkinlainen asiallinen lähestymistapa olisi tällaisissakin aiheissa. Ei ollut. Nyt välttelen tätä hoitajanaista koska pelkään ja inhoan häntä.
Näitä nassehoitaja, jotka ovat ihan väärässä ammatissa, osuu kohdalle aina välillä. Paska tuuri.
Lääkärit on pahempia, ne syyllistää kaikesta ja on niin ylivertoja kun ovat lääkäreitä.
Nöyristely ei auta, pitää olla itsekin johdonmukainen. "Kyllä, mutta se on minun asiani loppujen lopuksi miten itseäni hoidan. Jos ei kelpaa, niin laita sellaiset paperit että en sovellu työhön". Tuota olen käyttänyt kun tuli masennuslääkkeistä ja bentsoista valitusta ja kauhistelua (toisen lääkärin määräämät)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Minut pistettiin vaakaan ja sanottiin että ylipainoa on se 10 kiloa, niin että voin saada syövän tai sydärin Että miksi olet lihava, häh. Olet riski työantajalle. Tämä tapahtui 5 vuotta sitten, ei vuonna 1982. Ja olen aikuinen, akateemisesti koulutettu henkilö joka kuvitteli että jonkinlainen asiallinen lähestymistapa olisi tällaisissakin aiheissa. Ei ollut. Nyt välttelen tätä hoitajanaista koska pelkään ja inhoan häntä.
Todennäköisesti hänkin haluaa vältellä sinua tai ainakin sitä että välttelet häntä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä nassehoitaja, jotka ovat ihan väärässä ammatissa, osuu kohdalle aina välillä. Paska tuuri.
Näitä tosiaan edelleen on. Näillä on yleensä kyse oikeasti epävarmuudesta ja osa on vain ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä tosiaan edelleen on. Näillä on yleensä kyse oikeasti epävarmuudesta ja osa on vain ilkeitä.
Useimmiten ne on onneksi kohta eläköityviä vanhoja akkoja. Sairastavat Archie Bunker -syndroomaa
Riippuu hyvin paljon siitä mikä strategia työnantajalla on työntekijöihin. Julkisella sektorilla se on juuri tuota, yksityisellä, isommissa firmoissa, joissa on vähemmän sairauspoissaoloja, se on pehmeämpää ja asiallisempaa.
Mutta missään tuota ei tarvitse sietää. Voi sanoa suoraan, että koen oloni epämiellyttäväksi ja minulle syntyy tunne, että kysymyksesi loukkaavat ja alentavat minua koska sanelet niitä. Yllättävän moni säpsähtää tuosta ja hillitsee edes vähän.
Yksi terkkari-nasse oli niin hullu, että halusi mittailla vyötärönympäryksiä, vaikka olin normaalipainoinen. Olin täysin terve kaikkien verikokeiden perusteella, ei lääkkeitä, ei mitään. Mutta piti vaan alkaa mittaamaan sekin. Ehkä se oli heidän ohjeissaan, mutta koska nainen oli vastenmielinen, tuli mieleen että yritääkö se nöyryyttää. Ja olihan siellä sitä maharasvaa vähän, niin sai kauhistella. Hänen päivänsä pelastettu.
Työpaikassani on työterveyshoitajan luona käynti onneksi vapaa-ehtoista en ole koskaan käynyt enkä käykään.
Terkkarissa käyn saman lääkärini luona kerran vuodessa kaikki kokeet, painon jne ottamassa se riittää.
Mitähän sanoisivat mulle jolla 50-60 kg ylipainoa. En ole onneksi vielä joutunut julkisen työterveyteen.
Työterveyshoitaja on työnantajan palveluksessa. Työnantaja kyllä kertoo myös heille, että mitä työntekijöille pitää sanoa,ja miten, ei ne itse sitä tee. " Sen laskuja laulat, kenenkä leipää syöt!"
Terveisin ex työterveyshuollon työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävät, varsinkin jos asiakas on juoppo, narkkari tai joku muu epämääräinen hampuusi, on hoitajalle niitä hetkiä kun se voi paasata ja v*tt*illa vähän parempana ihmisenä. Kaikki eivät ole tällaisia, mutta sitten osa todellakin ottaa tilanteesta kaiken irti.
lääkäri jutteli pehmoisia 40 minuuttia, rauhallisella monotonisella äänellä. Sitten se mittas verenpaineen. Ei ollut työterveys vaan työttömien terveystarkastus.
Minä en tiedä mitä tapahtui välissä, sillä mulle kanssa antoi terveellisen syömisen ohjeita yms. 2 kilon ylipainon vuoksi ensimmäisellä kerralla. Sitten toisella kerralla oli ihan erilainen, ei edes vaakaan käskenyt vaan kysyi painon ja sanoin rehellisesti, tällä kertaa oli 3 kiloa ylipainoa. Hän sanoi että kun olet noin perusterve ja liikut paljon, niin ei tuo haittaa yhtään. Sama hoitaja. Yhden tarkastuksen jätin väliin koska olin ollut tarkemmassa syynissä muista asiosita - ei liity painoon mitenkään ja tuolloin olin ihan reilusti normaalipainossa - ja kaikki arvot tsekattu ja tarkemminkin kuin tth:ssa, ja töissä oli kiire, niin th sanoi ok ja sanoi että kirjataan tänne että nyt ei ole tarvetta käydä koska tutkimukset käynnissä. Kuusi vuotta oli väliä niin ääni oli kellossa ihan erilainen.
Painoni oli noussut edellisestä käynnistä ja heti kun näki lukeman, alkoi tauoton paasaus aiheesta. Kun lopulta taukosi, totesin, että ei yhtään huono paino raskausviikolla 20 ainakaan sen perusteella mitä neuvolassa sanoivat viime viikolla. Ilme oli näkemisen arvoinen ja lopettikin käynnin aika nopeasti tuon jälkeen.
Ruma ätmi kirjoitti:
Sanoin nais lääkärille että minussa on hyvää vain iso kaluni.
Opettele nyt pikkanen kirjoittamaan 🍼
Aikuiset ihmiset haukkuu terkkaria nasseksi? Käytös jäänyt siis puolin ja toisin yläastetasoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset haukkuu terkkaria nasseksi? Käytös jäänyt siis puolin ja toisin yläastetasoiseksi.
No näiltä jääneet koulut väliin aivan kokonaan
Rasittavia
Ei halua että alat ravata siellä. Etäisyyden pitäminen on aivan hyvä asia.