Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija

Vierailija
04.10.2023 |

Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.

Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (279)

Vierailija
261/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tämä ylipainosta puhuminen on niin arka paikka? Jokainen tietää sen haittavaikutukset, mutta ei, siitä ei saa puhua ei huomauttaa.

Luuletko etteivät ihmiset tiedä olevansa ylipainoisia? Kyllä tietävät, siitä ei tarvitse huomautella eikä saarnata aikuisille ihmisille.

Jotkut ovat myös luonnostaan raskaampaa tekoa, eikä se liity mitenkään huonoihin elintapoihin. Voi olla ihminen joka  on todella hyvässä kunnossa ja silti tuhti, ja vastaavasti laiha ihminen voi olla hyvinkin lihaksiton sohvaperuna.

Tietty näin on. Jos se tuhtius on vain kerääntynyt vatsan seutuun niin ei se silloin ole hyväksi.

Huomaa muuten miten tälläkin palstalla kaikki kriittisyys ylipainoa kohtaan saa vain alapeukutuksia.

Lähinnä tollanen kriittinen nillitys ärsyttää, oli aihe mikä tahansa.

No miten teille ylipainoisille saa kertoa, että ylimääräiset kilosi on terveysriski? Se nimittäin kuuluu sen työterveys ammattilaisen työtehtäviin.

Kannattaisi varmaan laihduttaa, jos aihe on vaikea.

Asiallinen keskustelu on ok. Kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä.

Vierailija
262/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshoitaja on työnantajan palveluksessa. Työnantaja kyllä kertoo myös heille, että mitä työntekijöille pitää sanoa,ja miten, ei ne itse sitä tee. " Sen laskuja laulat, kenenkä leipää syöt!"

Terveisin ex työterveyshuollon työntekijä.

Kyllä tyyli on täysin persoonasta kiinni.

Olen samalla työnantajalla ollut jo kauan ja työterveyshoitajat ovat vaihtuneet. Yleensä asiallisia , mutta yksi oli ( nuori ts Ei vanha) juuri tuollainen, mitä ap tässä kuvaili. Luki minulle madonluvut, olin varma etten elä enää kauaa. Merkitsi minut liikkumattomaksi kun en liiku joka ainoa päivä. Tämähän esim ei pidä paikkaansa. Jos juokset maratonin 6 päivänä viikossa ja yhtenä lepäät , niin hänen mukaansa on liikkumaton.

Joo, en mennyt enää hänelle ja onneksi sitten vaihtui normaaliin ihmiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ekassa vakiduunissa ammattikoulun jälkeen 18-vuotiaana ja yksityisen lääkäriaseman hoitaja käski laihduttamaan 5kg, ja jos en harrastaisi liikuntaa niin 8kg. Painoin tuolloin 63kg ja pituutta oli 170cm. Treenasin tavoitteellisesti salilla, ja olin timmi. Tuo on jäänyt ikuisesti mieleen, ottaen huomioon että usein tuon ikäiset ovat vielä aika alttiita vaikuttumaan ulkopuolisten kommenteista.

Nyt vuosia myöhemmin painan edelleen saman verran mutta lihakset ovat huomattavasti kutistuneet, joka tarkoittaa rasvan reipasta lisääntymistä. Nyt ä tosiaan pari kiloa olisi varaa ottaa pois. Mutta edelleen olen sitä mieltä että olin 18-vuotiaana kehonkoostumukselta erittäin terve tuossakin "korkeassa" painossa.

Vierailija
264/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että työterveys puuttuu noinkin vakavaan terveysongelmaan kuin ylipaino. Työterveys ei voi laihduttaa lihavan työntekijän puolesta vaan lihavan pitää tehdä se ihan itse.

Vierailija
265/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja kyseli kaiken mahdollisen läpi ja ainoa asia mistä hän keksi valittamista oli liian vähäinen maitotuotteiden käyttö. Kuulemma puoli kiloa maitotuotteita pitäisi käyttää päivittäin, mulla se määrä oli joku 250-300g. Eniten ihmettelin sitä voitonriemua ja intoa paasata tuosta. Hän otti sen esille moneen kertaan ja pelotteli eri sairauksista ja syyllisti vielä lopuksi, että lapseni oppii huonoille elintavoille ja pilaan hänenkin elämänsä. Missään vaiheessa ei edes kysytty lapsen ruokavaliosta...

Vierailija
266/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että työterveys puuttuu noinkin vakavaan terveysongelmaan kuin ylipaino. Työterveys ei voi laihduttaa lihavan työntekijän puolesta vaan lihavan pitää tehdä se ihan itse.

Onko joku muuta väittänyt?

Vierailija
267/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku muuta väittänyt?

Niinpä. Kun tämän ketjun pointtina on nimenomaan se, ettei työterveydessä haluta eikä osata kohdata potilaita, vaan vastaanotolle menevät kohtaavat jopa törkeää käytöstä. Pointti oli kuitenkin lentänyt tuolta kommentoijalta korkealta ohi.

Vierailija
268/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja kyseli kaiken mahdollisen läpi ja ainoa asia mistä hän keksi valittamista oli liian vähäinen maitotuotteiden käyttö. Kuulemma puoli kiloa maitotuotteita pitäisi käyttää päivittäin, mulla se määrä oli joku 250-300g. Eniten ihmettelin sitä voitonriemua ja intoa paasata tuosta. Hän otti sen esille moneen kertaan ja pelotteli eri sairauksista ja syyllisti vielä lopuksi, että lapseni oppii huonoille elintavoille ja pilaan hänenkin elämänsä. Missään vaiheessa ei edes kysytty lapsen ruokavaliosta...

Valion maidon markkinointiin syytämät rahat eivät tosiaankaan ole menneet hukkaan. Terveydenhuollon henkilöstö on antanut mainonnan johdattaa itseään. Ilmastonmuutos, eläinten oikeudet ja ruokavalion vaikutus näihin eivät selvästikään kuulu koulutusohjelmaan.

Vierailija
269/279 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valion maidon markkinointiin syytämät rahat eivät tosiaankaan ole menneet hukkaan. Terveydenhuollon henkilöstö on antanut mainonnan johdattaa itseään. Ilmastonmuutos, eläinten oikeudet ja ruokavalion vaikutus näihin eivät selvästikään kuulu koulutusohjelmaan.

Juu, huomasin kun asioin neuvolassa ehkäisyasiossa, niin melkein hieraisin silmiäni kun seinät oli tapetoitu edelleen ruokaympyräjulisteilla joissa oli maitotuotteet yliedustettuina, mieleni palasi nostalgisesti alakoulu aikoihini, kun mikään ei siltä osin ole muuttunut vaikka liiat maitotuotteetkin lihottaa josta sitten työterveyden asiakkaille valitetaan :D muutenkin tähän aiheeseen liittyen, kannattaa huomata kuinka vähän medioissa käsitellään työntekijöiden positiivia kokemuksia esim säännöllisestä työajasta, säännöllisestä mahdollisuudesta ruokailuun ja vessassa käyntiin, etätöiden ja osa-aikatöiden pos vaikutuksista, kokemukset kohtuullisesta työmatkasta vs liian pitkiin jne. Esim palstan keskusteluissa yksilöiden kommentit kertovat selvää kieltänsä näiden asioiden merkityksestä. Jatkuvan kasvun talous-ajattelu katsokaas menisi rikki jos tätä koneistoa pyörittäisiinkin työntekijän terveys edellä, niin siksi työterveydessä mielellään annetaan vaikutelma että asiakas vaan keksii aina muka tekosyitä!

Vierailija
270/279 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko näitä on muuallakin.

Luulin olevani ainoa.

Muutin pääkaupunkiseudulla maalaiskaupunkiin ja ilmoittauduin uuden duunipaikan työterveyshuoltoon. Netissä piti täyttää esitietolomake jossa kysyttiin mm

- Sukupuoli jossa vaihtoehtona vain mies /nainen

- Siviilisääty

- Onko lapsia

- Lasten lukumäärä

Wtf????

Ja nämä kaikki oli pakotettuja kenttiä, eli jos et vastannut niin et saanut tallennettua kaavaketta.

SIIS OIKEESTIKO ELETÄÄN 2020 LUKUA!

Mitä helv...ä työterveys tekee noilla tiedoilla (ehkä siis sukupuoli olisi korkeintaan olennainen, siinäkin pitäisi olla kohta muu tai en halua vastata.

No, varsinainen käynti oli muuten ihan ok, mutta hoitaja olisi halunnut punnita minut koska minulla n 20 kg ylipainoa ja kun pituus kohtaan tultiin kysyi haluatko että mitataan pituus? Ei jumalauta, mä olin tuolloin 52v tulossa toimisto töihin, en missään koululääkärintarkastuksessa.

Molemmissa kohtaa kieltäydyin ja sanoin hyvin ykskantaan ettei kummallakaan asialla ole mitään tekemistä asiantuntijatyön kannalta, naurahdin ivallisesti ja sanoin ettei pituutta ole haluttu mitata sitten lukioaikojen 90 luvun alussa.

Hän myös luennoi minulle ylipainon vaaroista ja koska minulla oli vähän kiire sanoin vaan että säästetään aikaa, tiedän kyllä kaiken tuon itsekin ja kärsin tästä joka päivä mutta ei ne sillä lähde. Toistin vaan että otan yhteyttä jos siihen tarvitsen työterveyden apua ja että se ei todellakaan häiritse työntekoani. Koin olevani ikäänkuin syytetyn penkillä.

Viimeisenä sanoin, että mun pitäs olla jo menossa joten jos ei työn kannalta ole muuta niin olennaista niin jatkaisin mielelläni nyt jo päivääni.

Annoin firmalle aika reipassanaista palautetta ensinnäkin kyselykaavakkeesta joka rikkoo gdbr lakia ja on todella vanhanaikainen.

Mikään instanssi ei saa kerätä ihmisistä asiaankuulumatonta tietoa ja mitä hittoa he kyselevät siviilisäätyä, kenelle se ylipäätään kuuluu onko asiakas naimisissa vai naimaton vai eronnut tai leski. Ja mitä tekemistä sillä on työhöntulotarkastuksen kanssa?

En oikeasti ole tavannut tuota kysymystä sitten 90 luvun kun jossain kelan kaavakkeessa.

Sain johtavalta lääkäriltä vastauksen joka pahoitteli toki tilannetta mutta oli täysin samaa mieltä että heidän kaavake on varsin vanhanaikainen ja vaatisi päivitystä.

Vierailija
271/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syötte itsenne pulleiksi? Keskustelussa moni on sanonut olevansa ylipainoinen. En minä halua maksaa teidän sairasteluanne. Voisitteko syödä vähemmän mässyä, kiitos! Iltalenkki myös ohjelmistoon. Ei ole aikuismaista suuttua jos asiasta sanotaan.

En minäkään haluaisi maksaa muiden syöpähoitoja, lapsilisiä, sossun tukia, asumislisiä ja eläkkeitä. Muistapa tämä kun pääset eläkkeelle jos nostat eläkettä. Muista myös jos haet työttömyys päivärahaa tai mitään Kelan tukia.

Ja mitä työterveyteen tulee: et sinä sitä maksa, vaan työnantaja, jolle minä maksan työlläni.

Vierailija
272/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samankaltaista kokemusta. Hirveä saarnaaminen ylipainon vaaroista, vaikka normaaliälyisenä ihmisenä kyllä tiedostan ne itsekin.

Sanoin hoitajalle että olen yrittänyt laihduttaa vuosia, mutta en löydä ruokavaliota jonka saisin pidettyä epäsäännöllisen ja kiireisen elämän kanssa, vaan sorrun varsinkin työmatkoilla väsyneenä ja nälkäisenä helppoon mäkkärivaihtoehtoon.

Pyysin että voisinko saada ajan vaikka ravintoterapeutille tai jollekin asiantuntijalle joka voisi auttaa rakentamaan paremmat ruokailutottumukset. Hoitaja katsoi minua ihmeissään ja sanoi ettei heillä ole mitään sellaista.

Että näin, saarnataan vaan saarnaamisen ilosta itsestäänselvyyksiä, mutta mitään tukea ole tarjolla elämäntapamuutokseen.

Miksi työterveyden pitäisi hommata sulle joku ravintoterapeutti? Etkö itse osanut sitä hakea? Ihan selvästi yr

Riippuu varmaan työnantajan tekemästä sopimuksesta mutta itse olen saanut aikoinaan lähetteen ravitsemusterapeutille jossa sain tietoa ja tukea ruokavaliomuutoksessa. Sehän se ekan kirjoittajan pointti olikin että voisivat yhdessä katsoa sopivan ja monipuolisen ruokavalion.

Vierailija
273/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei punnitsemiseen ole pakko suostua.

Vierailija
274/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei olisi koskaan polttanut ja juonut niin äristään että lopeta se tupakointi ja juopottelu.

Vierailija
275/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshoitaja tenttasi multa pitkään, montako juustonpalaa mä laitan leivän päälle päivässä. En osannut antaa yksiselitteistä vastausta, koska toisinaan käytän juustoa, toisinaan en. Olisi varmaan vaan pitänyt sanoa 3,4 kpl, jos vaikka olisi päästy aiheesta nopeammin eteenpäin.

Vierailija
276/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Työterveyhoitaja oli kuin gestapon kuulustelija ja tivasi miksen syö kasviksia! 

Vierailija
277/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin työttömän terveystarkastuksessa. 

Vastaanottoa piti viittä vaille eläkeikäinen luuska, jonka ammattitaito ei vakuuttanut. Huuteli puhelimessa potilaan asioita ovi selällään huonessaan, sitten lopetti ja huuteli (itse ulos tulematta) minua nimeltä. Menin sisään. 

Heti kun olin istuutunut, olisi mitannut verenpaineen. Toppuuttelin sanomalla että olin kävellyt paikalle useamman kilsan, enkä ehtinyt istua kuin minuutiksi odotustilassa. Että jospa nyt odotetaan hetki. Suostui, alkoi vekslaamaan maskia ja naputtelemaan konetta. Kävi läpi tietojani ja alkoi kyselemään miksen nuku kunnolla (luki tiedoissani). En halunnut avautua liikaa, joten totesin vaan näkeväni painajaisia menneisyyteeni liittyen, kausittain useita viikkoja kerrallaan. "No mut ne on vaan unia". Ja minä olen jopa oksentanut kauhusta syliini niiden takia. "Ai, niin pahoja juttuja...no...jos koittaisit olla ajattelematta niitä?" 

Koko loppukäynti meni samaa tahtia. En nimittele ketään herkästi, mutta en keksi vieläkään mitään positiivista tuosta ihmisestä. Enpä ihmettele että yhä useampi työtön, syrjäytynyt ym. skippaa nuo käynnit!

Vierailija
278/279 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ns joutui työterveyshoitajalle, kun oli pyytänyt pomoltaan, ettei laittaisi vaan yhden vapaita jatkuvasti eli vain yksi vapaa työpäivien välissä. Hän väsyi siihen. Pomo sitten sitä mieltä, että äitini olisi pitänyt jaksaa tuota ja salaa sitten "kosti" laittamalla käynnin tuonne. Hoitaja kyseli unesta ja koko äitini elämän läpi sekä syömiset yms asiat. Äitini meni sitten liiankin rehellisesti sanomaan, ettei oikein saa nukuttua ja on väsynyt työhön ja niihin yhden vapaisiin. Hoitaja oli sitten kirjoittanut, että pitäisi työkykyarvionti jo tehdä. Tämä, vaikka äitini oli väsynyt vaan tilanteeseen töissä eli niihin yhden vapaisiin, eikä koko työhönsä.

Lopulta vuoden lopussa työnantaja lopetti työsuhteen kuin seinään. Oli tarkoitus, että saisi jatkoa määräaikaiseen ja oikeastaan ns vakituiseksi sinne meni. Perusteluna kuulemma se, ettei tarvita enää niin montaa ihmistä töissä. Toisaalta olen miettinyt, että varmasti jotain terveydenhuollon puolelta "vuosi" työnantajalle. Tämä sen takia, että mitään syytä työsuhteen päätökseen ei ollut. Äitini hoisi työnsä ja ei ollut saikulla tai mitään virheitä ei sattunut. Näin mietin itsekin mitä kannattaa puhua ja mitä ei jos haluaa säilyttää työnsä. 

Vierailija
279/279 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu huomannut samaa työterveys hoitajista? Yleensä nuoret vastavalmistuneet ja vanhat jo eläkettä lähestyvät ovat kauheita pätemään ja ärsyttäviä. Iältään noin 30-50 ovat monesti asiallisia ja ihan mukaviakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme